آیت‌الله جوادی آملی:

وهابیت خطری جدی برای وحدت جامعه اسلامی است

کدخبر: 2071456

مرجع تقلید شیعیان گفت: ایجاد وحدت در جامعه با سفارش محقق نمی‌شود، اگر بخواهید وحدت در جامعه حاکم باشد، باید این نکته را مورد توجه داشت که وحدت، سفارشی نیست.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله جوادی آملی در درس تفسیر امروز خود در مسجد اعظم در ادامه تفسیر آیات نورانی سوره مبارکه حجرات، با بیان این مطلب که ایجاد وحدت در جامعه با سفارش محقق نمی‌شود، اظهار داشت: اگر بخواهید وحدت در جامعه حاکم باشد، باید این نکته را مورد توجه داشت که وحدت، سفارشی نیست.

مرجع تقلید شیعیان افزود: یک میزان و ترازوی صادقی در درون همه انسان‌ها وجود دارد. جامعه انسانی به منزله یک نفر است ﴿انما المؤمنون اخوة﴾ این یک نفر نباید به خود اهانت کند، نباید حریم خود را بشکند، نباید به خود خیانت کند. در نتیجه به هیچ کس اهانت نکنید، مواظب زبانتان باشید؛ تسخیر متقابل بهترین نعمت است! مسخره کردن بد‌ترین پدیده زشت است. دین می‌گوید هم خودتان را کوچک نکنید و هم به دیگران بد نگویید، این تسخیر متقابل جامعه را می‌سازد و پرهیز از مسخره کردن و اهانت کردن جامعه را آرام می‌کند.

آیت الله جوادی آملی به آموزه‌های تمدن ساز سوره مبارکه حجرات اشاره و بیان کرد: این سوره مبارکه حجرات، از چند جهت یک تمدن اساسی ایجاد می‌کند. خداوند در این سوره می‌فرماید، هیچ کس نمی‌تواند بگوید من نزد خدا عزیز‌تر از دیگری هستم. طبق بیان نورانی حضرت امیر (ع) اینکه چه کسی توانگر است و چه کسی تهیدست در صحنه قیامت روشن می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: جامعه به منزله نفس واحد است اگر بخواهید جامعه متحد داشته باشید آن بیان نورانی پیغمبر (ص) که در جریان فتح مکه فرمود مؤمنون ید واحد هستند و نسبت به بیگانه یک دسته‌اند باید الگوی ما باشد؛ بنابراین مسلمین هم دستِ واحدند، هم نفس واحدند، هم برادر یکدیگرند، و سایر تعبیرات گوناگونی که در این زمینه در قرآن آمده است.

استاد برجسته حوزه علمیه به وهابیت را خطری جدی برای وحدت جامعه اسلامی دانست و گفت: خطر وهابیت برای آن است که او نه خودش را شناخت، نه خدا را شناخت، نه پیغمبر را شناخت و نه دین را شناخت؛ این‌ها دست‌ساخته بیگانگان هستند، اینان هم برای خود آسیب رسان هستند و هم برای دیگران.

وی خاطرنشان کرد: انسان می‌تواند آزاد باشد، انسانِ آزاده است که متحد است، نه تفکّر وهابیت دارد نه داعشی، و هیچ کس نمی‌تواند او را برای آدم‌کشی و خونریزی تحریک کند. ما باید این شیاطین‌الانس را باور کنیم؛ اینکه فرمود او شیطان بزرگ است، این تشبیه نیست، بلکه یک واقعیت است.

ارسال نظر: