مدیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات بیان کرد:

۳ درصد خانم‌ها سیگار و ۳۰ درصد دانشجویان دختر قلیان مصرف می‌کنند

کدخبر: 2068960

مدیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات گفت: در حال حاضر یک تا سه درصد خانم‌ها سیگار و ۳۰ درصد دانشجویان دختر نیز قلیان مصرف می‌کنند و قلیان، فقط تفریح نیست.

به گزارش « نسیم آنلاین »، محمدرضا مسجدی در نشست خبری امروز وزارت بهداشت، افزود: در بعضی نقاط تهران، برای مصرف قلیان ۲۰۰ هزار تومان ورودی می‌گیرند، در حال حاضر یک تا سه درصد خانم‌ها سیگار و ۳۰ درصد دانشجویان دختر نیز قلیان مصرف می‌کنند. قلیان، فقط تفریح نیست. بازرسان یهداشت محیط ۵۰۰ نمونه توتون را امتحان کرده و در آن مواد اروماتیک و شیمیایی مختلف پیدا کرده‌اند. طی چند سال آینده باید منتظر بروز سرطان در این افراد باشیم.

وی اضافه کرد: در کشورهایی که زنان سیگار می‌کشند سرطان ریه شایع‌تر از پستان است.

مدیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات، با تاکید براینکه دود سیگار از دود اگزوز موتور نیز آلوده‌تر است، ادامه داد: در تهران بد‌ترین شرایط الودگی از اواخر آذر تا اواسط دی ماه است، سیگار و قلیان در این فصل به طور مضاعف سبب تشدید بیماری‌های تنفسی در گروه‌های حساس می‌شود.

مسجدی امکان انتقال سل از کسانی که قلیان را به صورت مشترک مصرف می‌کنند بالا عنوان کرد و ادامه داد: سالانه ۱۰ میلیارد تومان در کشور برای دخانیات هزینه می‌شود در حالی که باید دو برابر آن توسط دولت خرج بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات شود.

وی با بیان اینکه غذای ناسالم، فعالیت فیزیکی کم، دخانیات و الکل از عوامل ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی، مزمن تنفسی، سرطان و دیابت است، ادامه داد: دو سوم مرگ در ایران و جهان به علت ابتلا به این بیماری‌هاست.

وی تصریح کرد: یکی از راه‌های مبارزه با سل، اصلاح غذا و توجه به امنیت غذایی است. در گلستان و سیستان و بلوچستان به همین منظور سبدغذایی برای بیماران مسلول برنامه‌ریزی شده است.

منبع: ایسنا

ارسال نظر: