تحلیلی بر یک حرکت هدفمند سازمان سینمایی حوزه هنری ؛ "قصه فیل و الاغ" اثری هوشمندانه و جسورانه

کدخبر: 2072673

تردیدی نیست که این حرکت و اقدام به موقع سازمان سینمایی حوزه هنری قابل ستایش و ارزشمند است و از این جنس کارها متاسفانه در کشور تاکنون کمتر صورت گرفته است.

گروه فرهنگی « نسیم آنلاین » ؛مهدی رئیسی - مستندسازی بحران و سیاسی دو حوزه شاخص عرصه مستندسازی در جهان است که بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی با استفاده موثر و مناسب از ظرفیت‌های این حوزه توانسته‌اند مخاطبان گسترده ای بدست آورند. حتی بسیاری از جریانات و باندهای سیاسی و امنیتی درغرب از این ظرفیت و کارکردهای بی‌نظیر آن سوء استفاده‌های مختلفی کرده و می‌کنند. اما این موضوع در کشور ما با چالش‌های بسیاری همراه است که بخش عمده‌ای از آن به دلیل سیاست‌گذاری‌های غلط در حوزه سینمای مستند و عدم درک اهمیت، ضرورت‌ها و ظرفیت‌های این گونه سینمایی است.

در این میان، در یکی دو سال اخیر به نظر می‌رسد مرکز مستندسازی سازمان سینمایی حوزه هنری دست به تمهیدات و ابتکارات موثری زده که از جمله نتایج و دستاوردهای آن رونمایی و نمایش مستند «قصه فیل و الاغ» است که درست چند روز مانده به انتخابات آمریکا ضمن رونمایی، از طریق رسانه ملی هم پخش شده است.

تردیدی نیست که این حرکت و اقدام به موقع سازمان سینمایی حوزه هنری قابل ستایش و ارزشمند است و از این جنس کارها متاسفانه در کشور تاکنون کمتر صورت گرفته است.

همواره، رسانه‌های غربی و کمپانی‌های فیلمسازی غرب براساس اولویت‌های وزارت امور خارجه کشورشان و ضرورت‌های بین‌المللی که به حسب گستره منافع، فزون خواهی‌ها و قدرت طلبی‌های آن‌ها ناشی می‌شود؛ پیرامون تخریب فضاهای انتخاباتی در کشورهای جهان سوم بویژه انتخابات ایران دست به ساخت و تولید مستند، شایعه‌سازی و دروغ نگاری‌های گسترده و انبوه می‌زنند و در یک فضای پرهیجان و تبلیغاتی در بوق و کرنا می‌دمند و سعی می‌کنند تا مسیر انتخابات را به نفع خودشان منحرف نمایند. تولید هزاران بسته خبری و تبلیغاتی در سال 88 پیرامون انتخابات ریاست جمهوری ایران و برنامه‌سازی پیوسته و مستمر شبکه‌ها و رسانه‌های خبری یادمان نرفته است. ده‌ها اثر سراسر دروغ، صحنه‌سازی و تحریف در کنار بسترسازی برای جنگ‌های روانی و انتشار شایعه و دروغ در مقیاس وسیع و در ادامه مداخله و نفوذ تا بالاترین سطح و حتی کارشکنی‌های امنیتی، اجتماعی و سیاسی از جمله مواردی است که همیشه سرویس‌های امنیتی و تبلیغاتی آمریکا در دستور کارش قرار داده و این تجربه اگرچه صرفا، به ایران محدود نمی‌شود و در بسیاری از کشورها، مانند: شیلی، اکراین، اروپای شرقی، آمریکای لاتین و آفریقا هم اتفاق افتاده ولی تقابل غرب و جمهوری اسلامی در سه دهه اخیر از پی شکست‌های متوالی و پیاپی این استکبار جهانی در ایران و منطقه باعث شده که این رویکرد و تجربه را در ایران در وسیع‌ترین شکلش عملی نماید. از این رو، مدام شاهدیم که در آستانه و بعد از هر انتخاباتی در ایران دستگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای عریض و طویل غرب در کار دروغ‌پردازی و تحلیل‌های انحرافی هستند.

انتخابات آمریکا اگرچه شویی متظاهرانه از دموکراسی بیش نیست که دو بازیچه و بازیگر اصلی به ظاهر و جلوی صحنه معرکه گردان آن هستند اما به نظر رهاشدگی الگوی مهندسی انتخابات این دوره آمریکا و بی انضباطی رقبا، این بار سبب شده تا جهان به تماشای گوشه‌هایی از آن روی سکه این انتخابات و نمایش دروغین بنشیند- فضایی پراز زوال اخلاق، دروغ، فساد و اضمحلال انسانیت.

متاسفانه رسانه‌های ما همواره چند گام عقب‌تر می‌ایستند و عموما، تنها نظاره‌گری بیش نیستند و فقط به تشریح و روایت روی صحنه می‌پردازند. در حالی که نیاز است با جسارت و تهور و با روحیه انقلابی و جسورانه نقبی زد به عمق و متن انتخابات غربی؛ تا عصاره دموکراسی و دروغ کراسی جوامع غربی تحت سیطره کارتل‌ها، تراست‌ها، کمپانی‌ها و سردمداران وال استریت عریان و آشکار گردد.

سازمان سینمایی حوزه هنری بی‌هیاهو و حاشیه پردازی برغم همه مشکلات مبتلا به حوزه فرهنگ و سینما در سال‌های اخیر از حیث منابع و اعتبارات، حرکت تدریجی جریان سازی را آغاز کرده که این روزها گوشه‌های از نتایج آن را شاهدیم.

این سازمان در عرصه مستندسازی با ثبت رویدادها و اتفاقات متقن و مستدل قدم‌های درستی را برای افشای ماهیت جبهه استکباری برداشت. ساخت آثار مستند در جهت تبیین گفتمان انقلاب اسلامی و حقایق موجود در منطقه و جهان از آن جمله دغدغه‌هایی است که خلاء و فقدان آن را در سینمای کشورمان بوضوح شاهدیم. فقدان تولید و ساخت فیلم‌های استراتژیک.

این سازمان با تولید آثاری چون: A157، فصل هرس، خاطرات خانه‌ی متروک، رمز و راز ملکه، بازی، غزال، خواهران غریب، و به تازگی مستند «قصه فیل والاغ» نشان داده که در این زمینه استراتژی و برنامه دارد و با هدف‌گذاری و راهبردهای هدفمند ومبتنی بر ضرورت‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی اقدام می‌کند و این حرکت حوزه هنری را باید به فال نیک گرفت و نسبت به حمایت و تقویت این نوع نگاه اقدام جدی کرد.

ارسال نظر: