واکنش رئیس قوه قضائیه به سخنان روحانی در نمایشگاه مطبوعات:

خودتان شفاهاً یا کتباً بارها گفته‌اید که چرا با فلان روزنامه و سایت برخورد نمی‌کنید

کدخبر: 2072855

آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: برخی می‌گویند قلم‌ها را به بهانه‌های واهی نشکنیم یا دهان‌ها را به بهانه‌ای غیراساسی نبندیم؛ واضح است خطاب آنان به دستگاه قضایی است، این نوعی افترا و توهین به قوه قضائیه است و عجیب است کسانی که چنین افتراها و اهانت‌هایی را به قوه قضائیه روا می‌دارند، مدام هم دم از اخلاق و اسلام می زنند.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با تسلیت ایام شهادت سبط نبی اکرم(ص) حضرت امام حسن مجتبی(ع) بنا به روایتی که هفتم صفر را روز شهادت ایشان می داند، اظهار کرد: ماه صفر همانند ماه محرم، ماه عزا و اندوه محبان اهل بیت(ع) است خصوصا از اربعین تا آخر این ماه.

رئیس قوه قضاییه افزود: هم اربعین یک روز خاص برای شیعیان است که بحمدالله مراسم این روز هر سال باشکوهتر از سال گذشته برگزار می شود و هم روزهای پایانی این ماه مصادف با ارتحال بالاترین مقام معنوی عالم پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) و شهادت امام رضا(ع) است؛ لذا این ایام را به همه هموطنان تسلیت عرض می کنیم و امیدواریم که خداوند توفیق رهروی اهل بیت را به همه ما عنایت کند.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به سالروز 13 آبان و برپایی راهپیمایی ضد استکباری در کشور، به سخنان مهم رهبر معظم انقلاب به مناسبت این روز اشاره کرد و گفت: برخی تلاش دارند بغض و دشمنی آمریکا را نسبت به کشور ما و انقلاب تا حد یک تعصب تقلیل دهند و آن را کمرنگ کنند که البته خوشبختانه مقام معظم رهبری این سخن فریبکارانه را افشا کردند.

رئیس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها تا امروز ظلم های بسیاری بر ملت ما روا داشته‌اند و فریبکاری آنها بیش از بیش آشکار شده است که آخرین مورد آن نیز بدعهدی و خلف وعده آمریکا در موضوع برجام بود. از سوی دیگر در همین چند روز اخیر رئیس جمهور آمریکا که مدت زیادی به پایان مسئولیتش باقی نمانده بار دیگر زهر خود را به ملت ایران ریخت و قانون تمدید وضعیت اضطراری علیه ایران را امضاء کرد.

آیت الله آملی لاریجانی تاکید کرد: ملت ما با فریاد بلند «مرگ بر آمریکا» می خواهد بگوید که دشمنی آمریکا با ایران تمام نشده اما مشخص نیست چرا عده ای به دنبال کمرنگ جلوه دادن این دشمنی واقعی هستند.

رئیس قوه قضاییه افزود: راه حل اساسی مشکلات کشور همانگونه که رهبر معظم انقلاب نیز بارها تاکید فرموده اند، نه اتکا به آمریکا بلکه اتکا به خود، خود باوری و میدان دادن به جوانان کشور است. اقتصاد مقاومتی نیز یک راهبرد در همین راستا است و ما اگر بحث تحقیق و پژوهش در عرصه های مختلف و موضوعاتی نظیر هوا فضا را جدی تر بگیریم و با همین شتاب راه خود را ادامه دهیم مسیر اقتدار کشور هموارتر می شود اما اگر دست روی دست بگذاریم و چشممان به دیگران باشد باید روز به روز شاهد افول بیشتر خود باشیم.

آیت الله آملی لاریجانی با انتقاد از برخی سیاست ها در حوزه واردات کالا و عدم حمایت از تولید داخلی، حل مشکلات کشور را در گرو خود باوری و کار انقلابی دانست و بیانات روشن و آشکار مقام معظم رهبری در 13 آبان را روشنگرانه و مهم توصیف کرد.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری نمایشگاه مطبوعات تصریح کرد: مطبوعات و رسانه ها در هر کشوری نقش شفاف سازی و آگاهی بخشی را بر عهده دارند و فی‌الجمله نظام فکری جامعه را شکل می دهند. حتی در امور ارزشی و دینی اینگونه است، یعنی چه در این امور جامعه رشد کند و چه رو به زوال برود قطعا رسانه ها دخیل بوده اند.

آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه همه موظفند از نقش آگاهی بخشی رسانه ها دفاع کنند، مطبوعات را چشم بینای جامعه و مانع بسیاری از تخلفات توصیف کرد و افزود: آزادی بیان در جمهوری اسلامی با وجود تبلیغات مسمومی که در این زمینه می شود، یک آزادی معقول و منطقی و واقعی است.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: در عرصه مطبوعات و رسانه ها از صدا و سیما گرفته تا روزنامه ها، همه قوا را نقد می کنند منتهی برخی انتظارات بالایی دارند و می خواهند آزادیشان مطلق باشد در حالیکه در هیچ کجای دنیا و در هیچ نظام سیاسی، آزادی مطلق وجود ندارد زیرا آزادی ها با هم دچار تزاحم می شوند. گاهی آزادی یک فرد با آزادی فرد دیگر مزاحمت می‌کند. گاهی آزادی فردی ممکن است با ارزش های اخلاقی یا مصالح ملی تزاحم پیدا کند. در تمامی کشورها حتی در نظام های لیبرال دمکراسی معتقدند که آزادی به نحوی باید محدود شود چنانکه می بینیم خود آنها در بحث تاریخی هلوکاست انکار آن را مخالف مصالح خود می بینند و آن را ممنوع می کنند.

آیت الله آملی لاریجانی یادآور شد: ما در جمهوری اسلامی، قانون اساسی و اسلام را به عنوان چارچوب های اصلی حیات سیاسی خود شناخته ایم و قانون اساسی را نه از باب زور بلکه به عنوان بستر زندگی سیاسی خود پذیرفته ایم. بر همین اساس مطبوعات، رسانه ها و همه مسئولان باید ملتزم به قانون اساسی و شرع مقدس اسلام باشند و این را نباید نوعی مقید یا مضیق ساختن مطبوعات تلقی کرد چرا که ارزش های اخلاقی و قانونی، برای آزادی واقعی انسان ها هستند و خط کشی های اسلام نیز برای حمایت از همین آزادی ها است.

رئیس دستگاه قضا با تاکید بر لزوم نقش آفرینی مطبوعات در جهت ارتقا سطح فرهنگی جامعه، انتشار مطالب مبتنی بر افترا، توهین و شایعات از سوی رسانه ها را شرعا و قانونا ممنوع دانست و با بیان اینکه چنین مطالبی باید برای همه مطبوعات خط قرمز باشد، تصریح کرد: متاسفانه قوه قضاییه در همه جا مظلوم واقع می شود زیرا کار این قوه، قضاوت است و در هر پرونده ای ممکن است یک طرف ناراضی یا حتی هر دو طرف ناراضی باشند. در مورد مطبوعات نیز همین گونه است یعنی گاهی مطبوعات شاکی خصوصی دارند یا دادستان از جنبه عمومی به موضوع ورود پیدا می کند که این را نباید تقیید مطبوعات بدانیم.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: برخی فشار می آورند که چرا فلان روزنامه را نمی بندید و برخی دیگر فشار می آورند که چرا فلان رسانه را توقیف کرده اید؛ در پاسخ به تمام این فشارها ما یک سخن داریم و آن اینکه ما راه خود را براساس قوانین کشور و موازین شرعی طی می کنیم و اگر عنوان مجرمانه ای بر اقدام یک روزنامه یا رسانه صدق نکند دلیلی ندارد به موضوع ورود پیدا کنیم.

رئیس قوه قضاییه با انتقاد از برخی اظهارات در ایام اخیر خاطرنشان کرد: برخی می گویند قلم ها را به بهانه های واهی نشکنیم یا دهان ها را به بهانه‌ای غیر اساسی نبندیم؛ واضح است خطاب آنان به دستگاه قضایی است. این نوعی افترا به قوه قضاییه است و بلکه توهین و عجیب است کسانی که چنین افتراها و اهانت هایی را به قوه قضاییه روا می دارند، مدام هم دم از اخلاق و اسلام می زنند. اینگونه افتراها و توهین‌ها با کدام اخلاق و اسلام، سازگار است؟! اینگونه افتراها به قوه قضاییه و تضعیف دستگاه قضایی به سود چه کسی است؟

آیت الله آملی لاریجانی خطاب به گوینده چنین سخنانی تصریح کرد: برادر بزرگوار شما خودتان شفاهاً یا کتباً با واسطه یا بی‌واسطه بارها گفته اید که چرا با فلان روزنامه یا فلان سایت برخورد نمی کنید یا نزد مقام معظم رهبری گلایه می کنید که چرا دستگاه قضایی با فلان روزنامه برخورد نکرده است. اما وقتی در بین اهالی مطبوعات و رسانه حضور می یابید ندای آزادی مطبوعات سر می دهید و اینکه قلم‌ها را نشکنید و دهانها را نبندید! البته ما به هیچ کدام از این سخنان کاری نداریم و راه قانونی خود را می رویم.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه موضوع رسانه واجد حساسیت های خاصی است اظهار کرد: ما همواره تاکید داریم که پیش از طی شدن روند قانونی یک پرونده و رسیدگی های قضایی و صدور حکم، نام کسی در رسانه ها برده نشود و آبروی کسی نرود. البته منکر این نیستیم که ممکن است خود قوه قضاییه هم در جاهایی مرتکب این اشتباه شده و از کسی نام برده باشد اما اصل این موضوع همواره مورد تاکید است که به بهانه آزادی بیان و آزادی مطبوعات نباید به کسی افترا بزنیم و آبروی افراد را در معرض تهدید قرار دهیم.

آیت الله آملی لاریجانی همچنین با اشاره به برخی اظهار نظرها پیرامون سپردن تشخیص تخلفات مطبوعاتی به اهالی مطبوعات، این سخن را خام و غیر حقوقی توصیف کرد و افزود: مثالی که در این زمینه می زنند، نظام پزشکی است حال آنکه هم مثال و هم ممثل در این جا غلط است.

رئیس قوه قضاییه در توضیح این موضوع با تبیین روند تصویب قانون قبلی مطبوعات و کشمکش های موجود میان مجلس و شورای نگهبان در زمان تصویب این قانون تاکید کرد: تشخیص جرم قطعاً با قاضی است و ارجاع آن به غیر قاضی، و تحمیل آن بر قاضی خلاف شرع است و همین نکته استدلال شورای محترم نگهبان در رد لایحه قبلی مطبوعات در اوایل دهه هشتاد بود. ارجاع به کارشناس برای تشخیص موضوع و نظر مشورتی مانعی ندارد و بلکه بر حسب قانون در مواردی لازم است. در نظام پزشکی نیز همین گونه است و آرای هیئت های بدوی نظام پزشکی طبق قانون، یک نظر مشورتی کارشناسی و تخصصی است. اگر غیر از این باشد خلاف شرع و قانون است و نه تنها هیئت منصفه مطبوعات یا هیئت های رسیدگی کننده در نظام پزشکی بلکه حتی خود بنده نیز به عنوان رئیس قوه قضاییه نمی توانم در رای قاضی دخالتی داشته باشم زیرا قاضی در مقام استدلال و صدور رای، مستقل است.

آیت الله آملی لاریجانی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به دستاوردهای سفر هیئت عالی قضایی کشورمان به عراق در هفته گذشته تشریح کرد: در عراق با مسئولان و مقامات این کشور و همچنین علما و مراجع بزرگ تقلید در نجف دیدارهایی داشتیم و ضمن شنیدن نقطه نظرات آنان دیدگاههای خود را بیان کردیم.

رئیس دستگاه قضا افزود: دیدارمان با حضرت آیت الله سیستانی حفظه الله حدود دو ساعت به طول انجامید که بیست دقیقه آن با حضور دوستان بود و مابقی به صورت محرمانه انجام شد. البته جزئیات این مذاکرات را بیان نمی کنم اما می توان گفت که در مجموع مذاکرات مثبت و سازنده ای بود.

آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر سیطره فضای معنوی بر سفر هیئت ایرانی به عراق، به امضای تفاهم نامه ای میان دو کشور اشاره و بر لزوم افزایش سطح سفرها و همکاری های ایران برای کمک به عراق تاکید کرد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه عراق امروز در یک پیچ تاریخی بسیار مهم قرار گرفته است تصریح کرد: این کشور با سابقه تمدنی عظیم و افکار بلند اسلامی امروز گرفتار تروریسم است که البته خوشبختانه در مقابله با این جریانات به توفیقات بزرگی دست یافته و امیدواریم موصل نیز به زودی آزاد شود.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: برخی کشورهای منطقه به جای حمایت از عراق مدام در پی تخریب این کشور و تجهیز تروریست ها هستند لذا دوستداران مردم عراق و بویژه مسئولان عالی کشورمان لازم است برای حمایت و کمک به این کشور، به صورت فعال تری عمل کنند و با افزایش سطح تعاملات و همکاری ها در جهت تقویت استقلال عراق گام بردارند.

رئیس قوه قضاییه همچنین با اشاره به برخی مفاد تفاهم نامه امضا شده میان هیئت قضایی ایران و عراق، اظهار کرد: تعامل دستگاه قضایی دو کشور، آموزش قضات عراق از سوی ایران و همچنین همکاری های حقوق بشری چه در چارچوب مبانی اسلامی و چه در سطح بین المللی از جمله مهمترین مفاد این تفاهم نامه بود که امیدواریم برای هر دو کشور مفید باشد.

ارسال نظر: