شهردار مشهد در جمع خبرنگاران:

وعده رئیس‌جمهور برای اختصاص ۲۰۰ دستگاه اتوبوس هنوز محقق نشده است

کدخبر: 2069067

مرتضوی با بیان اینکه از سال ۸۸ تا ۹۰ تعداد ۱۱۵۸ دستگاه اتوبوس نو وارد ناوگان اتوبوس‌رانی مشهد شد، ابراز داشت: در دوره جدید مدیریت شهری، رئیس‌جمهور در سفر استانی خود به خراسان رضوی وعده ۲۰۰ دستگاه جدید را داد اما تلاش‌های ما تا کنون منجر به تأمین ۲۰ میلیارد تومان شده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: سید صولت مرتضوی عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر خط 2 قطار شهری مشهد 67 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته فاز نخست آن شامل 6 ایستگاه تا بهمن‌ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: فاز اول خط دو قطار شهری مشهد از محل دپو در انتهای بلوار طبرسی تا میدان شهدا است و فاز دوم آن نیز از میدان شهدا تا میدان شریعتی را شامل می‌شود که در اردیبهشت‌ماه 96 افتتاح خواهد شد.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: همچنین فاز 3 خط دو قطار شهری از محل میدان شریعتی تا شهید فکوری در آذرماه 96 به بهره‌برداری خواهد رسید که عملیات اجرایی آن‌هم اکنون در حال انجام است.

وی بابیان اینکه تعداد 4 ایستگاه خط 2 قطار شهری مشهد در حال تکمیل معماری است، تصریح کرد: ایستگاه D2 خط دو قطار شهری مشهد در حال تکمیل سازه است و فعلاً به‌ صورت ایستگاه مرکزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مرتضوی گفت: ابعاد ایستگاه‌ها در خط دو قطار شهری مشهد 14 در 120 متر است و عمدتاً ایستگاه‌های این خط در دو طبقه و ایستگاه‌های شریعتی و شهید کاوه در 3 طبقه احداث‌ شده است.

وی با اشاره به اتمام ریل‌گذاری از محل دپوی خط 2 قطار شهری تا میدان راه‌آهن بیان کرد: بخشی از مسیر میدان راه‌آهن تا میدان شهدا نیز به پایان رسیده و بخشی دیگر در مرحله بتن‌ریزی است.

شهردار مشهد بیان کرد: تعداد 3 رام قطار شامل 15 واگن در محل دپو مستقرشده و 3 رام دیگر در بندرعباس است که در آینده‌ای نزدیک برای مونتاژ به تهران منتقل و سپس به مشهد می‌رسد.

وی از پرداخت 44 میلیارد تومان اعتبار به شرکت برق منطقه‌ای استان به‌ منظور تأمین برق مورد نیاز خط 2 قطار شهری مشهد خبر داد و اظهار کرد: از سال 88 تا پایان 92 مبلغ ریالی 195 میلیارد تومان و مبلغ ارزی 55 میلیون یورو پرداخت کرده‌ایم که در مجموع 418 میلیارد تومان با احتساب 17 درصد پیشرفت است.

مرتضوی خاطرنشان کرد: از سال 92 تا کنون مبلغ ریالی 606 میلیارد تومان و مبلغ ارزی 73 میلیون یورو برای احداث خط دو قطار شهری مشهد هزینه شده که این میزان با پیشرفت فیزیکی 49 درصدی روبه‌رو بوده است.

مرتضوی با تأکید بر اینکه برای اتمام خط 2 به 700 میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است، بیان کرد: البته منابع ارزی و ریالی این پروژه تأمین‌ شده و دغدغه‌ای در این خصوص نداریم.

وی در خصوص خط 3 قطار شهری مشهد و عملیات اجرایی آن نیز گفت: خط 3 قطار شهری 28.5 کیلومتر طول دارد و برای تملک شفت میدان فردوسی آن 120 میلیارد تومان هزینه شده است.

شهردار مشهد با بیان اینکه هر دو دستگاه حفار مکانیزه تا کنون 1200 متر از تونل خط 3 قطار شهری مشهد را حفاری کرده است، ابراز داشت: خط 3 از شمال غربی به جنوب شرقی از شهرک ابوذر به امیریه طی مسیر می‌کند که عملیات اجرایی آن در قالب احداث ایستگاه‌های مرکزی و حفاری تونل در حال انجام است.

وی گفت: مسیر خط 3 قطار شهری مشهد هیچ‌ گونه تغییری نخواهد داشت و این خط در مسیر مصوب شورای عالی ترافیک اجرایی می‌شود.

مرتضوی در ادامه با اشاره به اینکه تا قبل از مهر 92 حدود 51 درصد از اتوبوس‌ها در بخش خصوصی فعالیت می‌کرد، اظهار کرد: در دوره مدیریت جدید شهری این رقم به 73 درصد افزایش یافت.

وی با اشاره به بهره‌برداری از 281 اتوبوس جدیدالورود طی سال‌های 92 تا 95 گفت: 112 اتوبوس دیگر نیز تا هفته‌های آتی به بهره‌‎برداری خواهد رسید و درمجموع در این دوره 400 دستگاه اتوبوس جدید مورد استفاده قرار گرفته است.

شهردار مشهد بیان کرد: 114 دستگاه اتوبوس گازسوز که به دلیل برخی مشکلات از چرخه خدمت‌رسانی خارج‌ شده بودند، بازسازی و به بهره‌برداری رسیدند.

مرتضوی با بیان اینکه از سال 88 تا 90 تعداد 1158 دستگاه اتوبوس نو وارد ناوگان اتوبوس‌رانی مشهد شد، ابراز داشت: در دوره جدید مدیریت شهری، رئیس‌جمهور در سفر استانی خود به خراسان رضوی وعده 200 دستگاه جدید را داد اما تلاش‌های ما تا کنون منجر به تأمین 20 میلیارد تومان شده است.

وی گفت: 115 میلیارد تومان اعتبار برای تحقق وعده 200 دستگاه اتوبوس مورد نیاز است که 20 میلیارد آن پرداخت‌ شده و مابقی تا سقف 400 دستگاه را شهرداری خریداری کرده است.

شهردار مشهد تأکید کرد: حدود 18.5 درصد از اتوبوس‌های وعده داده‌ شده رئیس‌جمهور معادل 8 دستگاه محقق شده است در حالی‌ که این رقم درگذشته به‌ مراتب چشم‌گیرتر بود.

ارسال نظر: