آیت‌الله نوری همدانی:

باید جوانان را به حضور در مسجد تشویق کنیم/ برنامه‌های مساجد به‌گونه‌ای باشد که جوانان جذب شوند

کدخبر: 2072225

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: باید سعی کنیم جوانان را به مسجد بکشانیم و باید برنامه‌های مساجد به‌گونه‌ای باشد که جوانان جذب شوند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، آیت‌الله حسین نوری همدانی عصر امروز در دیدار اعضای ستاد اجلاس استانی نماز با اشاره به اهمیت یاد خدا در زندگی اظهار کرد: یکی از موضوعات بسیار مهمی که در قرآن تکرار شده، یاد خدا است و انسان باید همیشه به یاد خداوند باشد.

وی ادامه داد: در وجود انسان غریزه‌ها و تمایلاتی وجود دارد، برای اینکه این تمایلات و خواسته‌ها در مسیر مثبت باشد، باید انسان همیشه به یاد خداوند و عظمت پروردگار باشد، انسان باید مسئولیت‌پذیر باشد و به وظیفه‌ای که خداوند برای او مقدر داشته است، عمل کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: خداوند در قرآن به انسان می‌گوید که اگر به یاد من نباشد، زندگی سختی خواهید داشت، سختی زندگی در کمین کسانی است که خداوند را فراموش می‌کنند، به یاد خداوند بودن در هر حال یک سعادت و توفیق بزرگ است و نماز انسان را به یاد خداوند می‌اندازد.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به نقش نماز در سعادت انسان اظهار کرد: نماز نقش مثبتی در سعادت انسان دارد، خدا نمازها را طوری قرار نداده است که انسان پشت سر آن‌ها را بخواند، بلکه خداوند اوقات نماز را به‌گونه‌ای تقسیم کرده است که او در طی روز خداوند را فراموش نکند.

وی ادامه داد: نماز سرلوحه اعمال است و نخستین چیزی که از اعمال انسان در روز قیامت مورد توجه قرار می‌گیرد، نماز است. امیرالمؤمنین(ع) در نامه 27 نهج‌البلاغه نوشتند که تمام‌ کارها تابع نماز است، اگر نماز انسان صحیح و منظم باشد، بقیه کارهای او هم منظم خواهد بود، البته کیفیت نماز هم اهمیت زیادی دارد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: همه باید سعی کنیم که اهل بیان و قلم باشیم و آنچه را که در قلبمان هست را با قلم و بیان، اظهار کنیم. این شایستگی را هر انسانی باید به دست آورد، شهر قم هم باید در هر بخشی اول باشد. موکب‌هایی که از سوی مردم این شهر در مراسم زیارت اربعین برپا می‌شود باید دارای نظم خاصی به‌خصوص از لحاظ اقامه نماز جماعت باشند.

آیت‌الله نوری همدانی برگزاری برنامه‌های فرهنگی در موکب‌های استان قم در مراسم زیارت اربعین را ضروری دانست و تصریح کرد: در واقعه عاشورا افراد مختلفی از زن، مرد، پیر و جوان حضور داشتند و همه افراد می‌توانند از این واقعه درس بگیرند، باید این جریان در موکب‌های مراسم زیارت اربعین هم منعکس شود، میلیون‌ها نفر در این مراسم شرکت می‌کنند و موکب‌های استان قم باید در مراسم زیارت اربعین بدرخشند.

وی ادامه داد: استان قم باید در زمینهٔ اقامه نماز هم الگویی برای شهرهای دیگر باشد. اقامه نماز یک مسئله مهم و همیشگی است، البته بین نمازهای مختلف از لحاظ خضوع و خشوع و توجه به خداوند تفاوت زیادی دارد، باید اهمیت مسئله اقامه نماز را برای مردم بیان کرده و خودمان هم به این مسئله توجه کنیم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: رسول اکرم(ص) روزی به اصحاب خود گفتند که هر کسی که در نماز خود از ابتدا تا انتها فقط به خدا توجه کند، به او یک شتر را می‌دهم، بین اصحاب رسول اکرم(ص) تنها امیرالمؤمنین(ع) توانست که چنین نمازی را بخواند و پیامبر اکرم(ص) در مقابل این نماز دو شتر را به امام علی(ع) داد.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به‌ ضرورت توجه به کیفیت نماز از سوی مردم گفت: بین نمازها تفاوت زیادی وجود دارد، برخی به‌گونه‌ای در نماز خضوع و خشوع دارند که انسان از دیدن نماز آن‌ها لذت می‌برد، باید سعی کنیم که در نماز خضوع و خشوع داشته باشیم، کار برای اقامه نماز مهم و مقدس است و باید سعی کنیم جوانان را به مسجد بکشانیم.

وی ادامه داد: باید برنامه‌های مساجد به‌گونه‌ای باشد که جوانان جذب شوند، همچنین نباید نماز جماعت خیلی طولانی باشد. گفته می‌شود که در برخی از مناطق شهری و روستایی کشور، مساجد و خانه‌های عالم خالی است، باید برای این مسائل فکری کرد و گام‌های بزرگی را برای از بین بردن این نواقص برداریم.

ارسال نظر: