وزیر بهداشت:

مالاریا در کشور مهار شد/ مصرف تزریقی کماکان یکی از عوامل اصلی همه‌گیری HIV در کشور

کدخبر: 2068450

قاضی‌زاده هاشمی گفت: با مشارکت صندوق جهانی، مالاریا در کشور مهار شده است و بروز سالیانه آن از ۸ هزار به ۵۴ مورد رسیده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت که در دومین نشست فنی و مشورتی رکن منطقه‌ای صندوق جهانی ایدز، سل و مالاریا صحبت می کرد گفت: ایران موفق شده با برنامه کاهش آسیب خود، که هم در محیط زندان و هم در سطح جامعه اجرا می شود، انتقال اچ‌آی‌وی را در مصرف‌کنندگان مواد تزریقی مهار کند؛ هر چند مصرف تزریقی کماکان یکی از عوامل اصلی همه گیری اچ‌آی‌وی در کشور به شمار می آید، اما سهم دیگر راه‌های انتقال اچ‌آی‌وی در حال افزایش است.

آمادگی ایران برای موج جدید اچ آی وی

هاشمی با اشاره به این نکته که پاسخ نظام سلامت ایران به موج‌ جدید انتقال اچ‌ آی‌ وی در حال تکامل است گفت: در یک سال گذشته فراوانی مراجعه به مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری 8 برابر و تعداد آزمایشهای انجام شده 4 برابر و افراد زیر پوشش درمان ضدویروسی 2 برابر شده است؛ 160 پزشک درمانگر برای خدمات سرپایی ایدز تربیت شده‌اند که به شکل شبکه‌ای در تماس با مرکز تحقیقات ایدز هستند.

وی در این مورد افزود: با حمایت صندوق جهانی، 13 قطب آزمایشگاهی در کشور با بهترین تجهیزات برای تشخیص، مراقبت و بررسی تأثیر درمان اچ‌آی‌وی راه‌اندازی شده است. بازنگری برنامه کاهش آسیب و نظام مراقبت بیماری‌های آمیزشی به نحوی که تمام مراجعان مراکز از نظر اچ آی وی آزمایش بشوند از جمله اقدامات بوده است.

وزیر بهداشت گفت: چهارمین برنامه کشوری ایدز با چشم انداز پایان بخشیدن به همه گیری ایدز تا سال ۲۰۳۰ با اتخاذ رویکرد مسیر سریع دربرگیرنده اهداف ۹۰-۹۰-۹۰ است، در اسفندماه 1394 به تصویب شورایعالی سلامت و امنیت غذایی به ریاست رئیس جمهور رسید. این اقدام، به عنوان اولین کشور منطقه در این راستا نشانگر تعهد جمهوری اسلامی ایران به تلفیق رویکردهای تجربی و مبتنی بر شواهد و با در نظر گرفتن ملاحظات فرهنگی است.

وی همچنین مهمترین نشانه تعهد ایران را سرمایه گذاری آن در کشور به این همه گیری‌ها به ویژه برای جمعیت در معرض خطر دانست و گفت: بیش از ۹۵ درصد هزینه های مرتبط با اچ‌آی‌وی از منابع داخلی تأمین می شود و این روند با سازماندهی مناسب در ساختار نظام سلامت و تشکیل معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی در استانها، افزایش خواهد یافت.

هاشمی با اشاره به کمک های صندوق جهانی عنوان کرد: با مشارکت صندوق جهانی، مالاریا در کشور مهار شده است به نحوی که بروز سالیانه از 8000 به 54 مورد (در سال 1394) رسیده است و ما در آستانه ریشه‌کنی این بیماری در کشور هستیم؛ بروز و شیوع سل نیز به شکل چشمگیری کاهش یافته است و مداخلات درمانی مؤثر واقع شده‌اند، هرچند ما شاهد ورود تعدادی بیماران مبتلا به سل بسیار مقاوم به درمان از برخی کشورهای همسایه هستیم. در این زمینه با حمایت صندوق جهانی تجهیزات پیشرفته تشخیصی در کشور فراهم شده و برنامه درمان سل مقاوم در 11 قطب کشور برقرار شده است و برنامه راهبردی کشوری را با توان بالایی پیگیری می‌کنیم.

وزیر بهداشت با قدردانی از کمک های سازمان های بین المللی، از جمله صندوق جهانی ایدز، سل و مالاریا، گفت: ایران و شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور با تصویب تآمین منابع مالی برنامه چهارم راهبردی ایدز و دستور اجرای آن به دستگاه‌های مجری گام بلندی برداشته است و امیدوار است مرحله جدیدی از تبادل دانش، فن آوری و تجربه را شاهد باشیم.

دکتر هاشمی افزود: نقش نهادهای خیریه، سازمانهای غیردولتی و بخش خصوصی نیز باید ارتقا بیاید چون تنها با همراه کردن شرکای جدید و شتاب بخشیدن به اقدامات است که می‌توانیم این همه‌گیری‌ها را برای همیشه پایان دهیم.

نقش کلیدی طرح تحول سلامت

وی در ادامه تعهد جمهوری اسلامی ایران به حفظ سلامت و کرامت افرادی که با اچ‌آی‌وی زندگی می کنند را تزلزل ناپذیر دانست و خاطرنشان کرد: طرح تحول نظام سلامت که با حمایت مسئولان عالی نظام و با قوت و استحکام در ایران شروع شده، امکان هدایت پاسخ به همه گیر‌ی‌ها را به سوی مناطق و جمعیت هایی که بیشترین نیاز را به آن دارند، فراهم می کند و بنابراین پیشرفت به سمت هدف نهایی، یعنی پایان بخشیدن به همه گیری این سه بیماری، را تسریع می‌کند.

دکتر هاشمی همچنین با اشاره به بیش از سی سال تجربه موفقیت آمیز شبکه بهداشت یادآور شد: دستیابی به این اهداف مذکور تنها با ادغام برنامه های اچ‌آی‌وی در نظام شبکه بهداشت، به کار گرفتن طیف کامل ذینفعان و استفاده دقیق از آمار و اطلاعات جهت بهبود مستمر کمیت و کیفیت برنامه ها، امکان پذیر است.

وزیر بهداشت ضمن اشاره به بالاترین روند افزایش ایدز و کمترین پوشش درمانی جهان در منطقه مدیترانه شرقی تاکید کرد: در حال حاضر 96% از نیاز دارویی ایران در داخل کشور تأمین می شود و با پیشرفت های حاصله امکان تولید داروهای پیشرفته ایران در سایر کشورهای منطقه نیز فراهم آمده است و ما مشتاق همکاری‌های بین‌المللی برای کاهش هزینه درمان، بهبود دسترسی به خدمات پیشگیری، مراقبت و درمان و پوشش همگانی سلامت هستیم تا بتوانیم اهداف 90-90-90 برای ایدز، ریشه‌کنی مالاریا و پیشرفت به سوی مهار سل را محقق کنیم.

وزیر بهداشت در پایان به فجایع منطقه اشاره کرد و گفت: در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی مسائل خیلی جدی تری وجود دارد که در رقابت با موضوعات سلامت توجه و منابع ما را به خود جلب میکند به ویژه آنهایی که بر اثر درگیری‌های داخلی یا مداخلات غیر انسانی و فاجعه بار مانند بمباران تجمعات انسانهای بی پناه در یمن پدید آمده‌اند؛ یک برنامه جامع‌تر و مؤثرتر برای کاهش خطرات و تأمین خدمات بهداشتی و درمانی در این مناطق عملیاتی چالش‌برانگیز لازم است

ارسال نظر: