جلایی‌پور:

چرا هیلاری کلینتون از ترامپ باخت؟

کدخبر: 2073173

این کارشناس مسائل سیاسی نوشت: دموکرات ها روی شهروندان سفید و چشم زاغ و ناکام امریکا کم حساب کرده بودند. ولی ترامپ در طول انتخاباتش فقط روی همین جمعیت تمرکز داد. خصوصا میلیون‌ها نیروی کار و یقه آبی که از پیامدهای اقتصاد جهانی و دیجیتالی ضربه خورده بودند و بیکار شده بودند به ترامپ دلبستند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، حمیدرضا جلایی‌پور کارشناس مسائل سیاسی در خصوص انتخابات آمریکا در کانال تلگرامی خود نوشت:

از راه دور شاید بتوانیم این گمانه ها را مطرح کنیم:

۱) هیلاری نتوانست بخشی از مردم خسته از وضع موجود و ناکام را به سمت خود جذب کند، شاید سندرز می توانست و این خطای بزرگ حزب دموکرات در چند ماه گذشته بود.(جالب است که بخشی از این جمعیت خسته تا ساعت اخر دست خود را برای حتی پرسشگران نظر سنجی ها رو نکردند.)

۲) در امریکا بخاطر تداوم وضعیت بد اقتصادی و رشد فردیت منفی در عصر رسانه های ان لاین «سرمایه اجتماعی» کاهش یافته و رقابت دو حزب اصلی جذابیت زیادی برای مردم ندارد. لذا ترامپ «مطرود » از حزب جمهوری خواه می تواند از کاندیدای «جا افتاده» حزب دموکرات ( یعنی هیلاری) پیشی بگیرد.

۳)ترامپ در تبلیغات انتخاباتی اش به دروغ توانست وعده «یک انقلاب از موضع راست» را به مردم ناکام امریکا بدهد.

۴) دموکرات ها روی « شهروندان سفید و چشم زاغ و ناکام امریکا» کم حساب کرده بودند. ولی ترامپ در طول انتخاباتش فقط روی همین جمعیت تمرکز داد. خصوصا میلیونها نیروی کار و یقه ابی که از پیامدهای اقتصاد جهانی و دیجیتالی ضربه خورده بودند و بیکار شده بودند به ترامپ دلبستند.

۵) وحشت از گسترش نا امنی و تروریسم در داخل امریکا به ضرر هیلاری عمل کرد و ترامپ روی این موج وحشت سوار شد.

۷)ترامپ وقتی «رسوایی اقداماتش علیه زنان» همگانی شد، او نگفت من این کارها را نکردم بلکه از مردم معذرت خواست و قول جبران داد. اما هیلاری هیچوقت برای خطاهایش ( مثل قصه بن قاضی در لیبی و ماجرای نشت ایمیل هایش) عذر خواهی از مردم نکرد. در صورتیکه جمعیت ناکام در مبارزات انتخاباتی عذر خواهی را دوست دارد.

۶) قول های غیر عملی ترامپ در دفاع از جلوگیری از خروج سرمایه و صنایع از آمریکا، ظاهرا برای بخشی از مردم امریکا جذاب بوده است.

▫️آیا اصلاح جویان در ایران باید از این نتیجه نگران باشند؟

شاید برای پاسخ به این سوال الان زود باشد، ولی اجمالا من زیاد نگران نیستم. زیرا:

۱)در درجه اول این آمریکا و مردم ان هستند که ضربه خوردند و وارد یک دوره بلاتکلیفی و خسارت اقتصادی شدند.

۲)ترامپ توانست پانصد هزار رای بیشتر از هیلاری رای بیاورد ولی نمی تواند همچون اوباما در سطح جهانی اجماع بین اللملی علیه کشوری ایجاد کند.

۳)ترامپ گرایشات ناسیونالیستی و افراطی دارد ولی او یک فاشیست نرم و تاجر و معامله گر و قالتاق است. نه یک فاشیست نظامی یا اطلاعاتی مثل پوتین.

۴)مهمترین عامل بازدارنده ترامپ مقاومت طبقه متوسط امریکا است که با فاصله رای کمی از جبهه ترامپ باخته است.

ارسال نظر: