محمود سماک باشی در گفتگو با «نسیم آنلاین» :

فیلمبرداری "برف سرخ" اواخر مهر آغاز می شود/ دستمزد برخی جوانان تنه می زند به دستمزد پیشکسوتان!

کدخبر: 2068337

سماک باشی درباره تازه ترین پروژه ای که صدابرداری اش به وی سپرده شده به «نسیم آنلاین» گفت: برای صدابرداری "برف سرخ" بهرام توکلی قرارداد بسته ام که فیلمبرداری این کار اواخر هفته انتهایی مهرماه آغاز خواهد شد.

گروه فرهنگی « نسیم آنلاین » ؛ محمود سماک باشی صدابردار پیشکسوت سینمای ایران در سالهای اخیر گزیده کار شده است. اگر به کارنامه سماک باشی در پنج سال اخیر نگاهی بیندازیم متوجه می شویم که وی اغلب به طور متوسط سالی یک فیلم کار می کند و البته سعی می کند درگیر آثاری هم شود که واقعا به تجربه وی نیاز دارند.

سماک باشی درباره تازه ترین پروژه ای که صدابرداری اش به وی سپرده شده به « نسیم آنلاین » گفت: برای صدابرداری «برف سرخ» بهرام توکلی قرارداد بسته ام که فیلمبرداری این کار اواخر هفته انتهایی مهرماه آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: البته کار گروه تولید «برف سرخ» آغاز شده است و یک سری آماده سازی هایی به لحاظ لوکیشن و ابزار کار باید صورت می گرفت که این کار در حال انجام است و بلافاصله بعد از آماده سازی کار کلید می خورد.

حضور جوانان باعث کم کاری پیشکسوتان شده است

سماک باشی درباره گزیده کاری خود در سالهای اخیر به « نسیم آنلاین » گفت: جوانان خوبی از راه رسیده اند که خیلی خوب هم کار می کنند و البته به لحاظ پیشرفت تکنولوژیک ابزار و ادوات صدابرداری کار صدابرداری قدری سهل تر شده است و همین سبب ساز آن شده که جوانان بیشتری وارد سیکل شوند و کار کنند. این اتفاق خیلی خوبی است که در تمامی حیطه های پشت صحنه از فیلمبرداری تا نورپردازی رخ داده است.

وی ادامه داد: زمانی بود که همه چیز به ویزور فیلمبردار بازمی گشت اما الان پشت مونیتور همه چیز هویداست و دیجیتالیسم باعث شده سینمای ایران مواجه شود با انبوهی از جوانانی که امور پشت صحنه را در دست گرفته اند. از آن طرف ماجرای استاد-شاگردی که در دهه های قبل بود به واسطه همین غلبه دیجیتال رنگ باخته است و همه با هم کار گروهی می کنند و هزینه‌ها هم به این طریق پایین می آید.

صدابردار آثاری نظیر «میم مثل مادر»، «وقتی همه خوابیم» و «جدایی نادر از سیمین» نسبت به ورود جوانان کاملا خوش بین است. این صدابردار با اشاره به حضور برخی جوانان نه چندان کاربلد اظهار داشت: هستند برخی از جوانان که بیشتر به خاطر آشنایی با فضای سینما وارد کار می شوند و البته زود هم زده می شوند ولی جوانانی که به صورت آکادمیک درس سینما خوانده اند و کارورزی های خود را هم در آثار مستند و کوتاه کرده اند کم نیستند. این جوانان حضور چشمگیری در پشت صحنه سینما داشته اند و امیدوارم آینده خوبی داشته باشند.

دستمزد برخی جوانان تنه می زند به دستمزد پیشکسوتان

محمود سماک باشی با اشاره به اینکه حضور جوانان باعث کم کاری پیشکسوتان شده بیان داشت: به هر حال کمتر کار رجوع می شود و در میان پیشنهادات ارائه شده نیز برخی کارها را به دلیل کیفیت پایین نمی شود انجام داد و در نهایت کارهایی را قبول می کنم که در کنار فیلمنامه مفید از منظر مناسبات افراد حاضر در کار اثر استانداردی باشد.

این صدابردار خاطرنشان ساخت: در بحث ارجحیت جوانان به پیشکسوتان بعید به نظر می رسد که مشکل دستمزد باشد چون بسیاری از جوانان هستند که دستمزدهایی معقول می گیرند. در حیطه ای مثل فیلمبرداری جوانانی داریم که دستمزدشان تنه می زند به دستمزد پیشکسوتان اما این را هم باید پذیرفت که برخی از جوانان برای اینکه فقط حضور داشته باشند حتی رایگان همکاری می کنند.

تکذیب بازیگری در فیلم کیارستمی

سماک باشی که نامش در برخی فرهنگهای سینمایی به عنوان بازیگر فیلمی از عباس کیارستمی به نام «زیر درختان زیتون» درج شده است با بیان اینکه این ذکر نام اشتباه است به « نسیم آنلاین » گفت: من اصلا بازیگری بلد نیستم و هیچ گاه هم علاقه به این نداشته ام که جلوی دوربین بروم چون عاشق صدابرداری هستم و ضرورتی هم وجود ندارد که در کنار حرفه ام کار دیگری کنم.

وی ادامه داد: درباره فیلم «زیر درختان زیتون» بنا بود یک صدابردار در گروه بازیگران حضور داشته باشد و به من هم پیشنهاد شد اما علاقه ای به بازیگری نداشتم و این شد که یدالله نجفی همکار مرحوم ما این نقش را بازی کرد.

سماک باشی خاطرنشان ساخت: البته در جایی از فیلم اسمی از محمود سماک باشی می آید و آن هم زمانی که قرار است گروه فیلمبرداری از خواب بیدار شوند و اسم من هم به عنوان اعضای گروه آورده می شود! جز این ذکر نام اما هیچ گاه حتی نامی از من جلوی دوربین نیامده است.

ارسال نظر: