یادداشت اعتراضی دولت عراق تسلیم سفیر ترکیه شد

کدخبر: 2068181

سفیر ترکیه در عراق، در ادامه تنش میان دو کشور درباره حضور نظامیان کشورش در شمال عراق، به وزارت خارجه فراخوانده شد و یادداشت اعتراضی شدیداللحنی بغداد را دریافت کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: وزارت امور خارجه عراق امروز یادداشت اعتراضی شدیداللحنی به سفیر ترکیه تسلیم کرد.

شبکه خبری السومریه عراق با بیان این خبر نوشت که «سفیر ترکیه در بغداد، امروز به ساختمان وزارت امور خارجه رفت تا یادداشت اعتراضی با لحن شدید دریافت کند».

تنش میان بغداد و آنکارا در پی حملات لفظی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به نخست‌وزیر عراق، افزایش دوچندان یافته است. اردوغان سه‌شنبه در پی اعتراض حیدر العبادی به حضور غیرقانونی نظامیان ترکیه در پایگاه «بعشیقه»، از العبادی خواست تا «حدود خود را بداند».

ترکیه مدعی است که به درخواست دولت محلی در بعشیقه، وابسته به حکومت «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق، نظامیانش را به شمال عراق جهت آموزش نیروهای کُرد، اعزام کرده است.

در مقابل دفتر العبادی، روز چهارشنبه در پاسخ به اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که سخنان اردوغان «همچون سخنان پیشینش دروغ و متناقض است».

در بیانیه دفتر العبادی آمده است که «ادعای جدید اردوغان با سخنان قبلی او در تضاد است، اردوغان پیش از این مدعی شده بود که نیروهای ترکیه به درخواست استاندار سابق نینوی در شمال عراق مستقر شده‌اند و در ادعایی دیگر گفته بود که با موافقت کردستان و در سخنی دیگر گفته بود که با موافقت ائتلاف بین‌المللی این نیروها در پایگاه بعشقه حضور دارند که تمامی این ادعاها دروغی آشکار است» و اگر مدرکی دارد باید آن را نشان بدهد.

در ادامه این تنش، فراکسیون پارلمانی سازمان بدر عراق در بیانیه‌ای نیروهای ترکیه را تهدید کرد که در صورت خارج نشدن از عراق جنازه‌هایشان را به ترکیه فرستاده خواهد شد.

به گزارش شبکه السومریه، در این بیانیه آمده است: اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه را نصیحت می‌کنیم که سر عقل بیاید و سربازانش را زنده از عراق خارج کند وگرنه جنازه آن‌ها به ترکیه باز خواهد گشت.

ارسال نظر: