انتقاد معاون وزیر سابق صنعت از عملکرد اقتصادی دولت یازدهم:

واعظ آشتیانی: ۲۰ هزار واحد صنعتی در دولت روحانی تعطیل شد/ دولت اگر می‌خواست در این ۳.۵ سال اقتصادی مقاومتی را اجرا می‌کرد

کدخبر: 2068392

معاون وزیر سابق صنعت گفت: آمار واحد‌های صنعتی تعطیل شده که توسط NGO‌ها اعلام شده ۲۰ هزار واحد است.

به گزارش « نسیم آنلاین » امیررضا واعظی‌آشتیانی، مدیرعامل سابق شهرک‌های صنعتی ایران در پاسخ به این سوال که در مورد آینده اقدامات وزیر صنعت به عنوان قائم‌مقام ستاد اقتصاد مقاومتی استان‌های تهران و مرکزی، در دوران باقیمانده از دولت یازدهم ابراز بدبینی کرد و گفت: اگر بنا بود کاری صورت گیرد در این 3.5 سال که این دولت سر کار بود انجام می‌شد .

کاهش نرخ تورم به قیمت افزایش رکود تمام شد

مدیرعامل سابق شهرک‌های صنعتی پایین آوردن تورم را به قیمت افزایش رکود اشتباه دانست و گفت: دولت به بهانه پایین آوردن تورم، صنعت را به سمت رکود کشاند. در این میان سرمایه‌های بسیاری از افراد در بخش تولید از بین رفت. حال سوال این است که چه کسی پاسخگوی افرادی است که سرمایه‌هایشان در بخش تولید ضایع شده است؟

وی این شرایط را زیبنده اقتصاد کشور ندانست و گفت: برای آنکه تورم را از 40 به 10 درصد کاهش دهند رکود را بر بازار تولید حاکم کردند که این امر به هیچ وجه زیبنده اقتصاد و صنعت کشورمان نیست .

مدیرعامل سابق شهرک‌های صنعتی در ادامه سخنانش به تناقض‌گویی در میان دست‌اندرکاران وزارت صنعت اشاره کرد و گفت: از سویی معاون اول رییس‌جمهور در سخنانش اشاره کرد که شرایط تولید خوب است و از سیاه‌نمایی برخی انتقاد کرد. از سوی دیگر خود وزیر صنایع اعلام کرد 7000 واحد صنعتی تعطیل‌اند و معاون وزیر صنایع نیز این رقم را 8000 واحد اعلام کرد .

واعظی‌آشتیانی آمار واحد‌های صنعتی تعطیل شده که توسط NGO‌ ها اعلام شده است را 20 هزار خواند و گفت: با وجود چنین اعداد و ارقامی که خود وزارت صنعت اعلام می‌کند، دیگر جایگاهی برای اقتصاد مقاومتی وجود ندارد.این کارشناس صنعت با اشاره به قول و قرارهای وزارت صنعت برای رونق‌بخشی صنعت ادامه داد: مقرر بود مبلغ قابل توجهی تسهیلات به صنعت کشور تزریق شود اما در این مورد هیچ گزارش جامعی وجود ندارد و تکلیف مشخص نیست. آیا واقعا این پول به صنعت کشور تزریق شده و سوال مهم‌تر اگر پول وارد صنعت شده است چه تاثیر و پیامد‌هایی داشته است؟

واعظی‌آشتیانی با اشاره به تجربیات خود در عرصه صنعت و سال‌ها کار در این زمینه از ایجاد تغییر عمده در این مدت ابراز ناامیدی کرد و گفت: با توجه به تجربیات خود در بخش صنعت باید بگویم با توجه به مدت زمان باقیمانده از نظر من اتفاقی در بخش صنعت نخواهد افتاد .

وی با اشاره به اعتباری که قرار بود به برنامه صنعت کشور تزریق شود گفت: از آنجایی که هیچ آماری در مورد این پول تزریقی وجود ندارد این امر نشان می‌دهد که اعتقاد واقعی به اقتصاد مقاومتی وجود ندارد. دولت نتوانسته با رونق تولید با فضای رکود مقابله کند و هیچ اتفاقی در حوزه تولید نیفتاده و در ادامه نیز نخواهد افتاد .

تولید کلید موفقیت است

واعظی‌آشتیانی در انتهای سخنانش تنها تولید را کلید موفقیت دانست و گفت: کلید موفقیت تولید است نه تولید در بخش صنعت بلکه تولید در تمامی زمینه‌ها، برای مثال تولید کالا، محصولات کشاورزی و به خصوص بحث دانش اما در ایران به بحث تولید پژوهشی هیچ توجهی نمی‌شود .

وی عدم توجه به تولید دانش و پژوهش در کشور را نشان‌دهنده تضاد جدی با اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: در باقی کشورها پنج درصد تولید ناخالص داخلی به پژوهش اختصاص دارد اما در ایران این سهم فقط 5/0 درصد است. این میزان سرمایه‌‌گذاری تضاد واقعی با مفهوم اقتصاد مقاومتی دارد .

ارسال نظر: