انتقاد وزیر راه دولت اصلاحات از سیاستهای اقتصادی دولت روحانی:

خرم: قرار بود وزرای اقتصادی هم عوض شوند/ دولت تصور کرده تک‌رقمی کردن نرخ تورم «شق‌القمر» بوده است

کدخبر: 2070167

احمد خرم تصریح کرد قرار بود وزرای اقتصادی هم عوض شوند اما ظاهرا دولت تصور کرده است تک‌رقمی کردن نرخ تورم یک شق‌القمر بوده و به همین دلیل وزرا و معاونانی که در تک‌رقمی‌ کردن تورم نقش داشتند را تغییر نداد.

به گزارش « نسیم آنلاین » احمد خرم، وزیر دولت اصلاحات و فعال سیاسی امروز طی یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: در رابطه با تغییراتی که در کابینه دولت یازدهم اتفاق افتاده است باید گفت؛ اگرچه این تغییرات لازم بود اما زمان آن مناسب نبود و برای این اقدام کمی دیر شده است. یک کابینه برای چهار سال انتخاب می‌شود.

واقعیت این است که در پایان سال اول مشخص می‌شود وزیر چه مشیی دارد. اهل عقبگرد و واپسگرا است یا مدیر وضع موجود است؛ مدیر بهبود است یا مدیر تحول. مدیر واپسگرا شرایط را به عقب برمی‌گرداند و مدیر وضع موجود هم شرایط را به همان نحوی که تحویل گرفته حفظ می‌کند. اما مدیر بهبود فاکتورهای اساسی هر بخش را رو به رشد می‌برد ومدیر تحول هر روش و سیاست کهنه را تغییر می‌دهد. به همین خاطر هم پیش روی این نوع مدیران بیش از همه مقاومت صورت می‌گیرد.

فکر می‌کنم مدیران تغییر یافته مدیران حفظ وضع موجود بودند و برخلاف برخی دیدگاه این تصمیم در اثر فشار مجلس یا مخالفان دولت نبوده است. اطلاع دارم که این تغییرات با تصمیم خود رییس‌جمهور انجام شده است. اما واقعیت این است که این کار باید در پایان سال اول کار دولت یا در نهایت در سال دوم آن انجام می‌شد در حالی که شاهدیم این تغییرات با تاخیر و در ماه‌های پایانی کار دولت صورت می‌گیرد. درست است که در سال اول و دوم کار دولت مجلس چندان موافق و همسو با سیاست‌های دولت نبود اما به هر حال باید توجه داشت دولت از مدیران با عملکرد منفی یا خنثی لطمه می‌بیند.

مدیران دولتی اگر مدیر تحول نیستند در بدترین حالت باید مدیران بهبود باشند. من معتقدم امکان تغییر این وزرا در سال اول و دوم کار دولت وجود داشت چرا که ما مدیر کم نداریم و رییس‌جمهور می‌توانست از چهره‌های جدیدتر استفاده کند. متاسفانه ما از مدیران‌مان تا جان دارند استفاده می‌کنیم و بعد آنها را کنار می‌گذاریم و از تجربه مدیران گذشته استفاده نمی‌کنیم. در حالی که دولت می‌توانست از چهره‌‌های جوان به عنوان وزیر استفاده کند و مدیران با تجربه را به عنوان مشاور در کنار آنها به کار بگیرد.

هرچه هست این اتفاق نیفتاد در حالی که این تغییرات قرار بود عید انجام شود اما نشد. به علاوه فقط قرار نبود در این سه وزارتخانه باشد و قرار بود وزرای اقتصادی هم عوض شوند. اما ظاهرا دولت تصور کرده است تک رقمی کردن نرخ تورم یک شق القمر بوده و به همین دلیل وزرا و معاونینی که در این تک‌رقمی‌کردن تورم نقش داشتند را تغییر نداد. در حالی که تورم به قیمت رکود کشنده پایین آمد. لزومی نداشت آنقدر تورم پایین بیاید و اتفاقا لازم بود تا در مدت زمان بیشتری این تورم را تک‌رقمی می‌کردند. در حالی که با عملکرد بخش اقتصادی دولت، تورم یک طرفه پایین کشیده شد و در این رابطه انقباضی برخورد شده و رکود افزایش پیدا کرد. الان در هر خانه حداقل دو سه فارغ‌التحصیل بیکار وجود دارد. این برای جامعه کشنده است و جامعه را افسرده می‌کند. به همین دلیل باید اشتغال را محور اصلی فعالیت‌ها قرار دهند. با این حال وزرای اقتصادی دولت با وجود اینکه قرار بود تغییر کنند اما تغییر نکردند و در عوض یکباره وزرای فرهنگی تغییر کردند. امیدوارم رییس‌جمهور دلیل این اقدام را به مردم توضیح دهد.

اما درباره وزرای تغییر کرده و جانشینان آنها هم معتقدم هر سه وزیر تبدیل به احسن شده‌اند و از این بابت از رییس‌جمهور باید تشکر کنیم. اما ‌ای کاش این تغییرات زودتر از اینها اتفاق می‌افتاد.

ارسال نظر: