گزارش «نسیم آنلاین» از وضعیت اسفبار بنگاه‌های اقتصادی در دولت روحانی: آیا از رکود خارج شدیم؟

یک پنجم واحدهای تولیدی کشور امسال تعطیل شدند

کدخبر: 2073043

دولتمردان گفته‌اند که ۷۵۰۰ واحد تولیدی در سال جاری به بنگاههای تولیدی تسهیلات داده اند اما تولید کنندگان نسبت به این آمار اظهار بی خبری می کنند و در واقع هنوز با وجود گذشت بیش از هشت ماه از آغاز سال جاری مشخص نیست که این تسهیلات به چه تولید کنندگانی رسیده است

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: این روزها از هر طرف که بخواهیم وضعیت تولید در کشور را مورد بررسی قرار دهیم، با چیزی جز رکود و تعطیلی واحدهای تولیدی رو به رو نمی‌شویم. وضعیت تولید در کشور طی 1100 روز گذشته بسیار نگران کننده است و در واقع روزی نیست که خبر تعطیلی یک واحد صنعتی در رسانه‌ها منتشر نشود. از برندهای بزرگ و قدیمی کشور مثل ارج، آزمایش و یا پارس الکتریک گرفته تا کارخانه‌های قدیمی و ریشه داری مثل کارخانه قند ورامین و یا کارخانه روغن نبایتی قو در 3.5 سال فعالیت دولت تدبیر و امید تعطیل شده‌اند و دولتمردان هم عملا فعالیتی برای احیای آنها انجام نداده‌اند. اخیرا ابوالفضل روغنی گلپایگانی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در گزارشی تکان دهنده خبر از تعطیلی 40 درصد شهرکهای صنعتی و شرکت‌های کوچک و متوسط را داده و آن را نشان دهنده از دست دادن مشاغل عمده در کشور دانسته است.

همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت هم اعلام کرده که 12 درصد مجموع بنگاه‌های صنعتی کشور، معادل 10 هزار و 519 واحد تا پایان سال گذشته تعطیل شدند که تا پایان نیمه اول امسال به 19 درصد رسیده اند. اخیرا محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت هم پروانه 3400 واحد صنعتی را که دیگر امکان احیا ندارند را لغو دائم کرد. در سال جاری براساس آمار جمع‌آوری شده تا نیمه اول امسال، ۱۹ درصد واحدهای صنعتی کوچک معادل 15 هزار و 290 واحد، ۱۸ درصد واحدهای متوسط معادل 785 واحد و ۱۱ درصد واحدهای بزرگ صنعتی کشور معادل 386 واحد به‌طور کامل تعطیل شده‌اند. مجموع واحدهای تعطیل شده کشور در سال جاری به 16 هزار و 461 واحد و به‌طور میانگین، 19 درصد مجموع واحدهای صنعتی کشور می‌رسد.

بر اساس آمار، تا پایان سال 94، شمار واحدهای تعطیل شده کامل در شهرک‌های صنعتی، 7 هزار و 85 واحد بود که از این تعداد فقط حدود 285 واحد امکان احیا یافتند. از مجموع 6800 واحد تعطیل شده در سال جاری، 6 هزار و 670 واحد جزو واحدهای کوچک بوده‌اند که نشان دهنده بی توجهی دولت به این واحدهاست. این در حالی است که مقام معظم رهبری بارها بر لزوم حمایت و تسهیلات دهی دولت به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط در راستای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی تاکید کرده اند.

اما در کنار این آمار نمیتوان از اظهار نظرهای برخی از فعالان اقتصادی و مقامات سابق مسئول درباره تعطیلی واحدهای صنعتی، به راحتی گذشت. چندی پیش امیررضا واعظ آشتیانی معاون وزیر اسبق صنایع و معدن از خبر تکان دهنده تعطیلی 20 هزار واحد صنعتی در دولت تدبیر و امید خبر داده بود. پرویز داوودی معاون اول رئیس جمهور در دولت نهم اعلام کرده که در حال حاضر 80 درصد واحدهای تولیدی و صنعتی کشور نیمه تعطیل هستند. محمد جواد عامری کارشناس مسائل اقتصادی هم از تعطیلی 148 هزار واحد تولیدی در دولت تدبیر و خبر داده است. مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون برنامه وبدجه مجلس هم اخیرا اعلام کرده که نیمی از واحدهای تولیدی کشور با 20 درصد ظرفیت خود فعالیت می کنند. در برخی از استانها هم وضع بسیار بدتر از سایر بخشهای کشور است. به عنوان مثال استان اراک به عنوان استانی که بیشتر میزان بیکاری را در بین سایر استانها دارد. در حال حاضر در شرایطی قرار گرفته که تنها 7 درصد کارخانه ‎ ‌های آن با ظرفیت بالای 80 درصد به فعالیت مشغول به کار هستند.

با این حساب می توان گفت واحدهای تولیدی حتی در خوش بینانه ترین حالت و در نظر گرفتن حداقل این آمارها هم بدترین وضعیت خود را در 1100 روز گذشته گذرانده اند.

تعطیلی یک پنجم واحدهای صنعتی کشور در سال جاری بنا به اعلام وزارت صنعت، در شرایطی رخ می دهد که وزارت صنعت و بانک مرکزی مدعی هستند که امسال تسهیلات خوبی به واحدهای صنعتی داده اند. دولتمردان گفته‌اند که 7500 واحد تولیدی در سال جاری به بنگاههای تولیدی تسهیلات داده اند اما تولید کنندگان نسبت به این آمار اظهار بی خبری می کنند و در واقع هنوز با وجود گذشت بیش از هشت ماه از آغاز سال جاری مشخص نیست که این تسهیلات به چه تولید کنندگانی رسیده است. باید دید با این حجم از آمار نگران کننده از آمار بخش تولید دولتمردان چه دفاعی از عملکرد خود در این بخش دارند.

ارسال نظر: