ابتکار مطرح کرد:

بی‌توجهی به محیط زیست در بطن سیاست‌های "اقتصاد مقاومتی"/ انتشار اطلس مناطق حفاظت شده کشور به‌ زودی

کدخبر: 2072660

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ابلاغ اهداف توسعه پایدار در سال گذشته اتفاق مثبتی بود که همزمان با ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست صورت گرفت، گفت: گله داریم که در بطن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به محیط زیست توجه نشده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، معصومه ابتکار در همایش 'سیاست های کلی محیط زیست؛ نظارت و اجرا' اظهار کرد: شاید مهمترین شاخصه سیاست های ابلاغی، همگرایی در محیط زیست بود؛ این ابلاغ زمانی صورت گرفت که بیشترین فشار و سختی بر محیط زیست کشور حاکم بود.

وی افزود: از این رو زمان ابلاغ این سیاست در چنین شرایطی به نفع کشور و مردم تمام شد؛ البته به این مفهوم نیست که تمام مشکلات حل شده، اما همراستایی و همگامی بین دستگاه ها بیشتر شده است.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: فی نفسه، ابلاغ سیاست های محیط زیستی در سپهر سیاسی و نظام سیاسی کشور اتفاق مهمی بود و بعد از ابلاغ توسط زهبری، معاون اول رئیس جمهوری تقسیم کار دستگاه ها را ابلاغ کرد و براساس آن، مسوولان تمام نهادها متوجه وظایف خود در اجرای 17 بند سیاست ابلاغی شدند.

ابتکار گفت: ابلاع این سیاست ها با دو موضوع جهانی محیط زیستی شامل توافق پاریس و تعیین اهداف توسعه پایدار همزمان شد؛ زیرا محیط زیست کاملا وابسته به هم و دارای بعد جهانی است و این که گفته می شود حال زمین خوب نیست، در واقع یک مساله جهانی است و همگان را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین عملکرد یک کشور روی کشورهای دیگر نیز تاثیر می گذارد.

به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، گرایش زمین و انقراض گونه ها دستاورد قعالیت های انسان است و خوشبخاتنه امروزه دنیا به این فهم رسیده است که هر چه به این روند خود ادامه دهد، به تهدید اقلیم افزوده می شود.

ابتکار افزود: ما معتقدبم اکنون در کشور در بحران تغییر اقلیم قرار داریم، چون بیش از یک و نیم درجه افزایش دما را شاهد هستیم، کاهش مستمر بارندگی در 30 سال گذشته را داریم و همچنین بارش برف نیز به طور محسوسی کاهش یافته است.

ابتکار گفت: بنابراین آثار تحولات جهانی و تهدیدات آن برای کشورها به صورت همزمان اتفاق می افتد که توافق جهانی پاریس گامی برای کاهش این اثرات است.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: دولت ایران لایحه توافق پاریس را تصویب کرد و در این زمینه اقدامات خوبی را آغاز کرده زیرا اگر این تهدید را به فرصت تبدیل نکنیم آسیب آن برای ما بسیار ناگوار خواهد بود و ممکن است به نقطه ای غیر قابل برگشت برسیم؛ طبیعت تا حدی ظرفیت زیستی و خودپالایی دارد که اگر از آن بگذرد به نقطه شکست خواهد رسید و در آن زمان شاهد قهر طبیعت خواهیم بود که هیچ علمی توان مقابله با آن را ندارد.

وی گفت: سال گذشته اهداف توسعه پایدار نیز تهیه شد و همزمان این دو موضوع جهانی با ابلاغ سیاست های کلی نظام توسط مقام معظم رهبری، تهیه برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی در کشور برای ما فرصت بسیار خوبی شد تا به حفظ محیط زیست توجه بیشتری داشته باشیم.

ابتکار با ابراز نارضایتی از این که در برنامه اقتصاد مقاومتی به طور مستقیم به مسائل محیط زیست اشاره نشده است، گفت: به طور نامحسوس اشاره ای به محیط زیست شد که ما سعی می کنیم از همین فرصت به نحو احسن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: تلاش می کنیم از انرژی های نو بیشتر استفاده کنیم و اگر بتوانیم 30 درصد انرژی مورد نیاز را از انرژی های نو به دست آوریم یعنی به یک سوم منابع انرژی نوین دست یافته ایم که می تواند سبب توسعه کسب و کار و اشتغال در حوزه محیط زیست شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام ) ابتکار تصریح کرد: فعالیت در زمینه حفاظت از تالاب ها و ایجاد مناطق گردشگری نیز می تواند به اقتصاد جامعه کمک کند که در سیاست های کلی محیط زیست این نگاه جامع دیده شده و این فرصت را ایجاد کرده تا بتوانیم در این راستا همگرایی جدی داشته باشیم.

معاون رئیس جمهوری تاکید کرد: اگر نتوانیم در زمان مناسب این تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم، ممکن است به تهدید عمومی و در گام بالاتر به تهدید امنیتی منجر شود به عنوان مثال اگر نتوانیم منابع آب کشور را مدیریت کنیم و روند مصرف را به همین روال ادامه دهیم در آینده نه چندان دور به یک تهدید امینتی تبدیل می شود.

وی افزود: دکتر روحانی موضوع محیط زیست را سرلوحه کار خود قرار داده و همواره اشاره کرده که دولت وی محیط زیستی است و براین اساس، با وجود تمام مشکلات موجود در کشور در راستای بیکاری و سایر موارد، گام های موثری نیز در زمینه حفظ محیط زیست برداشته شده است.

ابتکار به بهتر شدن کیفیت هوا در کلانشهرها نسبت به سه سال گذشته اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در تهران، امسال 60 روز هوا نسبت به سال 92 بهتر بوده است که این مساله، نتیجه همکاری میان وزارتخانه های صنایع و نیرو و سایر نهادهای مرتبط است؛ از اول مهرماه 95 نیز تولید موتورسیکلت های کاربراتوری در کشور متوقف شد، همچنین استاندارد کردن سوخت با جدیت در دولت دنبال می شود که در این راستا وزارت نیرو همکاری خوبی دارد.

وی ادامه داد: امروزه در تمام کلانشهرها بنزین یورو 4 توزیع می شود و در برخی شهرهای بزرگ دیگر هم بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو 4 درحال توزیع است، نیروگاه ها از سوخت مازوت استفاده نمی کنند و استفاده بیشتر از انرژی خورشیدی نیز در قالب دستورالعملی از سوی دولت به دستگاه ها ابلاغ شده است که باید 20 درصد برق مورد نیاز خود را از انرژی های نو تامین کنند که این مسابه برای دو سال درنظر گرفته شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص تالاب ها هم گفت: با توجه به شرایط سخت بارندگی که امسال با آن مواجه بودیم، با اقداماتی که صورت گرفت تالاب هورالعظیم که یکی از منابع مهم زیست بوم ایران است و تا سال 92 خشک بود، اکنون 62 درصد آن دارای آب است، اگر یک تالاب آب داشته باشد در تابستان مانند کولر عمل می کند اما اگر خشک باشد، هنگام وزش باد به کانون گرد و غبار و مصیبت تبدیل می شود.

وی گفت: این تصور در دولت وجود داشت که می توان قبل از تامین حقابه طبیعت، آب را برای مصارف دیگر استفاده کرد، اما امروز این نگاه تغییر کرده و مجموعه دولت به این نتیجه رسیده است که اول باید حقابه طبیعت تامین شود و بعد آب برای کشاورزی، صنعت و شرب درنظر گرفته شود، سال ها غفلت از این نگاه نتیجه آن خشک شدن دریاچه ارومیه است که البته با اقدامات صورت گرفته، وضعیت دریاچه نسبت به سه سال گذشته بهتر است.

ابتکار به بیانات مقام معظم رهبری در 17 اسفند 93 اشاره کرد و گفت: در بیانات ایشان چند فراز وجود داشت که یکی از آن نظارت بدون اغماض بود که ما آن را در سازمان محیط زیست سرلوحه کار خود قرار دهیم و سازوکاری برای آن تعریف کردیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از فرازهای بیانات مقام معظم رهبری تاکید بر جرم انگاری در تخلفات محیط زیستی بود که در این زمینه نیز همکاری خوبی با قوه قضاییه داریم، یکی دیگر از فرازها این بود که رهبر فرمودند 'حالا من اینها را گفتم و مردم نظارت کنند و به دستگاه ها نمره دهند که در زمینه محیط زیست چگونه عمل کرده اند' که در این راستا کارنامه تمام دستگاه های دولتی را در حوزه محیط زیست خواستار شدیم و تمام آنها دسته بندی و رتبه بندی شدند.

ابتکار گفت: در سیاست های کلی نظام به موضوع تهیه اطلس های محیط زیستی اشاره شد که با توحه به این موضوع، دیروز چهار اطلس مهره داران ایران برای پرندگان، پستانداران، دوزیستان و خزندگان منتشر شد که منبع علمی قابل استنادی برای برنامه ریزان است وحتی قابلیت استفاده در سطح بین المللی را نیز دارد، همچنین به زودی اطلس مناطق حفاظت شده که حدود 11 درصد خاک کشور را شامل می شود، تهیه خواهیم کرد.

معاون رئیس جمهوری گفت: برای اولین بار درحوزه محیط زیست، یک سند فرابخشی ارائه دادیم که اقتصاد کم کربن و حفاظت از طبیعت و منابع آب در آن گنجانده شده و به عنوان یک پیوست در سند برنامه ششم توسعه دیده شده است.

همایش 'سیاست های کلی محیط زیست؛ نظارت و اجرا' امروز در آستانه سالگرد سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست که سال گذشته توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، با هدف کلی تشریح روند اجرای این سیاست‌ ها آغاز به کار کرد و در طی آن، نمایندگان قوا گزارشی را از وضعیت اجرایی شدن سیاست های ابلاغی محیط زیست نظام طی یکسال گذشته ارائه می کنند.

ارسال نظر: