در مراسم تکریم و معارفه وزیر ارشاد در تالار وحدت عنوان شد:

جنتی: هر هفته یک سوژه داشتیم که دو ماه گرفتار آن بودیم/ جهانگیری: قدرت فرهنگ از قدرت سیاست و اقتصاد قوی‌تر است

کدخبر: 2072845

مراسم تودیع علی جنتی و معارفه سیدرضا صالحی امیری، عصر امروز باحضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، حسین فریدون ، جمعی از اصحاب هنر و فرهنگ در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین » ، مراسم تودیع علی جنتی و معارفه سیدرضا صالحی امیری، عصر امروز باحضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، حسین فریدون ، جمعی از اصحاب هنر و فرهنگ در تالار وحدت برگزار شد.

تغییر و تحولات ممکن است در روند اداری هم تغییر ایجاد کند

در ابتدای این مراسم، محمد سریر، رئیس شورای عالی هنرمندان در این مراسم با خواندن یک دوبیتی گفت: گاهی تحولات و تغییرات ممکن است در روند اداری هم تغییر ایجاد کند.

وی افزود: اقای جنتی که شاید از دو دهه قبل با ایشان آشنا بودم، در طول فعالیت سه ساله ایشان ، دیدم که از اکثریت امکانات برای روابط استفاده کردند.

هنرمندان تحمل خیلی از ضربه ها را ندارند

سریر گفت: برای اقای صالحی امیری هم ارزوی موفقیت دارم، راه شان شاید سخت باشد اما باید امید داشت؛ آن چیزی که جامعه هنری امروز دنبال می کند، ساختن امید است، هنرمندان تحمل خیلی از ضربه ها را ندارند.

وی افزود: در شرایط و روزگار امروز ، مسیر را با توجه اعتقادت مان روشن کنیم، از اقای جنتی سپاسگذارم به خاطر همه زحمت شان؛ امیدوارم اقای صالحی که اکنون عزم خود را برای این هدایت حوزه جمع کرده اند در راهشان موفق باشند.

آرزوی صبر و سکون دارم برای کشتی وزارت ارشاد

در ادامه مراسم عبدالجبار کاکائی شعری را قرائت کرد. کاکایی گفت: آرزوی صبر و سکون دارم برای این کشتی وزارت ارشاد، اقای جنتی میدان مناسبی را برای جامعه ملی قرار داد، وفاق ملی را ایشان در عرصه فزهنگ نشان دادند.

وی ادامه داد: من همیشه این وفاق ملی را بدون دیدگاه های سیاسی ارزو داشتم و کاش همیشه این نگاه در همه جا دیده شود.

جنتی اقدامات بسیار خوبی در طول دوره وزارت انجام داد

در ادامه محمود اموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در این مراسم گفت: اگر نگاهی مقایسه ای داشته باشیم به وزارت خانه های مختلف، وزارتخانه ای مشغول تر از وزارت ارشاد پیدا نمی کنیم.

وی افزود:اولین کار آقای جنتی انتخاب معاونین بود؛ انتخاب سید عباس صالحی با وجود همه مسائل و مشکلاتی که این دولت مواجه بود، به شایسته ترین وجه این حوزه را رسیدگی کردند. اموزگار گفت: یکی از موضوعات این است که اقای جنتی اقداماتی را انجام دادند که بی سابقه بوده است، واسپاری امور به بخش خصوصی و مالیات کتابفروشان ازجمله کارهای موفق آمیر ایشان بود.

وی تاکید کرد: به نظر بنده این موارد کافی است تا نام ایشان در وزارت ارشاد ماندگار شود؛ صالحی امیری هم نامشان در حوزه فرهنگ شناخته شده است، من اطمینان دارم که با توجه به اینکه درد را می شناسند بتوانند برنامه ای را تدوین کنند که آینده را روشن و مشخص کند.

اقای جنتی با رویکرد عقلانیت و تدبیر با اهالی هنر همراه بودند

در ادامه خشایار اعتمادی خواننده در این مراسم گفت:اقای جنتی با رویکرد عقلانیت و تدبیر با اهالی هنر همراه بودند و نکته ای که دیگران به آن نپرداختند، من می گویم، شائبه بین تقابل بین دولت و مجلس است؛اما رای مجلس به وزاری پیشنهادی نشان دهنده این وفاق است.

آقای وزیر خدا به شما صبر دهد!

اعتمادی ادامه داد: اقای وزیر خدا به شما صبر دهد، زیرا انتظارات اهالی هنر تمامی ندارد.

وی افزود: بحث تعامل و ایجاد تعادل در ارشاد بسیار مهم است، اقای صالحی امیری، شما دغدغه افت اخلاقیات در جامعه را دارید؛ جامعه فرهنگ و هنر انتظار دارد شما دغدغه ها و دل پرسه های جامعه هنر را ببینید.

اعتمادی در پایان گفت: امیدواریم حمایت شما در سایه اعتماد و عدالت باشد.

به خاطر باز کردن در بسته خانه سینما متشکریم

در ادامه مراسم فرشته طائرپور صحبت هایش را خطاب به جنتی اغاز کرد و گفت: ما یادمان هست که قبل از انتخاب جنابعالی برای وزارت ارشاد سینمای ایران شما را نمی شناخت. وی گفت: امروز که می روید تردید ندارم که سینما را بیش از گذشته دوست دارید.سینما چه کسی بخواهد و چه نخواهد عزیز هست و مرجع؛ شما امروز از سینما نمی روید؛ کما اینکه تمام مدیران و وزیران قبلی اش نرفتند؛ شما بهتر از ما میدانید که از صحنه مدیریت حذف نخواهید شد.

این تهیه کننده گفت: من اعلام می کنم که سینمای ایران انقدر مروت دارد که ازشما به خاطر باز کردن در بسته خانه اش از شما تشکر کند؛ کاش همه ما فرصت ببشتری داشتیم برای اینکه بتوانیم کارهایمان وا جبران کنیم.

آقای صالحی امیری سینمای ایران از شما امنیت می خواهد

وی با اشاره به صالحی امیری گفت: طلب امروز من از شما امنیت است، اقای وزیر سینمای ایران از شما امنیت می خواهد.

وی گفت: آیا قمه زنان کف خیابان را به خاطر پایین کشیدن یک فیلم جمع خواهید کرد؟ آیا می شود بازار سرمایه گذاری فیلم ها را ساماندهی کنید؟آیا می توانید برای برنامه های صداوسیما که فقط به کوبیدن فیلم ها تلاش می کند، برنامه ای داشته باشید؟ همگی منتظر برنامه های شما هستیم .

دعایی: آقای جنتی حق به گردن من دارند

در ادامه این مراسم حجت الاسلام دعایی از همکاری علی جنتی در دوران پیش از انقلاب برای خروج از مرز خبر داد و گفت: اقای جنتی حق به گردن من دارند دوران اوارگی برای مدارکی که به ما دادند تا از مرز عبور کنیم ایشان پاسپورتهایی را در اختیار ما قرار دادند تا از مرز عبور کردیم.

وی با بیان تلاشهای جنتی برای رسیدن به امام در نجف ادامه داد: خود را به زحمت انداختید تا به امام برسید و دستاوردها را به ایشان عرضه کنید تا دلشان شاد شود.

دعایی به انتخاب معاونین جنتی در ارشاد اشاره و انها را مناسب دانست و از تلاشهای جنتی برای عدم تعطیلی روزنامه هم تشکر کرد و بیان داشت: شما وساطت‌هایی کردید تا کور سوی از امید را ایجاد کنید. و تعطیل نشود هرچند تسلیم شدیم اما از شما متشکرم.

فقط به اصحاب فرهنگ و هنر احترام قایل شدیم

در ادامه علی جنتی، وزیر سابق ارشاد گفت: تشکر می کنم از حضور همه هنرمندان و آقای جهانگیری؛ عرض تبریک داریم خدمت اقای صالحی امیری، ایشان نعمم الخلف برای وزارت ازشاد هستند

وی با انتقاد از اتاق‌های فکر برای تهیه جزوه جهت ارایه ائمه جمعه و سایر مسئولین برای کشیده شدن فرهنگ به ولنگاری گفت: مثلا در حوزه کتاب اتاق‌های فکری تشکیل شد و تمام آنچه در کشور منتشر می‌شد را رصد می‌کردند. میگشتند تا ببینند در کجای یک کتاب کدام پاراگراف مطلبی وجود دارد که با سلیقه آن‌ها نمیخواند یا چه تصویری وجود دارد و با کمک رسانه‌ها آن‌را مساله می‌کردند.

هر هفته یک سوژه داشتیم که دو ماه گرفتار آن بودیم

وزیر سابق ارشاد افزود: ما هر هفته یک سوژه داشتیم که دو ماه گرفتار آن بودیم. باید به این مهم اشاره می کردیم که ممیزی کتاب را قبول داریم در این دوره 21 فرهیخته به شورایعالی فرهنگی برای ناظران کتاب معرفی کردیم و نظارت می کنند در دولت قبل این مصوبه اصلا ابلاع نشد و بدون ناظر فعالیت می کردند کسی هم معترض نبود.

جنتی همچنین درباره تشکیل اتاق فکری برای مقابله با موسیقی و کنسرت گفت: با بهره‌گیری از رسانه ها تکخوانی خانم‌ها را مطرح کردند و عکسی را روی میز نمایندگان گذاشتند.

همه در برابر برگزاری کنسرت صف آرایی کردند

وی ضمن اشاره به سخنان مراجع و اینکه گلایه می‌کردند کشور به چه جهتی می‌رود گفت: آن‌ها به تک‌خوانی اشاره می‌کردند و عنوان می‌داشتند که ببینید کشور به چه جهتی کشیده می‌شود. این نوع اعتراضات بود و بعد مقابل تمام کنسرت‌ها را گرفتند اما برای این اعتراضات شیوه نامه را تنظیم کردیم برای برگزارکنندگان و مجریان. اما گفتند تماشاچی ها حجاب را رعایت نمی‌کنند پس نباید کنسرت برگزار شود! در ادامه برخی سهرها چون مشهد قم و شیراز استثنا شد چون مورد احترام است پس نباید کنسرت برگزار شود. بعد از ان ائمه جمعه دستگاه قضایی و نیروهای خود سر همه در برابر برگزاری کنسرت صف ارایی کردند.

جنتی ادامه داد: این اتاقهای فکر در حوزه هنرهای نمایشی هم بود با وجود اینکه هر شب در تهران حدود ١٠٠ تیاتر برگزار می شود و نمیتوان مدام نیروهایی مراقب باشند اما این اتفهای فکر ناظر داشتند تا ببینند یک بازیگر چه دیالوگی داشت اگر مطلوب انها نبود یا خانمی روسری اش عقب رفته یا... ایراد بگیرند در حوزه سینما هم اینگونه بود در حالی که ما حتی برای ترانه شعر و اهنگ هم نظارت داشتیم و تایید می‌شد، فرضا در ٨٠ هزار عنوان که تولید می‌شود یک پاراگراف در رمانی مشکل داشته است اما ان ٧٩ هزار عنوان منتشره را نمی‌گویند.

کشور را نمی شود با یک سلیقه اداره کرد

وزیر سایق ارشاد گفت: ما معتقد هستیم که کشور را نمی شود با یک سلیقه اداره کرد؛ همه سلیقه ها را باید در نظر گرفت: کشور به نشاط نیاز دارد؛ عده ای هستند که به همه سرمایه های اجتماعی کشور چوب حراج می زنند.

جنتی در پایان تاکید کرد: بسیار خوشحالم که امروز سکان وزارت به دست برادری فرهیخته سپرده شده است؛ اقای امیری با توانی که دارند می توانند این مسئولیت را به خوبی انجام دهند.

متاسف هستیم که از ادامه خدمت ایشان در وزارت ارشاد محروم شدیم

در ادامه این مراسم جهانگیری معاون اول رئیس جمهور گفت: این مراسم برای پاسداشت اقای جنتی بنا نهاده شده است؛ هر دو این عزیزان برای چهره های فرهنگ و هنر شناخته شده هستند.

وی افزود: ما متاسف هستیم که از ادامه خدمت ایشان در وزارت ارشاد محروم شدیم؛ اقای جنتی در زمان شروع مسئولیت با سختی ها و ناهمواری های زیادی روبرو بودند.

جهانگیری گفت: ایشان تلاش کردند تا امید را به جامعه هنر برگردانند؛ اقای صالحی امیری هم چهره شناخته شده ای هستند و باید همان مسیر افای جنتی را ادامه دهند.

قدرت فرهنگ از قدرت سیاست و اقتصاد قوی تر است

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: قطعا پذیرش مسئولیت در شرایط فعلی، بیانگر عزت نفس و روح خدمت گذاری ایشان اشت؛ امیدوارم با قدرت تشخیص ، ایشان بتوانند اولویت بندی هایی را انجام دهند.

وی گفت: حوزه فعالیت وزارت ارشاد بسیار گسترده است، قدرت فرهنگ به واقع از قدرت سیاست و اقتصاد قوی تر است، به همین دلیل انتظار از فرهنگ بسیار زیاد است.

فرهنگ می تواند راهگشای بسیاری از مسائل باشد

وی با اشاره به جلسه آسیب های اجتماعی با حضور رهبر انقلاب گفت: در این جلسه هم تاکید شد که فرهنگ می تواند راهگشای بسیاری از مسائل باشد.

جهانگیری گفت: کسانی که در این بخش فعالیت می کنند بایذ خودشان وا برلی شرایط سخت اماده کنند؛ ایا وزارت ارشاد قادر است به حجم عظیمی از انتظارات پاسخ دهد .این

وی گفت: وقتی بخش فرهنگ ناتوان باشد؛ اقتصاد و سیاست هم ناتوان می شوند؛ علی رغم محدودیت هایی که وجود داشت اقای جنتی گام های موثری برداشت.

جهانگیری گفت: ما خواستیم با شروع دولت تدبیر و امید به قانون بازگردیم ، ریشه اختلاس را بخشکانیم، جلب اعتماد از دست رفته مردم را به دست آوریم.

رهبری دیدگاه شان راجع به فرهنگ روشن است

وی گفت: رهبری دیدگاه شان راجع به فرهنگ روشن است؛ برخورد مدیرلان فرهنگی با مسائل بدور از افراظ و تفریط باشد، در بخش اقتصاد مقاومتی هم با تکیه بر ظرفیت داخلی کشور هم می توانیم این مسئله را پیگیری کنیم.

جهانگیری گفت : ظلم به مردم است اگر از همه ظرفیت ها استفاده نکنیم، امیدوارم علی رغم همه نامهربانی ها بتوانید موفق باشید.

زمانی در مجلس سوم، اقای ناطق نوری به دانشگاه تهران رفتند اما نتوانستند سخنرانی کنند؛ ایشان در مجلس چپ آن موقع در اقلیت بودند اما همان موقع جلسه ای تشکیل شد و گفتمد زمانی این بی قانونی جلوی شما را هم خواهد گرفت بی قانونی در هیچ جا خوب نیست اگر بی قانونی بیاید گریبان همه را خواهد گرفت.

ارسال نظر: