وزیر ارشاد:

نتوانستیم بسیاری از دغدغه‌های رهبری در حوزه فرهنگ را مرتفع کنیم

کدخبر: 2070356

علی جنتی در مراسم تودیع خود در وزارت ارشاد گفت: نتوانستیم بسیاری از دغدغه‌های رهبری در حوزه فرهنگ را مرتفع کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، علی جنتی صبح امروز در مراسم تودیع خودش در وزارت ارشاد حضور یافت و نکات بسیاری را مطرح کرد.

وی در ابتدای این مراسم گفت: در ابتدای کار با توجه به روی کار آمدن دولت تدبیر و با توجه به برنامه‌های آقای روحانی رئیس جمهور من نیز برنامه‌هایی را به مجلس تقدیم کردم، این برنامه‌ها خوشبختانه اکنون روی خروجی سایت وزارت ارشاد در دسترس مردم و مسئولان قرار دارد و تلاش من در طول این مدت با تمامی همکاران این بود که بتوانیم این برنامه‌ها را اجرایی کنیم و دیگر اینکه با نظراتی که رهبر انقلاب درباره این حوزه دارند همخوانی داشته باشد.

** قبل از ورود به ارشاد منویات و فرمایشات رهبر انقلاب درباره کهمه مسائل فرهنگی را جمع آوری کردم

جنتی تاکید کرد: پیش از اینکه در وزارتخانه مستقر شوم از دوستانم خواستم مجموعه منویات و فرمایشات رهبر انقلاب درباره کتاب، موسیقی، سینما و هنرهای نمایشی و ... را ببینند و جمع‌آوری کنیم، در اولین دیدار و ملاقاتی که خدمت معظم‌له هم رسیدم عرض کردم مطالب و سخنان شما را بررسی کردم و تلاش من نیز در ارشاد در این مسیر خواهد بود تا به این دیدگاه‌ها جامه عمل بپوشانیم؛ در طول همین مدت و روزهایی که قرار بود برنامه ارائه دهیم با همکاری بسیاری از دوستان همچون آقای مسجدجامعی و برخی افراد فرهیخته که برنامه فرهنگی دولت را می‌نوشتند برنامه‌ای نوشته و به مجلس ارائه شد و تلاش کردم در این مدت به آن عمل کنم.

وزیر مستعفی ارشاد ادامه داد: در روزهای اولی که وارد وزارتخانه شدم در حوزه موسیقی دیداری با پیشکسوتان این حوزه داشتم برخی از آنها اعلام می‌کردند 4 تا8 سالی است که پایشان به ارشاد نرسیده در ادامه من با توجه به بسته بودن خانه سینما با سه گروه سینمایی که با یکدیگر اختلاف داشتند جلسه داشتم. با این سه گروه صحبت کردم و متوجه شدم آنها می‌گویند ما با ارشاد خیلی کاری نداشته‌ایم اما من سعی کردم از روز اول بگویم که گذشته را فراموش کنید و به مانند دوره آقای خاتمی و مسجدجامعی که به اهالی فرهنگ و هنر احترام می‌گذاشتند ما نیز قصد داریم به شما احترام گذاریم، سعی‌مان هم همین بود تا آنها را دلگرم کنیم. اعتماد فرو ریخته را بازسازی کنیم و امیدها را زنده نگه داریم و خوشحالیم امروز اهالی سینما، مطبوعات، رسانه و اهالی قلم با امید بسیار فعالیت می‌کنند.

جنتی گفت: تمام اقداماتی که طی این دو، سه سال صورت گرفت هیچ کدام کار بنده نبود بلکه مجموع مدیران و کارکنان ارشاد بودند که توانستیم موارد را به سرانجام برسانیم. ما تنها سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کردیم. من تلاش کردم تنها با توجه به تجربه مدیریتی در مدیران استان‌ها و معاونت‌ها از کسانی استفاده کنم که متدین، معتقد به نظام، ولایت‌مدار و مهمتر از همه کارآمد باشند؛ احساسم این است در حوزه فرهنگ و هنر باید از همه ابزارهای موجود استفاده بهینه کرد باید در این حوزه یک فضای باز و آزادی داشته باشیم تا افراد آنچه در ذهنشان است در چارچوب قانون بیان کنند. در حوزه کتاب و سینما هم بدین ترتیب است لذا در طول این مدت فضایی برای نویسندگان، روزنامه‌نگاران باز شد تا در چارچوب قانون مطالبشان را بیان کنند و حتی بسیاری از کتاب‌هایی که در گذشته بر اساس خرده‌گیری‌ها مقابلشان گرفته شده بود فضا باز شد تا این فکر منتشر شود. فکر می‌کنم این فکر را در رأس همه رهبر انقلاب قبول دارند و از بیاناتشان می‌توان دریافت.

جنتی افزود: خیلی ها فکر می کنند هر چه اطلاع‌رسانی را محدود کنیم بهتر است افراد باید با سلیقه ما پیش روند، کتاب بنویسند و در رسانه‌ها قلم بزنند، معتقدم حتی اگر فیلمی هم می‌خواهند بسازند باید با سلیقه آنها جور در آید در موسیقی و ... هم این گونه است ببینید در فضای مجازی در روزهای اولی که آمده بودم رسانه‌ها سؤال می‌کردند می‌توانیم از فیس‌بوک استفاده کنیم یا نه؟ که من صریح و روشن گفتم به هر صورت تحولات حوزه مجازی در دنیا ما را ناگزیر می‌کند که از این فضاها استفاده کنیم اما باید جلوی مضرات را بگیریم و حسن استفاده را لحاظ کنیم؛ گاهی حتی به ما اجازه عبور یک کتاب از گمرک را هم نمی‌دهند اما از طریق فضای مجازی می‌توان این فکر را منتقل کرد.

وی گفت: استفاده از دیش و ماهواره ممنوع است اما ببینید چند درصد مردم را وادار کرده‌ایم خلاف قانون عمل کنند. یک روزی هم می‌گفتند که چرا از فضای مجازی استفاده می‌کنید اما امروز ببینید مراجع تقلید هم دفاترشان روی شبکه‌های اجتماعی همچون تلگرام قرار گرفته است و از آن استفاده می‌کنند بنابراین این اجتناب‌ناپذیر است.

باید به فتوای ولی فیقه در همه مسائل توجه کرد

علی جنتی ادامه داد: گاهی فضایی در کشور راه انداختند که کسی نتواند در این فضا تنفس کند، روزی در سفری به استان بزرگ رفتم با نماینده ولی فقیه استان صحبت می‌کردم او گفت با موسیقی مخالفم، گفتم شما مخالفید؟ شما نماینده ولی فقیه هستید اما باید ببینید ولی فقیه شما چه فتوایی داده است شما نمی‌توانید جدا عمل کنید، وقتی این عنوان را دارید نمی‌توانید بگویید کلاً با موسیقی یا تئاتر مخالفم ؛ پس از مدت‌ها شیوه‌نامه‌ای برای اجراهای صحنه موسیقی نوشتیم تا تکلیف هم مشخص باشد از مخاطب تا مجریان اما باز هم می‌بینیم هر روز یک جا مشکل درست می‌شود.

وی به کنسرت قم اشاره کرد و گفت: در قم یک گروه کُر برنامه برگزار کرد، محتوایش خوب بود، حجاب خانم‌های آن که برگزارکننده بودند مناسب بود اما چهار تا خانم که روسری‌شان عقب بود عکسشان را گرفته و بعد عناصر سیاسی عکس را در جامعه مدرسین و خدمت مراجع می‌برند که فضایی درست کردند تا مدیر کل استان نمی‌تواند حتی بماند مجبور می‌شود استعفا بدهد و برود. می‌‌گویند حواشی است باید تماشاچی‌ها را کنترل کنید اگر قرار بر این است می‌خواهید فیلم بیاورم تا ببینید در مراسم سینه‌زنی و عزاداری خانم‌هایی که ایستاده‌اند چه وضعیتی دارند. باید آنها را هم تعطیل کنیم.

وزیر مستعفی ارشاد گفت: تکلیف این مسائل در کشور روشن نیست باید از ابزارهای فرهنگی، هنری در خدمت به نظام استفاده بکنیم یا نه؟ اگر قرار است باشد باید در چارچوب قانون اجرا شود در این دوره در حوزه کتاب هیأت نظارت با 21 تن از شخصیت‌های فرهیخته در حوزه نظارت تشکیل شد حتی در حوزه هنرهای نمایشی، موسیقی، شورای صدور پروانه نمایش فیلم همه شخصیت‌های موجود آشنا به مبانی هستند بر اساس آن مجوزها را صادر می‌کنند و با توجه به اینکه مردم احتیاج به نشاط دارند باید اوقات فراغت را با تغذیه فرهنگی پر کنیم؛ من در نامه استعفای خودم به رئیس جمهور آوردم که در چند ماه مانده تا انتخابات حمله شدید از سوی جناح‌های مخالف دولت، به دولت خواهد شد همین عده برجام را به شکلی مطرح کردند که گویی هیچ به دست نیاورده‌ایم و خیلی چیزها را از دست داده‌ایم.

جنتی با بیان اینکه نتوانستیم بسیاری از دغدغه‌های رهبری در حوزه فرهنگ را مرتفع کنیم گفت: من در طول این مدت بدون مبالغه بسیار از حضور، دانش و متانت سید عباس صالحی حتی مدیریت او استفاده کردم ولی در عین حال در طول این مدت با کارشان آشنا شدم و لازم است از زحمات او و همه معاونین تشکر کنم. اگر 10 سال دیگر هم می‌ماندم با همین معاونین کار می‌کردم به این مطالب توجه نکنید که سایت‌ها می‌نویسند که «باید دید کدام یک از معاونین، فلانی را به استعفا کشاند». مسئولیت آنچه در ارشاد رخ داد بر عهده بنده است این دوستان همراهی کردند تا سیاست‌های دولت تدبیر اجرا شود همه خدمت کردند، من خودم را از اعضای کوچک این خانواده می‌دانم ارتباطم را با ارشاد و این خانواده حفظ خواهم کرد و در جهت ارتباطات گسترده در فضای مجازی هم در تمام شبکه‌ها هستم حتی با افراد بیگانه هم مرتبط هستم و جواب می‌دهم.

ارسال نظر: