حجت الاسلام پناهیان در اختتامیه هم اندیشی اساتید نهاد رهبری تشریح کرد:

چگونه می توانیم دین را نظام مند تعریف کنیم

کدخبر: 2071203

واعظ و خطیب برجسته گفت: بهترین تعریف ولایت مبارزه با هوای نفس است. اگر بتوانیم موضوع دین را با این چارچوب تعریف کنیم در آموزش فرزندانمان موفق بوده‌ایم.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، مراسم اختتامیه این هم اندیشی روز گذشته، با حضور حجت الاسلام فرهادزاده، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید بهشتی، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، واعظ و خطیب برجسته، حجت‌الاسلام سید مظاهر حسینی ، از دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی در خزرآباد ساری برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام علیرضا پناهیان طی سخنانی عنوان کرد: بنده دانشگاه را مانند خانواده فرصتی برای رشد و عبودیت افراد می دانم.

وی با بیان اینکه اگر ما بتوانیم همه اتفاقات زندگی را هدفمند و به عنوان یک فرصت تلقی کنیم، یقیناً به نتایج مثبتی دست خواهیم یافت، اظهار داشت: اساتید محترم فرصتی برای افزایش معرفت افزایی دانشجویان دارند، به شرطی که چارچوب معارف دینی دستشان باشد. دراین صورت هم خودشان مسلط می شوند و هم اینکه از کلیه معارف استفاده کرده و مخاطب را به عالی ترین نحو تحت تأثیر قرار می‌دهند.

حجت الاسلام پناهیان با تأکید بر اینکه معارف دینی از همان دوران مدرسه به راحتی بر بچه ها تأثیرگذار خواهد بود، توضیح داد: متأسفانه گاهی اوقات زیاد حرف دین زده می شود اما چارچوب‌ها گفته نمی‌شود. کسی که چارچوبها را رعایت کند به توانمندی مناسبی خواهد رسید.

وی با طرح این سوال که چگونه می توانیم دین را نظام مند تعریف کنیم، گفت: انسان‌ها به لحاظ روحی به چند دسته تقسیم می‌شوند نخست انسان‌های خداگرا که روحیه معنوی و عرفانی دارند ، دوم انسان های خودگرا که باید از راه خودشناسی به دین برسند، برخی انسان‌ها نیز زندگی گرا هستند اینها برایشان مهم است که چطور بهتر زندگی کنند.

پناهیان با تأکید بر اینکه برای هر سه گروه فوق، سه معرفت کلیدی خداشناسی، خودشناسی و حیات شناسی داریم، توضیح داد: از این سه نقطه باید به ضرورت پذیرش رنج برای رسیدن به لذت بیشتر برسیم. از بعد خداشناسی باید بدانیم که انسان موجودی بی قرار است که باید با یک منطق ساده با رسیدن به خداوند به آرامش برسد.

وی همچنین گفت: بزرگ شدن مهمترین نیاز پنهان بشر است ما می‌خواهیم خدایی را یاد کنیم که بزرگ است بنابراین باید تا زمان ملاقات با خداوند روح‌مان بزرگ شده باشد به همین دلیل ستون نماز، الله اکبر است. انسان‌ها تمام رفتارهایشان اگر بد باشد ناشی از کوچکی و حقارت است و اگر خوب باشد ناشی از بزرگی روح است هر کسی به سمت کوچکی برود ، بد می شود وبالعکس آن نیز امکان دارد.

پناهیان با اشاره به اینکه اگر ما دیگران را دوست داشته باشیم، به دیگران توجه کنیم و ریشه خود را بجوییم یعنی بزرگ شده ایم، اظهار داشت: مهمترین عامل تربیت کننده دین، نماز است چرا که نماز دست به نقطه کانونی بشر می گذارد. مخاطب خداگرا اگر توجه به این ویژگی نکند و رابطه خود را با خدا رابطه کوچک در برابر بزرگ نبیند به عرفان انحرافی می رسد، پس ازاینکه انسان فهمید باید ظرفیت پیدا کند این کش آمدن روح با رنج همراه است.

وی همچنین توضیح داد: مباحث انسان شناسانه قرآن با «یاایهاالناس» آغاز شده است اتساع روحی با مبارزه با دوست داشتنی‌ها ایجاد می‌شود. اما اگر از بعد انسان شناسی نگاه کنیم باید به نقش امیال در وجود انسان بپردازیم فرشته ها تمایلات یک سویه دارند ، حیوانات هم به مادیات توجه دارند و بی نیاز به عقل هستند اما چون ما دو نوع تمایل در وجودمان است بین عقل و اختیار قرار می گیریم.

وی با تأکید بر اینکه تعریف زندگی یعنی مدیریت امیال، اظهار داشت: در این جریان انسان می خواهد ارزشی را برای خود تولید کند و برای مدیریت امیال باید بر برخی تمایلات پا بگذارد تا به اتساع روحی و در نهایت رنج برسد.

پناهیان درباره بعد زندگی گرایانه انسان گفت: روحیات افراد کاملا با هم متفاوت است برخی زندگی گرا هستند خداوند هم می گوید اگر از من فاصله بگیرید زندگی ات خراب می شود. حال ما می گوییم هر سه این ابعاد باید آموزش داده شود چرا که برخی از این امیال باید تعدیل شود.

وی با بیان اینکه ما تعلیم و تربیتمان مغایر نظام دینی ، زندگی و روحیمان است، گفت: ویژگی های یک برنامه خوب برای عبور از رنج و رسیدن به لذت شامل مبارزه با امیال(عقلانیت)، ضرورت صدور برنامه از جانب خدا(دیانت)، ضرورت دستوری بودن برنامه (عبودیت) و ضرورت واسطه بودن ولایت در فرمان های دینی است.

حجت الاسلام پناهیان با تأکید بر اینکه بهترین تعریف ولایت تعریف آن در مبارزه با هوای نفس است، توضیح داد: من وقتی با هوای نفس خودم مبارزه می کنم با هوای نفس بقیه هم مبارزه می کنم. ما اگر بتوانیم موضوع دین را با این چارچوب جلو ببریم در آموزش بچه هایمان موفق خواهیم شد.

نشست دو روزه هم اندیشی اساتید و نخبگان نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خزرآباد ساری روز گذشته به کار خود پایان داد.

ارسال نظر: