سعدالله زارعی در گفتگو با "الوقت":

موشک‌های ایران ۳ سال پیش آماده شلیک به راس ناقوره بود

کدخبر: 2071458

یک کارشناس مسایل منطقه اعلام کرد خاورمیانه در حال از نو متولد شدن است، تسلط آمریکا در این منطقه از بین رفته و موشک‌های ایرانی سه سال پیش در آستانه شلیک به سمت اهداف آمریکایی و اسرائیلی بود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: سعدالله زارعی کارشناس مسائل سیاسی منطقه اعلام کرد منطقه خاورمیانه در حال تولد دوباره است، هیمنه (هژمونی) آمریکایی به پایان رسیده و آمریکایی‌ها نهایتا 10 سال دیگر در این منطقه خواهند بود.

وی در گفت‌وگوبا «الوقت» افزود: موشک‌های ایرانی و موشک‌های حزب‌الله در آستانه شلیک به سمت اهداف آمریکایی در خلیج فارس و نیز به سمت رژیم صهیونیستی هستند و این آمادگی از سه سال قبل وجود داشته است.

این کارشناس خاورمیانه تاکید کرد: منطقه خاورمیانه شاهد تولد جدیدی است، مسایل یمن، سوریه، لبنان، روابط ایران و روسیه و مسایل ترکیه همزمان شده است و اینها مسایلی است که آمریکا در آن مداخله می‌کند اما از اراده آمریکا خارج شده است.

یمن در آستانه تشکیل دولتی مخالف با آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی است

زارعی افزود: یمن در آستانه تشکیل یک دولت مخالف با آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی است، روابط ایرانی-روسی به سرعت در حال افزایش است، این موضوع بسیار مهم است زیرا آمریکا طی 10 سال آینده از منطقه خارج خواهد شد و آن را در خلیج فارس و دریای سرخ نخواهیم دید و به همین دلیل است که می‌بینیم آمریکا پشت سر کشورهای منطقه قرار گرفته و خواهان آغاز مذاکرات در لوزان است؛ در مقابل ایران به مذاکرات نمی‌رود و این موضوع را مشروط به پیوستن مصر و عراق به خودش کرده است آمریکایی‌ها به این موضوع تن در داده‌اند و این نشان می‌دهد که آمریکا هژمونی‌اش را از دست داده است.

ترکیه در تکیه به آمریکا اشتباه کرده و از تغییر معادله در سوریه و عراق ناتوان است

وی در خصوص ترکیه گفت: ترکیه زمانی که بر آمریکا تکیه کرد و به رقابت با روسیه و ایران پرداخت، اشتباه کرد زیرا روسیه در امروز مانند گذشته نیست بلکه قدرتش افزایش یافته و روشی هجومی در پیش گرفته است. آمریکا هم دیگر آن آمریکای سابق نیست و قدرت سابق را ندارد به همین دلیل می‌تواند گفت رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه بازی خطرناکی را رهبری کرده است.

زارعی در خصوص مداخلات ترکیه در شمال سوریه اعلام کرد: اردوغان نمی‌خواهد از معادله سوریه غایب باشد زیرا این معادله است که سرنوشت منطقه را مشخص می‌کند اما ترکیه از تغییر معادله در سوریه و عراق ناتوان است و اکنون می‌بینیم که نظامیانش در «بعشیقه» در شما عراق کشته می‌شوند و ترکیه مجبور به ترک بعشیقه و شمال موصل خواهد بود. صحبت ترکیه درباره ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه غیر قابل اجراست زیرا آمریکایی‌ها نیز قادر به اجرای این موضوع نیستند.

اکنون همه به اعتقاد ایران درباره سوریه رسیده‌اند

زارعی در ادامه گفت: چند سال پیش بسیاری معتقد بودند که حفظ سوریه ممکن نیست اما شرایط امروز متفاوت است و معروف است که اعتقاد ایرانی‌ها مبنی به حفظ سوریه، درست از آب درآمد؛ سخنی از «قاسم سلیمانی» شنیدم که میگفت با حفظ تمام مرزهای سوریه و وحدت اراضی آن زمان زیادی طول نمی‌کشد که پرونده سوریه به نتیجه‌ای واضح برسد زیرا مشکلات کمتر شده است. دمشق و سواحل سوریه اکنون مورد تهدید نیست ، راه‌های ترانزیت باز است و حلب در آستانه آزادسازی است و خلال دو تا سه هفته دیگر آزاد خواهد شد.

آیا احتمال درگیری ایران و آمریکا در خلیج فارس وجود دارد؟ فایده آن چیست؟

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال درگیری میان ایران و آمریکا در خلیج فارس گفت: آمریکا پایان حضورش در خلیج فارس را از بین رفتن وجهه‌اش به عنوان یک قدرت بزرگ می‌داند اما آمریکا اکنون قادر به حل درگیری‌ها نیست، قدرت اخلاقی ندارد ، قدرتی برای متحد کردن بقیه کشورها در پشت سرش ندارد و نمی‌تواند رقیبانش از جمله ایران را حذف کند. ایران اکنون در پرونده‌های سوریه، عراق و یمن حضور دارد و آمریکا نمی‌تواند هیچ کاری انجام دهد و قادر به حفظ تسلطش نیست چه در خلیج فارس بماند یا نماند.

این کارشناس خاورمیانه گفت: ایران موفق شد از قدرت روسیه استفاده کند و برخی اقدامات آمریکا در منطقه به نفع ایران شد مانند حملاتی که جنگنده‌های آمریکایی در عراق برای باز کردن راه در مقابل ارتش عراق انجام دادند. ایران اوضاع منطقه را مانند قضیه روابطش با عربستان اداره می‌کند ایران همان کشوری است که برای خروج مصر از انزوا برنامه‌ریزی کرد و برای فعال کردن نقش عراق در اتحادیه عراق تلاش کرد.

زارعی در پاسخ به سوالی درباره سود درگیری با آمریکا در خلیج فارس گفت: حضور آمریکا در خلیج فارس به تقویت اعتقاد به حمایت از نیروهای مسلح ایران در داخل کشور و تقویت توانایی‌هایش کمک کرده ، زمانی که آمریکا در خارج از مرزهایش دست به مداخله می‌زند ایران نیز این حق را برای خودش محفوظ می‌داند؛ هر چه حضور دشمن پررنگ تر شود حضور ایران نیز پررنگ تر می‌شود.

حقیقت واقعی منصرف شدن آمریکا از حمله به سوریه در سه سال پیش

این کارشناس مسایل منطقه تصریح کرد: حضور آمریکا در خلیج فارس این حق اخلاقی را به ایران داده که حضور دریایی‌اش را افزایش دهد و از سوی دیگر زمانی که آمریکایی‌ها در منطقه حضور داشته باشند مجبور خواهند بود با هوشیاری و احتیاط عمل کنند، دلیل عدم بمباران نیروهای سوری توسط آمریکا، حضور آنها در خلیج فارس و امکان هدف قرار گرفتنشان است.

زارعی گفت: سه سال پیش ساعت صفر برای حمله آمریکا به سوریه مشخص شده اما این حمله انجام نشد و روس‌ها خلع سلاح شیمیایی سوریه را متقبل شدند اما حقیقت اینگونه نبود، حقیقت این بود که سکوهای ایرانی ویژه شلیک موشک در خلیج فارس آماده شلیک بود و آمریکایی‌ها با دستگاه‌های جاسوسی خود در خلیج فارس به این موضوع پی بردند و در سوریه نیز آمریکایی‌ها می‌دانستند سکوهای موشک حزب الله و سپاه به سمت «رأس‌ الناقوره» نشانه رفته‌ است و به همین دلیل آمریکایی‌ها گفتند از حمله به سوریه منصرف شده‌اند. حضور نیروهای آمریکایی در منطقه برای ما مضر نیست و متعارض با امنیت ملی ما نیز نیست ما طبیعتا خواهان پایان تسلط آمریکا در منطقه و رفتن این کشور هستیم اما وجود ناوگان دریایی‌اش در اینجا را مشکل بزرگی نمی‌دانیم.

ارسال نظر: