معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهردار تهران خبر داد:

پراید، پیکان و نیسان بیش‌ترین مردودی‌های معاینه فنی

کدخبر: 2072496

معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: سه خودروی پراید، پیکان و وانت نیسان بیش‌ترین مردودی را در مراکز معاینه فنی خودروهای شهر تهران به دلیل نقص فنی بالا به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مازیار حسینی گقت:‌ طبق آمارهای موجود سه میلیون خودرو با پلاک تهران در شهر تردد می‌کنند که از این تعداد حدود یک میلیون و 800 هزار خودرو مطابق قانون در سن انجام معاینه فنی قرار دارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک میلیون و 500 هزار خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده‌اند و پیش‌بینی می‌کنیم 300 هزار خودرو باقیمانده نیز در ماه‌های آینده برای انجام معاینه فنی مراجعه کنند.

معاون شهردار تهران با اشاره به اطلاعات به دست آمده از بررسی داده‌های آماری مراکز معاینه فنی شهر تهران بیان کرد: اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد از هر سه خودرو پیکان، پراید و وانت نیسان که به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند، دو خودرو مردود شده است که در مجموع 67 درصد از مردودی‌های مراکز معاینه فنی خودروهای شهر تهران را به خود اختصاص داده‌اند. بیشترین عامل مردودی در خودرو وانت نیسان مربوط به سیستم ترمز و و در خودروها پراید مربوط به سیستم فرمان بوده است.

به اعتقاد حسینی این داده‌های آماری نشان می‌دهد؛ سه خودرویی که سهم بسزایی در آلودگی هوا و مصرف سوخت دارند؛ به دلیل نقص ایمنی بیشترین آمار تصادفات را نیز به خود اختصاص داده اند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر افرادی که در تصادفات جاده‌ای و شهری جان خود را از دست می‌دهند در رده سنی 21 تا 50 سال قرار دارند، یادآور شد: آمارها نشان می‌دهد که هر سال حوادث و تصادفات رانندگی حدود 6 درصد از تولید ناخالص ملی را از بین می‌برد. این مسئله موضوع مهمی است که اکنون با توجه به اطلاعاتی که از مراکز معاینه فنی خودرو به دست آورده‌ایم غیر قابل انکار بوده و باید در سیاستگذاری‌های کلان کشور تاثیر بگذارد.

معاون شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره موتورسیکلت‌های کاربراتوری نیز گفت: متاسفانه در بحث میزان آلایندگی موتورسیکلت‌ها وضعیت شهر تهران بدتر است. آمارها نشان می‌دهد هر موتورسیکلت کاربراتوری بین 5 تا 8 برابر خودرو یورو 2 می‌تواند آلودگی ایجاد کند، اما نکته‌ای که این مسئله را بدتر می‌کند؛ این است که متوسط پیمایش یک موتور سیکلت 10 برابر بیشتر از یک خودرو معمولی با متوسط پیمایش 10 تا 15 کیلومتر است.

به گفته مازیار حسینی اگر این دو عدد را در هم ضرب کنیم، متوجه می‌شویم که یک موتور سیکلت کاربراتوری چند برابر یک خودرو یورو 2 آلودگی ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه موتورسیکلت‌ها به غیر از میزان بالای آلایندگی هوا، باعث افزایش آلودگی صوتی در تهران نیز می‌شود؛ ادامه داد: بنده اگر جای مسئولان ارشد بودم، تحت هر شرایطی برای رفع این مشکل و معضل اقدامات اساسی‌تری انجام می‌دادم. به هر حال باید تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری در تهران و سایر کلانشهرهایی که از آلودگی هوا رنج می برند، ممنوع شود. البته این ماموریت باید به همراه ارائه یکسری تسهیلات باشد.

معاون حمل‌و‌نقل عمومی شهرداری تهران درباره میزان آلایندگی خودروهای حمل‌و‌نقل عمومی نیز توضیح داد: بر اساس مطالعاتی که انجام شده سهم آلایندگی اتوبوس‌ها به نسبت کل سهم آلایندگی خودروها زیاد نیست. همانطور که قبلا نیز اعلام شد شهرداری تهران اجرای طرح کاهش(L.E.Z) را از خودروهای حمل‌و‌نقل عمومی تحت پوشش خود شروع کرد. در حال حاضر دو مرکز معاینه فنی ویژه اتوبوس‌ها و از دو مرکز معاینه فنی خودروهای سبک نیز یک لاین از خطوط معاینه فنی به تاکسی‌های شهر تهران اختصاص داده‌ شده است.

وی همچنین یادآور شد: در یکی دو سال اخیر نیز نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌های قدیمی شرکت واحد در حال انجام است. ضمن اینکه اتوبوس‌های جدیدی که توسط شهرداری تهران خریداری شده نیاز به نصب فیلتر جذب دوده ندارند.

معاون شهردار تهران در پایان با اشاره به خروج مینی‌بوس‌های فرسوده از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی پایتخت بیان کرد: با توجه به اینکه بحث مینی‌بوس‌های فرسوده همیشه مورد دغدغه شهروندان و مدیریت شهری تهران بوده است، امسال با تاکید شهردار تهران توانستیم از 929 مینی‌بوس فرسوده‌ای که در سامانه شرکت واحد مشغول خدمات‌رسانی هستند ظرف یک ماه گذشته 623 مینی بوس را از طریق تبدیل به تاکسی و یا مینی بوس جدید ساماندهی کنیم.

ارسال نظر: