یک کارشناس مذهبی در گفتگو با «نسیم‌آنلاین»:

حضور زنان به ویژه حضرت زینب(س) مانع خاموشی چراغ نهضت حسینی و تحریف عاشورا شد

کدخبر: 2068066

یک کار‌شناس فرهنگی و مذهبی گفت: موثرترین و مهم‌ترین عواملی که در پیشبرد هدف امام حسین(ع) برای آگاهی بخشی، روشنگری و بصیرت‌افزایی مردم بعد از واقعه روز عاشورا دخیل بود شرکت زنان و خانواده به ویژه حضرت زینب سلام الله علیها بوده است.

حجت الاسلام عباسعلی باباگل‌زاده کار‌شناس فرهنگی و مذهبی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی «نسیم‌آنلاین» اظهار کرد: نقش زنان و اهل بیت امام حسین علیهم السلام در کربلا و عاشورا و همچنین بعد از واقعه روز جانگداز عاشورا و شهادت عزیزانشان یک حماسه تاریخی مبدل شده است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

وی افزود: در حماسه عاشورا زنان با احساسات خود به فرزندان و همسرانشان روحیه مضاعفی دادند با پرستاری، با ناله و سخن و تشویق و حتی حضور در صحنه‌های جنگ نقش مهمی را ایفا کردند که کمتر به حضور ارزشمند آن‌ها پرداخته شده است.

این کار‌شناس فرهنگی و مذهبی ادامه داد: نقل است پس از آنکه وهب برای بار دوم پا به میدان نبرد گذاشت همسرش عمود خیمه را کشید وبه میدان شتافت حتی در کنار همسرش شروع به جنگیدن کرد.

وی خاطر نشان کرد: حضرت امام حسین با مشاهده این صحنه به همسر وهب فرمودشما به اجر و پاداش نیکو رسیدید خداوند متعال تو را رحمت کند، نزد دیگر زنان باز گرد که با فرمان حضرت همسر وهب نزد زنان بازگشت.

حجت الاسلام باباگل‌زاده گفت:‌ام وهب زنی بود که فرزندش را اماده نمود و به نبرد و کار زار فرستاد وقتی فرزندش به دست دشمن به شهادت رسید.

وی ادامه داد: سپاه عمربن سعد سر آن جوان را از بدن جدا کرد و به اردوگاه امام حسین ع پرتاب کرد در اینجا نقل است که مادرش عمود خیمه را کشید و شجاعانه به دشمن حمله کرد و دو نفر از آنان را به هلاکت رساند تا اینکه به دستور امام (ع) به اردوگاه برگشت.

این کار‌شناس فرهنگی و مذهبی با بیان اینکه برخی از زنان که نامشان در تاریخ درج شده با حضور در نبرد و جنگ به شهادت رسیدند، افزود: حماسه آفرینی، تلاش در احیاء اسلام، دین و قرآن ویژه مردان نبوده بلکه همواره در طول تاریخ بزرگ زنانی بودند که در کنار مردان نقش محوری داشتند.

وی خاطر نشان کرد: حضرت خدیجه سلام الله علی‌ها در ترویج اسلام و یاری پیامبر اکرم (ص) و یا حمایت حضرت زهراء در دفاع از ولایت و امام علی ع که تا پای جان ایستادگی و مقاومت کرد و در این راه به شهادت رسید.

حجت الاسلام باباگل‌زاده گفت: به هر حال حضور پر شور و موثر زنان در کربلا و برپایی نهضت عاشورا به رهبری و قافله سالاری حضرت زینب سلام الله علی‌ها باعث شده که عزت، اقتدار، ایثار و شجاعت زنان نمود بارزی پیدا کند و از اینکه به زن عنوان موجود ضعیف و قابل ترحم نگاه شود این دیدگاه عوض شد و در حقیقت مظهر اقتدار و شجاعت زن به نمایش گذاشته شده است.

وی تاکید کرد: بر کسی پوشیده نیست موثر‌ترین و مهم‌ترین عواملی که در پیشبرد هدف امام حسین ع برای آگاهی بخشی، روشنگری و بصیرت افزایی مردم بعد از واقعه روز عاشورا دخیل بوده است شرکت زنان و خانواده به ویژه حضرت زینب سلام الله علی‌ها بوده است.

این کار‌شناس فرهنگی و مذهبی ادامه داد: اگر امام حسین علیه السلام با یک عده از یاران خود به سمت کوفه می‌رفت و به شهادت می‌رسید قطعا بلافاصله دستگاه‌های تبلیغاتی بنی امیه که در همه جا نفوذ داشتند و آماده بودند تمام واقعه کربلا و پیشآمدهای را به نفع یزید توجیه می‌کردند و این جنگ و قیام را طوری جلوه می‌دادند که به صورت یک جنگ معمولی بین دوقبیله یا جنگ با اعراب تلقی می‌کردند و آن وقت پس از زمان اندکی نهضت حسینی و اهداف قیام ابا عبدالله الحسین علیه السلام خاموش می‌گشت و بنی امیه به نیت پلید و شیطانی خود می‌رسیدند.

وی در ادامه این مطلب افزود: اما حضور زنان و اهل بیت و حضرت زینب (س) ماهیت ننگین و زشت و ضد انسانی و بشری بنی امیه و یزید را آشکار کرد و مانع خاموشی چراغ نهضت حسینی و تحریف عاشورا شدند.

حجت الاسلام باباگل‌زاده گفت: در حقیقت امام علیه السلام با جانبازی پرشکوه و شهادت خود و یاران با وفایش بستر را آماده کرد برای تبلیغ و احیاء اسلام ناب محمدی و حربه لازم را به دست زینب (س) و دیگر شیعیان و بازماندگان داده تا به حکومت ننگین بنی امیه و یزید پایان دهند در واقع به همین دلیل بود که امام (ع) تنها در این راه و سفر نرفته و زنان و حتی کودکان را به همراه آورد تا بعداز واقعه جانسوز عاشورا نهضت ادامه پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد: روز دوازدهم محرم وقتی اهل بیت را به عنوان اسراء وارد کوفه کردند یزیدیان طبل و شیپور و سر وصدا و شادی سر دادند و سر‌های مقدس شهدا را بالای نیزه زدند. اما حضرت زینب سلام الله علی‌ها موقعیت را مناسب دید برای معرفی اهل بیت و تبیین فرهنگ عاشورا طوری سخن گفت که نقل است نفس‌ها در سینه‌ها حبس شد و هیاهو و قلقله‌ها و صدا‌ها به یک باره خاموش شد گویی که حضرت علی علیه السلام دارد سخن می‌گوید سخنان شیوا بلیغ و رسای حضرت زینب که با دلی سوخته ولی مقتدرانه و عزتمندانه بیان شد همه را دگر گون کرد به گونه‌ای که شنودگان دست‌ها را بر دهان نهادند واکنش مردم کوفه که در آن روز بهت زده و محزون، نادم و پشیمان اشک می‌ریختند و از شدت اندوه و ناراحتی دست‌هایشان را بردهان گرفته بودند و انگشتان خود را می‌گزیدند.

این کار‌شناس فرهنگی و مذهبی تاکید کرد: نهضت حسینی و اهداف امام (ع) بابصیرت افزای زنان اهل بیت و زینب کبرا زنده نگه داشته شد و تا به امروز برای آزاد مردان و زنان عالم الگو و سر مشق قرار گرفته است که نمونه‌اش انقلاب اسلامی ایران که بر گرفته از نهضت حسینی است و زنان و مادران نقش مهمی را داشتند در حقیقت این زنان بودند که با تربیت فرزندان رشید و دلاور در مقابل حکومت ظالم و ستم ایستادند و هینطور در ۸ سال دفاع مقدس فرزندان و مردان خود را با تشویق و ترغیب به میدان نبرد فرستادند.

وی افزود: در دامن مادران سرداران بزرگ و دلاوران شجاع تربیت یافته‌اند همچو پاره‌های آهن مقاوم که با اقتدار و صلابت برای کشور افتخار آفریدند که در حقیقت مسوولان و دست اندر کاران باید قدر‌دان این ملت غیور و پر شور بیش از این باشند و در خدمتگزاری صادقانه و بی‌منت تلاش مضاعف داشته باشند تا این نهضت حسینی و انقلاب امام خمینی در مسیر حق و عدالت هموازه تداوم داشته باشد و خدای نکرده زیاده خواهی، فزون طلبی و استفاده نابرابر از بیت المال و فاصله طبقاتی ما را از مسیر حق و عدالت دور نکند.

ارسال نظر: