معاون وزیر خارجه آمریکا:

مذاکرات "ونزوئلا" آخرین فرصت برای برقراری صلح است

کدخبر: 2072402

معاون وزیر خارجه آمریکا گفت، مذاکرات میان دولت ونزوئلا و اپوزیسیون به میانجیگری واتیکان "آخرین و بهترین فرصت" برای یافتن راه‌حل صلح‌آمیز برای بحران سیاسی این کشور آمریکای لاتین است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، به نقل از خبرگزاری رویترز، "تام شانون"، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی که از دوشنبه پیش به کاراکاس سفر کرده، در اولین اظهارنظر گفت که واشنگتن از روند مذاکرات "تا زمانی که قابل دوام باشد" حمایت می‌کند.

او به خبرنگاران گفت: از نظر من، مذاکرات واقعا "آخرین و بهترین" فرصت برای یافتن راه‌حل صلح‌آمیز است. ونزوئلا در صورت فقدان روند مذاکرات، به کشوری تبدیل می‌شود که در آن دولت و اپوزیسیون ونزوئلا، قدرت خودشان را با تعداد مردمی که می‌توانند برای اعتراضات به خیابان‌ها بکشانند، نمایش می‌دهند.

به گفته معاون جان کری، این نوع بسیج مردمی "غیر قابل پیش‌بینی" است و می‌تواند تبعات "خطرناکی" داشته باشد.

تام شانون از دوشنبه گذشته (۳۱ اکتبر)، یک روز پس از مذاکرات مقدماتی به رهبری واتیکان به کاراکاس سفر کرد. او سردمدار تلاش‌های دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا برای کاهش تنش‌ها با ونزوئلاست.

پس از آنکه مادورو روند برگزاری رفراندوم را متوقف کرد، مخالفان او را به "دیکتاتوری و سلطه بر قوانین" متهم کردند. اپوزیسیون تاکید دارد که دولت مادورو باید اجازه می‌داد رفراندومی که هدفش عزل مادورو بود، برگزار شود. آنها همچنین تقاضا داشتند که ده‌ها تن از فعالان اپوزیسیون از زندان آزاد شوند و به تصمیمات کنگره‌ای که تحت کنترل اپوزیسیون است، احترام گذاشته شود.

همچنین اپوزیسیون ونزوئلا تا 11 نوامبر سال جاری به رییس جمهوری این کشور زمان داده تا به درخواست‌هایشان ترتیب اثر دهد و فعالان سیاسی را از زندان آزاد کند.

هنوز مشخص نیست که آیا مادورو هیچ یک از درخواست‌های اپوزیسیون را می‌پذیرد یا خیر. او در سخنرانی پنجشنبه خود جدول زمانی اپوزیسیون را مورد انتقاد قرار داد و خواستار خویشتنداری شد.

معاون وزیر خارجه آمریکا که مذاکرات را به عنوان "تنها چیز ارزشمند" توصیف کرده و گفت: این روندی "شکننده" اما بسیار "مهم" است و تلاش‌هایی با نیت خوب برای یافتن راهی صلح آمیز برای خروج از بن‌بستی که ونزوئلا را احاطه کرده است، لازم است.

منبع: ایسنا

ارسال نظر: