آیت‌الله علم الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد:

در مقابل هشدارهای رهبری ساکتیم/ اهل کوفه شدیم و علی هم تنها ماند

کدخبر: 2068287

خطیب جمعه مشهد با بیان این‌که در دو دهه اخیر، "علی ما تنها" ماند، خاطرنشان کرد: برادران، خواهران، عزیزان، این را بدانید، در رابطه با شعار "ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند"، اهل کوفه شدیم و علی هم تنها ماند، دلیلش هم وضعیتی است که در مملکت می‌بینیم، دلیلش این بی‌بندوباری و ولنگاری است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه دوم نماز جمعه این هفته، 23 مهرماه در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، با اشاره به روایتی از روز شهادت امام چهارم، اظهار کرد: برحسب بعضی از روایات، امروز روز شهادت جان‌گداز امام چهارم، زین‌العابدین است اما روایت مشهور در سالروز شهادت امام چهارم (علیه‌السلام)، روز بیست و پنجم محرم‌الحرام است و آنی که امروز برای ما توجه به آن موضوعیت دارد، امروز، روز ورود اهل‌بیت به کوفه است.

بنی‌امیه به دنبال از بین بردن هیبت پیامبر و سرکوبی تبار اهل‌بیت بود

ایشان بابیان این‌که قیام عاشورا حاوی محتوایی است که باید به آن توجه کرد، ادامه داد: تمام جریانات قیام سیدالشهدا (علیه‌السلام)، حاوی یک محتوایی است که این محتوا در همه زمان‌ها کاربرد دارد، امروز اهل‌بیت را وارد شهر کوفه کردند، نقشه دشمن بعد از شهادت سیدالشهدا (علیه‌السلام) این بود که اسارت اهل‌بیت را یک ابزار سرکوب تباری قرار دهد، این را وسیله‌ای قرار دهد که تبار امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) سرکوب شود، هیبت پیغمبر از چشم‌ها بریزد و در مقابل، هیبت و قدرت بنی‌امیه جایگزین هیبت پیغمبر بشود.

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان این‌که بنی‌امیه به دنبال سرکوبی تبار امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) بود، تصریح کرد: این نقشه آنان در اسارت اهل‌بیت بود لذا سعی بر این داشتند غیر از این‌که این‌ها را اسیر گرفتند، آنان را تحقیر کنند، هم در نفس خودشان به نحوی تحقیر شوند که تبارشان را فراموش کنند و هم در برابر چشم مردم، وضعی از حقارت این‌ها نمایش دهند که از تبار امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در ذهن‌ها، حقارت، ذلت و کوچکی تبادر کند، لذا این‌ها را سوار کجاوه نکردند، عبارت زیارت ناحیه امام زمان (علیه‌السلام) است، «وَ صُفِّدُوا فِى الْحَدیدِ ، فَوْقَ أَقْتابِ الْمَطِیّاتِ»، این‌ها را بالای قتب ها سوار کرده بودند.

توطئه بنی‌امیه در ورود اسرای کربلا به کوفه

ایشان عنوان کرد: «قتب» آن تخته‌ای است که وسطش را سوراخ می‌کنند، روی کوهان شتر می‌گذارند، روی کوهان شتر تختی قرار می‌گیرد برای این‌که راه کوتاهی را با شتر طی کنند، آن‌وقت این زن و بچه را روی این تخته‌پاره‌ها گذاشته بودند، بچه چهارساله که نمی‌تواند خودش را روی این تخته‌پاره حفظ کند، عبارت ناحیه مقدسه این است: «وَ صُفِّدُوا فِى الْحَدیدِ»، این بچه را با آهن بسته بودند روی این تخته‌ها، این‌ها را آوردند دم دروازه کوفه؛ این‌که شما شنیدید نان جوز و خرما روی کجاوه‌ها می‌ریختند و می‌گفتند صدقه است، کار مردم نبود، بنی‌امیه یک عده را مأمور کرده بود که این‌ها بیایند دم دروازه، وقتی اهل‌بیت را وارد می‌کنند، در کجاوه‌ها یا روی قتب ها نان جوز و خرما بریزند.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: این بچه‌ها بیش از سه شبانه‌روز است به چیزی لب نزده‌اند، هم گرسنه‌اند، هم تشنه‌اند، به این بچه‌های وقتی نان، خرما و گردویی بدهند، مسلم با حرص و ولع می‌خورند و به این وسیله، خانواده امیرالمؤمنین را ذلیل و تحقیر کنند و به این‌ها بگویند این‌ها صدقه است و صدقه‌خور شده‌اند، یک عده را مأمور کردند که این کار را بکنند، نه این‌که عمل مردم بود و مردم نمی‌شناختند، این کار مردمی نبود، کار یک عده مأمور بود که این کار را انجام دادند.

اهل‌بیت (علیه‌السلام) ابتکار عمل را از بنی‌امیه گرفت

ایشان بابیان این‌که اهل‌بیت (علیه‌السلام)، ابتکار عمل را در کوفه به دست گرفتند، خاطرنشان کرد: اما اهل‌بیت (علیه‌السلام)، ابتکار عمل را از دست دشمن گرفتند، مهم این است؛ ما از اهل‌بیت، کتک خوردن را گفتیم، تشنگی را گفتیم، گرسنگی را گفتیم، سوار بر شتر برهنه شدن را می‌گوییم اما نمی‌گوییم که این‌ها ابتکار عمل را از دست دشمن گرفتند، این نان گردو را پرت می‌کردند و می‌گفتند «إِنَّ الصَّدَقَة عَلَیْنَا مُحَرَّمَة»، صدقه بر ما حرام است؛ زینب کبری یک تصرف ولایی کرد در تمام انسان‌هایی که در بازار کوفه در مسیر اسرا قرار داشتند، همه نفس‌ها در سینه‌ها بند شد، همه ساکت شدند و حتی می‌گویند زنگ‌های شترها از حرکت ایستاد.

خطبه‌خوانی حضرت زینب (سلام‌الله علیها) و رسوایی بنی‌امیه

نماینده ولی‌فقیه به خطبه‌خوانی حضرت زینب (سلام‌الله علیها) در کوفه اشاره و عنوان کرد: زینب شروع کرد به خطبه خواندن و ابتکار عمل از دست دشمن گرفته شد، همین‌که صدای زینب بلند شد «یَا أَهْلَ الْکُوفَةِ یَا أَهْلَ الْخَتْلِ وَ الْغَدْرِ...»، مردم بعد از 20 سال متوجه شدند این صدای علی است، صدای امیرالمؤمنین به گوششان می‌رسد، «فروزه ایزدی طبع منیر من است، قوافی صعب و سخت حکم پذیر من است / از آن‌که اندر سخن علی امیر من است، اوست امیر کلام من از پی‌اش رهسپار»، دیدند این علی است که دارد حرف می‌زند، این تن صدای امیرالمؤمنین است که در گوش مرد و زن کوفه پیچیده است.

ایشان ادامه داد: مستأصل شد ابن زیاد، بیچاره شد، صدای ضجه مردم بلند شد، الآن است که کوفه بشورد، به‌کلی وضع منقلب شده، چه کند زینب را ساکت کند و خطبه را قطع کند، یکی گفت بگو زینب را بزنند، یکی گفت بگو زینب را بکشند، گفت هیچ‌کدام این‌ها مشکل را حل نمی‌کند، سر بریده برادرش را مقابلش سر نیزه کنید، خواهری که بدن پاره‌پاره برادر را روی خاک‌های گودی قتله‌گاه گذاشته، بدن پاره‌پاره را دید، استخوان‌های خورد شده را دید اما صورت برادر را ندید، یک‌مرتبه چشمش بیفتد بالای نیزه و صورت برادر را ببیند، درعین‌حال ادامه داد «این سر کیست؟ چه کسی سر نیزه بلند شده؟، ای ماه شب اول زینب، چه زود غروب کردی»

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: صورت زیبا را به ماه شب چهارده تشبیه می‌کنند، چرا به ماه شب اول و هلال تشبیه کرد؟ می‌خواست مظلومیت برادر را هم اعلام کند، می‌خواست بگوید برادر، این خاکسترهای تنور خولی چنان سروصورتت را گرفته که مثل ماه شب اول درست شناخته نمی‌شوی.

باید معنای «ما اهل کوفه نیستیم» را بدانیم و عمل کنیم

ایشان با تأکید بر لزوم شناخت عملکرد اهل‌بیت (علیه‌السلام) پس از عاشورا، تصریح کرد: برادران و خواهران، آنی که برای ما در این قضیه مهم است، دو مسئله است، امروز روز کوفه است، امروز شناخت ما روز شناخت مردم کوفه است، امروز روزی است که اگر می‌گوییم «ما اهل کوفه نیستیم» باید بفهمیم معنایش چیست و ازیک‌طرف، این را بدانیم که «پساعاشورا» اهل‌بیت چه بود؟ در عاشورا معلوم شد که سیدالشهدا به شهادت رسید، عزیزانش به شهادت رسیدند اما پساعاشورا چیست؟ ما هم پساعاشورا داریم، عاشورا تمام شد، امروز روز دوازدهم محرم است، پساعاشورای اهل‌بیت چه بود؟ پساعاشورای ما نیز باید پساعاشورای اهل‌بیت باشد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: در پساعاشورا آیا اهل‌بیت در عاشورا ماندند و کنار کشته‌ها شروع کردند اشک ریختن، گریه کردن و ناله کردن یا راه افتادند؟ راه افتادند یزید را رسوا کردند، راه افتادند تبار بنی‌امیه را شکست دادند، راه افتادند دشمن را نابود کردند با حرکتشان، راه افتادند و دنبال راه افتادن خودشان، تا امروز ده‌ها و صدها هزار انسان را راه انداختند، این پساعاشورای اهل‌بیت بود، پساعاشورای ما هم باید این‌گونه باشد.

تنها گریه و عزاداری در ایام عزا، «پساعاشورای بی‌بصیرتی» است

ایشان افزود: ما الآن دودسته هستیم در پساعاشورای‌مان، یک عده آدم‌هایی که روز عاشورا و تاسوعا می‌نشینیم و امام حسین را در گودی قتله‌گاه، امام حسین سر بریده است در تشت طلا، زینب و سکینه را کتک‌خورده و سیلی خورده را به یاد بیاوریم و فقط گریه کنیم و بعدش برویم دنبال کار خودمان، نه به داعش کار داریم، نه به دشمنان امام حسین کار داریم، نه آنانی که می‌خواهند امام حسین را براندازی کنند کار داریم، نه آنان که به جنگ جریان حسینی آمده‌اند کار داریم، تمام شد!

آیت‌الله علم‌الهدی، تنها عزاداری و گریه کردن برای امام حسین (علیه‌السلام) را پساعاشورای بی‌بصیرتی خواندن و گفت: این‌که سیاهی‌ها را جمع کنیم و ]از دیوارها[ پایین بکشیم، فقط تا وقتی مراسم و این سیاهی‌ها سرپاست بنشینیم، گریه کنیم و اشک بریزیم، این پساعاشورای بی‌بصیرتی است، خود امام حسین و اهل‌بیت ایشان این پساعاشورای بی‌بصیرتی را نمی‌پسندند.

در مقابل هشدارهای رهبری ساکتیم، آن‌وقت می‌گوییم ما اهل کوفه نیستیم؟

ایشان ادامه داد: پساعاشورای با بصیرت این است که ما داریم شعار می‌دهیم «اهل کوفه نیستیم» واقعاً اهل کوفه نیستیم؟ یعنی ما بیاییم دنبال جریان یزید را بگیریم، یزید را ول نکنیم، مقابل جریان‌های یزیدی بایستیم همان‌طور که اهل‌بیت ایستادند، با دست‌خالی حرف زدند و نابودشان کردند، ما هم می‌توانیم حرف بزنیم و هم می‌توانیم کار کنیم، مقابل جریان‌های یزیدی بایستیم، از اردوگاه جریان یزیدی، آمریکای ناپاک، این پیغام رسیده است که ما عراق را باقدرت نظامی، سوریه را با ناامنی و تروریسم، ایران را با جنگ نرم و انقلاب جنسی باید از بین ببریم.

عکس‌العمل مدیران در برابر هشدار رهبری، بی‌تفاوتی و خواب‌زدگی بود

آیت‌الله علم‌الهدی به هشدارهای مکرر رهبری پیرامون توجه به مسائل فرهنگی و تهاجم دشمن به این عرصه اشاره و خاطرنشان کرد: از دو دهه قبل، فرمانده اردوگاه امام حسین (علیه‌السلام)، مقام معظم رهبری اعلام کرد شبیخون فرهنگی، تهاجم فرهنگی، ناتوی فرهنگی، مدام هشدار داد، اعلام‌خطر کرد، دشمن می‌گوید باقدرت نرم باید ایران را از بین ببریم و از اسلام بگیریم، مدام حرف‌ها را زد اما عکس‌العمل این‌طرف، به خواب‌رفتگی مدیران فرهنگی، بی‌تفاوتی مسؤولان در مقابل قدرت نرم، لاابالی‌گری یک عده عیاش خوش‌گذران، ابزار دشمن شدن یک عده اپوزسیون داخل، خارج و ضدانقلاب و در مقابل همه این‌ها ساکت شدن، هرچه امکانات است از هنر، فیلم و موسیقی، همه را در راستای دشمن مصرف کردن و به‌پای دشمن ریختن، فرمود تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی است، این مدت عملکرد ما در مقابل این هشدار رهبری این بود، آیا ما اهل کوفه نیستیم؟ آیا درست است که می‌گوییم اهل کوفه نیستیم؟

در آن هفته بنده گفتم معنای این‌که ما اهل کوفه نیستیم، یعنی با مسلم بیعت می‌کنیم تا حسین بیاید، مسلم ما مقام معظم رهبری، ولی‌فقیه است، حسین ما هم امام زمان (علیه‌السلام) است. «تکبیر»

ایشان با تشکر از کسانی که مضامین تبعیت از رهبری را در سطح شهر نصب‌کرده‌اند، عنوان کرد: بعضی‌ها پیام را خوب می‌گیرند، خوشبختانه در خیابان‌ها بنده مشاهده کردم بعضی از هیأت‌ها و دستگاه‌های فرهنگی، با عبارت‌های زیبایی این مضمون را پلاکارد کردند و به خیابان‌ها زده‌اند، خیلی ممنون از این بصیرت و حسین شناسی شما و تشکر می‌کنم از این عزیزان که پیام را خوب می‌گیرند؛ اگر واقعاً این است، این جدی است که ولی‌فقیه و ولی امر مسلم ما هست، امام حسین هم امام زمان ما است و ما باید در بیعت مسلم باشیم، ما باید ولی امرمان مسلم باشد تا امام زمان ما بیاید.

بعد از دو دهه بی‌تفاوتی، رهبری کشور را دچار ولنگاری فرهنگی می‌دانند

نماینده ولی‌فقیه با انتقاد از بی‌تفاوتی نسبت به هشدارهای فرهنگی رهبر معظم انقلاب، گفت: نزدیک دو دهه است این رهبر داد می‌زند شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی، تهاجم فرهنگی و این ابزار دشمن است، دشمن با جنگ نرم آمده مقابل ما، حواستان جمع باشد، به دانشگاهیان می‌گوید افسران جنگ نرم، بیایید وسط میدان و آنی که ما مشاهده می‌کنیم، ولنگاری و بی‌بندوباری است، یعنی بعد از دو دهه فریاد زدن، آخر گفت این ولنگاری فرهنگی هم در حوزه پدافند و هم در حوزه آفند، فوق‌العاده مملکت را گرفته است. «هیهات مناالذله»

اهل کوفه شدیم و علی تنها ماند...

ایشان بابیان این‌که در دو دهه اخیر، «علی ما تنها» ماند، خاطرنشان کرد: برادران، خواهران، عزیزان، این را بدانید، این شعارها «ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند»، اهل کوفه شدیم و علی هم تنها ماند، دلیلش هم وضعیتی است که می‌بینیم در مملکت، دلیلش این بی‌بندوباری و ولنگاری است، اگر کسی هم بخواهد گوشه‌ای حرف بزند، به‌عنوان تندرو، به‌عنوان متحجر، به‌عنوان غیرعقلانی، به‌عنوان سوژه استهزاء . تمسخر در رسانه‌ها مطرح شود، بقیه هم بایستند، نگاه کنند و تماشا کنند، تازه دوستان هم که به ما می‌رسند، می‌گویند این‌قدر شما حرفی نزنید که در فضای مجازی به شما اهانت می‌کنند، چنین و چنان می‌گویند، چرا این حرف‌ها را می‌زنید؟

اگر چند مسؤول فرهنگی کوفی‌اند، چرا مردم در مقابل آنان ساکت و بیکار نشسته‌اند؟

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، با طرح این سؤال که آیا دروغ می‌گوییم که اهل کوفه نیستیم، تصریح کرد: واقعاً این است؟ راست می‌گوییم ما اهل کوفه نیستیم یا داریم دروغ می‌گوییم و شعار می‌دهیم، اگر بنا شد چهارتا مسؤول فرهنگی اهل کوفه‌اند، اگر چهارتا مدیر فرهنگی کشور کوفی‌اند و کوفی مسلک‌اند و جواب رهبر را نمی‌دهند، مردم، شما که اهل کوفه نیستید، شما چرا بیکار و بی‌رمق نشسته‌اید؟ دارد می‌گوید ناتوی فرهنگی و جنگ نرم، برادران و خواهران، دنبال زندگی، نان‌وآب و شب و روزمان هستیم و بعد می‌گوییم ما اهل کوفه نیستیم.

ایشان اضافه کرد: امروز مشخص شد کوفه چطور جایی است، اهل کوفه مشخص شد چطور جایی است، وقتی زینب حرف زد مردم شروع کردند ضجه زدن و گریه کردن اما گریه؟ آن روز شما مسلم را تنها گذاشتید، حسین را تنها گذاشتید، رؤسا، بزرگان، پولداران و گردن‌کلفتانتان پشت سر ابن زیاد ایستادند، لشکر خود را بردند کربلا و خون پسر پیغمبر را ریختند و حالا دارید گریه می‌کنید؟

روزی نشود که قهرمانی زینب گونه برای ما نیز خطبه بخواند

برادران و خواهران، روزی نشود که یک قهرمان زینب گونه پیدا شود، برای ما خطبه بخواند و نسبت به آنچه کردیم، ما هم بنشینیم و گریه کنیم، این اهل کوفه نیستیم را کاملاً شعار نباشد، برای ما شعور باشد.

ارسال نظر: