ابوالقاسم طالبی در "ثریا":

فیلمی با موضوع خیانت را به گونه‌ای تبلیغ می‌کنند که گویی یک شاهکار هنری است

کدخبر: 2073214

کارگردان "یتیم‌خانه ایران" گفت: بعد از اکران فیلمی با موضوع خیانت شبکه‌های ماهواره‌های، داخلی و حتی مطبوعات به گونه‌ای اقدام به تبلیغ برای این اثر می‌کنند که گویی یک شاهکار هنری به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، برنامه «ثریا» شب گذشته با حضور شهریار زرشناس، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ ابوالقاسم طالبی، کارگردان و سیدمهدی کرباسی، کارگردان مستند «شب نامه» با موضوع نفوذ فرهنگی غرب و آمریکا روی آنتن شبکه اول رفت.

ابوالقاسم طالبی گفت: در برنامه «هفت» هم عنوان کردم که ما متعلق به نسلی هستیم که انقلاب کرد و این نسل در همه حوزه های صنعتی، مدیریتی، هنری، فرهنگی حضور دارد و در سینما نیز شاهد بحث های مربوط به انقلاب هستیم و به هر آنچه که انقلاب اسلامی به آن تاخت، می تازیم.

وی ادامه داد: قصه از جایی شروع شد که چندین سال پیش پیرمرد 80 ساله ای بدون هیچ سلاح، لشکر و قدرت و پولی شروع به تکان دادن زمینی می کند که تنها دو سیستم لیبرالیستی و کمونیستی داشت و امام خمینی (ره) این دو سیستم را بر اساس مبنا و بینش مورد نقد قرار دارد نه یک شور انقلابی. این تفکر شامل استکبارستیزی، عدالت خواهی، آزادی، اسلام گرایی، کرامت انسانی، ایستادن در مقابل ظالم و در کنار مظلوم بود و بعد از رحلت امام ما در حال ادامه دادن آن تفکر هستیم.

زمانی می‌خواستند تفکر امام را در ایران مهار کنند، ولی امروز نگران 99 درصد وال استریت هستند

کارگردان «یتیم خانه ایران» افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کمونیست ها و لیبرال ها برای ضربه زدن به امام خمینی (ره) و تفکر ایشان با یکدیگر متحد شدند ولی در این مسیر موفق نشدند؛ چرا که امام فرزندانی داشت که به ایشان باور داشتند.

نفوذ در عرصه فرهنگی کشور اتفاق افتاده است

طالبی تصریح کرد: زمانی می خواستند تفکر امام را در ایران مهار و به نوعی آن را خفه کنند، در حالی که امروزه نگران 99 درصد وال استریت هستند و این مان تکان هایی است که امام در دنیا ایجاد کرد ؛ چرا که مردم آمریکا و دنیا فهمیده اند هر جنبشی که در دنیا ایجاد شود، به شدت سرکوب خواهد شد، ولی امروزه دیگر مسئله جنبش نیست، بلکه توده های عظیم مردم ایستاده اند.

وی بیان داشت: متاسفانه وقتی من فیلمساز که در انقلاب اسلامی بوده ام و الان ایستادگی می کنم و درباره این مسائل حرف می زنم، این سوال نسبت به من مطرح می شود که چرا چنین حرف هایی را می زنم.

اگر زمان تولید "یتیم‌خانه ایران" را صرف تولید آثار عاشقانه و جشنوار‌ه‌ای می‌کردم، بیشتر سود می‌کردم

کارگردان «یتیم خانه ایران» با بیان اینکه امام اتفاق بزرگی را ایجاد کردند تا جایی که شرق و غرب از لحاظ مبنایی به لرزه در آمد، تصریح کرد: امام اندیشه های شرق و غرب را به چالش کشید و چون چنین مسئله ای رخ داد، شرق و غرب نقشه کشیدند که از طریق نظامی و چریکی ها و بعد از طریق نفوذ به ایران ضربه بزنند؛ البته مسئله نفوذ از ابتدای بشر وجود داشته و موضوع جدیدی نیست. مقام معظم رهبری نیز بارها اعلام کردند که با نفوذ در حال تغییر باورها هستند؛ البته باید این را هم بگوییم که نفوذ در عرصه فرهنگی اتفاق افتاده است و رهبری به مردم می گویند که مواظب نفوذ باشند.

طالبی با اشاره به فیلم «یتیم خانه ایران» گفت: برای ساخت این فیلم 5 سال زمان صرف کردم وقطعا اگر در این مدت به فیلم های عاشقانه پرداخته بودم سودی بیشتری کرده بودم و حتی اگر فیلم های جشنواره ای نیز می ساختم، بیشتر از الان مطرح می شدم ولی چنین کاری نکردم؛ البته مسئله نفوذ همین جا است که مردم کمتر از «یتیم خانه ایران» استقبال می کنند و گله ام از کسانی که اندیشه های پاک انقلابی دارند، این است که بروند و این فیلم را تماشا کنند.

وقتی مردم فیلم با موضوع تاریخ 100 سال پیش ایران را نبینند، یعنی نفوذ اتفاق افتاده است

وی گفت: نفوذ یعنی اینکه فیلمی درباره 100 سال پیش ایران با موضوع کشتار مردم بر اثر توطئه بیگانگان و قحطی ساختگی تولید شود، ولی مردم آن را نبینند؛ به عبارت دیگر نفوذ یعنی علایق و ملاکات روحی افراد را تغییر دهند و امروز چنین اتفاقی در ایران افتاده است.

امروزه فیلمی می‌سازند که به مردم بگویند وقتی به همسرتان تعرض شد، ساکت بمانید

کارگردان «یتیم خانه ایران» ادامه داد: همه انسان ها چه زن و چه مرد نسبت به همسر خود غیرت خاصی دارد، ولی امروزه فیلمی ساخته می شود که به مخاطب می گوید اگر به همسرت تعرض شد، تو ساکت بمان همین مسئله باعث می شود تا کم کم جای دوست ودشمن در بین مردم عوض شود؛ چرا که اگر زمانی به همسر کسی تعرض شود و وی ساکت بماند، قطعا وقتی به سرزمین این شخص هم تجاوز شود، آن فرد ساکت خواهد بود و طبیعتا وقتی نگاه مردم به باورهای دینی، ملی و مذهبی شان تغییر کرد و غیرت آنها نسبت به سرزمین از دست رفت، مردم آن سرزمین بی هویت می شوند و این مسئله کم کم در کتاب ها و به تدریج در سینماها و تلویزیون نیز رخ دهد، دیگر کار تمام خواهد شد.

طالبی با بیان اینکه اگر مدیران رسانه ملی هنوز باورهای خود را از دست نداده باشند، می توان از تلویزیون به عنوان سینمای جمهوری اسلامی استفاده کرد، افزود: وقتی چنین اتفاق هایی رخ دهد دیگر برای فردی مهم نیست که 100 سال گذشته چه اتفاقی بر سر کشورش افتاده است، در حالی که 100 سال پیش بر اثر یک قحطی ساختگی باعث شدند که مردم جلوی یکدیگر از دنیا بروند و اینکه فرزند جلوی پدر و مادر و یا پدر و مادر جلوی فرزندانش بر اثر گشنگی از دنیا بروند، بدترین نوع جنایت است.

استکبار اگر بتواند باز هم بلای 100 سال پیش را بر سر ایران می‌آورد

وی اظهار داشت: در حقیقت استکبار کاری با قحطی و کشتار مردم کاری کرد که فرد بی سوادی مانند رضاشاه بر سر کار بیاید و حتی در وصف آن شعرها نیز گفته شده است و اگر امروز دوباره توان چنین کاری را داشته باشند، آن را انجام خواهند داد؛ در حالی که اگر فیلم «یتیم خانه ایران» دیده شود قطعا بغض مردم نسبت به انگلیس، آمریکا و استکبار جهانی ایجاد خواهد شد.

کارگردان «یتیم خانه ایران» با بیان اینکه اگر امروزه فیلمی درباره حماسه های دوران دفاع مقدس ساخته شود، چقدر مورد استقبال قرار می گیرد؟ تصریح کرد: اگر فیلمسازی دغدغه شخصی نداشته باشد و تنها به سود در فیلمسازی فکر کند، هرگز به سراغ ساخت چنین آثاری نخواهد رفت؛ چرا که وقتی چنین آثاری ساخته می شود در وهله اول جریان روشنفکری می گوید که اینگونه آثار سفارشی هستند، البته باید این را هم بگوییم که سفارشی کار کردن از بی بی سی و ساخت آثار سفارشی برای جشنواره ها از نگاه آنها مسئله بدی نیست.

درباره یک فیلم با موضوع خیانت به گونه‌ای تبلیغ می‌کنند که گویی یک شاهکار هنری است

طالبی اظهار داشت: در دنیا یک دلار بدون برنامه و هدفمند خرج نمی شود تا جایی که آنها به راحتی فیلمساز ما را انتخاب می کنند و می گویند که درباره موضوعات انقلابی و شعاری فیلم نسازد و به جای آن دست به ساخت آثاری درباره خیانت بزند تا دیگر فرزندان ما غیرت نداشته باشند؛ این در حالی است که بعد از اکران فیلم شبکه های ماهواره های و داخلی و حتی مطبوعات به گونه ای اقدام به تبلیغ برای این اثر می کنند که گویی یک شاهکار هنری به شمار می رود و در حالی که فیلم اکران شده شخصی در کمیسیون فرهنگی از عدم اجازه برای اکران این فیلم حرف می زند.

وی بیان داشت: همزمان با اکران قلاده های طلا فیلمی روی پرده سینماها بود که وزارت ارشاد به یک باره اعلام کرد فیلم را از پرده سینماها پایین می کشد، ولی فیلم 23 روز بعد از صحبت مسئولان ارشاد همچنان در حال نمایش بود، ولی درباره «یتیم خانه ایران» به دلیل مشکلی که برای تهیه کننده ایجاد شده بود، شاهد بودیم که فیلم در مرحله اکران با مشکلاتی روبه رو شد.

کارگردان «یتیم خانه ایران» تصریح کرد: راه مقابله با نفوذ فرهنگی این است که افراد انقلابی و پاک برای خانواده هایشان کتاب و فیلم انتخاب کنند؛ چرا که وقتی کارگردانی متوجه شود سوژه اثرش مورد توجه قرار گرفته هم سود مالی و معنوی خواهد برد و هم مجددا دست به ساخت چنین آثاری می زند؛ در حالی که متاسفانه اینگونه فیلم ها از سوی جامعه سینمایی مورد استقبال قرار نمی گیرد و سینماروها بیشتر دنبال فیلم های عاشقانه و رابطه پسر و دختر و آثاری که به تمسخر احکام دین می پردازند، هستند.

فتنه آینده، فساد مالی مدیران کشور خواهد بود

طالبی گفت: از سال 76 به بعد زنان چادری و باایمان و مردان باغیرت و متدین و همچنین خانواده هایی که رزمنده و یا شهیدی داشتند جزو افراد بد در فیلم ها نمایش داده شده اند، در حالی که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و زمان فیلم فارسی کسانی که مشروب می خورند و اعتقادی به دین و ایمان نداشتند، در فیلم ها به عنوان شخصیت های بد معرفی می شدند.

وی خاطر نشان کرد: کسانی که فریاد دزد، دزد سر می دهند همان دزدها هستند و شاگردان کسانی که تفکر اشرافیت را سر می دادند، امروزه مدیران کشور شده اند، از این رو باید گفت که فته بعدی، فساد مالی مدیران خواهد بود و این اندیشه پایگاه های فسادی را در کشور پیدا کرده تا زمانی که ملت فقیر شدند، به مردم بگویند که دیگر دست از سر انقلاب بردارید.

در بخش پایانی مراسم سیدمهدی کرباسی درباره مستند «شبنامه» گفت: از اوایل سال 94، درگیر رویدادهایی بودیم که در حوزه استارت رخ می دهد تا جایی که به گزاره هایی روبه رو شدیم که احساس کردیم کمی مشکوک هستند، از سوی دیگر در مرکز سفیرفیلم نیز پژوهشی در حوزه نفوذ صورت گرفته بود و ما با همین رویکرد توانستیم این مستند را تولید کنیم؛ البته منظور از استارت آپ فضاهای کسب و کار کوچک به خصوص در حوزه فضای مجازی است.

هدف "شبنامه" مقابله با نفوذ از طریق استارت‌آپ‌ها است

وی با بیان اینکه زمان مستند «شبنامه» 100 دقیقه است که نسبت به سایر آثار مستند زمان طولانی خواهد بود، ادامه داد: ما فیلمنامه این کار را چندین بار مورد بازنویسی قرار دادیم و همین مسئله باعث شد که کار از جذابیت خوبی برخوردار شود.

کارگردان «شبنامه» تصریح کرد: استارت آپ ها بحث های فرهنگی و امنیتی و اطلاعاتی دارند و عده ای تلاش می کنند در فضای کسب و کار در فضای مجازی با جمع آوری اطلاعات دست به نفوذ بزنند؛ به عبارت دیگر جمع آوری اطلاعات مردم توسط استارت آپ ها امکان سوءاستفاده از این اطلاعات را فراهم می کند و این مسئله بسیار جدی است.

کرباسی تصریح کرد: استارت آپ ها به خودی خود مشکلی ندارند و حتی مجموعه سفیرفیلم نیز یک استارت آپ به شمار می رود و ما در این مستند هدف مان حمله به استارت آپ ها نیست، بلکه نگران سوءاستفاده از این فضا هستیم.

وی درباره حواشی اکران مستند «شبنامه» بیان داشت: از آنجایی که 4 نفر از عوامل ساخت این مستند از دانشجویان دانشگاه شریف بودند، هدف مان این بود که این مستند اولین بار در دانشگاه شریف رونمایی شود که بنا به دلایلی اجازه اکران را ندادند و بعد از آن با دانشگاه تهران برای اکران به توافق رسیدیم که متاسفانه در روز اکران از این مسئله جلوگیری کردند، با این حال مستند را در حوزه هنری اکران کنیم و تا امروز نزدیک به 42 اکران را داشته ایم و بیش از 300 درخواست برای اکران «شبنامه» نیز به ثبت رسیده است.

کرباسی خاطر نشان کرد: این مستند به بالا بردن سواد امنیتی جامعه کمک می کند تا از این طریق بستر نفوذ را از بین ببریم؛ به همین دلیل علاقه مند به اکران آن در سینماها و به شکل عمومی هستیم.

ارسال نظر: