رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام:

اگر سیا‌ست‌های اصل ۴۴ بدرستی اجرا می‌شد امروز بیکاری به فراموشی سپرده شده بود

کدخبر: 2072657

هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی که با تفسیر درستی آماده کردیم اگر پیگیری شده بود امروز در کشور اقتصاد کاملا رقابتی بود و صحبت از بیکاری و گرانی به فراموشی سپرده شده بود.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام )، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در همایش بررسی سیاست های کلی محیط زیست افزود: خوشحالیم که شاهد پیگیری جدی یکی از سیاست های کلی مورد تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام هستیم، اگر دیگر سیاست های کلی نیز پیگیری می شد امروز ایران را یک شکل دیگر می دیدیم.

وی ادامه داد: اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی که با تفسیر درستی آماده کردیم اگر پیگیری شده بود امروز در کشور اقتصاد کاملا رقابتی بود و صحبت از بیکاری و گرانی به فراموشی سپرده شده بود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: متاسفانه این گونه نیست و بسیاری از سیاست ها تنها اسمی از آن است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی به نقش سازمان حفاظت محیط زیست در تهیه بندها و تصویب سیاست های کلی محیط زیست در مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد و یادآور شد: اگر دنیا نفهمیده بود که در حوزه محیط زیست چه به سرش آمده و با اعمال خودش چه آینده بدی برای کره خاکی بوجود خواهد آورد کار این گونه جلو نمی رفت. دنیا امروز یا با ما همراه است یا جلوتر است.

وی ادامه داد: در سال های گذشته تلاش می شد آمریکایی ها را وادار کنند به این مساله بپیوندند اما این کشور حاضر نبود چراکه سوخت آنها از زغال سنگ و مواد مخرب محیط زیست بود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: امروز دنیا فهمیده و این طبیعت اوضاع آفرینش است که برای ما خلق شده، گاهی کارها تا به نقطه خطر نرسد جامعه نمی فهمد و اقدام نمی کند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: خشکسالی های اخیر و ضربه هایی که به تالاب ها وارد شد و کویرزایی که اتفاق افتاد و هوای آلوده، مردم قانع شدند که باید فکری کنیم. آلودگی هایی که بسیاری از مردم را مریض و فقیر کرده است.

وی ادامه داد: آب و هوا مهم ترین عنصر آفرینش الهی برای بشر است و این ها اگر آلوده یا کم باشد خطر است. فکر اصلاح محیط زیست وحفظ شرایط طبیعی مورد تاکید قرآن است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: دنیا در آستانه یک حرکت در حوزه حفظ محیط زیست است اما این حرکت کار آسانی نیست. اگر سیل ها و طوفان ها و مواردی که سال های اخیر در دنیا اتفاق افتاده و به هر گوشه ای از دنیا آسیب می رساند، نبود آنها به این آسانی متوجه نمی شدند و بیشتر خراب می کردند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: من به عنوان یک روستایی که در کویر کرمان و رفسنجان زندگی می کردم ارزش آب را می‌ فهمم. در حال حاضر روشن شده است که دستکاری نظام طبیعی که خداوند برای ما تهیه کرده مضر است و باید این نظام را حفظ کنیم تا خودمان محفوظ باشیم.

وی ادامه داد: البته کار سختی است و اگر می دانستیم آلودگی هوا چه بر سر ما می آورد، اجازه نمی دادیم موتورسیکلت هایی که به اندازه یک اتوبوس آلودگی ایجاد می کنند، حرکت کنند یا خودروهایی تولید کنیم که این همه سوخت مصرف و آلودگی تولید می کنند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با این شکل که در حال حاضر انرژی تولید می کنیم یعنی با سوخت فسیلی و آن هم ناقص، خطر ایجاد می کنیم؛ دنیا خیلی وقت است دنبال منبع انرژی است که آلودگی ایجاد نکند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی همچنین به مشکل آب اشاره کرد و افزود: در کشورهایی که دائم بارندگی و منابع آبی دارند مشکل آب خیلی محسوس نیست، در حال حاضر همه کشورها فهمیده اند که محیط زیست را نمی توان منطقه ای حفظ کرد، ما هر چه محیط زیست خود را حفظ کنیم، وقتی همسایگان ما آلوده باشند، این آلودگی به ایران منتقل می شود یعنی دنیا از این نظر هم دهکده کوچکی است و کم کم دنیا برای آلوده کردن مجازات هم تعیین می کند.

وی ادامه داد: درمورد مشکل آب هم باید ببینیم چه کنیم که آب ارزان و فراوان در اختیار بشر قرار بگیرد.

رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی همچنین گفت: این دانشگاه از لحاظ وظیفه دانشگاهی به فکر افتاد در خصوص مسایل محیط زیست سیاست گذاری کند و در راه های حفظ محیط زیست گام های بزرگی برداشته است که یکی از این گام ها مساله انرژی است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: خوشبختانه حوادث اخیر و برجام هم به داد ما رسید. در حال حاضر چند کشور پیشرفته دنیا شریک شده اند و با این شعار که خورشید را روی زمین بیاوریم، صنعتی را دنبال می کنند، خیلی هزینه و مطالعه کرده اند و در حال ساختن یک نیروگاه 500 مگاواتی در جنوب فرانسه هستند که 50 درصد هم پیشرفت کرده و قرار است نه از نوع شکاف هسته ای بلکه از گداخت و جوش هسته ای انرژی عظیم را تولید کنند.

وی ادامه داد: ما هم از همان زمان به فکر افتادیم و در دانشگاه آزاد اسلامی با کار روی پلاسما شروع کردیم و در حال حاضر حرف اول پلاسما در کشور را می زنیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این همه زباله که علاوه بر تنگ کردن محیط برای ما خطرهای میکروبی درست می کنند را همین ‌طور زیر خاک می کنیم اما با این روش از دست میکروب ها به خصوص میکروب های بیمارستانی راحت نمی ‌شویم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: بیمارستان ها هر روز این میکروب ها را تولید می کنند، ما به فکر افتادیم برای مقابله با خطر این میکروب ها از پلاسما استفاده کنیم. کافی است یک موتور کوچک داشته باشند و زباله ها را در آن بسوزانند و هیچ میکروب و ویروسی نمی ماند و پسماندش را هم می توانیم به عنوان کود استفاده کنیم.

وی ادامه داد: امسال یک نمونه یک تنی افتتاح می شود و دومین نمونه را که 100 تنی است با شهرداری آمل قرارداد بسته ایم؛ زیرا آنجا هم کوهی از زباله جمع شده که امیدواریم آن نمونه 100 تنی را هم آنجا اجرا کنیم. در حال حاضر در تهران زباله سوز داریم اما خیلی گران است در حالی که پلاسما اینطور نیست.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: در گذشته فکرهایی برای مساله آب کرده بودیم که متاسفانه ماند و از دست ما رفت. یکی از راه های بسیار ارزان، آبخوان‌ داری است که من نمی دانم چرا این سیاست آبخوان ‌داری فراموش شد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: باید آبخوان داری را احیا کنیم البته راهکار فوری تر در حال حاضر آن است که مصرف آب را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر باید دانشگاه ها و محققان و متفکران وارد مسایل صنعتی و اجرایی شوند تا شرایطی فراهم شود که آب و هوایمان را حفظ کنیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که محیط زیست را با کم آبی نمی توان حفظ کرد، گفت: جنگل ها مشکل پیدا می کند، منابع گیاهی کشور دچار مشکل می شود، کویرزایی ما بالا می رود و کویرزدایی متوقف می شود، آبخیزداری که کار آسانی است و همه می توانند انجام دهند، آنچنان جدی گرفته نمی شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: سیاست های کلی که در بخش های مختلف ابلاغ شده باید همانند سیاست های کلی محیط زیست پیگیری شود. تمام سیاست ها عالمانه تهیه شده و اگر همه این سیاست ها را مبنا قرار دهیم آن زمان است که توسعه پایدار خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: توسعه پایدار تنها با سیاست های کلی محیط زیست نمی شود و خیلی چیزها را باید رعایت کنیم تا به توسعه پایدار برسیم.

ارسال نظر: