علی باقری در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین:

نمی‌توان هم وابستگی و دلبستگی دنیوی را حفظ کرد و هم انقلابی ماند/ همین افراد از مدعیان قانونی بودن حقوق‌های نجومی هستند

کدخبر: 2072830

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: نمی‌توان هم وابستگی و دلبستگی دنیوی را حفظ کرد و هم انقلابی ماند و بر همین اساس است که عده‌ای با تفکر انقلابی مخالفت کرده و آن را به تندروی و افراط گرایی متهم نموده و خود را عقلگرا قلمداد می‌کنند، چرا که آنها قدرت رهایی خود از دلبستگی دنیا را ندارند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، علی باقری عضو تیم مذاکره کننده هسته ای سابق کشورمان صبح امروز در دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین گفت: امروز یکی از مهمترین عرصه های چالش برانگیز فکری و سیاسی کشور، رویارویی دو تفکر انقلابی و غیر انقلابی است.

وی افزود: تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری طی یک سال اخیر بر لزوم پای بندی به روحیه ی انقلابی در عرصه های مختلف اجرایی، سیاستگزاری قضایی و حوزوی نشانگر اهمیت این موضوع است که البته این رویارویی مختص زمان حاضر نیست و در طول سالهای پس از پیروزی و حتی پیش از انقلاب نیز تقابل دو جریان انقلابی و غیر انقلابی با نشیب و فرازهایی وجود داشته است.

باقری ادامه داد: در این میان جریانی وجود دارد که با نفی انقلابی گری خود را مدعی عقل گرایی قلمداد میکند و بر این اساس انقلابی گری را به دروغ تندروی، افراط گرایی و بی تدبیری نامیده و جریان غیر انقلابی را عقل مدار جلوه میدهد.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای سابق تاکید کرد: از آنجا که هر موضوعی در فرآیند عینیت یافتن، نیازمند گذر از سه مرحله «شناخت»، «تصمیم» و «اقدام» است، عقلانیت در جریان انقلابی عمیقتر و قابل اتکا تر از تفکر غیرانقلابی است زیرا عقلانیت در تفکر انقلابی ریشه در دیانت داشته و از این رو جریان انقلابی را جامع نگر تر و ژرف اندیش تر می سازد.

وی افزود: شاخص در شناخت موضوع ها و پدیده ها در تفکر انقلابی«‌بصیرت» است، این در حالی است که در تفکر مدعیان عقل گرایی «فهم عرفی» مدرک و مبناست چرا که آنها مبانی دینی را در حیات اجتماعی موثر و قابل اتکا نمیدانند.

باقری ادامه داد: در مرحله تصمیم نیز تفکر انقلابی قوی تر و مصمم تر است چرا که شاخص این تفکر در مرحله تصمیم «ایمان» است. در حالی که جریان مدعی عقل گرایی در فضای بی متناهی «نسبت گرایی» رهاست. هم چنین در مرحله اقدام و عمل، انقلابی گری به جریان انقلابی جسارت میدهد در حالی که جریان غیر انقلابی اسیر محافظه کاری خواهد بود. از این رو تفکر انقلابی در هر سه مرحله شناخت، تصمیم و اقدام جریان انقلابی رامصمم تر وشجاع تر خواهد ساخت.

معاون بین الملل دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی کشورمان افزود: از این رو مقام معظم رهبری تاکید دارند تا روحیه انقلابی در عرصه های مختلف جلوه گر شود و موتور محرک کشور صرفا با روحیه انقلابی سرعت می یابد.

باقری با بیان اینکه امام خمینی سردمدار تفکر انقلابی در عصر ماست، گفت: پیروزی تفکر انقلابی بر جریان متحجر که نفی کننده حرکت انقلاب اسلامی بودند و همچنین پیروزی تفکر انقلابی بر جریان محافظه کار و سازشکار دولت موقت و نیز پیروزی تفکر مقاومت در مقابل استکبار بر تفکر نرمش و سازش در مقابل آن برخی از نمودهای کارآیی و کار آمدی روحیه انقلابی در اداره کشور است.

وی ادامه داد: این تفکر موجب شد تا رژیم سلطنتی شاه سرنگون شود، ایران هسته ای شود و اراده ایران به عنوان یک موقعیت غیر قابل انکار در فلسطین، لبنان، سوریه و یمن بر امریکا و ایادی منطقه ای آن تحمیل شود.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای سابق در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: دلیل برتری ایران در منطقه و پیروزی بر توطئه های امریکا و ازناب منطقه ای اش چیزی نیست جز مدیریت انقلابی سردار قاسم سلیمانی.

باقری افزود: همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند از ویژگیهای انقلابی بودن تقوای دینی و سیاسی است، تقوای دینی را میتوان به تقوای فردی تعبیر کرد که جزو الزامات یک انسان مومن است.

وی ادامه داد: تقوای سیاسی که در جامعه دینی معنا پیدا میکند نیز به معنای تقوای حاکمیتی است و منظور از تقوای حاکمیتی این است که بسیاری از اموری که بر یک فرد عادی مباح و حلال است، به محض اینکه آن فرد به حاکمیت در نظام اسلامی برسد بر او حرام می شود.

باقری افزود: دنیاگریزی یکی از الزامات انقلابی گری است و دنیا طلبی یکی از آفات انقلابی گری است و منظور از دنیاطلبی دزدی و اختلاس نیست بلکه تجملات و تشریفات از مصادیق دنیا طلبی محسوب میشود.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای سابق خاطرنشان کرد: از این رو نمیتوان هم وابستگی و دلبستگی دنیوی را حفظ کرد و هم انقلابی ماند! و بر همین اساس است که عده ای با تفکر انقلابی مخالفت کرده و آن را به تندروی و افراط گرایی متهم نموده و خود را عقلگرا قلمداد میکنند، چرا که آنها قدرت رهایی خود از دلبستگی دنیا را ندارند.

باقری در پایان تاکید کرد: جالب اینکه همین عده از مدعیان قانونی بودن حقوق های نجومی هستند که مقام معظم رهبری آن را حرام توصیف کردند.

ارسال نظر: