ولادیمیر پوتین:

کشورهای عضو "بریکس" فشار و تهدید را نمی‌پذیرند

کدخبر: 2068175

رئیس جمهور روسیه از مواضع مشابه اعضای "بریکس" در مسائل مهم بین المللی از قبیل بحران سوریه خبر داد و در ادامه از برخی کشورهای غربی به دلیل تحمیل دیدگاه‌های یکجانبه خود انتقاد کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، رئیس جمهور روسیه در آستانه تشکیل اجلاس سران کشورهای عضو «بریکس» در هند، در مصاحبه با خبرگزاری روسی اسپوتنیک به تشریح مواضع کشورش در برخی موضوعات مهم پرداخت.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در این مصاحبه مطبوعاتی تصریح کرد: کشورهای عضو «بریکس» سیاست فشار و تهدید علیه حاکمیت مستقل خود را نمی پذیرند. ما در مسائل مهم بین المللی از قبیل بحران سوریه به اتخاذ مواضع مشابه می پردازیم. این موضوعی است که در بیانیه پایانی نشست قبل و این جلسه نیز مورد اهتمام همه کشورهای عضو قرار خواهد گرفت.

وی تأکید کرد: ما التزام خود را بر اصول اساسی ارتباط میان کشورهای متبوع خود ضمن رعایت قوانین بین المللی همگام با نقش محوری سازمان ملل متحد اعلام می کنیم. حتی در مواردی که برخی کشورهای غربی تلاش می کنند تا به ارائه و تقویت دیدگاه های یکجانبه خود بپردازند، مواضع اتخاذی اعضای بریکس از ارتباط و انسجام بیشتری برخوردار است.

مقام عالی اجرائی روسیه در ادامه گفت: شرکت کنندگان در اجلاس «بریکس» در شهر «گوا» به بررسی نتایج اولیه اجرای «راهبرد مشارکت اقتصادی بریکس» در «یوفا» پرداخته و قرار است پیش نویس «نقشه راه بریکس در همکاری های تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری» را با شرکاء خود نهائی کنند.

وی ادامه داد: مسائل مرتبط با تقویت ثبات و امنیت در جهان و نیز افزایش رقابت پذیری اقتصادی اعضاء بریکس از سایر موضوعات مطرح در نشست «گوا» به شمار می رود.

پوتین در ادامه افزود: ما همچنین حمایت خود را از پیشنهادات ابتکاری هند در ریاست این کشور بر حوزه هایی از قبیل همکاری اعضای بریکس در کشاورزی، خط آهن، حمل و نقل، ورزش و گردشگری اعلام می کنیم.

رئیس جمهور روسیه تأکید کرد: مطمئنم که هند و روسیه به دنبال تقویت فزاینده سرمایه گذاری های دوجانبه هستند. ما نهادهایی مانند صندوق سرمایه گذاری مستقیم را توسعه خواهیم داد تا شرکت های روسی بتوانند از حمایت های مالی در فعالیت های خود بهره مند شوند.

«ولادیمیر پوتین» تصریح کرد: بحث و بررسی پیرامون تأمین اعتبار پروژه ها از طریق «بانک توسعه جدید» را در دستور کار قرار داه ایم. این کار مستلزم تبادل دیدگاه هایی درخصوص مسائل امنیتی، نشست های مرتبط وزراء، دانشگاه بریکس و شورای تجاری است.

رئیس جمهور روسیه با تأکید بر لزوم جبران کاهش تراز تجاری میان هند و روسیه خاطر نشان کرد: هند شریک تجاری مهمی برای ما است. اگرچه تراز تجاری فیمابین در سال ۲۰۱۵ به میزان ۷.۸ درصد کاهش یافت، در تلاشیم تا بر این روند منفی غلبه کنیم.

لازم به ذکر است، اجلاس کشورهای عضو «بریکس» قرار است ۱۵ و ۱۶ ماه جاری میلادی به میزبانی هند در این کشور برگزار شود.

گفتنی است، کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی از اعضاء «بریکس» به شمار می آیند.

منبع: مهر

ارسال نظر: