لحظه‌به‌لحظه با عملیات آزادسازی موصل؛

نیروهای عراقی به ۵ کیلومتری موصل رسیدند/ کشته شدن ۴۷۳ تروریست در موصل طی پنج روز

کدخبر: 2068832

یک مقام عراقی از نزدیک شدن نیروهای شرکت کننده در آزادسازی موصل به حومه این شهر خبر داد و گفت: این نیروها هم اینک در فاصله پنج کیلومتری موصل قرار دارند.

به گزارش گروه بین الملل « نسیم آنلاین »، "حیدر العبادی" فرمانده کل نیروهای مسلح و نخست وزیر عراق بامداد روز دوشنبه در نطقی تلویزیونی آغاز عملیات آزادسازی موصل را رسما اعلام کرد.

اخبار لحظه به لحظه و تحولات مربوط به عملیات آزادسازی شهر موصل از دست داعش را در زیر دنبال کنید:

یکشنبه 95/8/2

18:55- شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد ، نیروهای عراقی به نزدیکی منطقه حمام العلیل در موصل رسیده اند.

18:00 - نیروهای امنیتی و ارتش عراق همراه شبه نظامیان کرد پس از آزادسازی برطله نبردشان برای آزادسازی موصل را ادامه می دهند و هم اکنون در پانزده کیلومتری این شهر قرار دارند.

16:50 - شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد ، نیروهای عراقی به بخشهای گسترده ای از الشوره در توابع شهر موصل یورش بردند.

14:59- به گزارش خبرگزاری رویترز از بغداد، نیروهای کرد عراق گفتند شهر بعشیقه در نزدیکی موصل را روز یکشنبه از دست گروه تکفیری صهیونیستی داعش بازپس گرفته اند.

یک مقام آمریکایی گفت مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق ، به اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا اطلاع داده است که نیروهای کرد موفق شده اند بعشیقه را از دست داعش آزاد کنند. نیروهای پیشمرگه کرد در محل عملیات به خبرنگاران گفتند وارد بعشیقه شده اند، اما روزنامه نگاران اجازه نیافتند وارد شهر شوند.

14:58 - شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: منابع اطلاعاتی در عراق فاش کردند ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تکفیری صهیونیستی داعش دستور کشتن شماری از فرماندهان این گروه را که قصد داشتند برای خروج از موصل مذاکره کنند صادر کرده است. هیچ شواهدی مبنی بر حضور البغدادی در موصل و اینکه او نبردها را شخصا هدایت می کند، وجود ندارد.

13:34- سخنگوی وزارت کشور عراق اعلام کرد چهل و سه تروریست گروه تکفیری صهیونیستی داعش در اطراف موصل به هلاکت رسیدند. به گزارش شبکه تلویزیونی الاتجاه، سرتیپ سعد معن در مصاحبه با این شبکه گفت: محور جنوبی شهر موصل به سه بخش تقسیم شده است تا عملیات پیشروی نیروهای مسلح عراق تسهیل شود.

12:49- شبکه تلویزیونی المیادین لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: یک مقام عراقی اعلام کرد نقش پوشش هوایی آمریکا در نبرد موصل محدود است و پیش بینی نمی شود این نقش در روزهای آینده گسترش یابد. شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: انفجار انتحاری در شهر کرکوک عراق رخ داد.

11:23 - به گزارش یورونیوز ،دست کم دو نفر بر اثر استنشاق گاز سمی ناشی از آتش سوزی در کارخانه تولید گوگرد در نزدیک موصل کشته شدند.

بر اساس این گزارش عناصر (گروه تکفیری صهیونیستی)داعش توانسته اند با به آتش کشیدن یک کارخانه گوگرد بازپس گیری موصل را به تاخیر اندازند، اما پیامدهای این کار گریبانگیر غیرنظامیان ساکن اطراف این شهر شده به طوری که به گفته برخی منابع دست کم دو نفر بر اثر استنشاق گاز سمی گوگرد کشته وشمار زیادی هم راهی بیمارستان شدند. به گفته یکی از پزشکان افراد مراجعه کننده به بیمارستان محل خدمت وی دچار مشکلات تنفسی شده اند و این وضعیت برای اقشار آسیب پذیرتر مثل کودکان ، سالخوردگان و کسانی که آسم دارند بدتر است.

11:03 - درگیریها در شهر الرطبه در استان الانبار عراق که افراد مسلح (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش صبح امروز به آن حمله کرده بودند، ادامه دارد. نیروهای مسلح عراق در شهر الرطبه خواستار ارسال کمک به این شهر شدند. منابع امنیتی تاکید کردند داعش چهار خودروی بمبگذاری شده را در کمربند اطراف شهر الرطبه منفجر کرد.

11:02 - به گزارش تلویزیون المیادین ، گروه تکفیری صهیونیستی داعش، سیصد نفر از اهالی روستاهای نزدیک منطقه الشوره در جنوب موصل را پیش از آزادسازی این روستاها ربودند. داعش همچنین پانزده نفر از جوانان روستای صفیه در منطقه حمام العلیل در جنوب موصل را کشت.

10:36- نیروهای مسلح عراق روستای الفاضلیه نزدیک بعشیقه را در اطراف شهر موصل از کنترل (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش خارج کردند.

نیروهای عراقی با پیشروی در محور شمالی موصل به هشت کیلومتری این شهر رسیدند.

10:26- منابعی در عراق اعلام کردند نیروهای پیشمرگ عملیات بازپس گیری شهر بعشیقه در شمال شرقی موصل را آغاز کردند.

10:17 - سرکرده گروه تکفیری صهیونیستی داعش در شهر موصل عراق به هلاکت رسید.

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، «ابواسامه» والی موصل در گروه داعش که یکی از معاونان ابوبکر البغدادی بود، در حمله نیروی هوایی عراق کشته شد.

فرمانده نیروی هوایی ارتش عراق اعلام کرد ابواسامه و هفده نفر دیگر از اعضای داعش در حمله هوایی به تلکیف در شمال موصل کشته شدند.

10:15- شبکه تلویزیونی العراقیه لحظاتی پیش در خبری فوری اعلام کرد: جوانان شهر موصل ضد گروه تکفیری صهیونیستی داعش قیام کردند و در حمله به تروریستها بیست تن از آنان را به هلاکت رساندند و پرچم عراق را بر فراز برخی ساختمانها برافراشتند.

10:07 - شبکه تلویزیونی الاتجاه لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: نیروهای مسلح عراق حمله (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش به منطقه الرطبه و شارع ستین در استان الانبار را ناکام گذاشتند.

09:34: کریم سنجاری وزیر امور داخلی اقلیم کردستان عراق شنبه شب اعلام کرد که نیروهای عراقی در پی ورود به شهر الحمدانیه، هم اینک به پنج کیلومتری موصل رسیده و نبرد علیه داعش طبق برنامه پیش می رود. نیروهای عراقی با پشتییانی هواپیماهای ائتلاف بین المللی، پیشروی برای تصرف کامل شهر «تلکیف» در حومه شمالی شهر موصل و تلاش برای تصرف آن را ادامه می دهند.

شنبه 95/8/1

17:15 نیروهای عراقی محله های تحریر، انتصار، سومر و عسگری را در بخش تلکیف در شمال شرق موصل آزاد کردند.

17:00 نخست‌وزیر ترکیه امروز بار دیگر با رد اظهارات مقامات عراقی درباره حضور نظامیان ترکیه‌ای تاکید کرد که حضور نظامی ترکیه در عراق ادامه خواهد یافت.

16:40 ابو مهدی المهندس جانشین فرمانده نیروهای بسیج مردمی عراق به همراه شمار زیادی از نیروهای تحت امر خود وارد کرکوک شد تا این استان را از لوث وجود داعش پاک کند.

15:00 شبکه تلویزیونی العراقیه گزارش داد که هواپیماهای ائتلاف بین المللی به فرماندهی آمریکا و با استناد به گزارش‌های سازمانهای امنیتی عراق 11 دستگاه خودوری متعلق به داعش را در روستای "منیره" واقع در جنوب موصل منهدم کردند.

14:00 در حالی که پیشروی نیروهای عراقی در ششمین روز از عملیات آزادسازی شهر موصل ادامه دارد، تروریست‌های داعش جنایت‌های بیشتری را علیه غیرنظامیان مرتکب می‌شود/ یک منبع اطلاعاتی عراق در گفتگو با "سی‌ان‌ان" گفته که داعش 284 غیرنظامی را در موصل و اطراف آن اعدام کرده‌است.

12:46 فرمانده عملیات مشترک عراق درباره آزاد سازی منطقه "برطله" از دست تروریست‌های داعش گفت: این منطقه کلید آزاد سازی دیگر مناطق نینوا محسوب می شود.

11:35 اقشار مختلف جامعه عراق بخصوص اصحاب رسانه با راه‌اندازی کمپین‌ها و ساختن هشتگ‌هایی در حمایت از عملیات موصل، ارتش الکترونیکی برای سرکوب نهایی داعش در کشورشان تشکیل دادند.

11:30 "محمد الجبوری" فرمانده ستاد عملیات استان نینوا گفت: نیروهای امنیتی جمعه شب حملات توپخانه‌ای به منطقه "تلکیف" را با هدف فراهم کردن مقدمات عملیات زمینی ارتش برای خارج این منطقه از کنترل عناصر داعش آغاز کردند.

11:21 مرکز اطلاع رسانی نظامی ارتش عراق اعلام کرد که نیروهای دو روستای "هراره" و "الرصیف" را امروز آزاد کردند و به سمت منطقه "الشوری" در محور "القیاره" در حال پیشروی هستند.

10:40 نیروهای عراقی صبح امروز با پیشروی محسوسی در محور جنوبی موصل، وارد منطقه بزرگ "الحمدانیه" شدند/ شبکه المیادین گزارش داد که ارتش عراق وارد حمدانیه شده و مقر فرمانداری این شهر را آزاد کرد/درگیری در این شهر همچنان ادامه دارد.

10:00 مرکز اطلاع رسانی نیروهای بسیج مردمی عراق(الحشد الشعبی) اعلام کرد که تروریست‏های داعش در حمله به نیروهای عراقی در جنوب غرب موصل از گاز سمی کلر استفاده کردند .

9:15 فرماندهی کل قوای عراق اعلام کرد که در عملیات پنج روز گذشته آزادسازی موصل در مجموع 473 تروریست در عملیات آزادسازی موصل کشته شدند/فرماندهی عراق همچنین آمار روستاهای آزاد شده را پنجاه و سه روستای پراکنده در دشت های وسیع موصل اعلام کرد.

9:10 پایگاه صهیونیستی "دبکافایل" درمقاله ای به تحلیل اهداف و انگیزه‌های نیروهای نظامی مختلف شرکت‌کننده در عملیات آزادسازی موصل پرداخت و نوشته که در عملیات های اخیر در عراق سردار سلیمانی و نیروهای مردمی نقش تاثیرگذاری داشته اند.

9:00 شورای استانداری کرکوک اعلام کرد که عملیات امنیتی که صبح جمعه در پی حمله افراد مسلح داعش به تعدادی ساختمان امنیتی و خدماتی صورت گرفت با کشته شدن تمامی افراد مسلح و آزادی گروگان‌ها خاتمه یافت.

جمعه 95/7/30

12:26- ستاد اطلاع رسانی جنگ در عراق اعلام کرد نیروی هوایی ارتش عراق هزاران مجله و روزنامه را برای اهالی موصل فرو ریختند؛ این مجله‌ها و روزنامه‌ها که با کمک هواپیماهای نیروی هوایی، برای مردم موصل در مرکز شهر فرو ریخته شدند.

العالم نوشت: این روزنامه ها و مجلات حاوی اخبار مهمی هستند و مردم را از آخرین دستاوردها و پیروزی ها و واقعیتها مبارزه با تروریست‌های تکفیری مطلع می‌کنند.

12:04- نیروهای عراقی در ادامه عملیات آزادسازی موصل، روستاهای شریرات، المکوک، روستای نصل التل در جنوب موصل را از چنگ تروریستهای داعشی آزاد کردند.

نیروهای پلیس فدرال عراق نیز چهار روستای تلول ناصر، حضره الناصر، ام المناسیس، و تل الشکور در شمال ناحیه القیاره در جنوب موصل را آزاد کردند.

نیروهای امنیتی و داوطلب مردمی عراق نیز کارخانه کبریت المشراق در جنوب موصل را از لوث تروریستهای داعشی پاکسازی کردند. این نیروها دو روستای دیگر در محور شرقی موصل را از لوث تروریستهای داعشی پاکسازی کردند.

11:59- در ادامه این پیشروی ها، نیروهای عراقی وارد روستای «نعناعه» در جنوب شهر موصل شدند که به دنبال آن درگیری شدیدی میان آنها و تکفیریها درگرفت.به دنبال وقوع این درگیری ها شمار زیادی از تروریست های تکفیری کشته و یا زخمی شدند.نیروهای عراقی موفق شدند شمار زیادی از ساکنان این استان را به مناطق امن منتقل سازند.

11:49- "حسام‌الدین الصفار" عضو شورای استانداری نینوا گفت که جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی یک خودروی بمب‌گذاری شده را که در حال حرکت به سمت یکی از روستاهای ناحیه السلامیه در شرق نینوا بود، هدف قرار دادند.وی افزود:جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی موفق شدند این خودروی بمب‌گذاری شده را توسط یک عامل انتحاری هدایت می‌شد منهدم کنند.

11:48- نخست وزیر عراق تاکید کرد که نیروهای عراقی جنگ علیه داعش را تا آزادی کامل اراضی این کشور ادامه خواهند داد.

پنجشنبه 95/7/29

23:07- شبکه سی‌ان‌ان گزارش داده است تعداد زیادی از زنان ایزدی اسیر در دست گروه تروریستی داعش، با آغاز عملیات آزاد سازی «موصل» در عراق، به شهر «رقه» واقع در سوریه منتقل شده­‌اند.

21:42- ارتش عراق با بازپس‌گیری شهر برطله در استان موصل هم اکنون به ۱۵ کیومتری شهر موصل رسیده است. یک فرمانده نظامی ارشد عراق اعلام کرد نیروهای ویژه این کشور، تروریست های گروه داعش را از شهر برطله در شرق موصل، بیرون راندند. ژنرال طالب شغاتی اعلام کرد شهر برطله در 15 کیلومتری موصل واقع شده و برای عملیات گسترده به منظور بازپس گیری شهر موصل از داعش، «مهم» است.

20:22- نیروهای عراقی در چهارمین روز از عملیات آزادسازی موصل از دست داعش، ناحیه "برطله" واقع در جنوب شرقی این شهر را آزاد و بیش از ۲۰ تروریست را از پای درآوردند.

15:03 نیروهای مشترک ارتش عراق 4 روستا در منطقۀ تل ناصر در محور القیاره در جنوب نینوا را آزاد کردند/ نیروهای پیشمرگه کردستان عراق 3 روستای سامقیۀ کبری و صغری و دیری در منطقۀ تللسقف در نینوا را آزاد کردند.

12:57 منابع خبری عراق اعلام کردند که نیروهای ارتش عراق 3 خودروی نظامی بمب‌گذاری‌شده در محور عملیاتی جنوب شهر موصل را منهدم کردند.

12:00 حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق گفته که نیروهای نظامی این کشور در موصل پیش‌روی می‌کنند و برای آزادی و نجات غیر‌نظامیان برنامه‌ریزی کامل در نظر گرفته شده‌است.

11:49 منابع خبری عراق اعلام کردند که نیروهای ارتش عراق 3 خودروی نظامی بمب‌گذاری‌شده در محور عملیاتی جنوب شهر موصل را منهدم کردند.

11:19 فرمانده لشکر دوم نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم عراق پیش بینی کرد نیروهای این کشور بتوانند امروز شهر برطله در شرق موصل را آزاد کنند/نیروهای مشترک عراقی، مناطق گسترده ای از محورهای جنوبی و شرقی شهر موصل را به کنترل خود در آوردند.

10:30 نیروهای عراقی موفق شدند روستای الزویه در محور جنوبی و روستاهای شامی، خربه حدید و بیضاء در جنوب منطقه غربی موصل را به کنترل خود در آورند.

10:07 یک ژنرال ارشد آمریکایی می‌گوید که در بحبوحه عملیات نیروهای عراقی برای آزادسازی موصل، دومین شهر بزرگ عراق، سرکردگان داعش به همراه همسرانشان در حال فرار از این شهر هستند/گری ولسکی فرمانده عملیات زمینی نیروهای ائتلافی تحت هدایت امریکا در عراق، این اظهارات را در گفت‌و‌گو با خبرنگاران بیان کرد.

9:54 نیروهای عراقی موفق شدند که روستای "الزویه" در محور جنوبی و روستاهای شامی، خربه حدید و بیضاء در جنوب منطقه غربی موصل را به کنترل خود درآورند.

9:47 روز گذشته تقریبا در تمامی محورهای شمالی و شرقی موصل به استثنا تحرکاتی در جنوب این شهر متوقف شده بود که این اقدام تاکتیکی از بیم حملات احتمالی نیروهای داعش با گازهای سمی اتخاذ شد.

چهارشنبه 95/7/28

22:32 شبکه تلویزیونی العالم به نقل از منابع عشایری در عراق اعلام کرد، تروریست های داعش77 غیرنظامی از عشایر جبور و شِمَّر را در حمام العلیل،جنوب موصل، قتل عام کردند.

20:50 یک ژنرال آمریکایی اعلام کرد که سرکردگان داعش موصل را ترک کردند/ وی افزود: واشنگتن پیش بینی می ‎ کند که عناصر خارجی گروه تروریستی ‌داعش در نبرد موصل مشارکت داشته باشند .

20:00 فرمانده کل نیروهای مسلح عراق امروز ضمن بازدید از استان نینوا با فرماندهان عراقی و نیروهای سرویس ضد تروریسم دیدار کرد و از آنها خواست تا مراقب روش‌ها و دیگر طرح ‎ های تروریست‌ها باشند.

19:32 سخنگوی عملیات مشترک عراق گفت برای هدایت عملیات موصل، مقری سیار با هدف فرماندهی عملیات مشترک در منطقه مخمور ایجاد شده است.

19:20 منابع خبری عراق از آزادسازی چندین روستا در جنوب موصل از جمله روستاهای "البکر، صعیویه، نجمه المهندس، البجوانیه و العصمانیة: در جنوب موصل خبر می‏دهند.

18:40 جنگنده‌های ارتش عراق یک کاروان داعش که قصد فرار از ناحیه حمام العیل به سمت مرکز شهر موصل را داشت، هدف قرار داده‌اند. براساس این گزارش در این حمله دست کم 11 خودرو داعش منهدم شد. در همین راستا، نوفل حمادی استاندار نینوا از آزادسازی بیش از 40 درصد استان نینوا خبر داد.

16:20 سرکرده گروه داعش که به عنوان "والی نینوا" شناخته می‏ ‎ شد، به همراه 32 تن از عناصر تروریستی در یک حملۀ هوایی در منطقۀ برطله در شرق موصل خبر داد.

15:18 فرمانده نیروهای ویژه عراق در عملیات موصل در یک نشست خبری در شهر اربیل در اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که اطلاعات امنیتی نشان می‌دهد که بین 5 هزار تا 6 هزار تروریست داعشی در موصل حضور دارند.

15:00 طبق بیانیه کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل، حدود 900 نفر از افرادی که از شهر موصل گریخته‌اند، از مرز سوریه عبور کرده و در اردوگاه‌های آوارگان این کشور مستقر شدند.

14:18 عناصر تکفیری ساختمان استانداری موصل، مهمترین ساختمان دولتی در این شهر را منفجر کرد/منابع امنیتی عراق تاکید کردند که این گروه تروریستی پس از شکست های پی درپی در عملیات آزادسازی موصل ، این ساختمان را منهدم کردند.

12:23 یک منبع امنیتی عراق خبر داده که گروه تروریستی داعش ساختمان استانداری موصل را در خیابان جمهوری در مرکز شهر موصل منفجر کرده است/ فرماندهی یگان ضربتی ارتش عراق نیز از پاکسازی جاده بغداد-موصل خبر داد.

11:30 نیروهای عراقی موفق شدند منطقه "الفارسیه" را در محور حمام العلیل در اطراف شهر موصل آزاد کنند و با منطقه حمام العلیل در موصل 10 کیلومتر فاصله دارند.

10:25 "شاکر جودت" فرمانده پلیس عراق اعلام کرد که نیروهای عراقی تاکنون 352 کیلومترمربع از خاک عراق را در حومه جنوبی موصل آزاد کرده ‎ اند و طبق برنامه در حال پیشروی به سوی موصل هستند.

10:10 خبرگزاری المعلومه عراق گزارش داد که عناصر گروه تروریستی داعش روز گذشته با به پوشیدن لباس نظامیان عراقی و فریب اهالی موصل، 40 نفر از آنها را به اتهام همکاری با نیروهای عراقی در "حمام العیل" اعدام کردند.

10:00 مسئولان امور نفتی عراق اعلام کردند که نیروهای عراقی در حملات خود به مواضع گروه تروریستی داعش در جنوب موصل، 100 چاه نفتی را از کنترل تروریست ها خارج کردند/ مقامات عراقی گفتند که چاه ‎ های نفتی منطقه "القیاره" در 50 کیلومتری جنوب موصل در چند ساعت گذشته از کنترل تروریست ‎ های داعش خارج شد.

9:15 خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک منبع محلی در عراق گزارش داد که احتمالا ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش کشته شده است/ سرکرده گروه تروریستی داعش بر اثر شدت جراحات وارده، احتمالا در مرز بین عراق و سوریه کشته شده است.

9:00 خبرنگار الجزیره گزارش داد که نیروهای پیشمرگه کُرد طبق توافق صورت گرفته با نیروهای عراقی در محور شرق موصل دیگر تحرکی نخواهند کرد. در حالی که ارتش عراق از سمت جنوب از القیاره پیشروی را شروع کرده است.

8:40 نیروهای پیشمرگه پیشروی خود در شرق موصل را پایان داده و تاکید کردند که نیروهای مشترک عراقی مرحله بعد را هدایت خواهند کرد/ این موضع‌گیری جدید کردهای عراق در حالی است که ارتش عراق بر جنوب غرب شهرستان "الحمدانیه" تسلط یافته و کنترل شهر "الشوره" و روستای "العباسیه" در شهر نمرود در جنوب را به دست گرفته است.

سه شنبه 7/27/ 95

23:20 ستاد تبلیغات جنگ در بیانیه ای اعلام کرد که یگان‌های عملیات آزادسازی نینوا توانستند روستای "السرت" در شمال القیاره را آزاد کنند. این ستاد افزود: این یگان‌ها پیشروی خود را به سمت "تلول ناصر" ادامه می دهند .

22:00 وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد که هرگونه تصمیم گیری درباره آینده «موصل» بدون ترکیه امکانپذیر نیست.

21:15 وزارت دفاع آمریکا "پنتاگون" اعلام کرد که داعش مانع خروج مردم موصل از میدان جنگ در موصل می شود.

21:05 یک منبع امنیتی عراق اعلام کرد که در ادامه عملیات موصل 23 تروریست از جمله "وعد یونس" فرمانده نظامی "سهل نینوا" (دشت نینوا) کشته شدند و 22 خودروی نظامی آنان منهدم شد.

21:00 احمد الجبوری نماینده پارلمان عراق اعلام کرد، بی‌توجهی ترکیه به حق حاکمیت عراق در خاکش، نشان می دهد رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هراسی از تنش زایی ندارد.

18:50 نخست وزیر عراق تاکید کرد که واحد نظامی ارتش به شکل دقیق و حساب شده در عملیات آزادسازی موصل اقدام می کنند و هیچ گونه حملات کورکورانه انجام نمی دهند تا به غیرنظامیان آسیبی وارد نشود.

18:15 مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق اعلام کرد که به توافقی با رهبران بسیج مردمی(الحشد الشعبی) در مورد آینده عراق پس از داعش دست یافته است.

17:40 پخش اعلامیه‌های ارتش عراق برفراز موصل خطاب به طرفداران داعش: کار داعش تمام شد. تنها گزینه پیش‌روی شما تحویل دادن سلاح‌هایتان است

17:30 نیروهای پلیس فدرال عراق روستای بیجوالیه علیا را در جنوب منطقه شوره در موصل آزاد کردند. ساعاتی قبل خبر آزادی روستای بیجوالیه سفلی اعلام شده بود.

1 7:05 سرگئی لاوروف ضمن ابراز تردید از اهداف اعلام شده آمریکا در جنگ موصل گفت: حضور 5000 مشاور نظامی آمریکا برای جنگ موصل بسیار شک‌برانگیز است و ما نگران آن هستیم که اهداف دیگری پشت این قضیه باشد.

16:45 دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در آغاز نشست سازمان همکاری اسلامی در ازبکستان اظهار امیدواری کرد که روند آزادسازی موصل از سیطره داعش الگوی خوبی برای وحدت عراق باشد و تاکید کرد که عملیات در موصل باعث مهاجرت تعداد بیشتری از عراقی‌ها نشود.

16:30 وزیر دفاع فرانسه در اظهاراتی از تمدید زمان عملیات آزادسازی موصل تا چند هفته آینده خبر داد و گفت: عملیات آزادسازی موصل ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد. این نبردی طولانی است و لذا دست کم چندین هفته ادامه خواهد داشت. وزیر دفاع فرانسه در ادامه مدعی شد: در این عملیات نیروهای فرانسوی و ائتلاف به نظامیان عراقی کمک هایی را ارائه می دهند.

16:12 نیروهای پیشمرگه روز گذشته فعالیت و عملیات‌های گسترده داشتند، امروز به علت افزایش تعداد انفجارهای انتحاری و گستردگی مناطق بمب‌گذاری و مین ‌گذاری شده؛ عملیات خود را متوقف کرده و اعلام کرده‌اند پس از عملیات مین‌روبی و انهدام خودروهای انتحاری عملیات پیشروی را آغاز خواهند کرد.

16:01 نوری المالکی: پیروزی‌های به دست آمده پیروزی بزرگی است که بر روند نبردها تأثیر مثبت خواهد داشت و روحیه عالی معنوی و توان گسترده رزمی به خوبی در نبردهای آزادسازی بروز پیدا کرده که مهر تأییدی بر این مطلب است که عراقی‌ها می توانند داعش را شکست بدهند.

15:40 سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرد که هزاران نفر از مردم موصل ممکن است توسط داعش به عنوان سپرهای انسانی برای دفاع از مقر این گروه تروریستی در شهر موصل استفاده شده باشند.

15:25 در ادامه پیشروی نیروهای پیشمرگه و ارتش عراق در محور شرق و جنوب موصل، نیروهای ارتش عراق امروز وارد شهرستان "الحمدانیه" در شرق موصل شدند.

15:00 پلیس فدرال عراق از آغاز مرحله دوم عملیات آزادسازی موصل خبر داد/ پلیس فدرال اعلام کرد که در مرحله دوم از عملیات آزادسازی موصل، نیروهای عراقی تا چند ساعت دیگر به مرکز موصل حمله خواهند کرد.

14:40 "رابرت فیسک" تحلیل‌گر مشهور انگلیسی می‌گوید که براساس یک سناریویی که موجب رضایت واشنگتن می‌شود، ممکن است تمامی گروه تروریستی داعش حملاتشان را متوجه دولت بشار اسد و همپیمانانش در پی عملیات آزادسازی شهر موصل کنند.

14:11 ژان مارک وزیر امور خارجه فرانسه امروز اعلام کرد که نشستی بین المللی درباره آینده موصل (شهری در شمال عراق) روز پنجشنبه در پاریس برگزار می شود.

13:00 منابع عراقی اعلام کردند که نیروهای عراقی منطقه "حمدانیه" در شرق موصل را محاصره کردند و پیشروی به سمت موصل ادامه دارد.

12:45 اولین مقر داعش امروز به دست جوانان شهر موصل سقوط کرد/ جوانان موصلی با حمله به مقر داعش در حومه محله قاهره در موصل، دو نفر از نگهبانان آن را کشتند و خودروی حامل سلاح‎های سنگین را آتش زدند.

12:00 نیروهای عراقی سومین خط دفاعی تروریست های داعش را در جنوب موصل در هم شکستند/عناصر مسلح عراق هفت خودروی بمبگذاری شده را منهدم کردند و 30 تروریست داعش را در جنوب موصل از پای درآوردند.

11:06 نیروهای پلیس مرکزی عراق پنج خودروی بمبگذاری شده گروه داعش را در اطراف روستای بجوانه نزدیک موصل منهدم کردند و 21 تروریست را کشتند.

10:36 منابع محلی در استان نینوا اعلام کردند که کاروان بزرگ گروه داعش شامل عناصر اتباع عربی و غیر عربی، در یک حمله هوایی نزدیک مرزهای عراق و سوریه منهدم شد.

10:10 مسعود بارزانی: برای اولین بار پیشمرگه در کنار ارتش عراق می‌جنگد/ پس از آزادی موصل روابط اربیل با بغداد تغییر می‌کند.

10:04 نیروهای ارتش عراق یک پهپاد متعلق به داعش را در منطقه خانوکه در شمال شرقاط سرنگون کردند.

10:00 نیروهای عراقی منطقه «اللزاکه» در جنوب شهر موصل را از دست داعش آزاد کردند و پرجم عراق را بر بالای یکی از مراکز دولتی آن نصب کردند.

9:47 نیروهای مشترک عراق حمله گسترده ای را از محور قیاره به سمت موصل آغاز کردند/ نیروهای مشترک عراق بیش از پانزده روستا را در جنوب موصل آزاد کردند.

9:30 عفو بین الملل هجدهم اکتبر گزارش خود برای سال ۲۰۱۶ را منتشر و علاوه بر داعش، ارتش عراق را به جنایت جنگی متهم کرده است/ این گزارش مدعی شده که نیروهای عراقی و نیروهای همپیمانان آن نسبت به کسانی که از مناطق تحت اشغال این گروه تروریستی گریخته‌اند، مرتکب جنایت جنگی شده اند.

9:10 نیروی هوایی ارتش عراق با حمله به مواضع داعش در شمال غرب موصل، "ام حفصه العمری" فرمانده نیروهای انتحاری موصل را که به همراه گروهی در شمال غرب موصل در حال فرار بود، از پای درآورد.

9:00 نیروهای عراقی با پیشروی در جنوب موصل و در تلاش برای آزاد سازی منطقه "نمرود" موفق شدند، دوازده روستای وابسته به این منطقه را آزاد کنند.

دوشنبه 95/7/26

23:20 پنتاگون: نیروهای عراقی برای روز اول عملیات موصل، جلوتر از برنامه هستند/ عملیات آزادسازی موصل، بزرگترین عملیات نیروهای عراقی علیه داعش است.

22:06 منابع وابسته به الحشد الشعبی اعلام کردند که جنگنده های اف-16 ارتش عراق، 30 خودروی داعش را که از موصل به سوی سوریه در حرکت بودند، بمباران کردند.

21:30 برخی منابع خبری عراق از فرار دسته جمعی عناصر داعش از مرکز موصل به خاک سوریه از طریق گذرگاه مرزی «البعاج» در غرب موصل خبر دادند.

20:30 نخست ‎ وزیر عراق در دیدار با سفرا و روسای هیات دیپلماتیک با تاکید بر بازسازی موصل پس از بازپس گیری آن اعلام کرد که بغداد برای بازگشت شهروندان به مناطقشان تلاش می کند/ نیروهای ترکیه باید اراضی عراق را ترک کنند.

19:00 چهار روستای دیگر استان نینوا آزاد شده و پرچم عراق بر فراز ساختمان های آن برافراشته شد/ ستاد تبلیغات جنگ عراق اعلام کرد که روستاهای الکبیبه، المخلط، الشروق و الحمیدیه در استان نینوا از چنگ داعش آزاد شده اند.

18:15 معاون فرماندهی عملیات مشترک عراق در اولین کنفرانس خبری مشترک با رئیس منطقه اقلیم در منطقه عملیاتی، گفت: نیروهای عراقی به جنوب شرق استان نینوا رسیدند درحالی که انتظار تحقق آن را در روز اول عملیات نداشتیم/ مسعود بارزانی نیز گفت: تاکنون 200 کیلومتر مربع از اراضی اشغالی آزاد شده است.

17:46 رئیس اقلیم کردستان عراق، در ادامه نبرد روز اول عملیات موصل، در محور خازر حضور یافت و عملیات روز اول را موفقیت آمیز گزارش کرد و به خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: برای ادامه مسیر هماهنگی بسیار خوبی بین ارتش و نیروهای پیشمرگه و نیروهای مردمی وجود دارد و هرگونه تحرکی با هماهنگی بغدادانجام خواهد.

16:30 ارتش و نیروهای مردمی عراق در جریان عملیات آزادسازی شهر موصل ضمن طرد تکفیری‌ها از منطقه «حمام العیل»، پرچم عراق را در این منطقه به اهتزاز درآورند.

15:47 فرماندهی نیروهای داوطلب مردمی گفت: عملیات زمینی این نیروها هنوز انجام نشده و عملیات آنها تاکنون صرفا به حملات توپخانه‌ای و موشکی دقیق منحصر شده است.

15:40 شرکت هواپیمایی ترکیه امروز همزمان با آغاز عملیات آزادسازی موصل، تمامی پروازهای خود به بغداد و کردستان عراق را متوقف کرد.

15:30 نیروهای عراقی با وارد کردن خسارت ها و تلفات سنگین به گروه تروریستی داعش، به اطراف منطقه "حمدانیه" در جنوب شرق موصل رسیده اند. نیروهای پیشمرگه نیز از سه محور به مواضع داعش حمله کردند و موفق شدند به چهارراه شهرستان الحمدانیه برسانند

18:15 معاون فرماندهی عملیات مشترک عراق در اولین کنفرانس خبری مشترک با رئیس منطقه اقلیم در منطقه عملیاتی، گفت: نیروهای عراقی به جنوب شرق استان نینوا رسیدند درحالی که انتظار تحقق آن را در روز اول عملیات نداشتیم/ مسعود بارزانی نیز گفت: تاکنون 200 کیلومتر مربع از اراضی اشغالی آزاد شده است. 17:46 رئیس اقلیم کردستان عراق، در ادامه نبرد روز اول عملیات موصل، در محور خازر حضور یافت و عملیات روز اول را موفقیت آمیز گزارش کرد و به خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: برای ادامه مسیر هماهنگی بسیار خوبی بین ارتش و نیروهای پیشمرگه و نیروهای مردمی وجود دارد و هرگونه تحرکی با هماهنگی بغدادانجام خواهد شد.

14:40 منابع امنیتی در استان نینوا اعلام کردند که سومین خط دفاعی داعش در شرق شهر موصل پس از فرار اغلب داعشی ها شکسته شد. بیشتر عناصر خط دفاعی داعش را "داوطلبان جدید"ی تشکیل می دهند که داعش آنها را به زور به خدمت گرفت.

14:30 منابع محلی در موصل اعلام کرد که همزمان با آغاز عملیات آزادسازی، "نیروهایی که پلیس داعش قلمداد می‌شوند" به همراه تعدادی از اعضای این گروه علیه ابوبکر بغدادی کودتا کرده‌اند. به گفته این منبع محلی، کودتاچیان علیه البغدادی از طریق بلندگو در موصل از بازداشت زن البغدادی و فرار وی به الرقه سوریه خبر دادند. عناصر شورشی داعش اعلام کردند که همسر سرکرده این گروه دستگیر شد ولی ابوبکر البغدادی به الرقه سوریه فراری شده است.

13:30 شبکه خبری السومریه نیوز به نقل از یک منبع محلی در استان نینوا گزارش داد که ابوبکر بغدادی سرکرده داعش از یک حمله هوایی در نزدیکی منطقه الغابات در موصل جان سالم به در برده است. "ابوموسی المغربی" یکی از مهم‌ترین فرماندهان "ارتش العسرة" از یگان‌های نظامی داعش و تعدادی از همراهانش در این حمله کشته شدند.

12:20 رسانه‌های عربی وابسته به عربستان سعودی، قطر و جریان‌های سلفی و تکفیری همزمان با آغاز نبرد آزادسازی موصل علیه نیروهای مشترک عراقی جنگ روانی به راه انداخته‌اند. رسانه‌های وابسته به جای استفاده از نام نیروهای "الحشد الشعبی" از عناوینی مانند "الحشد الطائفی" استفاده می‌کنند.

12:00 فرمانده جدید نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه اعلام کرد که عملیات آزادی شهر موصل عراق احتمالا چند هفته یا بیشتر به طول بینجامد.

11:30 منابع آگاه از داخل موصل از وقوع درگیری بین اهالی موصل و عناصر گروه تروریستی داعش در مناطقی از این شهر خبر دادند. این درگیری ‎ ها در مناطق "باب الجدید" و "حمام العلیل" رخ داد و مردم خودروهای مربوط به پلیس داعش را به آتش کشیدند.

11:23 منابع محلی عراق گزارش دادند که از لحظاتی پیش حملات هوایی شدید به داخل شهر موصل آغاز شده است.

11:20 نیروهای "الحشد الشعبی" در عملیات موصل برای اولین بار از موشک‌های ضد تونل و مخصوص هدف‌گیری تونل‌ها و سنگرها استفاده کردند. مناطق "بادوش، برطله، الحمدانیه، الحود و الحضر" از جمله مناطقی هستند که هدف حمله این موشک‎ها قرار گرفته‏‌اند.

11:00 شهروندان عراقی فعال در شبکه های اجتماعی ضمن اعلام حمایت خود از نیروهای عراقی در جنگ موصل تاکید دارند که نبرد موصل جنگ شیعه علیه اهل تسنن نیست، بلکه جنگ خیر علیه شر است.

10:52 شبکه تلویزیونی اسکای نیوز خبر داد که خطوط دفاعی گروه تروریستی تکفیری داعش در محور سد موصل سقوط کرد.

10:45 اولین خط دفاعی گروه تروریستی تکفیری داعش در محور بعشیقه و در چارچوب عملیات آزادسازی موصل به دست نیروهای عراقی درهم شکسته شد.

10:30 منابع محلی در شهر موصل اعلام کردند که داعش تمامی مساجد این شهر را به انبارهای ذخیره سلاح و تجهیزات و مقر تجمع نیروهایش تبدیل کرده است.

10:20 رسانه‌های عراقی و شاهدان عینی در استان نینوا از فرار ده‌ها تن از سرکرده‌های داعش و خانواده‌هایشان در موصل به سمت شهر الرقه خبر دادند.

10:00 شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی گزارش داد که نیروهای پیشمرگه دو روستای "شاقولی" و "البدنه" در شرق موصل و نیروهای عراقی 9 روستا واقع در شمال شهر را آزاد کردند.

9:47 مرکز اطلاع رسانی نظامی ارتش عراق اعلام کرد که جنگنده های ارتش عراق و ائتلاف بین المللی، پایگاه‌های گروه تکفیری صهیونیستی داعش را در موصل با دقت بسیار بالا هدف قرار می دهند.

9:30 فرمانده پلیس استان نینوا گفت: گروه تروریستی داعش برای قطع ارتباط اهالی موصل با بیرون، اینترنت را به طور کامل در این شهر قطع کرد .

9:19 منابع خبری عراق گزارش دادند که نیروهای ترکیه یا ایران هرگز در عملیات موصل شرکت نخواهند کرد و تنها نیروهای عراقی نینوا را آزاد می‌کنند.

9:13 نیروهای بسیج مردمی عراق موسوم به "الحشد الشعبی" اعلام کرد که برای اولین بار از موشک های جدید در عملیات آزادسازی موصل علیه مواضع داعش استفاده کرده است.

9:00 طبق اعلام فرمانده کل نیروهای مسلح کردستان عراق، چهار هزار نیروهای پیشمرگه در عملیات موصل حاضرند. حیدر العبادی گفت: فقط ارتش و پلیس عراق وارد شهر موصل خواهند شد و نیروهای دیگر در محورهای مرتبط، کمک ارتش خواهند کرد.

8:55 نیروهای مشترک عراقی در ادامه عملیات آزادسازی موصل، در حال هلی‌برن‌ رزمندگان در برخی از مناطق هستند. نیروهای عراقی در منطقه الحمدانیه در 35 کیلومتری موصل عملیات هلی برن اجرا کردند.

8:45 با گذشت چند ساعت از آغاز عملیات گسترده زمینی در عراق برای بازپس گیری شهر موصل و مناطق اطراف آن، خطوط دفاعی اولیه تروریست‌ها در اطراف موصل به ویژه در مناطق شمالی در هم شکسته و نیروهای عراقی توانسته‌اند به پیشروی‌های چشمگیر دست یابند.

8:37 یک منبع امنیتی عراق گفته که حدود 30 هزار نفر از نیروهای در این عملیات شرکت دارند و 3500 تا 4500 داعشی در موصل مستقر هستند و بیش از یک میلیون غیرنظامی نیز در شهر حضور دارند.

8:30 حیدر العبادی گفت: فقط نیروهای ارتش این کشور به همراه نیروهای پلیس وارد موصل خواهند شد. فرمانده کل نیروهای مسلح عراق همچنین خواستار همکاری اهالی موصل با نیروهای عراقی و "زندگی مسالمت آمیز" با طیف های مختلف پس از آزادسازی این شهر شد.

حجم ویدیو: 1.11M | مدت زمان ویدیو: 00:00:45 دانلود ویدیو
ارسال نظر: