مراسم رونمایی از آرت‌بوک "بادیگارد":

درویش: سینمای ایران فیلم و آرت‌بوک "بادیگارد" را نمی‌خواهد/ محمدی: حاتمی‌کیا در زمان‌های مختلف زبان گویای جامعه خودش بوده است

کدخبر: 2071646

کارگردان "رستاخیز" در مراسم رونمایی از آرت‌بوک "بادیگارد" گفت: : ۴۰ سال است که ابراهیم حاتمی‌کیا را می‌شناسم و تا به امروز ادبیاتم نسبت به وی ادبیات دوستانه بوده، ولی امروز ادبیاتم با حاتمی‌کیا متفاوت است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، مراسم رونمایی از آرت‌بوک فیلم «بادیگارد» با حضور ابراهیم حاتمی‌کیا، اسماعیل حاتمی‌کیا، حبیب ایل‌بیگی، مریلا زارعی، سیدمحمود رضوی، علیرضا تابش، محمدرضا شفیعی، حبیب احمدزاده، گلعلی بابایی، حجت الاسلام زائری، منوچهر محمدی، علیرضا رضاداد، علی سرتیپی، مهدی فیروزان و شخصیت های فرهنگی و سینمایی کشور در موسسه هنری و رسانه ای اوج برگزار شد.

کلاری: آرت‌بوک "بادیگارد" نشان می‌دهد که ما چه هدفی از ساخت فیلم داشتیم

در این مراسم محمود کلاری، فیلمبردار با بیان اینکه از حضور در پروژه بادیگارد لذت برده ام، گفت: بعد از حضور در «از کرخه تا راین» حضور در بادیگارد برایم توفیق جدیدی به شمار می رود که توانستم دوباره در کنار حاتمی کیا حضور داشته باشم.

وی درباره «بادیگارد» گفت: این فیلم در همان اندازه ای که باید تولید شد و افرادی در این پروژه همکاری داشتند که همگی توانمند بودند و حرفه خود را به صورت کاملا آکادمیک در طول پروژه انجام می دادند و آرت بوک بادیگارد همه این مسائل را نشان می دهد که ما در زمان تولید بادیگارد چه هدفی را دنبال می کردیم.

در این مراسم منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما با بیان اینکه در جامعه ما ارث بردن به یک ایراد تبدیل شده است، گفت: با این حال اگر پسری از پدر خود ارث ببرد نه تنها عیب نیست، بلکه افتخار نیز به شمار می رود.

شاهسواری: می‌توانیم برای فیلمی پروانه نمایش بگیریم، ولی نمی‌توانیم آن را اکران کنیم

وی با اشاره به صحبت های مریلا زارعی درباره اثر تخریبی استفاده از واژه فاخر برای آثار گفت: فاخر بودن همان چیزی است که ما با آن فخر می فروشیم.

مدیرعامل خانه سینما اظهار داشت: در حال حاضر فاصله بین تولید DVD از کارخانه تا بازار تنها دو ساعت و از بازار تا شبکه های اجتماعی نیز فقط 4 ساعت است، با این حال در کشور ما هیچ کس یک قدم هم برای استفاده از فضا بازار بر نمی دارد؛ از سوی دیگر مشکل ما این است که می توانیم برای فیلمی پروانه نمایش بگیریم، اما نمی توانیم آن را اکران کنیم.

شاهسواری افزود: یکی از نیازهای اساسی برای نمایش خلاقیت انباشته شده در سینما دانش است و از اینکه دانشی برای انتقال به آیندگان وجود دارد، خوشحالم.

وی خاطر نشان کرد: باید ناز افرادی مانند ابراهیم حاتمی کیا، احمدرضا درویش و امثال آنها را بخریم، چرا که این یک قاعده است که سالها در حال رعایت کردن آن هستیم و باید ناز نازداران را کشید و این مهم اصلا هم عیب نیست.

نبوی: حاتمی‌کیا به عهدی که اوایل ورودش به سینما داشت، پایبند است

اکبر نبوی در ادامه گفت: جوانان زیادی در کشور داریم که علاقه مند به حضور در عرصه فیلمسازی و سینما هستند و این مهم نشان دهنده شوق بالا میان قشر جوان برای ورود به این عرصه است؛ با این حال یکی از مشکلات بزرگ سینمای ما مشکل کم طاقتی است.

این منتقد سینما با بیان اینکه آرت بوک بادیگارد بسیار ارزشمند است، خاطر نشان کرد: باید به حاتمی کیا تبریک گفت که هنوز با همان عهدی که اوایل وارد سینما شده، پایبند است و امیدواریم که تمام سینمای کشور بتواند به عهدهای خود پایبند بوده و به آنها توجه کند .

جیرانی: ورود سیاست به سینما باعث شده قدرت تشخیص‌مان از بین برود

در ادامه فریدون جیرانی با بیان اینکه ناز منوچهر شاهسواری را به دلیل سواد رسانه‌ای، ابراهیم حاتمی کیا را به خاطر صاحب اندیشه بودنش و علیرضا رضاداد را به خاطر مدیر خوبی بودن، می خرم، ادامه داد: تولید آرت بوک «بادیگارد» از این جهت که سرمایه گذارش با فکر و اندیشه وارد تولید این فیلم و در نهایت تولید آرت بوک آن شده، بسیار مهم است و قطعا اگر سرمایه گذار کار نبود چنین کتابی آن هم به این شکل به چاپ نمی رسید.

وی اظهار داشت: متاسفانه سیاست وارد فضای سینمای کشور شده و همین مسئله قدرت تشخیص را از ما گرفته و به نوعی فضای دوقطبی در سینما ایجاد کرده است. به عبارت دیگر ورود سیاست به سینما باعث ایجاد دو جریان سینمای مستقل و سینمای حکومتی شده که هیچ کدام از آنها نیز به طور کامل و درست تعریف نشده است.

درویش: سینمای ایران فیلم «بادیگارد» و آرت‌بوک آن را نمی‌خواهد

در ادامه احمدرضا درویش گفت: 40 سال است که ابراهیم حاتمی کیا را می شناسم و تا به امروز ادبیاتم نسبت به وی ادبیات دوستانه بوده است، ولی امروز ادبیاتم با حاتمی کیا متفاوت است؛ چرا که می خواهم در این جلسه چند کلامی را از زبان رسول ملاقلی پور که اگر زنده بود حتما در این مراسم شرکت می کرد، صحبت کنم.

وی با بیان اینکه اگر ملاقلی پور در این جلسه حضور داشت حتما فریاد زده و عصیان می کرد، اظهار داشت: اگر رسول اینجا بود فریاد می کشید که ای ابراهیم این چه کاری بود که کرده ای؟ چرا «بادیگارد» را ساختی؟ مگر سرت درد می کند و اصلا صدایت شنیده می شود؟ مگر جز این است که صدای تو گوش آدم را اذیت می کند؟ ابراهیم تو باید به جنوب و صحرای حلب رفته و در آنجا گوشه ای را پیدا کنی و داد بزنی.

کارگردان «رستاخیز» با بیان اینکه سینمای ایران کتاب «بادیگارد» را نمی خواهد، افزود: اگر ملاقلی پور اینجا حضور داشت پوستت را به کرخه می داد تا به خون شهدا آغشته شود؛ این کتاب برای حاتمی کیا هزینه دارد و در آینده حاتمی کیا خواهد دید که به وی درباره این کتاب چه حرف هایی خواهند زد.

محمدی: حاتمی‌کیا نشان داده که در زمان‌های مختلف زبان گویای جامعه خود است

در ادامه مراسم منوچهر محمدی گفت: وظیفه ما این است که به ابراهیم حاتمی کیا کمک کنیم که بیشتر قد کشیده و بالاتر برود؛ چرا که وی در جای خود قرار دارد و ما تنها باید به وی کمک کنیم.

این تهیه کننده سینما خطاب به پسران حاتمی کیا با بیان اینکه اگر جا پای پدر خود می گذارید راهش را به درستی ادامه دهید، خاطر نشان کرد: حاتمی کیا نشان داده که در زمان های مختلف می تواند زبان گویای جامعه اش باشد و این مهم را بی محابا هم به تصویر می کشد.

گفتنی است، در پایان مراسم از آرت بوک «بادیگارد» با حضور شخصیت هایی چون ابراهیم حاتمی کیا، مریلا زارعی، علیرضا رضاداد، احمدرضا درویش، حبیب ایل بیگی و .... رونمایی شد.

ارسال نظر: