گلایه یک کارشناس مسائل اقتصاد سیاسی از بی توجهی دولت یازدهم به اقتصاد مقاومتی

بهرامی: اقتصاد مقاومتی در دولت تدبیر از شعار، کلیشه و بخشنامه فراتر نرفته/ تراز تجاری کشور حال و روز خوشی ندارد

کدخبر: 2072439

این کارشناس مسائل اقتصاد سیاسی گفت: به رغم تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در خصوص تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی متاسفانه این گفتمان راهبردی در جامعه از حد شعار، کلیشه و بخشنامه فراتر نرفته است.

به گزارش « نسیم آنلاین » یک اقتصاددان گفت: شاخص عدالت اجتماعی جزء محورهای اصلی گفتمان اقتصاد مقاومتی در کشور است بنابراین می طلبد مسئولان به این مهم توجه ویژه داشته باشند.

عطا بهرامی با اشاره به این جمله که شاخص عدالت اجتماعی باید در جامعه بهبود پیدا کند، افزود: هم اکنون حال و روز این شاخص در کشور رو به راه نبوده بلکه در حال بدتر شدن است.

وی همچنین اظهارداشت: به رغم تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در خصوص تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی متاسفانه این گفتمان راهبردی در جامعه از حد شعار، کلیشه و بخشنامه فراتر نرفته است.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی باید از شعار به عمل تبدیل شود، گفت: اقتصاد مزبوربر دو پایه مردم و دولت (قوه مجریه، مقننه و قضائیه) استوار است.

وی افزود: ساختار موجود در مسئله اقتصاد مقاومتی کارنامه خوبی تاکنون نداشته و نتوانسته به وظیفه خود به درستی عمل کند.

بهرامی با بیان اینکه تعصب مصرف کالاهای داخلی در جامعه بسیار کم رنگ و در عوض به مصرف کالاهای خارجی تفاخر می شود، اظهارداشت: به جهت حرکت در ریل اقتصاد مقاومتی بایستی شاخص ها بصورت صحیح و دقیق تعریف و نقشه راه بطور کامل تبیین شود.

وی به کلید واژه ها در سیاست های 24 گانه اقتصاد مقاومتی ابلاغیه از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در اقتصاد مقاومتی اتکا به نفت و میزان واردات باید کاهش و در عوض ضریب تولید ملی، صادرات و غیره باید شتابان باشد.

این اقتصاددان گفت : باید ضریب نفوذ نفت در بودجه سالانه کاهش پیدا کند و در حال حاضر تراز تجاری کشور حال و روز خوشی ندارد و حمایت از تولید هم در حد حرف و شعار است.

وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی بصورت مرتب در مجالس و محافل تکرار می شود بدون اینکه شاخص های این گفتمان راهبردی تعریف و تبیین شود.

بهرامی گفت: خام فروشی اعم از نفت، مواد معدنی و غیره در اقتصاد افتخار محسوب نمی شود بلکه افتخار در تبدیل مواد خام به محصولات با ارزش افزوده بالا متبلور است.

وی افزود: تناقضات سیاست گذاری بسیار زیادی در کشور به چشم می خورد و این تناقضات مانع جدی در برابر تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی در جامعه است.

این اقتصاددان با اشاره به این جمله که ذات و ماهیت اقتصاد مقاومتی تولید است، بیان داشت: دولت باید با مردم کاملا شفاف باشد و در راستای تولید از هیچ حمایتی دریغ نورزد.

وی در ادامه با بیان اینکه زیر ساخت های آماری در کشور وضعیت مطلوبی ندارد و این نقیصه عدم شفافیت را در جامعه دامن می زند، یادآورشد: نبود شفافیت مانع جدی تحلیل درست و دقیق در تمامی مسائل به ویژه اقتصادی در کشور است.

ارسال نظر: