درپی سفر موگرینی به ایران مطرح شد؛

قاسمی: اروپا مستقل از قدرت‌های جهانی با بانک‌های ایرانی همکاری کند

کدخبر: 2071248

سخنگوی وزارت خارجه: اروپایی‌ها باید مستقل از دیگر قدرت‌های جهانی فضای لازم را برای همکاری‌های بیشتر با موسسات و بانک‌های ایرانی داشته باشند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، بهرام قاسمی در گفتگو با صدا و سیما گفت: وزیر امور خارجه و هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر لزوم تسریع در ایجاد فضای مناسب به منظور امدادرسانی به مردم سوریه تاکید کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تبیین اهداف سفر فدریکا موگرینی به تهران افزود: این سفر خیلی طولانی نبود اما مذاکرات به علت اهمیت مسائل دوجانبه به ویژه تحولات اخیر سوریه نسبتاً طولانی بود و دو طرف در این خصوص تبادل نظر کردند.

وی گفت: دو طرف در این رایزنی ها درباره راهکارهای برقراری صلح، ثبات و آرامش در منطقه و یافتن راه حل برای برقراری آتش بس پایدار به منظور ایجاد زمینه گفتگوی سیاسی میان گروه های سوری مذاکره کردند.

قاسمی افزود: خانم موگرینی دیشب وارد تهران شد و امروز پس از مذاکره با آقای ظریف از جانب رئیس جمهور به حضور پذیرفته شد و درباره مسائل دوجانبه و منطقه ای گفتگوهای مفصلی صورت گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در این مذاکرات درباره موضوعات مرتبط با روابط دوجانبه اتحادیه اروپا با کشورمان رایزنی و همچنین درباره مسائل منطقه ای و عمدتا تحولات سوریه تبادل نظر شد.

قاسمی افزود: ایران به عنوان کشوری قدرتمند و بازیگری مهم در منطقه مطرح است و تقریباً همه بازیگران عمده ، کشورهای منطقه و اروپایی ها بر نقش سازنده و توانایی های ما واقفند.

وی اضافه کرد: به همین علت طبیعی است که در مقطع حساس کنونی در بحران سوریه ، مسائل منطقه و همچنین وضع عراق طرف های مختلف علاقه مند باشند با جمهوری اسلامی ایران در این خصوص رایزنی کنند و دیدگاه های ما را به طور شفاف و روشن بدانند .

قاسمی اظهار داشت: هدف آنان این است که در نهایت چگونه می توانند در این خصوص با ما همکاری، و برای رسیدن به وضع مطلوب تر در بحران منطقه کمک کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره تفاهم جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا برای دور جدید مذاکرات گفت: روابط ما با اروپا روابط قدیمی است و پیوسته تماس های خود را با اروپا در مقاطع و سطوح مختلف به تناسب زمان حفظ کرده ایم .

وی افزود : در دوران اخیر نیز تماس ها و رایزنی های بیشتری با اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی داریم و به علت قدمت تاریخی و روابط کهن و ارتباطاتی که از گذشته وجود داشته است و نیز طبق تفاهمات سال گذشته مقرر شد رایزنی هایی در حوزه های مورد علاقه داشته باشیم .

قاسمی گفت : امروز هم آخرین وضع روابط و کارهایی که باید صورت بگیرد مرور و مقرر شد مذاکرات دیگری را در سطح معاونان دو طرف اعم از معاون اروپا و امریکای وزیر خارجه کشورمان و معاون خانم موگرینی در نوامبر در بروکسل داشته باشیم .

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود : در این مذاکرات قرار است درباره مسائل مختلف از حوزه های اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی ،‌ محیط زیست، مواد مخدر و موضوعات مختلف دیگر گفتگو شود تا ببینیم در چه زمینه هایی می توانیم اشتراک نظر و همکاری های بیشتر داشته باشیم.

وی همچنین درباره تاکید رئیس جمهور بر لزوم پایبندی طرف مقابل به تعهدات برجام در مذاکرات امروز با خانم موگرینی ابراز امیدواری کرد: همکاری های ایران و اروپا به ویژه همکاری های بانکی روز به روز بهتر شود .

قاسمی با تاکید بر لزوم همکاری اروپا با کشورمان مستقل از دیگر قدرت های جهانی افزود: آنچه اروپایی ها بیان می کنند و ما تا حدی شاهدش هستیم علاقه مندی شرکت ها و موسسات مالی، پولی و صنعتی اروپا برای همکاری با ایران به عنوان شریک قدیمی خودشان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در گذشته فشار های بیرونی صورت می گرفت که اجازه نمی داد آنان آزادانه و با دست باز و بهتر بتوانند با ما همکاری کنند.

وی با اشاره به تلاش ها و مذاکرات صورت گرفته و اراده اتحادیه اروپا برای همکاری با ایران ابراز امیدواری کرد: فضایی ایجاد شود تا موسسات اروپایی بتوانند به توصیه دولت هایشان بدون مداخله قدرت های بیگانه و تاثیرناپذیری از فشار دیگران همکاری بهتری با موسسات ایرانی داشته باشند .

قاسمی همچنین با تبیین اهداف سفر دیروز ظریف به مسکو گفت: اگر چه این سفر کوتاه بود اما کوتاهی زمان سفر خیلی مهم نیست؛ مهم میزان ساعاتی است که برای مذاکره صرف می شود آقای ظریف دیروز حدود هفت ساعت با طرف های خارجی مذاکره داشت که و زمان قابل توجهی است.

وی سفر وزیر خارجه به مسکو و نیز سفر امروز موگرینی به تهران را مهم دانست و افزود:‌ این حکایت از اهمیت و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه دارد و این حقیقت را یادآور می شود که کشورمان از جایگاه بالایی برخوردار است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: این تحرکات دیپلماتیک نشان می دهد که دیگران علاقه مندند با کشورمان در خصوص مسائل منطقه ای صحبت کنند .

قاسمی گفت: سفر وزیر خارجه به مسکو در دو بخش قابل تعریف است نخست مذاکرات آقایان ظریف و لاوروف بود که عمدتا درباره مسائل و همکاری های دو جانبه اعم از مسائل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی رایزنی کردند و نیز درباره زمینه های همکاری گفتگو شد که باید در آینده ایجاد شود که در این خصوص تفاهمات و رایزنی های خوبی شد.

وی ابراز امیداوری کرد: در ادامه رایزنی های دیروز وزرای خارجه ایران و روسیه در ماه های آینده شاهد گسترش و توسعه بیشتر مناسبات خود در برخی حوزه ها به ویژه بازرگانی ، تجاری ، اقتصادی و دیگر زمینه ها باشیم.

قاسمی گفت: بخش دوم سفر آقای ظریف به مسکو برگزاری نشست سه جانبه ایران، ‌روسیه و سوریه بود که در سطح وزرای خارجه تشکیل شد و از اهمیت وجایگاه جهانی بسیاری برخوردار بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: ایران و روسیه در موضوع بحران سوریه از مواضع نسبتا مشترکی برخوردارند و همکاری های خوبی از گذشته تاکنون داشته اند.

وی گفت: در نشست دیروز دو طرف بر اراده دو کشور برای مبارزه با تروریسم در منطقه به ویژه در سوریه تاکید و اعلام شد دو طرف به همکاری هایشان در این زمینه ادامه خواهند داد.

قاسمی تاکید کرد:‌ همانطور که قبلا اعلام کرده ایم جمهوری اسلامی ایران در مقابله با ترورسیم در منطقه و سوریه خواهد ایستاد که این به نفع صلح و امنیت جهانی و به نفع سرنوشت مردم سوریه خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود:‌ در مذاکرات دیروز، وزرای خارجه سه کشور امدادرسانی به مردم سوریه را بررسی کردند همچنانکه این موضوع در رایزنی های امروز میان خانم موگرینی با مقامات کشورمان نیز بررسی شد .

وی ارزیابی خود از سفر وزیر امور خارجه به روسیه را بسیار مثبت و زمینه ساز اقدامات به همکاری های بیشتر تهران، مسکو و دمشق دانست و ابراز امیدواری کرد: در پرتو این نشست و رایزنی ها بتوانیم همکاری های بیشتری برای کمک به ایجاد آرامش و ثبات برای مردم سوریه داشته باشیم.

قاسمی همچنین درباره ترفند غربی ها به ویژه امریکایی ها در سوءاستفاده از آتش بس برای نجات گروه های تروریستی در سوریه تاکید کرد: بحران سوریه راه حلی جز راه حل سیاسی ندارد و در نهایت هر اقدام و عملی باید به چنین راهکاری منجر شود .

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: ما به این موضوع اعتقاد راسخ داریم و جز این کار دیگری نمی شود کرد، باید جلو خونریزی و کشتار را گرفت و شرایط مردم سوریه را درک کرد و ثبات حاکم نخواهد شد مگر با مذاکره و تلاش های سیاسی .

قاسمی در عین حال تاکید کرد: کسانی که از راه حل سیاسی و آتش بس صحبت می کنند باید از صداقت کافی برخوردار باشند.

وی تصریح کرد: ما شاهد بوده ایم در مقاطعی که دیگران به نام آتش بس زمان را برای برخی از گروه های ترویستی بخرند به نحوی که وقتی تروریست ها در وضع سخت و در تنگنای بسیار بودند آتش بس را مطرح کردند اما پس از اینکه مفری برای ترویست ها پیدا شده است خودشان به هر وسیله و به هر شکل ممکن آتش‌بس را زیر پا گذاشتند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: برای آتش بس پایدار و صادقانه درسوریه باید تلاش کرد آتش بسی که با اجماع بیشتر و با کمک سازمان ملل متحد زمینه را برای مذکرات سیاسی میان گروه های سوری و دولت این کشور فراهم کند برقرار شود.

ارسال نظر: