استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع):

حاضریم به فیلمسازان جشنواره عمار برای اقتصاد مقاومتی مشاوره رایگان بدهیم/نیازمند گسترش ادبیات تبیینی درباره اقتصاد مقاومتی هستیم

کدخبر: 2068396

عادل پیغامی گفت: از دست‌اندرکاران جشنواره عمار می‌خواهم فراخوانی منتشر کنند که طی آن بنده و امثال من بتوانیم به فیلمسازان و نویسندگانی که قصد فعالیت در حوزه اقتصاد مقاومتی دارند، مشاوره رایگان بدهیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، عادل پیغامی، استادیار دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(علیه السلام) با اشاره به انتشار فراخوان هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: از دست‌اندرکاران این جشنواره می‌خواهم با توجه به پیگیری گفتمان اقتصاد مقاومتی رهبری در سال‌های اخیر، فراخوانی منتشر کنند که طی آن بنده و امثال من بتوانیم به فیلمسازان و نویسندگانی که در این حوزه قصد فعالیت دارند، کمک کنیم.

وی تصریح کرد: جشنواره عمار آن‌گونه که باید و شاید در بحث اقتصاد مقاومتی وارد نشده است و در این حوزه، فعالیت کمی دارد، به همین دلیل، حاضر هستیم به صورت رایگان به کسانی که در نقاط مختلف کشور، قصد تولید اثر در این باره را دارند، مشاوره رایگان بدهیم و حتی شبکه‌ای از کارشناسان را تشکیل دهیم که درباره فیلمنامه‌های اقتصاد مقاومتی نظر بدهند که این امر، قطعا باعث رشد آثار می‌شود.

این استاد اقتصاد در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: یکی از مشکلات حوزه اقتصاد این است که مردم سواد و اطلاعات لازم در این باره ندارند که با ورودهای رهبری در سال‌های اخیر، این وضعیت، بهبود پیدا کرده است.

پیغامی خاطرنشان کرد: به صورت سیستماتیک، در نظام آموزش و پرورش، دانش‌آموزان ما درسی درباره اقتصاد نمی‌خوانند و علی‌رغم اینکه اقتصاد و مسائل آن برای افراد، بسیار روزمره است و هر لحظه با تورم، اشتغال، بازار، خرید و فروش و دیگر مسائل اقتصادی درگیر هستند، معمولا این عرصه، حوزه سختی برای افراد است.

وی در هیمن راستا تاکید کرد: افراد، درباره مسائل سیاسی، فرهنگی، دینی و حتی روابط بین الملل تا حدودی می‌توانند تحلیل کنند و درباره آنها اطلاعاتی دارند اما در حوزه اقتصادی، اطلاعات عمومی چندانی ندارند، به همین دلیل، کمتر وارد این عرصه می‌شوند.

پیغامی ادامه داد: به طور مثال، من از شاعرانی مثل علیرضا قزوه، میلاد عرفان‌پور و فاضل نظری خواستم که درباره اقتصاد مقاومتی شعر بگویند اما چون ارتباطی با این عرصه نداشتند، وارد نشدند.

این استاد دانشگاه در ادامه سخنانش اظهار داشت: رهبری، در سال‌های اخیر، شعارهای سال را با نگاه اقتصادی انتخاب کرده‌ند و در کنار آن، سخنرانی‌های اقتصادی زیادی هم داشته‌اند که تعدادی از افراد نیز به تبیین این سخنرانی‌ها پرداخته‌اند که ادبیات تبیینی، اطلاعات عمومی افراد را افزایش می‌دهد.

وی با بیان این‌که ابتدا باید این ادبیات تبیینی در میان مردم اشاعه داده شود، تصریح کرد: به طور مثال، بنده کتابی درباره فهم اقتصاد مقاومتی به زبان ساده نوشتم که می تواند به تبیین اقتصاد برای عامه مردم کمک کند و یا مباحث اقتصاد مقاومتی را در کتاب درسی آموزش و پرورش ارائه کرده‌ام.

پیغامی تاکید کرد: این حرکت تبیینی باید به نقطه‌ای برسد که قوه عاقله افراد با قوه خیال آنها ارتباط برقرار کند چرا که تا وقتی که این مسئله، اتفاق نیفتد، افراد وارد این عرصه نمی‌شوند.

این استاد اقتصاد در همین راستا خاطرنشان کرد: باید از کسانی که وارد این حوزه شده‌اند، حمایت شود تا بتوانند به راحتی با بدنه کارشناسی ارتباط بگیرند و این مسئله در حال حاضر، حلقه مفقوده این حوزه است.

وی با اشاره به آثار و فیلم‌های تولیدی درباره اقتصاد مقاومتی گفت: مهم این است گزاره‌ای که مخاطب بعد از دیدن اثر به آن می‌رسد همان گزاره‌ای باشد که رهبری درباره اقتصاد مقاومتی گفته‌اند که در این صورت اثری قوی تولید می‌شود.

پیغامی درباره سوژه‌های موجود در این عرصه اظهار داشت: به طور مثال، جزوات، سخنرانی‌ها و کتاب «درس‌گفتارهای اقتصاد مقاومتی» خودم را برای سوژه‌یابی به نویسندگان و فیلمسازان عماری توصیه می‌کنم چرا که برخی از این فعالان، چندین بار، گفته‌اند که از مطالب بنده، سوژه‌های زیادی پیدا کرده‌اند.

این استاد دانشگاه در همین باره بیان کرد: کسانی که قصد دارند در این حوزه، اثری تولید کنند، باید سوژه‌ها را ذیل سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که کلیدواژه‌هایی مثل اقتصاد مردمی، دانش‌بنیان و تحریم‌شکن دارد، در نظر بگیرند.

ارسال نظر: