در بیانیه پایانی شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی مطرح شد:

شکوفایی بیداری اسلامی با پرچمداری آیت‌الله خامنه‌ای/ تهاجم نامشروع عربستان به یمن مصداق جنایت جنگی است

کدخبر: 2070253

در بیانیه پایانی شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی آمده است: تهاجم نامشروع عربستان سعودی به یمن و مورد حمله قرار دادن ملت مظلوم یمن نشان داده که این‌گونه حملات ناکام بوده و فقط منجر به کشتار غیرنظامیان شده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، نهمین نشست شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی در بغداد از روز شنبه اول آبان ماه آغاز به کار کرد. علمای اسلامی از 22 کشور جهان در اجلاس بغداد شرکت کردند که اکثریت آنها از اهل سنت و بقیه از شیعیان و فرق دیگر کشورهای اسلامی بودند.

بیانیه پایانی این نشست به‌شرح زیر است.

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سید البشریه و مقتداها محمد النبی الامین و آله الطاهرین و صحبه المیامین و من تبعهم باحسان الی یوم الدین.

موج بیداری اسلامی که منادی بازگشت به ارزشها و آرمانهای والا و راستین اسلامی است، شگرفترین جنبشی است که از دهه‌های گذشته آغاز شده و با فراز و نشیبهایی طی ادوار مختلف زمانی در حال رشد و گسترش بوده است.

بدون تردید در خلال دهه‌های گذشته، دین به نقش‌آفرینی سیاسی بسیار مهمی در صحنه زندگی نایل آمده و بررسی اجمالی جایگاه «دین» در مناسبات بین‌المللی حکایت از آن دارد که «اسلام» به‌طور خاص در عرصه بین‌المللی مطرح بوده است و نمی‌توان دوره یا مقطعی را سراغ گرفت که دغدغه‌های دینی اندیشمندان مسلمان مطرح نبوده باشد.

بیداری اسلامی با پرچمداری امام خامنه‌ای در سطح منطقه در حال شکوفایی است

بیداری اسلامی به‌عنوان یک حقیقت روشن امروز و به‌برکت اسلام و ارزش‌های اسلامی با پرچمداری امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) به‌وضوح در سطح منطقه در حال شکوفایی است. بازگشت به خویشتن که در واقع بازگشت به ارزش‌ها و مبانی اسلام ناب محمدی(ص) می‌باشد، تنها راه علاج مشکلاتی است که امروز ملتهای مسلمان دست به گریبان آن هستند.

واقعیت این است که علی‌رغم تلاش‌های مذبوحانه نظام صهیونیسم بین‌الملل نه‌تنها بیداری اسلامی دچار رکود نشده بلکه روز به روز زنده‌تر و کمال‌یافته‌تر با جلوه‌های جدید و روشهای متنوع در حال پیش‌روندگی است.

جهان اسلام امروز با چالش‌ها و بحرانهای گوناگونی روبه‌رو است، چالش‌ها و تهدیداتی که می‌طلبد بار دیگر کشورهای اسلامی با هم‌اندیشی و تبادل نظر، راههای برون‌رفت از این بحران‌ها را با نیم‌نگاهی به آینده جهان اسلام و نیز حمایت از دولت منتخب عراق در عملیات آزادسازی موصل، بررسی و ارائه کنند.

چالش‌ها و تهدیداتی که می‌طلبد بار دیگر کشورهای اسلامی با هم‌اندیشی و تبادل نظر، راههای برون‌رفت از این بحران‌ها را با نیم‌نگاهی به آینده جهان اسلام و نیز حمایت از دولت منتخب عراق در عملیات آزادسازی موصل بررسی و ارائه کنند.

در همین راستا به‌دعوت مجمع جهانی بیداری اسلامی، نهمین اجلاس شورای عالی با حضور بیش از 50 نفر از نخبگان و علمای برجسته دینی از 22 کشور جهان در 20 محرم الحرام 1438 هجری قمری مصادف با 22 اکتبر 2016 میلادی و 1 آبان‌ماه 1395 هجری شمسی در شهر بغداد برگزار شد.

نخبگان و علمای جهان اسلام با مدنظر قرار دادن اصول اسلامی و منافع امت اسلامی و بر اساس تعبیر قرآنی «کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تُؤمِنُونَ بِاللّه‏»، به بررسی آخرین تحولات، چالش‌ها و چشم‌انداز جنبش بیداری اسلامی و اوضاع امت اسلامی پرداخته حول محورهای زیر بیانیه پایانی اجلاس را صادر کردند:

1 ــ حرکت امت اسلامی، حول محور قرآن کریم و سنت پیامبر اعظم(ص) به‌عنوان ارزش‌های مشترک و بنیادین اسلامی موجبات وحدت جوامع مسلمان را در عین کثرت فرهنگی، زبانی و قومی فراهم می‌آورد. حفظ هویت اسلامی، ارزشهای اساسی و منافع والای مسلمانان، بازگشت به اسلام راستین و تعهد بر ارزشها و مبانی واقعی آن و حفظ انسجام جهان اسلام امکان پیشرفت همه‌جانبه امت اسلامی را فراهم می‌سازد.

نهمین اجلاس شورای عالی با حضور بیش از 50 نفر از نخبگان و علمای برجسته دینی از 22 کشور جهان در 20 محرم الحرام 1438 هجری قمری مصادف با 22 اکتبر 2016 میلادی و 1 آبان‌ماه 1395 هجری شمسی در شهر بغداد برگزار شد.

2 ــ امروز، چالشهای نوینی پیش روی جهان اسلام و کشورهای اسلامی قرار دارد؛ چالشهایی که هویت، فرهنگ و ارزشهای دینی و معنوی را به‌ویژه در جهان اسلام به مخاطره انداخته است؛ ترویج اسلام هراسی و اسلام ستیزی، فعالیت جریان‌های فرقه‌ای یا نژادی در جهان اسلام، سوءتفاهم‌ها، ضعف هویت جمعی اسلامی، اقدامات تفرقه افکنانه، عدم آگاهی کافی از اشتراکات دینی بین‌مذاهب مختلف امت مسلمان و موانع تهدیدهای موجود بر سر راه وحدت امت اسلامی است. اساس تعالیم و آموزه‌های وهابیت نه به‌عنوان یک مذهب بلکه به‌عنوان یک تفکر انحرافی ساخته و پرداخته دشمنان اسلام است؛ بنیانش بر تکفیر و اعمال مغایر با آموزه‌های دین مبین اسلام است؛ دینی که اساسش بر پایه وحدت و پرهیز از خشونت و سطحی‌نگری و ظلم به دیگران است.

توجه به اهمیت حفظ اصل اسلام و ارزش‌های والای تمدنی و فرهنگی آن، رفع تهدیدها و چالشهای مذکور با بهره‌گیری از روش‌های نوین آموزشی، علمی و فرهنگی امکان‌پذیر بوده و این امر نیازمند توجه ویژه و ایفای نقش تاریخی سیاستمداران، علما، اندیشمندان، دانشمندان و نخبگان جهان اسلام در این برهه مهم از تاریخ می‌باشد.

هرگونه کمک به عراق بر مبنای اصل احترام به حاکمیت این کشور باشد

3 ــ عراق به‌عنوان دولتی دارای حاکمیت ملی، کشوری مستقل و عضو سازمان ملل متحد و صاحب تاریخ و تمدن عمیق و دموکراسی ریشه‌دار، امروز در جبهه مقابل پدیده شوم تروریسم قرار دارد و در یک جنگ تمام‌عیار با داعش و حامیان پیدا و پنهان نظامی، مالی و ایدئولوژیک آن، با اراده آهنین نیروهای نظامی خود شامل ارتش، پلیس و نیروهای مردمی توانسته است پیروزی‌های مثال‌زدنی در صحنه نبرد علیه گروههای تکفیری و تروریستی رقم بزند.

بدیهی است هرگونه مساعدت و حمایت از دولت عراق در راستای مبارزه با تروریسم باید بر مبنای اصل احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی و جلوگیری از هرگونه بازگشت به آرمانهای موهوم امپراطوری‌های گذشته و فارغ از هرگونه مداخله در امور داخلی و بر مبنای رضایت دولت عراق صورت پذیرد.

لزوم حفظ تمامیت ارضی سوریه/ هرگونه تصمیم درباره سوریه تنها به‌خواست مردم آن کشور باشد

4 ــ سوریه به‌عنوان بخش مهمی از دنیای اسلام، امروز تبدیل به جولانگاهی برای فعالیت گروه‌های تکفیری و تروریستی شده و متأسفانه حمایت برخی قدرتهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و گسیل نیروهای تکفیری از سراسر دنیا موجب طولانی شدن جنگ و کشتار مسلمانان و غیرنظامیان در این کشور شده است.

ضمن تأکید بر حفظ وحدت، تمامیت ارضی، استقلال و حاکمیت ملی سوریه، تنها راه پایان دادن به خشونت و بحران در سوریه راه حل سیاسی است که از طریق گفت‌وگو و مذاکره میان همه طرفهای سوری محقق می‌شود.

در این راستا هرگونه اصلاح و تغییر سیاسی در سوریه و تصمیم‌گیری درباره سرنوشت این کشور نیز بایستی تنها توسط مردم آن کشور رقم خورده و کشورهای اسلامی با ایفای نقش تسهیل کننده، حمایت خود را از روند صلح در سوریه اثبات کنند.

تهاجم نامشروع عربستان سعودی به یمن فقط منجر به کشتار غیرنظامیان شده است

5 ــ تهاجم نامشروع عربستان سعودی به یمن و مورد حمله قرار دادن ملت مظلوم یمن از طریق حملات هوایی و کشتار کودکان، زنان و بی‌گناهان طی سال گذشته تاکنون نشان داده است که این گونه حملات ناکام بوده و فقط منجر به کشتار غیرنظامیان شده است. مقاومت و خستگی‌ناپذیری مردم آگاه و بصیر یمن و شکست متجاوزان خارجی به این کشور عربی مسلمان صبور در جهان اسلام روشن است.

هرگونه اصلاح و تغییر سیاسی در سوریه و تصمیم‌گیری درباره سرنوشت این کشور نیز بایستی تنها توسط مردم آن کشور رقم خورده و کشورهای اسلامی با ایفای نقش تسهیل‌کننده، حمایت خود را از روند صلح در سوریه اثبات کنند.

عربستان سعودی باید ضمن پایبندی به اصول منشور سازمان ملل متحد مبنی بر حق تعیین سرنوشت، این موضوع را به‌عنوان موضوع داخلی به‌عهده مردم و جریانات داخلی یمن قرار داده و از ادامه جنگ و بمباران کور هوایی قلمروی سرزمینی یمن پرهیز کند، چرا که مصادیق فوق جزء جنایتهای جنگی است و مرتکبین این جنایتها به‌عنوان جنایتکار جنگی معرفی خواهند شد. بدیهی است که هر گونه انتخاب ملت یمن قانونی، قابل احترام و باید مورد پذیرش سایر کشورها قرار بگیرد.

6 ــ آرمان فلسطین و آزادی قدس شریف هنوز هم به‌عنوان اصلی‌ترین موضوع پیش روی جهان اسلام و کشورهای اسلامی قرار دارد. طی دهه‌های گذشته گسترده‌ترین و حیرت‌آورترین عرصه نقض حقوق بشر، ظلم و تجاوز در سرزمین فلسطین توسط رژیم صهیونیستی شکل گرفته است. رژیم صهیونیستی با به‌کارگرفتن انواع جنایتها و اقدامات ضدبشری و پایمال کردن ابتدایی‌ترین حقوق مردم فلسطین، حقوق و کرامت انسانی آنان را پایمال کرده است. در برابر این روند قتل و غارت و تجاوز جوامع غربی نیز منافقانه واکنش مؤثری از خود بروز نداده‌اند.

آرمان فلسطین و آزادی قدس شریف هنوز هم به‌عنوان اصلی‌ترین موضوع پیش روی جهان اسلام و کشورهای اسلامی قرار دارد.

کشورهای اسلامی با در نظر گرفتن رژیم صهیونیستی به‌عنوان دشمن اصلی جهان اسلام، باید تمام تلاش‌های خود را صرف تحقق آرمان آزادی سرزمین فلسطین از نهر تا بحر و قدس شریف کنند.

7 ــ در نهمین نشست شورای عالی بیداری اسلامی جا دارد از شهدای پیشتاز در امر بیداری اسلامی یاد شود و راه آنان به‌عنوان اسوه و الگوی هدایت سرلوحه جوامع اسلامی خصوصاً نسل آینده و چراغ راهی باشد، همچنین از رهبران نهضت بیداری اسلامی در بحرین و نیجریه که امروز در اسارت دولتهای مستبد خود هستند، یاد نماییم و مجدّانه از دبیرخانه مجمع جهانی بیداری اسلامی بخواهیم برای آزادی این دو تن تمامی اهتمام و تلاش خود را به کار گیرند.

جهان اسلام نباید از جنگهای نرم دشمن از طریق دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای غفلت کند

8 ــ امروز نهضت بیداری اسلامی و جهان اسلام به‌موازات توجه به جنگهای نیابتی نظام سلطه و صهیونیسم بین‌المللی نباید از جنگهای نرم دشمن که با ابزارهایی مانند دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای که با سرمایه گذاریهای کلان در مقولات فرهنگ و هنر ایجاد می‌شود، غفلت کند و برای مقابله با آن باید چاره‌اندیشی کند، همچنین پیشنهاد مقابله با دو راهبرد دشمنان اسلام یعنی اختلاف و نفوذ باید وحدت و بصیرت مسلمانان را به‌عنوان پادزهر برای خنثی‌سازی توطئه شوم آنان به کار گرفت.

همچنین پیشنهاد مقابله با دو راهبرد دشمنان اسلام یعنی اختلاف و نفوذ باید وحدت و بصیرت مسلمانان را به‌عنوان پادزهر برای خنثی‌سازی توطئه شوم آنان به کار گرفت.

در پایان لازم است از رئیس محترم تحالف جناب حجة الاسلام و المسلمین سید عمار حکیم که در میزبانی این اجلاس در بغداد تلاش وافر کردند صمیمانه تشکر کنیم، همچنین از نخست وزیر محترم جناب آقای دکتر حیدر العبادی و ریاست مجلس، جناب آقای سلیم الجبوری و رئیس جریان قانون جناب آقای نوری مالکی و سایر شخصیتهای سیاسی و دینی که با حضور خود در این اجلاس و سخنرانی غنا بخشیده‌ و جلوه زیبایی از وحدت اسلامی را در عراق به نمایش گذاشته‌اند صمیمانه تشکر و سپاسگزاری می‌کنیم.

و من الله التوفیق 23 اکتبر 2016 21 محرم الحرام 1438 2 آبان ماه 1395

ارسال نظر: