همایش "سیاست‌های کلی محیط زیست؛ نظارت و اجرا" آغاز شد

کدخبر: 2072572

همایش "سیاست‌‌های کلی محیط زیست؛ نظارت و اجرا" با حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و نمایندگان قوه مقننه و قضائیه آغاز به کار کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، این همایش در آستانه سالگرد سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست که سال گذشته توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، با هدف کلی تشریح روند اجرای این سیاست‌‌ها برگزار می شود و در طی آن، نمایندگان قوا گزارشی را از وضعیت اجرایی شدن سیاست های ابلاغی محیط زیست نظام طی یکسال گذشته ارائه می کنند.

سیاست‌های ابلاغی به آن جهت از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است که براساس قانون اساسی، سیاست‌های کلی در حوزه های مختلف پس از ابلاغ رهبری به عنوان یکی از مهمترین اسناد بالادستی، روشنگر و هدایتگر قوانین و برنامه های کشور است.

توجه به منابع حیاتی از جمله هوا، آب، خاک و همچنین تنوع زیستی از جمله مواردی است که در سیاست‌های کلی مورد توجه جدی قرار گرفته است، ضرورت اجرای مدیریت یکپارچه محیط زیست در کشور از دیگر موضوعات مورد تاکید در سیاست‌های ابلاغی است.

سیاست‌های ابلاغ شده 15 بند دارد و بر این اساس استوار است که تمام اقدامات توسعه ای در کشور متناسب با ظرفیت زیستی باشد و البته تاکید می‌شود که آلایندگی و تخریب محیط زیست باید جرم انگاری شود.

اقتصاد سبز، استفاده از ابزار مالی، وضع عوارض و مالیات های محیط زیستی، درونی کردن هزینه های محیط زیست در محصولات، اصلاح الگوی توسعه تولید، توزیع و مصرف فناوری های نوین، الگوی رویکرد استفاده از فناوری های نوین سازگار با محیط زیست، توجه جدی به حوزه پدافند غیرعامل در سیاست های ابلاغی، فرهنگ سازی و استفاده از ظرفیت بالای امر به معروف و نهی از منکر، استفاده از مشارکت مردم و فعالان محیط زیست و توجه به آموزه های دینی و فرهنگ ایرانی اسلامی از دیگر موضوعات مورد توجه در سیاست های ابلاغی است.

ضرورت استقرار نظام حسابرسی محیط زیستی، مدیریت تغییرات اقلیم، مقابله با تهدیدات محیط زیستی، تعادل بخشی بین فعالیت های توسعه ای و محیط زیست، تعاملات منطقه ای و بین المللی و دیپلماسی محیط زیستی برای رسیدن به توسعه پایدار از دیگر اهداف این سیاست است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: