وزیر بهداشت مطرح کرد:

بیمه تامین اجتماعی ۱۵۰۰ میلیارد تومان به بیمارستان‌ها بدهکار است/ بهبود خدمت‌رسانی در مراسم اربعین امسال

کدخبر: 2072263

وزیر بهداشت اضافه کرد: ۲.۵ میلیون نفر کارگر در حاشیه شهر وجود دارد که حق بیمه تامین اجتماعی را می‌پردازند اما هیچ بیمارستانی در حاشیه شهر برای ارائه خدمت به آنها وجود ندارد؛ بیمه تامین اجتماعی ۱۵۰۰ میلیارد تومان به بیمارستان‌های ما بدهکار است. بدهی خود را نمی‌دهند چه برسد که بخواهند در این عرصه سرمایه‌گذاری کنند.

به گزارش « نسیم آنلاین » فارس نوشت: حسن هاشمی وزیر بهداشت در پانزدهمین مجمع خیرین امدادگران عاشورا گفت: این مجموعه اقدام به کار بزرگی در حوزه سلامت کرده است. مردم ما گرفتاری‌های مختلفی دارند و این منحصر به حوزه سلامت نیست.

هاشمی افزود: همه دولت‌ها برای ارتقای سلامت مردم و بهبود شرایط کمک کرده‌اند اما هنوز هم شرایط موجود در قد و قامت انقلاب اسلامی نیست.

مردمی که به فقر مبتلا می‌شوند مجبور به چشم‌پوشی از مایحتاج زندگی می‌شوند تا بتوانند بیماری صعب‌العلاج خود را درمان کنند. مهم‌ترین وظیفه همه حکومت‌ها پیشگیری از فقر و حمایت از نیازمندان است که این وظیفه در کشور و نظام ما پررنگ‌تر است.

وزیر بهداشت گفت: این انقلاب به فرموده امام انقلاب پابرهنه‌هاست و حکومت باید از نیازمندان حمایت کند. ما موسسات زیادی در کنار دولت داریم اما متاسفانه بعضی از آنها راه را گم کرده‌اند و به جای رسیدگی به مستضعفین به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شده‌اند.

وزیر بهداشت به جلسه دیدار اعضای هیات‌دولت با رهبری اشاره کرد و گفت: در دیداری که با رهبر معظم انقلاب داشتیم فرمودند آسیب‌های اجتماعی موضوع بسیار مهمی است و حتی می‌توان گفت نسبت به اقتصاد و مشکلات اقتصادی مردم نیز مهم‌تر است.

وزیر بهداشت در ادامه سخنان خود گفت: تا قبل از طرح تحول سلامت 700 هزار نفر به خاطر نداری و فقر دچار فلاکت بودند و در دریافت خدمات سلامت دچار مشکل می‌شدند.

هاشمی به دو دیدار خود از خانواده مستضعفین اشاره کرد و گفت: امسال به همراه استاندار به اطراف تهران و رباط‌کریم رفتیم و از خانواده پدر شهید دیدار کردیم که تنها درخواستش از ما اعطای تخت چرخ‌دار برای حرکت دادن همسرش بود. همچنین در استان مرکزی از جانباز 40 ساله‌ای دیدن کردیم که به گفته خودش با وجود داشتن بچه عقب‌مانده ذهنی و مشکلات زیادی اما بهزیستی، کمیته امداد و بنیاد مستضعفان هیچ حمایتی از او نکرده بودند و او درخواستش را نزد ما آورده بود.

وزیر بهداشت با اشاره به این دو مثال گفت: رسیدگی به نیازمندان و حمایت از فقرا که نیاز به تلاش بیشتر در آن عرصه را دارد.

وی ادامه داد: طرح تحول سلامت اجرا شد. در بسیاری از موارد در مقابل منتقدین کوتاه آمدیم و پذیرفتیم مشکلاتی وجود دارد اما واقعیت این است بعضی‌ها در مورد این طرح بسیار بی‌انصافی می‌کنند. این افراد از خودی‌ها هستند اما وقتی ریشه انتقادات و صحبت‌های آنها را می‌بینیم متوجه می‌شویم همگی آنها در مسائل دنیایی ریشه دارد.

وزیر بهداشت افزود: بیمه 10 هزار میلیارد تومان به ما بدهکار است و حدود 10 ماه است که پزشک، پرستاران و پیراپزشکان دریافتی نداشته‌اند اما متاسفانه گزارش‌های نادرستی را به برخی تریبون‌ها می‌دهند.

هاشمی ادامه داد: 11 میلیون نفر بیمه شدند که این افراد حداکثر درآمدشان زیر 900 هزار تومان بود و به خاطر مشکلات اقتصادی در بسیاری از موارد به بیمارستان مراجعه نمی‌کردند. مردم در رنج و مشکلات بودند و بعداز طرح تحول سلامت که کاملا در راستای اهداف انقلاب و در مسیر خواسته رهبری بود وضعیت و شرایط بهبود یافت اما با این وجود هنوز هم تعدادی از افراد کم‌لطفی می‌کنند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: این خدمات صورت گرفته در حوزه سلامت کافی نیست و می‌توان گفت دولت و نمایندگان ما هنری نکرده‌اند زیرا رتبه ما هم‌اکنون در تخصیص اعتبار سلامت 153 است. از نظر زیرساخت‌ها مشکل داریم و با وجود شهرسازی‌های گسترده از نظر ایجاد بیمارستان و خدمات آن بسیار کمبود داریم. من بیمارستان دولتی را در تهران نمی‌بینم که بعد از انقلاب احداث آن شروع و به نتیجه رسیده باشد. در عوض تعداد ساخت اتوبان‌ها و پالایشگاه‌ها بسیار زیاد است.

وزیر بهداشت اضافه کرد: 2.5 میلیون نفر کارگر در حاشیه شهر وجود د ارد که حق بیمه تامین اجتماعی را می‌پردازند اما هیچ بیمارستانی در حاشیه شهر برای ارائه خدمت به آنها وجود ندارد؛ بیمه تامین اجتماعی 1500 میلیارد تومان به بیمارستان‌های ما بدهکار است. بدهی خود را نمی‌دهند چه برسد که بخواهند در این عرصه سرمایه‌گذاری کنند.

هاشمی در ادامه گفت: به قول معروف می‌گویند هر کس به خانه خودش می‌رسد زبانش باز می‌شود. من نیز در جمع شما درد و دل‌هایی کردم که شاید نباید آنها را به زبان می‌آوردم.

هاشمی ادامه داد: اساس انقلاب ما اخلاق‌مداری بوده است و امتیاز ما نیز باید به دیگران همین باشد. همین اخلاق‌مداری سبب شده شما در این صبح جمعه به این محفل بیایید. من پیشرفت این پروژه را دیدم و تعداد افرادی را که برای خدمت‌رسانی به این پروژه جذب شده‌اند را مشاهده کردم. این موسسه یکی از ثروت‌های ماست زیرا بسیاری از مسائل را که نمی‌شود با پول حل کرد مانند حمایت‌های معنوی این موسسه می‌تواند به مردم ارائه دهد و حفره آن را پر کند.

وزیر بهداشت گفت: 620 موسسه مردم‌نهاد و 812 خیریه در حوزه سلامت داریم که دولت و مجلس می‌توانند برای تامین حفره اجتماعی از آنها استفاده کنند و حمایت معنوی بگیرند. بسیاری از خدمات ما از طریق این انجمن‌ها صورت می‌گیرد. این به این معنا نباید باشد که دولت و مجلس بخواهند تنها نظاره‌گر باشند و این گونه موسسه‌ها و مردم بخواهند جور دولت را بکشند.

وزیر بهداشت ادامه داد: در هر استانی که رئیس‌جمهور برای دیدار می‌رود قبل از آن از مردم در خصوص مشکلات و میزان رضایتمندی آنها نظرسنجی می‌شود؛ محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفتند در همه جا رضایتمندی از حوزه سلامت وجود دارد. این گفته نشان می‌دهد همکاران ما برای خدمت‌رسانی به مردم قصد قربت کردند و بدون حاشیه تلاش و کار کردند. همچنین این موضوع نشان از بزرگواری مردم ماست. بخشی از مشکلات حل شده و بخشی از مشکلات به دلیل بی‌عدالتی در توزیع امکانات و کمبود زیرساخت‌ها ادامه دارد که آرزو می‌کنم این مشکلات نیز مرتفع شود.

هاشمی در پایان گفت: امیدوارم دولت بعدی به این بخش سلامت و مشکلات مردم توجه کند. در دیداری که با رهبر معظم انقلاب داشتیم ایشان فرمودند طرح تحول سلامت را حمایت کنید و نگذارید آسیب ببیند. این طرح می‌تواند به جای هزار ساعت تبلیغات برای شما سرمایه اجتماعی آورد.

حسن هاشمی وزیر بهداشت در حاشیه مراسم پانزدهمین مجمع خیرین امدادگران عاشورا، گفت: خدمات‌رسانی ویژه زائرین کربلا در مراسم اربعین در حال آماده‌سازی است، در مرزهای شلمچه،‌ چزابه به ویژه در مرز مهران، آمبولانس و آمبولانس هوایی مستقر شده است، همچنین نیروهای مسلح در این مرزها پیش‌بینی شده است.

وی افزود: با هماهنگی‌هایی که با وزارت بهداشت عراق صورت گرفته،‌ قرار است نظارت در ایران و عراق صورت گیرد و خدمات به زائران ارائه شود.

وزیر بهداشت ادامه داد:‌سرویس‌دهی نسبت به سال گذشته بهبود یافته، دانشگاه ایلام و خوزستان در وضعیت آماده‌باش در خصوص بیماری‌های عفونی هستند و توصیه می‌شود زائرین از وضعیت جسمی خود مراقبت کنند، اما در کل شرایط نسبت به پارسال بهتر است و این روند سال به سال بهبود خواهد یافت.

ارسال نظر: