گزارش کامل جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی ارشاد

مجلس به صالحی‌امیری برای تصدی وزارت ارشاد رای اعتماد داد

کدخبر: 2071797

سیدرضا صالحی امیری با ۱۸۰ رای موافق از مجلس رای اعتماد گرفته و به وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی راه یافت.

به گزارش « نسیم آنلاین »‌، نشست علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس آغاز شد.

بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی ارشاد، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش تنها دستور کار نشست علنی امروز پارلمان است.

پس از سخنان رئیس جمهور در دفاع از سه وزیر پیشنهادی دولت، مخالفان و موافقان و دانش‌آشتیانی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سخنرانی کردند و بعد از ظهر نیز جلسه رای اعتماد صالحی امیری، وزیر پیشنهادی ارشاد آغاز شد که طی آن نمایندگان مخالف و موافق و صالحی امیری سخنرانی کردند.

مجلس به صالحی‌امیری برای تصدی وزارت ارشاد رای اعتماد داد

سید رضا صالحی امیری با کسب 180 رای موافق، 89 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 275 آرای ماخوذه به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد.

قاضی‌زاده، مخالفت: رئیس‌جمهور یک سرهنگ را برای حوزه فرهنگ معرفی کرده/ سیدرضا صالحی‌امیری خواهید بود یا سیدرضا فلاح؟

به گزارش تسنیم، سید احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم فریمان در مجلس عصر امروز (سه‌شنبه 11 آبان) در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت در مخالفت با سید رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از آقای رئیس جمهور که خود منتقد سرهنگ‌ها بودند تعجب‌آور است که یک سرهنگ را برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه بنده از نزدیک با مسائل فرهنگی آشنایی دارم، گفت: حال فرهنگ ما بدتر از آن است که آقای صالحی امیری بتواند از پس آن برآید.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه مدتهاست که عرصه فرهنگ تبدیل به عرصه سیاست‌بازی شده است‌، اظهار کرد: عرصه فرهنگ مدتهاست عرصه جناح‌بازیها شده است و نفس بسیاری از فعالان فرهنگی را بند آورده است.

نماینده فریمان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوابق تحصیلی صالحی امیری گفت: اگر شما بین علوم سیاسی و مسائل فرهنگی نسبتی پیدا کردید آن وقت مسئولیت این وزارت فرهنگ را قبول کنید. دستهای شما خالی‌تر از آن است که بتوانید در این عرصه کاری انجام دهید.

وی با اشاره به برکناری علی جنتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: آقای صالحی امیری آیا می‌دانید یا خبر دارید چرا آقای جنتی برکنار شد؟ ایشان نه شهید کنسرت بودند و نه به دلیل دغدغه دولت نسبت به تذکرات مراجع تقلید ،برکنار شدند. اگر دولت قصد توجه به تذکرات مراجع را داشت باید 3 سال پیش وی را برکنار می‌کرد.

قاضی‌زاده هاشمی خطاب به صالحی امیری ادامه داد: شما به اتکاء کدام تحصیلات و تخصص کتاب مفاهیم و نظریات فرهنگی و دانستنیهای رایزنی فرهنگی را به چاپ رسانده‌اید و با کدام بودجه آن را به چاپ ششم رسانده‌اید؟

نماینده مردم فریمان با اشاره به سوابق اجرایی صالحی امیری گفت: چرا سوابقتان در رابطه با سربازی گمنام امام زمان (عج) را به مجلس ارائه نکرده‌اید؟ مگر اسم مستعار شما «سید رضا فلاح» نبوده است؟ ما دست امنیت‌آفرینان کشور را می‌بوسیم اگر قصد ورود به عرصه‌ای را که به آن تخصص ندارند، نداشته باشند.

وی با انتقاد از برنامه‌های پیشنهادی صالحی امیری، تصریح کرد: اگر شما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شوید در مواجهه با هنرمندان به سراغ پرونده پرسنلی آنها خواهید رفت یا سوابق هنری آنان؟ شما احتمالا با اجرای دستورات مقامات بالا ممیزی‌های بیجایی را انجام خواهید داد و بدون توجه به هنرمندان انقلابی توصیه‌های مقامات ذی‌نفوذ را اجرا خواهید کرد.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به موارد مطرح شده توسط صالحی امیری در کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: شما در کمیسیون فرهنگی مجلس گفته‌اید که می‌خواهید در وزارت فرهنگ حوزه علمیه و شورای فرهنگی را فعال کنید کنسرت موسیقی را با مشروبات الکلی مقایسه کرده‌اید. در این رابطه باید از کسانی که برای اعتلای موسیقی پاک در این کشور تلاش می‌کنند عذرخواهی کنید.

نماینده مردم فریمان در مجلس در پایان با اشاره به کاغذهای پخش شده در صحن مجلس درباره عذرخواهی الیاس نادران نماینده سابق مجلس از صالحی امیری گفت: من از آقای نادران استعلام کرده‌ام و ایشان عذرخواهی از شما را تکذیب کرد بلکه عذرخواهی ایشان از سایت الف و احمد توکلی بوده است. حال با توجه به آنکه پس از 3 سال هنوز پرونده عذرخواهی آقای نادران باز است،‌ آقای صالحی امیری فردا با هنرمندان چه رفتاری خواهید داشت؟

نوروزی در مخالفت:"صالحی امیری" برنامه‌ای برای مقابله با نفوذ فرهنگی ندارد

به گزارش تسنیم ، حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط‌کریم در مجلس شورای اسلامی در سخنانی با مخالفت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به رئیس جمهور اظهار کرد: با اینکه شما را اهل اندیشه، فکر، همگرایی و انسجام می دانم و از قبل از انقلاب می‌شناسم، شما را از قبل از انقلاب به عنوان مبارز و رزمنده‌ای در قالب مسئول ستاد پشتیبانی جنگ می‌شناسم، جای ایثارگران، جانبازان، آزادگان و فرزندان شهید در معرفی این 3 وزیر پیشنهادی خالی است.

وی افزود: انتظار ایثارگران مجلس شورای اسلامی این بود که حداقل یکی از این 3 وزیر پیشنهادی را از میان ایثارگران، جانبازان، آزادگان و یا فرزندان شاهد انتخاب می‌کردید.

نماینده مردم رباط‌کریم در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به نمایندگان مجلس گفت: ما باید طوری رای دهیم که در پیشگاه خدا مسئول نباشیم. اینکه می‌گویید فتنه، مقام معظم رهبری فرمودند خط قرمز نظام جمهوری اسلامی فتنه است. وزرای پیشنهادی مواضع‌شان را درباره فتنه شفاف مشخص کنند. اینکه نمایندگان دغدغه فتنه دارند زیرا مقام معظم رهبری دغدغه این موضوع را دارد.

نوروزی افزود: افرادی هم که امروز متهم فتنه هستند از کار خود معذرت‌خواهی کنند. اینکه برخی می‌گویند تا کی فتنه‌ ادامه دارد، در مجلس هشتم به خاطر دارید که در بحث خانه‌نشینی آن آقا، اولین نطق را بنده کردم. ما باید انقلاب را نگه داریم. امروز ما نیز رهبر، پیر و مرشد داریم و ایشان نیز فرمودند که خط قرمز ما فتنه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه‌های سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اهداف حوزه فرهنگ، تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگی است و مبارزه با نفوذ فرهنگی نیز یکی از اهداف مبارزه نظام در حوزه فرهنگ محسوب می‌شود. برای بنده سوال است که نظر شما درباره این موضوع چیست؟ زیرا این موضوع را در برنامه‌های شما ندیدم.

نماینده مردم رباط‌کریم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در کتاب هدیه‌های آسمانی موضوع اشغال مسجدالاقصی توسط رژیم صهیونیستی حذف شده است نظر شما درباره این موضوع چیست و چه برنامه‌ای برای مبارزه با این نفوذ فرهنگی دارید؟

نوروزی با بیان اینکه برای جلوگیری از سیاسی شدن وزارت فرهنگ چه کار انجام خواهید داد در حالی که هم اکنون بسیاری از فرهنگسراها به ستاد انتخاباتی تبدیل شده است، گفت: دیدگاه شما درباره اینکه نهادهای فرهنگی، خصوصی‌سازی شوند یا عمومی باشند، چیست و چه برنامه‌ای برای دغدغه رهبری در حوزه تهاجم فرهنگی و نفوذ فرهنگی دارید؟

وی تصریح کرد: ایران اسلامی دارای ظرفیت‌های فرهنگی بسیاری است، برنامه شما برای این حوزه چیست و در جهت ترویج آموزش‌های عمومی و جایگزین کردن صنعت فرهنگی به جای صنعت نفت چه برنامه‌ای دارید؟

نماینده مردم رباط کریم گفت: یکی از راهکارهای از بین بردن ایران‌هراسی، شناساندن ارزش‌های ایران اسلامی به دنیا است، چه برنامه‌ای برای این مسئله اندیشیده‌اید و برای ساماندهی فضای اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی چه تمهیداتی در دستور کار دارید؟

احمدی لاشکی، موافق: آیا آقای صالحی امیری برای سازمان سیا کار کرده است؟

به گزارش فارس ، قاسم احمدی لاشکی در جلسه علنی امروز مجلس (11 آ‌بان ماه 95) و در موافقت با وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب به مقوله فرهنگ اگر سه وزیر اتفاقی برایشان می‌افتد قطعا ولایت‌پذیری رئیس‌جمهور را نشان می‌دهد که دغدغه فرهنگ را دارد ولو اینکه برای چند ماه آینده قرار است مسئولیتی را این وزرا بپذیرند.

وی افزود: اگر آقای صالحی امیری در دستگاه امنیتی خدمت کرده است به این نظام و مملکت و انقلاب برای فرزندان و آرامش این فرزندان تلاش داشته است. آیا برای سازمان سیا کار کرده است؟

نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر قرار است اداره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به کسی بدهیم باید به صاحب آن باشد و آقای صالحی امیری 37 مقاله داشته که از این میان 26 تای آن در حوزه مسائل فرهنگی بوده است.

احمدی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مشکل امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معیشت نیروی انسانی آن، میزان حقوق کارکنان ارشاد در استان‌هاست که قابل مقایسه با دیگر ادارات نیست.

وی افزود:‌ باید بگوییم اعتبارات فرهنگی قطره‌چکانی است و اغلب هنرمندان در حوزه تولیدات هنری مشکل دارند.

نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: وزارت ارشاد و شخص وزیر باید موضع خود را به صورت شفاف در خصوص موسیقی اعلام کند و یک بام و دو هوا نمی‌شود.

بیرانوند، موافق: وزارت ارشاد به فردی با دیدگاه "امنیت فرهنگی" نیاز دارد

به گزارش تسنیم ، محمد بیرانوندی نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 11 آبان) خانه ملت در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: ایران بزرگ را با شاخص صنعت و تجارت و معدن نمی‌شناسند بلکه ایران را در دنیا با فرهنگ و گستره فرهنگی و باورهای اسلامی و انسانی‌اش می‌شناسند.

وی افزود: امروز همه دلسوزان نظام بویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی نگرانی گسترش آسیبهای فرهنگی هستند، ما موظفیم با در نظر داشتن مصالح کشور امروز انتخاب خطیری داشته باشیم.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس با تاکید بر اینکه نیاز به سکانداری در عرصه فرهنگ داریم که نگاه امنیت فرهنگی داشته باشد نه فرهنگ امنیتی اظهار کرد: صالحی امیری 30 سال خدمت صادقانه به نظام کرده است.

بیرانوندی با اشاره به برخی سوابق فرهنگی و علمی صالحی امیری گفت: وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد تاکنون 10 تالیف، 40 مقاله و سمتهای مختلفی در دانشگاهها داشته است؛ آیا اینها نمی‌توانند تخصص صالحی امیری را تضمین ‌کنند؟

وی با تاکید بر اینکه امروز دوران «بگم، بگم‌ها» گذشته است، افزود: اگر می‌خواهید بگویید، خب بگویید، چه جایی بهتر از مجلس و در پیشگاه مردم، این چه فرهنگی است که می‌گوید بگم،‌ بگم. همه «بگم بگم‌ها» مرده‌اند.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس همچنین صالحی امیری را دغدغه‌مند عرصه فرهنگ دانست و گفت: صالحی امیری با سیاستگذاریهای فرهنگی آشناست و چالشها و آسیبهای فرهنگی را می‌شناسد.

بیرانوندی با بیان اینکه صالحی امیری از مهاجرت نخبگان هراسان است، تصریح کرد: وزیر پیشنهادی فرهنگ آسیب‌شناسی نهادهای فرهنگی را بررسی کرده است.

وی در پایان با بیان اینکه قرار است ما امروز در مجلس درباره تصدی وزارت فرهنگ قضاوت کنیم، خاطر نشان کرد: اگر این قضاوت ما درست نباشد به مشکلاتی که در گذشته پیش آمده مبتلا خواهیم شد.

ذوالنوری، مخالف: صالحی امیری از جنس فرهنگ نیست/ نامه صالحی‌امیری در سال ۸۸ نظام را متهم به بی‌تدبیری کرد

به گزارش تسنیم ، مجتبی ذوالنوری نماینده قم در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز (سه‌شنبه 11 آبان) در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه برخی نمایندگان در صحبتهایشان گفتند که گزینه‌های پیشنهادی مراحل قانونی را طی کرده‌اند و از فیلترهای تاییدی رد شده و میزان قانون است، گفت: امروز شاهد بودیم مکررا افرادی در نطقهای مختلف محکوم شدند که در هیچ مرجع قانونی یک برگه حکم علیه آنها صادر نشده است. به همین دلیل نمی‌توان یک بام و دو هوا صحبت کرد.

وی با بیان اینکه برخی ادعا می‌کنند تغییر در این 3 وزارتخانه نشانه ولایتمداری است، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب با توجه به وضع معیشت مردم همواره بر مسئله اقتصاد تاکید داشته‌اند. ولایتمداری درجاتی دارد و اگر برای بهبود معیشت و اقتصاد تلاش کنیم منافاتی با ولایت ندارد.

نماینده قم در مجلس با اشاره به سخن امام راحل که فرمودند میزان حال فعلی افراد است، گفت: باید افراد را با معیارهای امروز بسنجیم لذا اینکه گفته می‌شود برخی در گذشته چنین سوابقی داشته‌اند از نظر شرعی و تاریخی منطقی نیست. قاتلین امام حسین (ع) کسانی بودند که پشت سر علی (ع) نماز می‌خواندند. نظامهای دینی همواره از درون دچار فروپاشی می‌شوند نه از بیرون.

رئیس فراکسیون روحانیون مجلس با اشاره به جلسه این فراکسیون با وزرای پیشنهادی گفت: من در جلسه فراکسیون روحانیون نامه‌ای را مطرح کردم که آقای صالحی امیری در دوران فتنه به اتفاق 8 نفر به وزیر اطلاعات نوشتند. نامه این افراد در تاریخ 30 خرداد 88 نوشته شده اما خطبه‌های رهبری در 29 خرداد همان سال بود. آقای صالحی امیری در جلسه منکر نامه شد اما پس از اصرار ما ادعا کرد در این نامه تعرضی به نظام و ولایت نبوده است.

ذوالنور افزود: من به نامه دسترسی پیدا کردم و وقتی نامه را بررسی کردم برخلاف صحبتهای ایشان بود. اگر قرار است در یک جلسه افراد اینگونه نظرشان عوض شود باید سکان وزارتخانه‌ای که در فرهنگ مردم تاثیرگذار است در دست کسی باشد که مواضع محکمی در باورهایش داشته باشد.

نماینده قم در مجلس با اشاره به اینکه سکوت برخی از خواص بدتر از حرف زدنشان است، گفت: کسانی که سینه چاک ارزشها بوده‌اند اگر در فتنه دچار تردید شوند، مردم هم دچار تردید می‌شوند. بنابراین سکوت خواص در فتنه پاشیدن بذر تردید در دلهاست.

وی با اشاره به سخنان یکی از نمایندگان در جلسه علنی صبح امروز که گفت تا "کی می‌خواهید فتنه را ادامه دهید"، اظهار کرد: تا زمانی که فتنه‌گران در مسیر فتنه هستند، فتنه هست و تا زمانی که خواص اهل حق موضع سکوت خودشان را دارند، باید نگران بود.

این نماینده مجلس ادامه داد: مقام معظم رهبری در 2 تیر 95 و 10 روز بعد از آن درباره فتنه صحبت کردند و فرمودند «موضع من درباره فتنه 88 همان است و بر روی آن موضع حساس هستم.» چرا داریم از حقایق فرار می‌کنیم؟ آیا شما می‌توانید یک نفر از سران سلطه را پیدا کنید که در دفاع از فتنه‌گران وارد عمل نشده باشند؟ در دوران فتنه کدام رسانه سلطه‌گر در کوبیدن خط انقلاب ورود پیدا نکرد؟ اگر می‌گوییم فصل‌الخطاب خطبه 29 خرداد 88 رهبری است چرا باید چنین نامه‌ای نگاشته شود؟

ذوالنوری با اشاره به اینکه من مجبورم به بخشهایی از این نامه اشاره کنم، گفت: در صفحه 2 این نامه نوشته‌اند، تقسیم مردم به خودی و غیرخودی باعث ریزش افراد می‌شود در حالیکه غیر از رهبری هیچ کس چنین تقسیم‌بندی انجام نداده بود و دقیقا در این نامه رهبری را هدف قرار دادند. در صفحه 6 این نامه ادعا می‌کنند ما خود را پیرو صدیق ولایت فقیهی می‌دانیم که در شان امام باشد یعنی ولایت را در شان امام می‌دانند. در صحفه اول هم می‌گویند ما با امام خرداد 42، بهمن 57 و سالهای جنگ که ذره‌ای اعوجاج پیدا نکرد، بیعت می‌کنیم. در این نامه 9 صفحه‌ای یک جا به بیعت با رهبری تاکید نکردند و نظام را متهم به بی‌تدبیری می‌کنند.

نماینده قم در مجلس افزود: آقای صالحی امیری از جنس فرهنگ نیست و نمی‌تواند سکان این وزارتخانه را برعهده بگیرد.

تابش، موافق: سابقه امنیتی "صالحی امیری" سبب بوجود آمدن امنیت فرهنگی می شود

به گزارش تسنیم ، محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی عصر امروز (سه‌شنبه 11 آبان‌ماه) در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت در موافقت با برنامه‌ها و دیدگاه‌های سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: توجه به امنیت هنرمندان و تکیه بر عدالت در اولویت برنامه‌های حمایتی صالحی امیری قرار دارد.

وی افزود: مرور برنامه‌های صالحی امیری برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گویای شناخت ایشان از نظام برنامه‌ریزی و قوانین در این حوزه است.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رواج فرهنگ ایرانی - اسلامی از اولویت‌های برنامه‌های وزارت فرهنگ است، اظهار کرد: باتوجه به سبقه فرهنگی انقلاب اسلامی و گستردگی حوزه فرهنگ مهمترین ویژگی شخصی که مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را می‌پذیرد، باید دارا بودن دانش سیاستگذاری و شناخت جریانهای فرهنگی و توان برنامه‌ریزی فرهنگی با تکیه بر ارزشهای انقلاب و فرهنگ و تمدن ایرانی باشد.

تابش با اشاره به برنامه‌های ارائه شده از سوی صالحی امیری تصریح کرد: ایشان در برنامه‌هایشان ابتدا به تشریح ساختار فرهنگ از منظر امام و مقام معظم رهبری و اهتمام تحقق برنامه‌های کلان فرهنگی و تعامل با نهادهای فرهنگی برای تعالی فرهنگ و هنر کشور را مدنظر قرار داده و در حوزه نظارت فرهنگی حرکت بر مدار قانون را سرلوحه کار خود قرار داده است.

وی ادامه داد: اصلاح ساختار مدیریت فرهنگی و توسعه این ساختارها بخش دیگری از برنامه‌های صالحی امیری است.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوابق اجرایی صالحی امیری، گفت: حضور صالحی امیری در دستگاههای امنیتی کشور یکی از وجوه مثبت ایشان است. کسی که پیشنه کار فرهنگی داشته باشد و به مسئله امنیت نگاهی فرهنگی کند، می‌تواند به عنوان یک نخبه فرهنگی قلمداد شود.

تابش افزود: شناخت گلوگاه‌های فرهنگی و محدودیت‌ها در این حوزه و ایجاد امنیت فرهنگی از جمله شاخصه‌های توانمندی ایشان برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد است.

وی با بیان اینکه کسانی که در حوزه فرهنگی هستند زیربنای توسعه سیاسی و اجتماعی کشور را تشکیل می‌دهند، گفت: باید سعی شود امنیت شغلی و معیشت فعالان فرهنگی به عنوان سرمایه‌های کشور همواره تامین شود.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سرمایه فرهنگ اصلاح‌گری است و آقای صالحی امیری دارای این صفت است. ایشان اهل ذوق و شعر و مسئولیت‌شناس است.

تابش در پایان خاطرنشان کرد: با سوابق خوبی که آقای صالحی امیری در مدیریت کتابخانه ملی داشتند، بنده مطمئن هستم با حضور ایشان در عرصه فرهنگ و هنر شاهد تحول خواهیم بود.

عاشوری، موافق: مبنای مواجهه مجلس با فتنه و فتنه‌گران فرمایشات رهبر انقلاب است

به گزارش تسنیم ، محمد آشوری تازیانی نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 11 آبان‌ماه) پارلمان در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: لازم است که ما در رای اعتماد به وزار در چارچوب اخلاق اگر مخالفتی داریم، مخالفت کنیم.

وی با بیان اینکه قانون باید ملاک عمل نمایندگان در رای اعتماد به وزرای پیشنهادی باشد، افزود: در کنار قانون ارائه اسنادی که کلام ما را اثبات کند، منطق حرکت نمایندگان باید قرار گیرد.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس اضافه کرد: رای اعتماد و یا عدم رای اعتماد ما به وزرا بار امانتی بر روی دوش فرد قرار می‌دهد؛ ما هم مانند آقای قاضی‌زاده نماینده فریمان معتقدیم که حال فرهنگ خراب است. فرمایشات رهبر انقلاب نقشه راه حرکت ما باید قرار گیرد.

آشوری تازیانی با تاکید بر اینکه در حوزه فرهنگ مانند سایر حوزه‌ها ما دچار فرافکنی هستیم، اظهار کرد: فرهنگ عرصه گسترده‌ای است که در یک وزارتخانه نمی‌توان آن را خلاصه کرد.

وی افزود: باید در جهت رفع دغدغه‌های اساسی فرهنگی که گفتمان جمهوری اسلامی توسط رهبر انقلاب مطرح شده است، حرکت و این مشکلات را برطرف کنیم.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: مبنای مواجهه مجلس با فتنه، فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی است و برپایه آن عمل می‌کنیم.

صالحی امیری، وزیر پیشنهادی ارشاد: اگر به من اعتماد کنید تا روزی که جان و حیات دارم در خدمت فرهنگ و اصحاب هنر خواهم بود

به گزارش فارس ، سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز در جلسه رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی طی سخنانی اظهار داشت: جامعه فرهنگی، جامعه‌ای است که انسان‌ها در آن سازگارند و از این منظرند تعبیر زیبایی مقام معظم رهبری دارند که می‌گویند فرهنگ هویت یک ملت است، ارزش‌های فرهنگی روح و معنای حقیقی یک ملت است، همه چیز مترتب فرهنگ است، این جمله بسیار مهم و کلیدی است که فرهنگ حاشیه و ذیل اقتصاد نیست، همچنین فرهنگ حاشیه و ذیل سیاست نیز نیست، اقتصاد و سیاست ذیل فرهنگ هستند. باید به این مسئله توجه کنیم، نمی‌توانیم فرهنگ را از عرصه‌های دیگر منفک کنیم. با این نگرش و گفتمان مقام معظم رهبری فرهنگ هم بستر و هم مقصد و هدف است.

وی در ادامه افزود: بنده در بحث فرهنگی به صورت فشرده یک جمع‌بندی و تحلیل از آسیب‌شناسی و تحلیل‌شناسی از نظام فرهنگی از وزارت ارشاد ارائه خواهم کرد. قریب به 20 سال از عمر خود را صرف مطالعات فرهنگی و اجتماعی کرده‌ام، در دوران پرافتخار خدمت در دستگاه امنیتی 5 سال معاون بررسی‌های استراتژیک بودم، مطالعات فرهنگی، اجتماعی، رسانه‌ای، افکارسنجی از وظایف دائمی ما بود.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما برای اولین بار نگاه نرم‌افزاریکه نگاه مردم است وارد تصمیمات امنیتی کردیم، برای اولین بار با تأسیس 10مرکز مطالعاتی تلاش کردیم تا نگاه نخبگان، اندیشمندان، اصحاب فرهنگ را در تصمیمات امنیتی دخیل دهیم و برای اولین بار قدرت نرم را در امنیت تئوریزه کردیم.

صالحی امیری تأکید کرد: پس از آن نیز دو سال در کنار آقای روحانی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در حوزه فرهنگی و اجتماعی فعال بودم و پس از آن 8 سال در مرکز تحقیقات استراتژیک معاون فرهنگی و اجتماعی ایشان بودم و پس از آن در دوره اخیر 3 سال به صورت دائمی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی به این ملت، فرهنگ و سرزمین خدمت کرد. در همین دوران کوتاه 3 ساله همکاران من کارنامه درخشانی به جا گذاشته‌اند. ما توانستیم برای اولین بار گفت‌وگوی فرهنگی را در کشور نهادینه کنیم و موفق شدیم 550 گفتگوی فرهنگی را برگزار کنیم و برای اولین بار این پیام را به نخبگان دادیم ما می‌توانیم با گفتگو با هم سخن بگوییم و اشکالات و نقدها را در فضای گفتگو حل و فصل کنیم.

وی تأکید کرد: به شما نمایندگان مجلس این وعده را می‌دهم که اگر به من اعتماد کنید تا روزی که در این سرزمین جان و حیات دارم در خدمت فرهنگ و اصحاب هنر خواهم بود و اگر هم این مسئولیت را بر گردن من واگذار نکنید بازهم در خدمت فرهنگ خواهم بود؛ چراکه هیچ مقصد جز فرهنگ برای خود انتخاب نکرده‌ام.

صالحی امیری گفت: بنده برای اولین بار نظام فرهنگی را آسیب‌شناسی کردم و 43 آسیب را شناسایی کردم و ارشاد را مطالعه عمیق کردم و 23 آسیب ارشاد را شناسایی کردم و از این منظر شناخت نسبی نسبت به زمینی که بر آن قدم می‌گذارم دارم. می‌دانم وارد چه فضایی خواهم شد و با چه چالش‌هایی مواجه می‌شوم. ریاست محترم مجلس اگر فرصت می‌داشتم بدون اغراق می‌توانستم تا چند ساعت راجع به این حوزه سخن بگویم و به عزیزان درس پس بدهم.

وی افزود: ما در نظام فرهنگی زیست می‌کنیم، نظام فرهنگی مجموعه‌ای از نهادها، سازمان‌‌ها و قوانین حاکم است و در این نظام یک گفتمان غالب وجود دارد که آن گفتمان مقام معظم رهبری است. این گفتمان نفی تحجر و تسلم و عجز از یک سو و نفی ولنگاری فرهنگی از سوی دیگر است. و در یک کلام ‌آزاداندیشی فرهنگی را تأکید و تصریح دارد.

وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در ذیل این گفتمان، گفتمان آقای روحانی است که گفتمان اعتدال و دولت است و بر چهارپایه اعتدال فرهنگی، عدالت،‌ عقلانیت و دیانت فرهنگی استوار است. روح فرهنگ در جامعه ایران باید دینی باشد چرا که ما در بستر جامعه دینی زیست می‌کنیم. همه حوزه‌های فرهنگ باید مرزهای دینی را پاس بدارند، این یک قانون عام برای نظام فرهنگی،‌ دستگاه و مدیریت فرهنگی کشور است و هیچ کس نمی‌تواند از مرزهای دینی و شرعی عدول کند و از این منظر معتقدم ما در نظام فرهنگی زیست می‌کنیم که بنده اصطلاحاً می‌گویم ملک مشاع یک ضلع اصلی این نظام فرهنگی سیاست‌گذاری فرهنگی بوده که بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص است.

صالحی امیری ادامه داد: یک ضلع دیگر آن بر عهده مجلس است ما انتظار داریم شما به کمک ما بیایید و با وضع قوانین فرهنگی مرزهای فرهنگی را مشخص کنید و ما بر اساس قانون حرکت می‌کنیم. ما نباید نظام سلیقگی را در کشور مستقر و باثبات کنیم. باید مجلس تکلیف نهادهای فرهنگی را مشخص کند.

وی تأکید کرد: یک ضلع دیگر این فرهنگ روحانیت، مراجع و ائمه جمعه و مساجد و همه کسانی که درد دین دارند است، یک ضلع دیگر این فرهنگ نهادهای عمومی، دانشگاه‌ها، شهرداری‌ها، سازمان تبلیغات، آستان قدس و نهادهای دیگر هستند و ضلع دیگر آن نهادهای عمومی و مردمی هستند و وزیر باید بداند در سرزمینی وارد می‌شود که دیگران هم،‌هم حقیقتند و هم واقعیت و باید در ابتدای کار تعامل، سازگاری، همگرایی، همنوایی را در دستور کار خود قرار دهند.

وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزیری که نتواند با همه مجموعه بزرگ منظومه فرهنگی سازگاری داشته باشد دچار چالش خواهد شد، ما باید در این زمین دیگران را ببینیم و با آنها تعامل و همکاری کنیم. از این منظر بنده وارد این بحث می‌شوم که در ارشاد چه کارهایی خواهیم کرد.

صالحی امیری ادامه داد: در اولین کاری که بنده در وزارت ارشاد در9 ماهه آینده خواهم کرد و این را به نمایندگان ملت وعده می‌دهم ایجاد ثبات و آرامش در محیط فرهنگی است، عزیزان و بزرگان و روحانیت معزز و معاون اول محترم و اعضای کابینه هیچ گاه در بستر اغتشاش و تنش توسعه شکل نمی‌گیرد.

در حال تکمیل ...

ارسال نظر: