مجید انصاری در نشست خبری نمایشگاه مطبوعات:

عده‌ای عالما و عامدا، موضوع صندوق فرهنگیان را ابزاری برای تخریب دولت ساختند

کدخبر: 2072622

معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه عده‌ای عالما و عامدا، موضوع صندوق فرهنگیان را ابزاری برای تخریب دولت ساختند،‌ گفت: بخش عمده‌ای از ۸ هزار میلیارد تومان، متعلق به معوقات بانکی است که برخی به دلایل شرایط بنگاه‌‎ها، رخ داده و برخی بدلیل رانت‌ها؛ مخلوط کردن این دو، بداخلاقی سیاسی است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مجید انصاری روز یکشنبه در نشست خبری که در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و رسانه ها برگزار شد،برجام را بزرگترین دستاورد حقوقی 100 سال اخیر ایران در کارزار بین المللی دانست و گفت: برجام پیروزی منطق حقوقی ایران بر منطق تحریم، تهدید و تحقیر بود و توانستیم حقوق ملت را استیفا کنیم.

معاون حقوقی رییس جمهوری افزود: اگر آثار و دستاوردهای برجام را نبینیم باید یک مقدار در قدرت بینایی خود شک کنیم.

وی ادامه داد: آثار برجام یک بحثی است و بدعهدی آمریکا بحثی دیگر؛ مگر ما ادعا کرده بودیم که با برجام آمریکا خوش عهد خواهد شد؟ مسلما اتفاقات بزرگی افتاده و دستاوردهای عظیمی به دست آمده است که اولین دستاورد آن متوقف کردن ماشین تحریم و فشار بر ایران و مردم بود.

انصاری اضافه کرد: اگر برجام نبود و مذاکرات به ثمر ننشسته بود، با روند تحریم ها که اتوماتیک وار عمل می کرد؛ امروز به نقطه نفت در برابر غذا رسیده بودیم. منتقدین و مخالفین برجام نمی گویند اگر برجام نبود ما امروز در چه وضعی بودیم؟

وی ادامه داد: به دلیل قفلی که بر نظام بانکی خورده بود، به بهانه دور زدن تحریم، مفاسد بزرگ شکل گرفت، دکل های نفتی، کشتی های نفتی با بار گم شد و چندین میلیارد دلار پول نقد را از مردم گرفتند که تحریم را دور بزنند ولی مردم را دور زدند و پول ها گم شد.

معاون حقوقی رئیس جمهوری اضافه کرد: ما فراموش نکردیم که در زمان تحریم، کشتیرانی هم تحریم بود و کشتی های بزرگ امکان پهلو گرفتن در سواحل ما را نداشتند؛ یا برای خرید یک قطع هواپیما باید به شیوه های نامتعارف عمل می کردیم.

انصاری با بیان اینکه در دوران تحریم به دلیل فشارهای ناشی بر بخش کشاورزی؛ ناچار به وارد کردن 6 میلیون تن گندم در سال می شدیم، اظهار کرد: در زمانی که دولت روحانی تشکیل شد، ذخایر گندم برای 18 روز و در برخی استان ها برای 3 روز کفاف می کرد.

وی گفت: مشکلاتی هم در حوزه پزشکی، انتقال تکنولوژی، مراودات و مسافرت به کشورهای مختلف وجود داشت اما در سایه برجام، برطرف شد و جلوی تشدید تحریم و تخریب را گرفتیم.

انصاری افزود: با برجام از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل خارج شدیم، چرا کسانی که می گویند امروز امنیت ایران زبانزد است روی این تکیه نمی کنند این امنیت بخشی رهاورد برجام و بخشی رهاورد تلاش مجدانه نیروهای نظامی و امنیتی ما است و بخش عمده اش رهاورد سرمایه گذاری سنگین دولت در تامین هزینه های امنیت است؟ نهایتا سوال این است که سرنوشت صدام در زمانی که تحت فصل 7 منشور سازمان ملل بود، چه شد؟ قزافی و رژیم لیبی که زیر منشور فصل هفت بوده به چه روزی نشست؟

وی ادامه داد: ما در سایه برجام از فصل 7 منشور سازمان ملل خارج شدیم، 6 قطعنامه مربوط به این موضوع یکباره لغو شد، اتهام ساخت بمب اتم از سر ما برداشته و پرونده پی. ام. دی برای همیشه بسته شد.

معاون حقوقی رییس جمهور گفت: از منشور ملل و فصل 7 خارج شدیم و گامی عقب نشستیم. فردو، نطنز و آب سنگین ما فعال است و حقوق هسته ای ما رسمیت پیدا کرد و به عنوان معاون حقوقی رییس جمهوری می گویم که برجام بزرگترین دستاورد حقوقی نظام است.

انصاری افزود: امروز کسی می تواند منکر شود که در مسیر بانکی گشایش ایجاد و تحریم کشتیرانی برداشته شده است؟ در مدت 9 ماه گذشته از برجام، تولید نفت را از زیر یک میلیون بشکه به 4 میلیون و صادرات را به 2 میلیون و 400 بشکه افزایش دادیم. تولید گندم را در این دولت به 14 میلیون و نیم تن افزایش دادیم و گندم 100 در صد ایرانی را برای دوسال در سیلوها ذخیره کردیم.

وی یادآور شد: سه هفته پیش در دولت مجبور شدیم مصوبه صادرات بخشی از گندم و کالاهای مازاد استراتژیک را صادر کنیم؛ چرا که تولیدمان بیش از نیاز داخلی کشور شده است.

معاون حقوقی رییس جمهوری گفت: برداشت ما در حوزه های مشترک نفتی و گازی به اندازه کشور قطر شده و از عراق پیشی گرفته است، در حالی که قبل از آن یک دهم آنها بود.

انصاری افزود: سفرهای رییس جمهوری به اروپا، خاوردور، نقاط مختلف و سفر مقام های عالی رتبه کشورهای دیگر، عقد قراردادهای مختلف و چند میلیون سرمایه گذاری مستقیم از دیگر دستاوردهای برجام است.

وی با بیان اینکه در گذشته نوع قراردادها به ما تحمیل می شد، ادامه داد: ما ناچار بودیم گاهی کالاهای دسته سوم و چهارم از لحاظ کیفیت را به دوبرابر بخریم و منت هم بر ما تحمیل شود. امروز ما آزادیم که از چه کشوری خرید کنیم، چه نوع قراردادی ببندیم و شرایط را ما تعیین می کنیم.

معاون حقوقی رییس جمهوری یادآور شد: امروز دیگر هزینه تبدیل پول را نمی پردازیم، در صورتی که در گذشته 20 تا 30 درصد بعد از فروش نفت هزینه تبدیل پول بود. نفت را می فروختیم و پول را به ما نمی دادند و در حسابی می رفت و ناچار بودیم جنس بخریم آن هم جنسی که آنها می گفتند باید می خریدیم.

**آمریکا بدعهدی دارد/تعقیب اجرای برجام به رغم خواست صهیونیست ها

انصاری گفت: البته آمریکا بدعهدی دارد و مایل نیست که ایران رشد کند. صهیونیست ها مایل نیستند که آثار برجام جلوه کامل خود را داشته باشد. سعودی ها از ابتدا کارشکنی می کردند و الان هم کارشکنی می کنند.

وی ادامه داد: ما همانطوری که مسیر مذاکرات را 18 ماهه از میان سنگلاخ ها و میدان مین با شجاعت سرداران عرصه دیپلماسی با پیروزی به پیش بردیم، مسیر اجرای برجام را علیرغم بدعهدی آمریکا به سرعت پیش خواهیم برد و گام به گام مراحل اجرای برجام به رغم خواست صهیونیست ها تعقیب خواهد شد.

معاون حقوقی رییس جمهوری گفت: امیدوارم که رسانه های داخلی که تیترهای درشتی علیه برجام می زنند؛ عملا آب به آسیاب رژیم صهیونیستی نریزند و موجب خوشحالی شیوخ سعودی نشوند؛ بگذارند امید در داخل کشور پابرجا باشد و تقویت شود.

انصاری همچنین درباره پیگیری حقوقی فاجعه منا اظهار داشت: خوشبختانه دولت با همکاری قوه قضاییه و دیگر دستگاه های ذیربط نسبت به استیفای حقوق مردم گام های بلندی برداشته است. هم دفتر خدمات حقوقی و هم معاونت حقوقی ریاست جمهوری و هم وزارت دادگستری و دیگر دستگاه ها، گام های خوبی برداشته اند.

**مقابله به مثل/70 میلیارد دلار علیه آمریکا حکم صادر کرده ایم

معاون حقوقی رئیس جمهوری ادامه داد: در مقابله با دعاوی آمریکا، موفق شدیم قانون مقابله به مثل را داشته باشیم و با تشکیل شعبه 55 قوه قضاییه و مستنداتی که دستگاه ها ارایه کردند، بیش از 70 میلیارد دلار حکم علیه آمریکا و کسانی که حقوق مردم ایران را تضعییع کردند به نفع ذی حقان دای آسیب دیده از تروریست های منافق، صدمات جنگ از جمله جانبازان شیمی و دیگر موارد انجام شده، حکم صادر شده است که تا حدود 120 میلیون دلار پرونده ها تکمیل شده و در حال پیگیری است.

انصاری گفت: در پیگیری های حقوقی توانستیم یک میلیارد و 700 میلیون دلار را که آمریکایی ها برده بودند، برگردانیم؛ در خصوص شهدای منا نیز از همان ابتدا با همکاری خانواده ها و اقدام قوه قضاییه و وزارت خارجه و معاونت حقوقی پیگیری خوبی انجام شده است.

معاون حقوقی رییس جمهور افزود: متاسفانه به دلیل قطع مراوده با عربستان پیگیری ها با مشکل روبرو شده است ولی پیگیری های وزارتخارجه ادامه دارد.

انصاری با بیان این که امیدواریم حکام سعودی دست از خامی و بچگی سیاسی بردارند، اضافه کرد: بیش از این در منطقه امکانات جهان اسلام را علیه مسلمین و منافع مسلمین به کار نگیرند و به امت اسلامی بپیوندند. امت اسلامی که عزمش را برای مبارزه با تروریسم جزم کرده است و به جمهوری اسلامی در مبارزه با تروریسم کمک کند.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم مبارزه با تروریسم قرار دارد و به درخواست دولت همسایه عراق و سوریه خدمات مستشاری ارایه می کند که دستاوردهای بزرگی هم در این زمینه داشته است؛ حفظ اماکن متبرکه و حرم و حریم اهل بیت (ع) در عراق و سوریه از این دستاوردها است و امیدواریم دولت سعودی به حقوق از دست رفته شهدای منا تمکین کند، حداقل حق مادی آنها را به رسمیت بشناسد و مجرمین این حوادث را به جزای اعمالشان برساند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: