سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری:

استقرار دفتر اتحادیه اروپا در ایران در دست بررسی است؛ بعید می‌دانم در کوتاه مدت اتفاق بیفتد/ منتظر رای مردم آمریکا هستیم

کدخبر: 2072810

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص استقرار دفتر اتحادیه اروپا در ایران گفت: این موضوع در دست بررسی است و بعید می‌دانم در کوتاه مدت اتفاق بیفتد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت:

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به سؤالات آنها پاسخ داد.

*سفر امروز ظریف به بیروت

قاسمی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره سفر محمدجواد ظریف وزیر خارجه به بیروت عنوان کرد که وزیر خارجه بعدازظهر امروز (دوشنبه) به لبنان سفر می‌کند و طی امروز و فردا با مقامات این کشور دیدار خواهد کرد.

وی افزود: این سفر طی روزهای گذشته مطرح بود بخصوص بعد از انتخاب رئیس جمهور لبنان و مناسبات فیمابین دو کشور و رایزنی‌های مستمری که بین دو کشور است و شرایط جدید در لبنان ایجاب می‌کرد سفری به بیروت انجام شود و ضمن دیدار با رئیس جمهور و سایر مقامات و گروه‌ها، احزاب و شخصیت‌ها، مجددا مسائل دوجانبه خود را مورد پیگرد قرار دهیم و مسائل منطقه و آخرین تحولات منطقه که بخصوص بحث سوریه می‌‌تواند یکی از آنها باشد مورد تبادل نظر قرار دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان لبنان را کشوری بسیار اثربخش و تاثیرگذار در تحولات منطقه خواند و افزود: ما بر اثربخشی و تاثیرگذاری این کشور در منطقه واقف بودیم و همواره تماس‌ها و رایزنی‌های خودمان را به شکل مختلف و سطوح مختلف همواره داشتیم و هیچگاه این رایزنی‌ها متوقف نشده است.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان ادامه داد: در این دوران با توجه به وضعیت جدید قرار شد آقای ظریف به لبنان سفر کند و برای امروز و فردا این تاریخ تنظیم شد و ایشان تا فردا بعدازظهر در بیروت خواهد بود و با رئیس جمهور و دیگر مقامات گفت‌وگو خواهد کرد.

*سفر وزیر خارجه به رومانی، چک و اسلواکی

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس درباره سفر ظریف به سه کشور اروپایی و اینکه آیا سطح روابط ایران و چک قرار است از کاردار به سفیر ارتقا یابد؟ عنوان کرد: وزیر خارجه در ادامه سفر به بیروت به سه کشور اروپای شرقی شامل رومانی، چک و از آنجا به اسلواکی سفر می‌کند.

قاسمی به روابط ایران با این سه کشور اشاره کرد و ادامه داد: با این کشورها در شرق اروپا از گذشته همکاری‌های بسیاری خوبی داشتیم و با جمهوری چک نیز همکاری‌های صنعتی، فنی و اقتصادی داشتیم. در چهار دهه پیش بخش زیادی از صنایع ما از ماشین آلات چک استفاده می‌کردند.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: این سفر در ادامه سفرهای دوره‌ای وزیر خارجه انجام می‌شود. این سفر را مثبت می‌دانم و امیدوارم در این برهه روابطمان را با کشورهایی که در گذشته روابط اقتصادی بسیار گسترده‌ای داشتیم مجدداً در ریل خود قرار دهیم و به حرکت در آوریم، چون آنها از پتانسیل‌های خوبی برخوردار هستند و می‌توانند در جهات مختلفی مکمل کار ما باشند و بالعکس.

*ارتقای روابط تهران و پراگ از سطح کاردار به سفیر

وی درباره مناسبات تهران و چک عنوان کرد: به دلایل مختلف طی سالیان زیاد سطح روابط ما با این کشور در سطح کاردار باقی ماند و براساس تفاهماتی که ماه‌های گذشته صورت گرفت و با توجه به علاقه‌مندی دو کشور، قرار شد روابط را به سطح سفیر ارتقا بدهیم و این تفاهم صورت گرفته و در حال تحقق است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: کاردار فعلی چک در تهران از سوی دولت متبوعش به عنوان سفیر معرفی شده است و ما نیز کاردار ایران در پراگ را نیز به عنوان سفیر در چک مشخص و معرفی کردیم که ادامه ماموریت خود را در سطح سفیر ادامه خواهند داد و ما روابط مان را در سطح سفیر خواهیم داشت.

وی گفت: اگرچه ما پیش از این روابط را داشتیم و همکاری‌ها برقرار بود ولی امیدواریم با این تلاش بتوانیم با کشور چک در سطح عالی‌تر تفاهم و همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشیم.

*پیگیر وضعیت صیادان ایرانی در سومالی هستیم

وی در پاسخ به سوالی درباره پیگیری‌های وزارت خارجه در خصوص اسارت 600 روزه ٢١ صیاد ایرانی توسط دزدان سومالی گفت: ما با سومالی رابطه نداریم و قطع رابطه هستیم، دولت کارآمدی در سومالی وجود ندارد و همانگونه که شما اشاره کردید تعداد روزهای اسارت که بیان کردید مورد تایید است و خبر را تایید می‌کنم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: تلاش‌های بسیاری توسط وزارت خارجه و سایر نهادها طی این مدت برای آزادی این عزیزان صورت گرفته است، متاسفانه چون گروگان‌گیرها دزدان دریایی با ویژگی‌های خاص خود و در منطقه مشخص هستند این امر کار را مقداری دشوار می‌کند و بر حساسیت موضوع می‌افزاید.

قاسمی با تاکید بر اینکه در اینگونه موارد برای حفظ جان اتباع خود باید با درایت و ظرافت برخورد کرد، افزود: شاید خبردهی و خبررسانی در این خصوص خیلی به مصلحت و به نفع افراد گرفتار در دام دزدان دریایی نباشد.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه گفتید کمپینی در این خصوص تشکیل شده و موضوع خبررسانی شده است من در همین حد اکتفا می‌کنم و می‌گویم که وزارت خارجه و سایر نهادها در حال پیگیری موضوع هستند اما موضوع پیچیده‌ای است و ساده نیست و ما با تمام توان و تلاش خود می‌کوشیم تا باقی‌مانده این افراد به کشور بازگردند و با تلاش‌هایی که تاکنون صورت گرفته تعدادی از این افراد در طی ماه‌های گذشته آزاد شده‌اند و این تلاش‌ها باید با جدیت و همت والا ادامه پیدا کند و انشاالله به نتیجه مطلوب برسد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که چه کسی مسئول رسیدگی به این امر است، گفت: در مجموع جمهوری اسلامی ایران مسئول رسیدگی به این موضوع است و تقسیم وظایفی براساس شرح وظایف نهادهای مختلف بین آنها وجود دارد و همه آنها این موضوع را پیگیری می‌کنند و امیدواریم با توجه به حساسیت موضوع همه ما در زمان مناسب اطلاع‌رسانی لازم را داشته باشیم.

قاسمی با تاکید بر پیچیدگی این موضوع اظهار داشت: با توجه به حساسیت موضوع و جان انسان‌هایی که در گرو گروگان‌گیر‌ها است اجازه بدهید در همین حد بسنده کنم و بگویم که این موضوعی فراموش شده و بدون پیگیری باقی‌مانده نیست و وزرات خارجه به سهم خود و همچنین سایر ارگان‌ها در تلاش هستند که این موضوع را به شکل مطلوب حل کنند.

* سفر هیأتی از پارلمان اسرائیل به روسیه

وی در پاسخ به سوالی در خصوص سفر هیأتی از پارلمان اسرائیل به روسیه گفت: هیأت‌های زیادی ممکن است بین مسکو و تل‌آویو رفت و آمد بکنند، مسائل و روابط خودشان را دارند و ما از آن اطلاع زیادی نداریم و مسئله‌ای نیست که من در خصوص آن اظهار نظر کنم و بخواهم چیزی بر اطلاعاتی که خود شما دارید اضافه کنم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: مسأله غریبی نیست و به هر حال فدراسیون روسیه با رژیم اشغالگر قدس روابط سیاسی دارد و هر از گاهی هیأت‌های سیاسی بین آنها مبادله می‌شوند و با هم رایزنی و مذاکره دارند و این موضوع به خود آنها مربوط است.

* قطعنامه پارلمان اروپا

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مناسبات ایران و اتحادیه اروپا و تصویب سند راهبردی پارلمان اروپا و ورود روابط ایران و این اتحادیه به مرحله جدید عنوان کرد: با تجربه‌ای که ما اتحادیه اروپا داریم، قطعنامه پارلمان اروپا در نوع خود قطعنامه جدید و کم‌نظیری بود.

وی با بیان اینکه این قطعنامه در بیش از 30 بند تنظیم شده است، اظهار داشت: در این قطعنامه موضوعات مربوط به پارلمان و ایران به طور مفصل مطرح شده است و قطعنامه دارای بندهای مثبت و منفی بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: در برخی از بندها به دقت و با شناخت بسیاری در مورد مسائل خارجی و داخلی ایران صحبت شده بود که به نظر می‌رسید با مطالعه بهتری این کار صورت گرفته است.

قاسمی خاطرنشان کرد: قطعنامه پارلمان اروپا دارای نقاط منفی و نکات غیرواقعبینانه‌ای بود که از نظر ما رد شدنی و غیرقابل قبول است، ولی مجموعه‌ای از نکات منفی و مثبت بود و از جامعیت بالایی برخوردار بود و با رای اکثریت اعضای پارلمان به تصویب رسید ولی قطعنامه‌های پارلمان اروپا ضمانت اجرایی ندارد و بیشتر شکل توصیه‌ای خواهد داشت و می‌تواند آثار روانی خود را بر نهادهای اروپایی و افکار عمومی و حتی فراتر از اروپا بگذارد.

وی افزود: قطعنامه‌ای با این ویژگی‌ها با نکات مثبت و منفی بود که هر کدام را در جای خودش می‌توان بررسی کرد.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان در عین حال یادآور شد: ولی روابط ما با اتحادیه اروپا به قطعنامه اخیر برنمی‌گردد. قطعنامه‌ در ادامه قطعنامه‌هایی است که وجود داشته ولی با یک چارچوب و بندهای جدید و با واقع بینی جدید درباره نقش سازنده و ضد تروریستی و ثبات بخشی ایران در منطقه و دیگر ویژگی‌های مثبتی که درباره ایران وجود داشته که با کمی تغییر در گذشته، امروز با دقت بیشتری مورد توجه قرار گرفته است.

قاسمی اضافه کرد: روابط ما با اروپا قدیمی و دیرینه که به چند دهه گذشته و حتی به قبل از تشکیل این اتحادیه برمی‌گردد. در دوران بازار مشترک اروپا ما این روابط را داشتیم و بعدا به روابط با اتحادیه اروپا تغییر یافت. در این مدت مذاکرات انتقادی و مذاکرات فراگیر و سازنده‌ای در مقاطعی داشتیم و بعد از اجرای تحریم‌های ظالمانه شورای امنیت، این مذاکرات قطع شد.

وی گفت: قرار است تماس‌های منظم و مستمر را به تناوب در تهران و بروکسل داشته باشیم و نخستین نشست ایران و اتحادیه اروپا در سطح معاونان (معاون وزیر خارجه ایران و معاون وزیر اتحادیه اروپایی) روز چهارشنبه در بروکسل برگزار می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: دستور کار این نشست مشخص است و نکات متنوع و متعددی که در روابط ما و مسائل بین ما و اتحادیه اروپا مطرح است در این نشست بررسی خواهد شد. مسائلی را ما داریم و مسائلی هم آنها دارند که دنبال خواهند کرد.

وی گفت: کار با اتحادیه اروپا دشوار و از پیچیدگی‌های خود برخوردار است و دارای بوروکراسی خاص خود است و عمدتا آنچه ما تجربه کردیم این است که مذاکرات عمدتا طولانی‌مدت، زمانبر و تا حدی از پیچیدگی‌ها برخوردار است، ولی ما نفس و آغاز مذاکرات را مثبت می‌دانیم و امیدواریم در نشست‌های رو در رو و منظم بتوانیم بر چالش‌هایی که بین ما و آنها وجود دارد فائق بیاییم و بتوانیم خطوط و منافع مشترک بیشتری را برای همکاری‌های آتی تعریف کنیم.

* استقرار دفتر اتحادیه اروپا در ایران در حال بررسی/بعید می‌دانم به زودی تاسیس شود

قاسمی در خصوص استقرار دفتر اتحادیه اروپا در ایران نیز گفت: از یک سال پیش بحث ایجاد این دفتر مجددا توسط اتحادیه مطرح شد. البته ما دفترمان را از قبل از انقلاب در بروکسل داشتیم و سفارت ما در بروکسل عهده‌دار کار با بازار مشترک اتحادیه اروپا و سپس اتحادیه اروپا بوده است و امروز نیز این کار را انجام می‌دهد.

وی افزود: بحث باز شدن دفتر اتحادیه توسط طرف اروپایی مطرح شده و در ایران در حال بررسی است. ما هیچ زمان مشخصی را برای باز شدن دفتر نداریم، باید مذاکرات انجام شود و بعدا نتایج بررسی به ما خواهد گفت که در چه وضعیتی خواهیم بود و با دفتر چگونه برخورد خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: بیش از 140 دفتر توسط اتحادیه اروپا در نقاط جهان در حال فعالیت است و این بدان معنا نیست که اتحادیه اروپا در ایران فعالیت نمی‌کند. حدود 27 عضو در اتحادیه هستند که تعداد زیادی از این کشورها در تهران سفارت دارند و کشورهای اروپایی می‌توانند به صورت مجزا و تقسیم‌بندی‌های خاص اموری که به اتحادیه مربوط می‌شود را دنبال کنند.

وی ادامه داد: در گذشته کشورهایی که رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا بودند امور مربوط به اتحادیه را در تهران از جمله نشست‌ها، مذاکرات و رفت‌ و آمدها دنبال می‌کردند.

قاسمی خطاب به خبرنگار افزود: موضوع دفتر آنگونه که شما عنوان کردید بحثی تمام شده است، این گونه نیست. این موضوعی است که مطرح شده و در حال بررسی هستیم و در سطح کارشناسی و سطوح عالی‌تر بررسی خواهیم کرد و نهایتا تصمیم خواهیم گرفت.

وی گفت: این تصور که چنین دفتری در کوتاه مدت در تهران افتتاح شود، بعید می‌دانم به خصوص با توجه به بوروکراسی حاکم بر اتحادیه و علاوه بر آن این موضوعی است که ما درباره آن نظر داریم و باید آن را مطالعه کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره انتشار خبری در برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه دفتر اتحادیه اروپا به زودی در تهران تاسیس می‌شود، عنوان کرد: این خبر را در رسانه‌ها مشاهده کردم. من این خبر را تأیید نمی‌کنم و چنین چیزی نیست و کار زمانبر است و ما هنوز نظر دقیق و جامع کشور را در این خصوص نداریم.

به گزارش فارس ، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه نشست هفتگی امروز (دوشنبه)‌ با خبرنگاران به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره انتصاب سفرای جدید ایران در دمشق و مسقط با بیان اینکه روند انتخاب سفیر پیچیده و طولانی است، عنوان کرد: ماموریت سفیر قبلی در سوریه پایان پذیرفت و بلافاصله رایزنی‌ها برای انتخاب سفیر انجام شد. رایزنی‌های لازم درباره تعیین سفیر در عمان نیز حال انجام است، بخشی از کار صورت گرفته و امیدواریم هر چه زودتر سفرای خود را در سوریه و عمان معرفی کنیم.

وی افزود: هم عمان به دلایل خاص و هم سوریه، برای ما از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و علاقمند نیستیم حتی یک روز سفارت ما خالی از سفیر بماند و تلاش مجدانه‌ای داریم در اسرع وقت این خلاء پر شود و امیدوارم طی هفته‌های آینده سفرا در این دو کشور را معرفی کنیم.

قاسمی عنوان کرد: امیدوارم در کمتر از یک ماه آینده افراد شایسته مورد نیاز ما برای فعالیت در این دو کشور انتخاب شوند.

*انتخابات آمریکا

وی در پاسخ به سؤالی درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اینکه ترجیح می‌دهید کدام یک از کاندیداها پیروز شوند؟ با بیان اینکه انتخابات در هر جایی برگزار شود، پدیده خوبی است و خوشحالیم در هر جای دنیا یک انتخابات برگزار می‌شود حتی آمریکا، عنوان کرد: اینکه چه کسی از بین کاندیداهای موجود می‌تواند برنده انتخابات شود را مردم آمریکا تعیین می‌کنند و به آنها بستگی دارد و آنها هستند که انتخاب می‌کنند نه دیگران.

قاسمی افزود: ما در مسائل داخلی دیگران صحبت نمی‌کنیم و معمولا این را به خیلی‌ها که متوجه نیستند نیز گوشزد می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: منتظر می‌مانیم ببینیم مردم آمریکا چه کسی را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کنند. هر آنچه مردم در آمریکا انتخاب می‌‌کنند می‌تواند مورد قبول همه باشد، ولی به هر حال ما انتظار زیادی نداریم که اتفاق بزرگی درباره ایران بیفتد.

وی با بیان اینکه ما مسائل مشخصی با آمریکا داریم که مهمترین آن بحث برجام است که تعهد دولت آمریکا است، عنوان کرد: تصور نمی‌کنیم که با تغییر دولت در آمریکا هر دولتی بر سر کار بیاید تعهدات دولت آمریکا را زیر پا بگذارد و تعهد را اجرا نکند. در این زمینه خیلی نگران نیستیم.

*در سایر حوزه‌ها تعامل، دیالوگ و رایزنی مشخصی با دولت آمریکا نداشته و نخواهیم داشت

قاسمی افزود: فکر می‌کنیم دولت حاکم بر کاخ سفید نهایتا و به اجبار، حتی اگر نخواهد، باید به تعهدات دولت پیشین خود متعهد بماند و تعهدات خود را با دقت اجرا کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: نمی‌تواند هیچ دولتی در آمریکا یا هیچ فردی به عنوان رئیس جمهور انتخاب بشود و تفاهمات را نادیده بگیرد و این اصل مسلمی است.

قاسمی گفت که ما در سایر حوزه‌ها تعامل و دیالوگ و رایزنی مشخصی با دولت آمریکا نداشته و نخواهیم داشت، تا آمریکا در وضعیت و شکل فعلی خود قرار دارد و نمی‌تواند در سیاست‌های خارجی خود و نگاه خود نسبت به ایران تغییری ایجاد کند.

* عهدشکنی و بی اخلاقی آمریکا

یکی از خبرنگاران درباره اظهارات اخیر علی‌اکبر ولایتی مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اگر شروط رهبری در برجام کامل اجرا می‌شد، شرایط بهتری را داشتیم سؤال کرد که وی در این باره خاطرنشان کرد: من اظهارات ایشان را ملاحظه نکرده‌ام. ولی آنچه که می‌توانم بیان کنم شاید مدنظر ایشان آن باشد که آنچه که باید طرف مقابل بعد از تفاهم برجام انجام می‌داد به خوبی انجام نداده و با یک عهدشکنی و بی اخلاقی در طرف مقابل روبرو بودیم که هنوز هم در برخی موارد این وضعیت ادامه دارد و ما تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم که طرف مقابل به تعهداتش عمل کرده و آنها را اجرایی کند.

وی با بیان اینکه برخی مشکلات باقی مانده، یادآور شد: علی‌رغم اینکه بعد از برجام شاهد تحولات زیادی بودیم و گره‌های زیادی بعد از برجام باز شد و توانست دریچه‌هایی را در حوزه‌های اقتصادی و غیراقتصادی باز کند، ولی در برخی حوزه‌ها مشکلات باقی است. ول نهایتا ما مقصر این عدم انجام دقیق و لازم تعهدات را عمدتا دولت آمریکا می‌دانیم و می‌خواهیم آنها با صداقت بیشتری عمل کرده و به جای صحبت و حرف زدن زیاد کمک کنند که شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی بدون دلهره، ترس و نگرانی همکاری‌های بانکی خودشان را با ایران بهتر انجام دهند.

* سفر وزیر نفت مصر به ایران

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره سفر وزیر نفت مصر به ایران اظهار داشت: تاکنون از کانال‌های دیپلماتیک رسمی خبری در این زمینه نداشته‌ایم و تقاضایی هم درباره این سفر دریافت نشده است.

وی عنوان کرد: این موضوع بیشتر حاصل گمانه‌زنی خبری است.

* برخورد با شبکه‌‌های ایجاد شده در کنار سفارتخانه‌‌‌ها

خبرنگاری هم درباره اینکه برخی از متقاضیان ویزا در ایران در مسیر دریافت ویزا با برخی افرادی مواجه می‌شوند که مدعی ارتباط با سفارتخانه‌ها هستند و در این مسیر با درخواست‌های مالی غیرقانونی مواجه می‌شوند سؤال کرد که قاسمی در این باره گفت: شاهدیم شهروندان ایرانی به دلایل و تقاضاهای مختلفی از جمله سفرهای توریستی، بازرگانی، کاری و دیدار با اقوام به منظور اخذ ویزا به سفارتخانه‌های مختلف خارجی در تهران مراجعه می‌کنند، اما در همین چارچوب مدتی است که مشاهده می‌شود یک شبکه پیچیده در کنار برخی از این سفارتخانه‌ها فعالیت می‌کند و با عناوینی مثل اخذ سریع‌تر ویزا و یا دادن نوبت سریع‌تر جهت انجام اقدامات برای اخذ ویزا اقدام به فعالیت کرده و پول‌های هنگفتی را از مردم و مراجعه کنندگان طلب می‌کند که این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی شده است.

وی ادامه داد: حدود دو ماه پیش وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای که منتشر کرد این موضوع را مطرح کرد و ما اعلام کردیم که چنین وضعیتی وجود دارد و مردم متوجه این کلاهبرداری‌ها و شبکه‌های مافیایی که در اطرافی برخی از سفارتخانه‌ها فعالیت می‌کنند، باشند.

قاسمی با ذکر این نکته که متاسفانه این داستان همچنان ادامه دارد، از سفارتخانه‌هایی که این نوع شبکه‌ها در اطراف آنها فعالیت می‌کنند خواست که متوجه آثار و تبعات منفی این وضعیت برای خودشان، مردمشان و کشورشان باشند.

وی گفت: ما در این زمینه دستورات لازم را به مراجع قضایی و اطلاعاتی داده‌ایم و این وضعیت را رصد می‌کنیم و اگر مسئله ادامه پیدا کند، باید ورود کنیم و با سفارتخانه‌هایی که ممکن است برخی از عناصر آنها با این شبکه‌های مافیایی همکاری و ارتباط دارند، برخورد قاطع کنیم و حتی با ایرانیانی که بیرون از سفارت هستند، برخورد قاطعی خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: متاسفانه برخی از مردم به دلایل برخی از ضرورت‌هایی که دارند مجبور می‌شوند این مبالغ را به ناحق پرداخت کنند در حالی که فعالیت این شبکه‌ها قابل تحمل نیست و در وزارت خارجه طی هفته‌های اخیر گزارش‌های رسیده در این ارتباط را بررسی کرده و کمیته‌ای مسئول پیگیری این کار شده است.

وی بار دیگر تأکید کرد: سفارتخانه‌های خارجی مقیم در تهران باید برای دفاع از حیثیت و آبروی خود با فعالیت اینگونه شبکه‌ها و گروه‌ها برخورد کنند.

* دو تابعیتی‌ها

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی دیگر گفت که جمهوری اسلامی ایران تابعیت مضاعف را قبول ندارد و افزود: اتباع ایرانی که دارای دو تابعیت هستند نمی‌توانند شکایتی را علیه ایران مطرح کرده و تا مراحل نهایی پیش برود و درخواست خسارت کنند.

* بحث دفتر اتحادیه اروپا بحثی کارشناسی و پرونده آن روی میز باز است

خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه درباره گشایش دفتر اتحادیه اروپا در ایران سؤال کرد که قاسمی اظهار داشت: بحث دفتر یک بحث کارشناسی است و نهایتا در سطح کارشناسی با توجه به درخواست آنها در تهران مورد بررسی است و پرونده آن روی میز است و چه به صورت کارشناسی در ایران و چه مذاکرات کارشناسی با اتحادیه اروپا در این زمینه بحث می‌شود.

وی با اشاره به نشست ایران و اتحادیه اروپا که روز چهارشنبه در بروکسل در سطح معاونان برگزار خواهد شد، عنوان کرد: در این مذاکرات موضوعات فراگیری بحث خواهد شد از جمله محیط زیست، حقوق بشر، مواد مخدر، روابط دوجانبه و ...

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: بر اساس قراری که گذاشتیم شش ماه بعد مذاکرات در تهران ادامه خواهد یافت. سالی یک بار هم به صورت خاص در سطح وزرای خارجه این مذاکرات پیش بینی شده است.

* آمریکا در عمل حسن نیت لازم را نشان نداده

به گزارش فارس، قاسمی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری درباره دستورالعمل جدید وزارت خزانه داری آمریکا درباره مبادلات دلاری بانک‌ها و موسسات مالی غیرآمریکایی با ایران و اینکه این دستورالعمل چه تحولی در روابط بانکی ایران و اروپا داشته است؟ گفت: این وضعیت جدید می‌تواند تاثیرات مثبت خودش را داشته باشد. اینکه چه حد است باید صبر کرد. ولی چیز مهمی نیست. آمریکا کارهای بیشتری را باید انجام دهد که به حسن نیت آن بیشتر واقف شویم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: آمریکا در عمل حسن نیت لازم را نشان نداده و رفتارش به گونه‌ای است که شاید هنوز کمک می‌کند به اینکه دیوار بی اعتمادی باز هم بلندتر بشود.

وی گفت: آمریکا اگر خواستار وضعیت دیگری هست باید در نوع نگاه و رفتارش و عملکردش در قبال ایران پاسخگو باشد و به گونه‌ای دیگر عمل کند که این شائبه وجود نداشته باشد که آنها از ابزارهایی که در دستشان است علیه ایران استفاده می‌‌کنند.

ادامه دارد ...

ارسال نظر: