درس‌هایی برای زندگی

کدخبر: 2068144

توکل به خدا، بخشیدن دیگران، مثبت‌نگری، اعتماد به نفس و عمل به تکلیف تنها گوشه‌ای از درس‌های واقعه عظیم عاشورا است، درس‌هایی برای آخرت، دنیا و درس‌هایی برای زندگی.

گروه جامعه « نسیم آنلاین »: عاشورا سرشار از درس‌های آموزنده است. درس‌هایی برای آخرت، دنیا و درس‌هایی برای زندگی. در اینجا چند نمونه از درس‌های آموزنده عاشورا برای موفقیت در زندگی را مرور می‌کنیم.

توکل به خدا

یکی از مشهود‌ترین نکات آموزنده عاشورا اتکای واقعی به خداست. انسان‌هایی که خواهان موفقیت و خوشبختی هستند معمولاً از نیروی عظیم خداوند غافل نبوده و در راه رسیدن به اهداف همواره از آن یاری جسته‌اند.

بخشیدن دیگران

انسان‌های موفق کوتاهی دیگران را می‌بخشند، زیرا بخشش زیبا‌ترین هدیه آرامش‌بخش برای آنان تلقی می‌شود. با بخشش، راه تغییر بر روی دیگران باز می‌شود. و شروع به تغییر رفتار خود می‌کنند. در واقعه کربلا بخشیدن یکی از فرماندهان سپاه دشمن،‌‌ همان کسی که آب را بر اهل‌بیت بسته بود نمونه‌ای از درس‌های آموختنی صحنه کربلاست؛ حسین(ع) حر را به خاطر حیا و ادبش می‌بخشد، قلب او را تسخیر می‌کند تا جایی که جانش را برای دفاع از اهل‌بیت(ع) تقدیم می‌کند و به درجه شهادت نائل می‌شود.

مثبت نگری

لحظه‌های زندگی مجموعه‌ای از زیبایی‌ها و ناملایمات است که اگر نگاه به زندگی مثبت باشد، از سختی‌ها فرصتی برای رشد استفاده و از مشکلات به عنوان نعمات الهی استقبال می‌شود. ازنظر کسی که مثبت فکر می‌کند یک مشکل صرفاً موقعیتی تازه برای آموختن است و بدبختی، نبوغ را نمایان می‌سازد و خوشبختی آن را می‌پوشاند.

در حادثه کربلا وقتی از حضرت زینب(س) می‌پرسند که این واقعه را چگونه دیدی، با نگاهی سرشار از پیروزی می‌فرمایند: به جز زیبایی چیزی ندیدم. این در حالی است که عزیز‌ترین افراد خانواده در این واقعه به شهادت رسیده‌اند. قطعاً جزع و فزع بیتابی در ناهمواری‌ها پرده‌های ادب و حیا را در برابر خدا نازک می‌کند.

بنابراین همه چیز بستگی به طرز برداشت ما از زندگی دارد. بهتر است در مواجهه با مشکلات و مسائل زندگی این سؤال را از خود بپرسیم که این مسئله چه پیام مثبتی برای من داشته است؟ در این زمان است که ما در هر لحظه از زندگی خود درسهای تازه‌ای می‌آموزیم و به سمت اهداف متعالی خود حرکت می‌کنیم.

اعتماد به نفس

موفقیت یک انسان بدون داشتن اعتماد به نفس بی‌معناست. همه انسان‌هایی که در طول تاریخ کارهای بزرگ کردند دارای اعتماد به نفس بالا بودند. برای کسب اعتماد به نفس باید انسان در ابتدا خود را بشناسد و وقتی به عظمت وجود خود پی برد می‌تواند استعدادهای خود را بروز دهد.

انسان‌های با ایمان، معمولاً دارای اعتماد به نفس عالی هستند. چراکه در هر لحظه وجود خدا را در درون خویش احساس می‌کنند و در هر صحنه از زندگی با توکل به او قدم برمی‌دارند و به موفقیت می‌رسند.

در واقعه عاشورا امام حسین(ع) و یارانش با اعتماد به نفس پا در عرصه میدان نبرد گذاشتند و با وجودی که می‌دانستند به شهادت می‌رسند؛ با اندوخته غیرت خود در این راه لحظه‌ای درنگ نکردند.

اقدام به تکلیف

انسان‌های موفق پس از برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف خود زمان را از دست نمی‌دهند و با اقدام به موقع، به سمت موفقیت‌های بزرگ حرکت می‌کنند.

خدا در قرآن فرموده است: «دستاورد انسان چیزی جز سعی و تلاش او نیست». پس باید به آنچه تکلیف می‌شود عمل کرد و از مشکلات و موانع در مسیر نهراسید و اینگونه بود که اباعبدالله الحسین(ع) نیز وقتی تکلیف الهی مشخص شد بدون هیچ درنگی اقدام نمود.

با یادگیری فن‌های کسب موفقیت از حماسه عاشورا و عمل به آن درصحنه زندگی خویش به زندگی موفق خواهیم رسید. ان شاءالله.

ارسال نظر: