گزارش «نسیم آنلاین» از سقوط کسب و کار ایران در نخستین سال برجام؛ در بین ۱۹۰ کشور جهان صد و بیستم شدیم

"وزارت اقتصاد" مقصر اصلی سقوط وحشتناک ایران در فضای کسب و کار!

کدخبر: 2071057

مشاور سابق سازمان سرمایه‌گذاری خارجی گفت: بیشتر کشورهای همتراز ما از رشد قابل توجهی برخوردار بودند. ولی ایران تنها از ۷۰ کشور توسعه نیافته در فضای کسب وکار بهتر بود که این یک فاجعه است.

گروه اقتصادی «نسیم آنلاین»: چند روز پیش جدیدترین گزارش بانک جهانی درباره رتبه کشورهای جهان در بهبود فضای کسب و کار منتشر شد و علی رغم همه انتظارات کشورمان با سقوط در این رده بندی رو به رو شد. به گزارش «نسیم آنلاین»، علی رغم تبلیغات زیادی که دولتمردان به خصوص مسئولان وزارت امور اقتصادی و دارایی از چند ماه قبل انجام داده بودند و همچنین اجرای برجام در 9 ماه گذشته، ایران از رتبه 118 به 120 رسید. سال گذشته که رتبه کشور از 130 به 118 رسیده بود دولتمردان تبلیغات گسترده ای را در خصوص نقش خود در صعود انجام دادند و رسانه های حامی دولت آن را نشان دهنده موفقیت دولت تدبیر و امید در بهبود کسب و کار می دانستند اما بررسی ها نشان می داد نقش شهرداری ها به خصوص شهرداری تهران دراین زمینه بیش از سایرین بود. اما امسال با سقوط ایران در رتبه کسب و کار واقعیت ماجرا به خوبی روشن شد و بیشتر شدن مشکلات فضای کسب و کار در دولت تدبیر و امید برای همه آشکار شد. در این بین دولتمردان و رسانه های حامی دولت با وجود گذشت چند روز همچنان تصمیم به سکوت گرفته و چیزی در این زمینه به زبان نمی آوردند.

وزارت اقتصاد مقصر سقوط ایران در رتبه کسب و کار

در همین زمینه مشاور سابق سازمان سرمایه‌گذاری خارجی درباره دلایل افت رتبه ایران در فضای کسب و کار به « نسیم آنلاین » گفت: در بین ١٩٠کشوری که از سوی بانک جهانی از لحاظ معیارها و فرآیند کسب وکارمورد بررسی قرار گرفته شده است، در آخرین گزارش بانک جهانی، کشورِ ما، با تنزل سه پله‌ای در جایگاه ١٢٠قرار گرفته است. محمد رضا جهان بیگلری توضیح داد: این در حالی است که بیشتر کشورهای همتراز ما از رشد قابل توجهی برخوردار بودند. ولی ایران تنها از 70 کشور توسعه نیافته در فضای کسب وکار بهتر بود که این یک فاجعه است.

وی با بیان اینکه این افت محسوس نشان از وخیم‌ترشدن فضای اقتصادی کشور و به دنبال آن کسب وکار دارد گفت: متاسفانه اقتصاد کشور در دولت یازدهم به سمت نابودی پیش رفته است و مسئولین ومدیران اقتصادی نتوانستند هیچ برنامه ریزی درستی در راستای بهبود اقتصاد کشور ارائه کنند.

عضو اتاق بازرگانی در ادامه با انتقاد ازبرخی تصمیمات شخصی واشتباهات مکرر برخی مدیران اقتصادی کشور که باعث شکاف اقتصادی در کشور شدند به « نسیم آنلاین » گفت: متاسفانه باید اذعان کرد که در3 سال اخیر در اغلب شاخص‌های اقتصادی تنزل را شاهد هستیم.

رئیس سابق کمیسیون پولی بانکی، سرمایه‌گذاری و بیمه اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا درباره افت سه رتبه ای ایران نیز تصریح کرد: وضعیت سرمایه‌گذاری و بهبود فضای کسب و کار با حضور مدیرناتوانی مانند آقای خزاعی که همواره خود را در جایگاه یک دیپلمات می‌داند میسر نیست. متاسفانه با وجود برنامه‌ریزی‌های کارشناسی وحضور مدیران و کارشناسان باتجربه و زحمات کشیده شده توسط مدیران قبلی در دولت قبل در این حوزه وضعیت روزبه روز بدتر میشود.

وی اضافه کرد: متاسفانه رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی با اینکه ابزارهای قانونی و اختیارات لازم در جهت رشد جذب سرمایه گذاری و ایجاد بسترهای مناسبی را در دست دارد، ضمن واگذاری اختیارات مذکور به دستگاه‌های دیگر با تصمیمات غلط ، غیر کارشناسی وشخصی نگری جایگاه بیکاری را برای این سازمان ترسیم کرده است.

مشاور سابق سازمان سرمایه گذاری خارجی با انتقاد از رفتارهای رئیس کنونی سازمان در افت رتبه ایران در فضای کسب و کار و سقوط اعداد و ارقام سرمایه گذاری خارجی به « نسیم آنلاین » گفت: در حال حاضر شاهد موازی کاری‌های فراوان اما بی‌نتیجه از سوی دیگر دستگاه‌ها در راستای فعالیت‌های سازمان سرمایه گذاری هستیم. همین اقدامات فضا را برای خروج مدیران وکارشناسان از آن سازمان به وجود آورد که در این صورت اغلب افراد جذب دستگاه‌های دیگر شدند وتعدادی اندکی هم با مرخصی بدون حقوق خود را از این معرکه فراری دادند و برخی افراد جدید یا بی تجربه جایگزین آنها شدند.

جهان بیگلری در ادامه با انتقاد از عملکرد وزارت صنعت ، معدن و تجارت در افت فضای کسب و کار گفت: در این وزارتخانه هم اوضاع به همین شکل است. در خصوص صنعت و معدن کشور هم باید اذعان کرد که تصمیمات اشتباه در سه سال اخیر باعث شده تا ٧٠ درصد کارخانجات با حداکثر ٣٠ درصد ظرفیت کار کنند و الباقی به تعطیلی کشیده شوند و طرح‌های بالای ٦٠ درصد پیشرفت فیزیکی و ناتمام از تکمیل منصرف و به حال خود رها شوند!

عضو اتاق بازرگانی گفت: در نظام بانکداری نیز که روان کننده اقتصاد کشور و فضای کسب وکار است هم شاهد گماردن افراد نزدیک به دولتمردان هستیم که رادمان نظام بانکی را به شدت پایین آورده اند. متاسفانه این افراد بی تجربه در پستهای ارشد مدیریتی گمارده شدند که این موضوع باعث سو استفاده های کلان وسؤمدیریت‌ها در اثر تصمیمات اشتباه شده است.

در حال حاضر اغلب بانک‌ها از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و از سپرده‌ها در جریانات هزینه‌ای استفاده می‌کنند و خودشان را با چهره‌ای متفاوت سرپا نگاه داشته‌اند. لذا عوامل مذکور به شدت در فضای کسب و کار کشور تاثیرگذار بوده است.

جهان بیگلری با بیان اینکه تمام موارد مذکور تقصیر مجموعه وزارت اقتصاد در دولت است گفت: اینها ناشی از ضعف مدیریتی وزارت اقتصاد است و در دولت یازدهم رسم بر این است که افراد گمارده شده در مسئولیت‌ها تا مجموعه تحت فعالیت را به نابودی نکشانند رییس جمهور محترم تصمیم به تعویض وبازنگری در مدیریت‌هایشان را ندارند!

وی گفت: این نتیجه فضای کسب وکار در کشور است، لذا با این توصیفات نباید انتظار داشته باشیم فضای کسب و کار بهبود پیدا کند.

امروز به دلیل فضای نامناسب کسب و کار در کشور شاهد ورشکستگی بخش‌های خصوصی وبی‌اعتمادی درفعالین اقتصادی هستیم و به نظر میرسد چنین فضایی کماکان ادامه داشته باشد.

این اقتصاددان در ادامه تصریح کرد: فضای کسب وکار یعنی دسترسی به فرایند یا مواردی که از طریق آنها بتوان نسبت به سرمایه گذاری و ایجاد واحدهای اقتصادی جدید یا توسعه بنگاههای اقتصادی و طرحها وپروژه اقدام کرد و بر این اساس است که بانک جهانی با رتبه بندی کشورها در واقع نقشه راهی را برای سرمایه گذاران وفعالین اقتصادی ترسیم می‌کند.

وی با طرح این سوال که حال با تعطیل بودن سازمان سرمایه گذاری خارجی کشور، عدم حمایت سیستم بانکی، مشکلات پیش رو فعالین اقتصادی در دستگاه‌های اجرایی و تخصصی اقتصادی و بی برنامه گی وزارت اقتصاد، آیا می‌شود انتظار بهبود فضای کسب وکار و بالا رفتن رتبه شاخص های اقتصادی در کشور را داشت؟ گفت: بدون شک وزارت اقتصاد و به تبع آن سازمان سرمایه گذاری خارجی مقصر اصلی در افت رتبه ایران در فضای کسب و کار هستند.

ارسال نظر: