وزیر نفت قول داد: فاز نخست ستاره خلیج فارس تا پایان امسال بهره برداری می‌شود

کدخبر: 2069223

به گفته زنگنه، بهره برداری از این پالایشگاه افزون بر قطع واردات بنزین، امکان صادرات این فرآورده و افزایش کیفیت سوخت داخل را فراهم خواهد کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، وزیر نفت اعلام کرد که بهره برداری از پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس از اولویت‎های کشور است که تا پایان امسال شاهد بهره برداری از فاز نخست آن خواهیم بود.

بیژن زنگنه وزیر نفت، در آیین بهره برداری رسمی از واحد تقطیر فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس با حضور معاون اول رئیس جمهوری این طرح ملی را جزو اولویت‌های کشور دانست و گفت: با جدیت و پیگیری وزارت نفت و همه سهامداران و حمایت دولت به زودی شاهد بهره برداری از فاز نخست پالایشگاه با تولید روزانه 12 میلیون لیتر بنزین یورو 4، 4 و نیم میلیون لیتر گازوئیل یورو4 ، روزانه یک میلیون لیتر نفت سفید یورو 4 و یک میلیون و 300 هزار لیتر گاز مایع (ال‎پی‎جی) یورو 4 خواهیم بود.

وی افزود: راه اندازی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس جزو اولویت‌های وزارت نفت تعریف شده و هر هفته روند کار را با حضور سهامداران پیگیری خواهیم کرد.

زنگنه ادامه داد: با تلاش‌های صورت گرفته و تزریق منابع مالی و ورود تجهیزات فاز نخست این پالایشگاه با بیش از 93 درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان امسال وارد مدار تولید خواهد شد.

وی با اشاره به این‎که با بهره برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس کشور از واردات بنزین بی نیاز می‌شود، گفت: با ظرفیت تولید روزانه 36 میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو 4 و 5 مجموع تولید بنزین در کشور به بیش از 100 میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

وزیر نفت اعلام کرد: فرآورده‎های تولیدی این پالایشگاه همگی استاندارد یورو 4 و 5 خواهند داشت و با تکمیل این پالایشگاه ایران به جرگه صادر کنندگان بنزین می پیوندد.

به گفته وی، بهره برداری از این پالایشگاه افزون بر قطع واردات بنزین، امکان صادرات این فرآورده و افزایش کیفیت سوخت داخل را فراهم خواهد کرد.

زنگنه با اشاره به این که پروژه از پیشرفت مطلوبی برخوردار است، افزود: سه تا 4 ماه آینده کار بسیار سنگینی برای بهره برداری از فاز نخست این پالایشگاه پیش رو داریم که بدون شک با همکاری و هماهنگی همه سهام داران و حمایت وزارت نفت به زودی شاهد به ثمر رسیدن این پروژه ملی خواهیم بود.

وی اعلام کرد: با بهره برداری از فاز نخست پالایشگاه تا پایان امسال بقیه فازها به ترتیب به فاصله هر 6 ماه وارد مدار تولید می‌شود و تا پایان سال 96 شاهد بهره برداری از کل این طرح در صورت تأمین مالی و رفع مشکلات خواهیم بود.

ارسال نظر: