تلاش رئیس‌جمهور کره‌جنوبی برای افزایش زمان ریاست جمهوری

کدخبر: 2070302

رئیس جمهوری کره جنوبی می‌گوید محدود کردن طول زمامداری کشور به یک دوره پنج ساله مانع پیشرفت کشور می‌‍شود و پارلمان باید برای حل این مشکل به فکر بازنگری قانون اساسی باشد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، «پارک گئون های» رئیس جمهوری کره جنوبی امروز دوشنبه در سخنرانی پارلمانی خود پیشنهاد تغییر قانون اساسی کشور در راستای تمدید دوره ریاست جمهوری را مطرح کرد.

در سال ۱۹۸۷ میلادی با پایان یافتن حکمرانی ارتش، ریاست جمهوری کره جنوبی به یک دوره پنج ساله محدود شد حال آنکه پارک این محدودیت را مانع پیشرفت کشور معرفی می کند.

به گفته وی، تداوم تصمیمات اتخاذ شده، نتیجه گیری از آنها و در عین حال پیگیری یک سیاست خارجی منسجم در طول ریاست جمهوری که به یک دوره محدود باشد، دشوار است.

طول دوره زمامداری پارک، نخستین زنی که به سمت ریاست جمهوری کره جنوبی انتخاب شده است، در فوریه سال میلادی ۲۰۱۸ تمام می شود.

در حالی که ۷۰ درصد مردم کره جنوبی خواهان بازنگری قانون اساسی هستند و ۴۰ درصد از آنها نیز تمدید ریاست جمهوری را در قالب دو دوره چهار ساله امری مفید تلقی می کنند، پارک تشکیل یک کمیته مخصوص در راستای تحقق این امر را خواستار شده است.

در کره جنوبی، رئیس جمهور یا پارلمان می توانند متمم پیشنهادی خود را به بحث بگذارند که در صورت تایید دو سوم از نمایندگان، به همه پرسی عمومی گذاشته خواهد شد.

علیرغم اجماع نظر در خصوص لزوم تغییر قانون اساسی کره جنوبی، مشخص نیست که رای گیری در این مورد به نتیجه دلخواه پارک منتهی شود چرا که مخالفان طرح تمدید دوره ریاست جمهوری ترجیح می دهند تغییرات مورد نظر را به سمت ایجاد نظام پارلمانی که در آن نخست وزیر از اختیارات اجرایی بیشتری نسبت به رئیس جمهور برخوردار باشد، هدایت کنند.

منبع: مهر

ارسال نظر: