وزیر ارشاد در شبکه خبر:

مسئله کنسرت‌ها انحرافی است/ جامعه به نشاط احتیاج دارد/ باید از وزارت ارشاد صدای فرهنگ دینی بلند شود

کدخبر: 2072083

صالحی امیری، وزیر ارشاد در برنامه تیتر یک شبکه خبر در خصوص مسائل مختلف این وزارتخانه به گفتگو و بحث پرداخت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، سیدرضا صالحی امیری وزیر جدید ارشاد در برنامه تیتر یک امشب شبکه خبر گفت: قبل از هر چیزی تقدیر و تشکر می کنم از نمایندگان ملت به دلیل اعتمادی که به بنده داشتند، به نظر من باید یک واقعیت را بپذیریم که در یک نظام مردم سالاری دینی شرکت می کنیم و بدون هیچ گونه مرزبندی خاص نظرها داده شد و معتقدم مجلس ما مجلس پخته ای است؛ در مجلس چند جریان جدی شکل گرفته است و این خوب است ، دولت بسیار بسیار خرسند است از اتفاق دیروز مجلس شورای اسلامی.

صالحی امیری در ادامه در مورد نظرات مخالف دیروز مجلس در مورد خودش گفت: من همه ملاحظات نمایندگان را یادداشت کردم، به نظرم می رسد که نمایندگان روی چند نکته کلیدی تاکید داشتند، که همه آنها مهم است.

وزیر ارشاد ادامه داد: مخالفان روی عدم تجربه بنده صحبت کردند و توضیح دادم که ١٨ سال کار فرهنگی داشتم ، این سه سال اخیر هم که در کتابخانه ملی بودم.

وی گفت: اولین نکنه ای که بعد از رای اعتماد به ذهنم رسید، این بود که عمده ترین نیاز جامعه را اخلاق می دانم ، باید به سرعت و شدت به سمت اخلاق گرایی برویم، ما همه باید بپذیریم که باید در یک جامعه اخلاق مدار زندگی کنیم، من با برنامه وارد وزارتخانه شدم، اسیب شناسی کردم، ٢٣ مورد را اسیب شناسی کردیم، اولین نکته این بود که ثبات و ارامش را بر این دستگاه حکم فرما کنم.

وی تاکید کرد: در نظام فرهنگی باید بپذیریم،که همه نهادهای فرهنگی باید با هم تعامل داشته باشند، باید بدانم که برای حرکت این قطار به سمت قله ها، همدلی و هماهنگی و تعامل باشد.

وی اصلی ترین مسئله وزارت ارشاد را کاستن از بیراهه‌ها دانست و گفت: شبکه های اجتماعی در ایران نیازمند رصد جدی است، اصل دسترسی ازاد به اطلاعات وجود دارد، اما برخی اطلاعات ایجاد شبهه می کند و این یک آسیب بزرگ است.

وزیر ارشاد با اشاره به تحقق کردن خواسته های مقام معظم رهبری در ارشاد گفت: ما باید دغدغه های رهبری و مراجع اعظام را تبیین و بعد شاخه های آن را تبیین کنیم؛ رهبری بحث ولنگاری فرهنگی را مطرح کردند باید شاخه هایش تعریف شود، ایشان از ولنگاری به بی اهتمامی یاد کردند، ما باید از وزارت ارشادمان صدای فرهنگ دینی بلند شود؛ در شورای معاونین این را مطرح کردم و قرار شد این مسئله را جدی بگیریم.

وی گفت: واقعیت این است که دستگاه بزرگ فرهنگی کشور در یک سلسله برنامه باید تعریف شود با حرف نمی شود کاری کرد؛ فراموش نکنید وزارت ارشاد مجموعه اش از انسان های با فضیلت هستند که در سراسر کشور فعالیت می کنند.

وی در مورد حوزه کتاب با بیان اینکه هنوز رئیس کتابخانه ملی هستم و مسئولیت را تحویل ندادم، گفت: منتظر دستور رئیس جمهور هستیم تا ایشان فرد فرهیخته‌ای را برای این مسئولیت انتخاب کنند. یکی از کارهای من طی 3 سال گذشته ساماندهی نظام کتابخانه، کتابداری و کتابخوانی در ایران بود در سال سوم حرکت هستیم اما مکتب که شامل مجمع کتابخانه‌های بزرگ بود را شکل دادیم و مسئولیت استانداردسازی و هماهنگی نهادهای فرهنگی را برعهده این مجمع گذاشتیم و بنده به عنوان رئیس هیأت امنا فعال هستم.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه با جامعه بزرگ ناشرین که حدود 12 هزار نفر هستند و چند هزار کتابخانه و کتابدار مواجه‌ایم، گفت: این مجموعه نیازمند واکاوی است. در حوزه کتابخانه تا سطح روستا باید کتابخانه شکل گیرد و کتابداری به عنوان شغل شمرده شود. باید به حوزه نشر توجه جدی داشته باشیم و کتابخوانی در جامعه مبدل به فرهنگ شود. اگر نتوانیم جامعه را کتابخوان کنیم آینده دچار چالش خواهد شد.

وزیر ارشاد در پاسخ به سوالی در مورد مشخصه ها و ویژگی خودش نسبت به وزرای دیگر گفت: من سه نکته دانش فرهنگی، سیاست گذاری فرهنگی و تعامل با جامعه فرهنگی را در این پست مهم می دانم؛ وزیر ارشاد باید روحیه سخت و سنگین تعاملی را بپذیرد؛ به اصحاب فرهنگ که امشب من را می بینند از همین جا می گویم که روح برادری و تعامل باید بر این وزارت خانه حاکم شود.

وی گفت: سرعت حرکت قطار فرهنگ باید بیشتر شود، جامعه به نشاط احتیاج دارد، همه نیازمتد تغذیه فرهنگی هستند، این ممکن نمی شود مگر اینکه همه به این نتیجه برسیم که فضای فرهنگی باید تقویت شود.

صالحی امیری با اشاره به اقتصاد فرهنگ گفت: امروز بخش قابل توجهی از گردش مالی دنیا از این طریق اتفاق می افتد؛ ما در برخی حوزه ها ظرفیت داریم که به نقطه اول برسیم، سینما، انیمیشن و نقاشی ظرفیت بزرگی در کشور خفته است، باید ان را تحقق ببخشیم، ما از منابع انسانی زیادی برخورداریم.

وی گفت: فیلم های زیادی داریم که می توانند از سینمای ایران در دنیا اکران شود، شیار ١٤٣ و فیلم محمد(ص) فیلم های خوبی هستند.

وزیر ارشاد با اشاره به موسیقی گفت: خیلی ها در این مورد صحبت کردند، یک وجه محتوایی دارد و یک وجه مصرفی؛ در حوزه موسیقی دو اصل را باید ببینیم؛ هنرمندی که موسیقی را تولید می کند باید در چارچوب نظارت باشد؛ بیشتر موسیقی ها در صداو سیما تولید می شود؛ ٢٥ درصد در قالب البوم ها؛ ٢٠ درصد دانلودی است و کمتر از یک درصد اجرای زنده است.

وی گفت: به نظر بنده مسئله کنسرت یک مسئله انحرافی است؛ ما موسیقی آیینی داریم؛ نمی توانیم ارزش موسیقی را نادیده یگیریم اما باید چارچوب های اخلاقی و نظارتی رعایت شود؛ با معاونت هنری جلسه داشتم و گفتم که باید در دو حوزه محتوا و تولید نظارت شود؛ ما با انکار کردن یک پدیده راه را برای زیرزمینی شدن باز می کنیم؛ الان کم شده است.

صالحی امیری در پایان گفت:‌ سه اصل محتوا، تاکید بر موسیقی فاخر و ارزشمند و رعایت اصول اخلاقی در اجرای برنامه ها ؛ برای بنده در این حوزه مهم است.

ارسال نظر: