نماینده پارلمان اروپا:

بعد از توافق هسته‌ای با ایران، ثبات در منطقه برقرار شده است

کدخبر: 2070602

یکی از نمایندگان پارلمان اروپا ضمن انتقاد از وضعیت حقوق‌بشر در ایران در عین حال از توافق هسته‌ای و نیز توسعه روابط اقتصادی اروپا با ایران حمایت کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: «ریچارد هویت» نماینده پارلمان اروپا درباره راهبرد اتحادیه اروپا در برابر ایران پس از توافق هسته‌ای با بخش اخبار پارلمان اروپا گفت‌وگویی داشت. وی از گسترش روابط بازرگانی با ایران حمایت کرد و خواستار همکاری اروپا در از بین‌بردن تنش‌ها میان تهران و ریاض شد

هویت، با طرح مسایلی مانند تصور غربی‌ها مبنی بر تمایل ایران به دستیابی به بمب اتم و مواضع تهران در برابر تل‌آویو و نیز وضعیت دموکراسی و حقوق‌بشر در این کشور گفت: «به مدت 3 سال هیچ همکاری میان ایران و اروپا صورت نمی‌گرفت. اکنون اینطور نیست که همه‌چیز بهتر شده باشد اما پیشرفت مثبتی به دست آمده است. افراد بیشتری که حامی اصلاحات هستند انتخاب شده‌اند. توافق هسته‌ای پیروزی بزرگی برای دیپلمات‌های اروپایی و به خصوص «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و گامی در جهت بازگرداندن ایران به جامعه جهانی بود و همزمان تلاش در این جهت صورت بگیرد تا توجه کامل به قوانین بین‌المللی باشد.»

وی افزود: «این توافق پیروزی بزرگی برای صلح و ثبات در منطقه‌ای بحرانی به خصوص با وضعیت انسانی اسف بار در سوریه و یمن و (در این شرایط) ایران را به پای میز مذاکره بکشانیم تا بحران‌ها حل شوند بخش مهمی است که راهبرد جدید می‌تواند به آن دست یابد.از دید ما پیشنهادهای عملی در زمینه مقابله با تروریسم ضروری است. همچنین باید گروهی از نمایندگان اروپایی باید به تهران بروند و درباره وضعیت حقوق‌بشر صحبت کنند. »

این سیاستمدار اروپایی افزود: «هم‌اکنون 15 کشور عضو (اتحادیه اروپا) گروه‌های تجاری را به تهران می‌فرستند در این روابط امکانات اقتصادی فراوانی برای 2 طرف ایجاد می‌کند که می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. من همچنین از توافق ایران با ایرباس حمایت می‌کنم. با این حال باید احترام به حقوق‌بشر در تمامی توافق‌های سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار گیرد.»

کوپف شکست توافق با ایران را عاملی تهدید‌کننده برای امنیت منطقه خلیج فارس و اسرائیل دانست و مدعی شد که مردم ایران بازنده گفت‌وگو نکردن درباره بهبود وضعیت حقوق‌بشر در این کشور هستند. وی همچنین گفت که ایران و عربستان با حمایت از گروه‌های مسلح درگیر در جنگی نیابتی هستند.

هویت در بخش دیگری از این گفت‌وگو افزود: «اروپا تاثیری بر ایران دارد که آمریکا چنین تاثیری ندارد.ما می‌خواهیم که از این نفوذ استفاده کنیم تا به جنگ در یمن و سوریه پایان دهیم و به ساختار جدیدی از امنیت برای تمامی خاورمیانه دست‌ یابیم تا هر کشوری به امنیت و صلح دست یابد.»

ارسال نظر: