سید افقهی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

عربستان با وجود جنایات بزرگ در یمن، در آستانه بزرگترین خرید تسلیحاتی قرن از آمریکا قرار دارد

کدخبر: 2068779

سعودی‌ها اکنون در آستانه خرید تسلیحات قرن هستند و آمریکایی‌ها می‌خواهند یک قرارداد نظامی به ارزش ۱۱۵ میلیارد دلار که در تاریخ عربستان بی‌سابقه است با آنها ببندند؛ در شرایطی که دست آل‌سعود تا مرفق در خون مردم بیگناه آلوده است آمریکا هنوز دارد به آنها سلاح می‌فروشد و غیر از آن در اتاق جنگ عربستان مستشاران نظامی آمریکایی حضور دارند.

گروه سیاسی «نسیم آنلاین»، چندی پیش بود که به ناگاه صفحات رسانه‌ها پر شد از فیلم‌ها و تصاویری که خبر از جنایتی بزرگ در یک مراسم عزاداری در صنعا می‌داد. اخبار حاکی از آن بود که رژیم متجاوز سعودی با بمباران یک مراسم ختم که در محل "تالار بزرگ" صنعا در حال برگزاری بوده بسیاری از مردم عادی این کشور را به خاک و خون کشیده و در نتیجه این بمباران 609 نفر از یمنی‌ها را زخمی و 135 نفر دیگر از آنها را به شهادت رسانده است. سعودی‌ها که در ابتدا نسبت به این جنایت اعلام برائت کرده و سعی داشتند تا آن را برگردن ارتش یمن بندازند در مواجهه با خشم جهانی ناشی از این جنایت و انتشار تصاویری از لحظه وقوع آن مجبور به پذیرش تقصیر خود شدند. در ادامه به سراغ سیدهادی سیدافقهی کارشناس مسائل غرب آسیا رفتیم تا در خصوص دلایل انجام این جنایت توسط سعودی‌ها و تاثیر آن در جنگ یمن را جویا شویم. آنچه در ادامه می‌آید متن گفتگوی خبرنگار «نسیم آنلاین»، با سیدهادی سیدافقهی کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص جنایت سعودی‌ها در صنعا و تاثیر آن بر جنگ در یمن است.

جنایت سعودی‌ها در صعنا کاملا با همدستی و هماهنگی آمریکایی‌ها اتفاق افتاد « نسیم آنلاین »: هدف عربستان از جنایتی که در مراسم ختم در صنعا انجام داد چه بود؟

سیدافقهی: این اولین اقدام جنایت‌آمیز عربستان نبود، چند ماه پیش هم سعودی‌ها در اطراف استان عمران که یکی از استان‌های شمال غربی یمن است به یک مجلس عروسی حمله کردند و در آنجا حدود 150-160 نفر شهید و زخمی شدند اما متاسفانه سازمان ملل علی‌رغم وعده‌ای که داده بود طبق معمول کاری انجام نداد و آقای بانکی‌مون مانند همیشه فقط اظهار تاسف کرد و اعلام کرد تحقیق می‌کنیم، انگار که برای او مشخص نبود چه کسی این جنایت را انجام داده است.

با همه اینها حجم فاجعه و جنایت این بار، خیلی بزرگ بود و در مکانی هم اتفاق افتاد که کاملا برای نیروی‌های استخبارات نظامی و امنیتی آل‌سعود مشخص بود که مکانی عمومی است و مردم در آنجا جشن، عزاداری، مجلس ختم و ترحیم می‌گیرند؛ این موضوعی ناآشنا برای آنها نبود و این محل به عنوان سالن بزرگ در صنعا هیچ نقطه نظامی پنهان یا نکته ناآشنا برای سعودی‌ها نداشت.

پیش از آن که به این مساله بپردازیم که چرا سعودی‌ها دست به چنین حرکات جنون‌آمیزی ‌زدند باید اول از همه تاکید کرد که این جنایت کاملا با همدستی و هماهنگی آمریکایی‌ها اتفاق افتاده است؛ آنها نه تنها از نظر سلاح‌ بلکه از نظر اطلاعاتی و همچنین ادوات شنود و جاسوسی سعودی‌ها را تامین می‌‎کنند و مطمئنا هرگونه حرکت سعودی‌ها با هماهنگی آمریکایی‌ها انجام شده است.

با وجود جنایت صعنا سعودی‌ها در آستانه خرید قرن تسلیحات از آمریکا هستند

از سوی دیگر سعودی‌ها اکنون در آستانه خرید تسلیحات قرن هستند و آمریکایی‌ها می‌خواهند یک قرارداد نظامی به ارزش 115 میلیارد دلار که در تاریخ عربستان بی‌سابقه است با آنها ببندند؛ در شرایطی که دست آل‌سعود تا مرفق در خون مردم بیگناه آلوده است آمریکا هنوز دارد به آنها سلاح می‌فروشد و غیر از آن در اتاق جنگ عربستان مستشاران نظامی آمریکایی حضور دارند.

زمانی که جنایت سعودی‌ها در جشن عروسی منطقه سنبان یمن اتفاق افتاد آمریکا به عربستان هشدار داد که تعداد مستشاران نظامی خود را کاهش می‌دهد البته آنها این بار هم همین مسخره‌بازی را در آورده‌اند تا عرق شرم را از پیشانی خود پاک کند اما دیگر برای همه میزان آلودگی آمریکا در حمایت از سعودی‌ها در مساله یمن آلوده مشخص شده است.

از طرف دیگر آمریکا بعد از جنایت اخیر سعودی‌ها اعلام کردند که ما به کسی چک سفید نداده‌ایم و در ارتباطمان با عربستان تجدیدنظر می‌کنیم که خود این نشان می‌دهد تا به حال دست آنها در جنایات سعودی‌ها آلوده بوده و در تمام جنایات آنها خدمات مستشاری می‌دهند.

وقتی آمریکایی‌ها می‌گویند ما کمک‌های مستشاری‌مان را کاهش می‌دهیم یا چک سفید به کسی ندادیم و در حمایتمان تجدیدنظر می‌کنیم این رفتار اعتراف آشکار است که تا به حال کمک می‌کرده‌اند و حالا می‌خواهند تجدیدنظر کنند بنابراین در این جنایت ما نباید فقط به عربستان بچسبیم و بگوئیم که این جنایت فقط مال عربستان است بلکه همانگونه که دریادار شمخانی هم اشاره کردند دست آمریکا در این جنایت مشهود است و تمام مقامات ما خوشبختانه به این نکته ظریف و بسیار پیچیده اذعان دارند که آمریکا پشت این قضیه است.

سعودی‌ها تصور می‌کردند با بمباران مراسم ختم پدر می‌توانند مقامات اصلی انصار الله را شکار کرده سرنوشت جنگ را عوض کنند

اما در خصوص دلیل انجام چنین جنایتی توسط عربستان سعودی باید اشاره کرد که هزینه جنگ سعودی‌ها بالا رفته، مشکلات اقتصادی زیادی در داخل دارند و همچنین به مرور زمان دارد همان آبروی نداشته‌شان از بین می‌رود، سعودی‌ها نه تنها از نظر نظامی در یمن شکست خورده‌اند بلکه از ابعاد اقتصادی هم تحت فشار شدید هستند و به نظر می‌رسد علاوه بر اینها علی الظاهر در طرف دیگر ماجرا از نظر امنیتی هم اطلاعاتی به اینها داده شده بود که این مراسم، مراسم ختم پدر وزیر کشور یمن است و مقامات زیادی در آن شرکت می‌کنند.

البته آقای "الرویشان" وزیر کشور یمن همان کسی است که آقای منصور هادی وی را به این سمت انتخاب کرده بود و انصارالله هم گفته ما کاری به کار تو نداریم و تو وظایف خود را انجام بده.

علی ایحال مشخص نیست چه کسی به سعودی‌ها آدرس غلط داده یا خواسته آتش جنگ را شعله‌ورتر کند خبر داده که تمام مقامات نظامی و غیرنظامی به احترام وزیر کشور در مراسم ختم پدرش شرکت می‌کنند و سعودی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که می‌تواند با بمباران این مراسم مقامات اصلی انصارالله و حتی سید عبدالملک الحوثی را به شهادت برساند و بعد به وسیله آمریکا در سازمان ملل این جنایت را کم رنگ کند.

سعودی‌ها به زعم خود فکر می‌کردند با شکار ارزشمند بسیاری از مقامات لشکری و کشوری یمن ضربه مهلک و تغییری اساسی در مسیر جنگ ایجاد می‌کند و به همین جهت هم خبرهای اولیه‌ای که از عربستان مخصوصا بین نظامیان درز کرد مبنی‌بر این بود که یک هدف استراتژیک را زده‌اند و فکر می‌کردند که برخی از فرماندهان عالی رتبه ارتش، آقای علی عبدالله صالح یا آقای عبدالملک الحوثی را زده‌اند اما وقتی متوجه حجم فاجعه و عدم درستی اطلاعاتی اعلام شده شدند اصل قضیه را منکر شدند که این خودش عذر بدتر از گناه و وقاحتی غیرقابل تصور است.

عربستان در روز روشن 4 بار منطقه‌ای را زده، مردم دیده‌اند و فیلم موشک‌هایی که شلیک می‌شود به شکل مرتبط از شبکه‌های مختلف عربی مانند المیادین، العالم و المنار دارد پخش می‌شود اما با کمال پر روی می‌گفتند که ما نبوده‌ایم و حاضریم در تحقیقاتی که معلوم نیست سر از کجا در بیاورد شرکت کنیم در حالی که ده‌ها تحقیق از این نوع درباره جنایت‌های آنها به بوته فراموشی سپرده شده است.

سعودی‌ها در حالی برای حفظ آبروی خود می‌گفتند حاضریم در تحقیقات شرکت کنیم که تحقیقات توسط آقای بانکی مونی انجام می‌شود که بعد از آن جنایت‌جنگی و کودک‌کشی عربستان که باعث شده بود نام این کشور وارد لیست کشورهای کودک‌کش شود با پترودلار تطمیع شد و نام عربستان را از آن لیست خارج کرد، حالا آنها می‌خواهند این آقای درباره فاجعه‌ای که 800 نفر شهید و زخمی داشت تحقیق کند.

در مجموع می‌توان دلایل اصلی انجام این فاجعه توسط عربستان را شکست‌های نظامی، بحران داخلی، بین‌المللی و اقتصادی به همراه فریبی که سعودی‌ها در هدف‌گذاری خود خوردند دانست که باعث شده بود آنها فکر کنند با بدست آوردن یک طعمه چرب و نرم می‌توانند مشکلات خود را حل کنند.

مردم یمن اصلا امیدی سازمان ملل ندارند « نسیم آنلاین »: نقش سازمان‌های بین‌اللملی در بحران یمن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سیدافقهی: حقیقت این است که مردم یمن اصلا امیدی به اینکه سازمان ملل به طور جدی وارد حمایت از آنها شود یا شورای امنیت قطعنامه صادر کند ندارند البته خود یمنی‌ها این روش را دنبال کرده‌اند و سعی دارند پرونده‌ای را به شورای امنیت ببرند که روسیه هم از آن استقبال کرده و وزارت خارجه روس‌ها رسما اعلام کرده که باید جانیان و کسانی که مسببین این جنایت هستند مجازات شوند اما اینکه در عمل این اتفاق قابل تحقق است جای سوال است.

چیزی که مهم‌تر از واکنش جهانی است آن چیزی است که آقای عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله مدتی پیش بعد از این جنایت است در سخنرانی خود گفت و آن این جمله استراتژیک و مهم بود که اعلام کرد هرکسی به هر نحوی که می‌تواند اسلحه بردارد و به سمت جبهه‌ها برود یعنی اعلام جهاد عمومی داد و الان هم جوانان گروه گروه به سمت پادگان‌ها می‌روند تا آموزش‌های فشرده ببینند؛ الان عربستان منفعل شده و مرتبا سعی می‌کند از این خطای بزرگی نجات پیدا کند اما از سوی دیگر انصارالله برای بالا بردن فاز تهاجمی خود مصمم‌تر شده و آنها اکنون به همراه ارتش یمن و عشایر در خاک عربستان هستند، سعودی‌ها نگران موشک‌های بالستیکی هستند که ممکن است به ریاض برسد و مناطق نفتی الدمام را در منطقه شرقی غربستان را بزند.

یمن قبل از جنایت سعودی‌ها در صعنا با یمن بعد از آن فرق می‌کند

این حرف عبدالملک الحوثی در خصوص اینکه یمن قبل از این جنایت با یمن بعد از آن فرق می‌کند حرف درستی است و هرچند در این جنایت ضرر مادی و روحی بر مردم یمن وارد شد اما شاید یکی از مهمترین برکاتی که برای آنها داشت این باشد که مردمی که تاکنون مردد بودند هم تصمیم قطعی خود را در مبارزه با آل‌سعود گرفته‌اند؛ مثلا آقای شیخ الظاهر یکی از آدم‌های سلفی یمن که همیشه موضعگیری‌های میانه داشت که نه طرف سعودی‌ها را می‌گرفت و نه طرف انصارالله را بعد از این انفجار گفت من سکوت را می‌شکنم او خودش یک سلفی است و جزء علمایی است که به لحاظ فکری به عربستان و تفکیری‌ها نزدیک‌تر است اما آنقدر این هول حادثه مردم را تکان داده که واقعا دیگر وجدان همه مردم آزار دیده و همه مصمم هستند که کار را با عربستان تمام کنند و به همین دلیل تصور می‌کنم که مردم یمن با تکیه به امکانات ذاتی خود ان‌شاءالله یک تحول بزرگ را آغاز خواهند کرد و ان‌شاءالله حجم این انتقام بیشتر از جنایتی که سعودی‌ها مرتکب شده‌اند خواهد بود و مردم یمن پاسخ قاطع‌تری به جنایات سعودی‌ها خواهند داد.

« نسیم آنلاین »: ارزیابی شما از واکنش ایران در قبال جنایت سعودی‌ها چیست؟

سیدافقهی: ایران از همان اول این عمل ضداخلاقی را محکوم کرد و هم همیشه گفته‌ که از حقوق ملت‌ها دفاع می‌کند؛ از طرف دیگر وزارت خارجه اعلام کرده بود دیگر کشورها وساطت کنند تا سعودی‌ها رضایت دهند کمک‌های درمانی را به آسیب‌دیدگان برسانند چون واقعا حجم تلفات و زخمی‌ها خیلی بالاست و بیمارستان‌ها، امکانات درمانی و داروئی یمن به دلیل محاصره بیش از یکسال و خورده‌ای این کشور بسیار کم است.

آقای امیرعبداللهیان و آقای دکتر ظریف خواستار یک کریدور هوایی شدند تا اتوبوس‌های هوایی برای ارسال دارو و درمان مجروحین بفرستیم تا وضعیت فاجعه‌آمیز در این کشور بهبود یابد و این نه موضوعی سیاسی بود و نه ربطی به مسائل نظامی داشت و ایران هم حاضر است زیر نظر سازمان ملل از این کریدور را استفاده کند تا دارو و غذا به صنعا ببرد و مجروحین را برای معالجه بیاورید.

ارسال نظر: