نگاه انتخاباتی سیف به آمار و ارقام اقتصادی

بانک مرکزی هر وقت به صلاحش باشد نرخ رشد اقتصادی را اعلام می‌کند!/ چشم سیف به فرمان دولت برای اعلام آمار اقتصادی

کدخبر: 2068904

رفتارهای مسوولان بانک مرکزی موید این امر است که هروقت آمارها عملکرد مثبت را نشان می‌دهد آن را اعلام می‌کنند.

به گزارش « نسیم آنلاین » روزنامه تعادل نوشت: بر اساس آمارهای بانک مرکزی از وضعیت بودجه عمومی دولت از سال 95، میزان درآمدهای نفتی 5 ماهه نخست امسال در بودجه حدود منفی 48 درصد نسبت به مقدار مصوب شده ، کسری داشته است. مطابق گزارش بانک مرکزی درآمد دولت حاصل از نفت و صادرات نفتی در 5 ماهه امسال به میزان 16.84 هزار میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با آن چیزی که مصوب شده (31.64هزار میلیارد تومان) کسری منفی 48درصدی داشته است. با توجه به سهم بسزای نفت د ر رشد اقتصادی کشور این مقدار کسری در درآمدهای نفتی در حالی صورت گرفته است که روز گذشته رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد که فصل بهار امسال، اقتصاد کشور رشد 5.4درصدی را تجربه کرده است؛ آماری که یک واحد درصد از محاسبات مرکز آمار بیشتر است.

مرکز آمار بر اساس گزارش منتشر شده خود از رشد بهار اعلام کرد که رشد بهار 95 به میزان 4.4درصد بوده است. این در حالی است که در آن زمان به نتایج بالای نرخ رشد مرکز آمار انتقاداتی از طرف کارشناسان هم شد. جدا از این کارشناسان به گفته‌های سیف این انتقاد را ابراز کرده‌اند که چطور ممکن است آمارهای سال 95 نرخ رشد در بانک مرکزی وجود دارد اما آمارهای مربوط به 94 هنوز در زیر پرده قرار گرفته است.

آمارهای اقتصادی مربوط به رشد همیشه نسبتی است به این معنی که میزان تغییرات در تولید ناخالص داخلی هر سال یا فصل یا ماه را نسبت به زمان گذشته‌تر از آن یا به‌صورت نقطه به نقطه یا ماهانه و... محاسبه می‌کنند. به همین دلیل کارشناسان در خصوص آمار اعلامی سیف نسبت به آنچه سیاسی کردن آمارها نامیده‌اند، تردید کرده‌اند. به گفته آنها رییس کل با این عمل نشان داد که برعکس آنچه دولت برای استقلال بانک مرکزی تلاش کرد، این نهاد به‌نظر می‌رسد در اعلام منظم و همیشگی آمارها در نزدیک انتخابات دچار رفتارهای غیر اصولی و سیاسی شده است چون رفتارهای مسوولان بانک مرکزی موید این امر است که هروقت آمارها عملکرد مثبت را نشان می‌دهد آن را اعلام می‌کنند. بانک مرکزی سال گذشته برخلاف رویه‌های معمول از اعلام نرخ رشد اقتصادی خودداری کرده بود.

ارسال نظر: