شهرام خلج در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

هر کسی جرأت ورود به چهره‌پردازی آثار تاریخی را ندارد

کدخبر: 2073363

این چهره‌پرداز با تجربه کشور گفت: کار تاریخی نیاز به تخصص دارد و البته سختی کار در این پروژه‌ها باعث می‌شود هر کسی نتواند به سمت آن بیاید در نتیجه کارگردانان به سراغ باتجربه‌های این حیطه می آیند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، شهرام خلج از جمله چهره پردازان جوانی است که سابقه فراوانی در ژانر تاریخی دارد. «ابراهیم خلیل ا..»، «مظفرنامه»، «ایستاده در غبار» و «معمای شاه» از جمله تجربه های خلج در ژانر تاریخی است. خلج از آن سو در تولید درام های معاصر مانند «نقاب» و «تکیه بر باد» هم تجربیات خوبی داشته است.

شهرام خلج درباره غلبه ژانر تاریخی در کارنامه اش به « نسیم آنلاین » گفت: به هر حال کار تاریخی کردن نیاز به تخصص دارد و البته سختی کار در این پروژه ها باعث می شود هر کسی نتواند به سمت آن بیاید در نتیجه کارگردانان به سراغ باتجربه های این حیطه می آیند.

وی افزود: به جز این شخصا به طراحی گریم در ژانر تاریخی علاقه بیشتری دارم چون باعث می شود بتوان روی چهره بیشتر کار کرد و شخصیت هایی متفاوت ساخت.

تفاوت نگاه کارگردانان باعث تفاوت گریم آثار تاریخی می‌شود

خلج درباره اینکه چطور می شود حضورش در درامی تاریخی-جنگی مانند «ایستاده در غبار» به طراحی گریم هایی کاملا ملموس و همذات پندارانه می انجامد اما در «معمای شاه» این تصاویر اغراق آمیز هستند که ویژگی گریم ها می شوند به « نسیم آنلاین » گفت: زمانی است که در کاری تاریخی کارگردان می خواهد تصاویر را شیک و تر و تمیز ارائه دهد و در این مسیر است که گریم ها هم باید شیک باشد و گریمور هم چاره ای ندارد جز چهره پردازی با تأکید بر دیده شدن بیشتر اما در فیلمی دیگر هم می بینیم که کارگردان ابدا دوست ندارد چهره اغراق شده را به تصویر بکشد و می خواهد گریم یک جزء از کلی به نام درام باشد.

وی ادامه داد: در اغلب کارهای تاریخی مربوط به تاریخ قاجار و پهلوی گریم هایی کار شده است که توی چشم می زند یعنی بیشتر کارگردانان دوست دارند گریم های این کارها جلوه گر باشند و این جلوه گری هم باید در جهت هرچه شبیه تر شدن به کاراکتر اصلی باشد.

از «آشوب» تا «کمدی انسانی»

شهرام خلج درباره تازه ترین کارهای چهره پردازی اش به « نسیم آنلاین » گفت: «آشوب» را آماده اکران دارم که یک موزیکال - تاریخی است و برای طراحی چهره پردازی آن سعی کردم وامدار ژانر تاریخی باشم، یک فیلم ماجرایی پرحادثه به نام «ثبت با سند برابر است: را هم آماده اکران دارم ضمن اینکه به تازگی چهره پردازی «کمدی انسانی: که یک کمدی-تراژدی در بستر تاریخ است را انجام دادم؛ در «کمدی انسانی: کوشیدیم طراحی چهره ها وامدار بازه زمانی نباشد و همه چیز در جهت درونیات کاراکترها و درام انجام شود.

چهره پردازی کاراکترهای فیلم دفاع مقدسی «حلقه در خاک» با تکیه بر چهره بازیگران

شهرام خلج با اشاره به تازه ترین کارش که یک درام دفاع مقدسی است اظهار داشت: درگیر گریم فیلمی به نام "حلقه در خاک" شده ام؛ فیلمی به کارگردانی حمید زرگرنژاد که پیشتر هم "پایان خدمت" را ساخته بود. وی درباره درونمایه این فیلم بیان کرد: فیلم در حاشیه دفاع مقدس می گذرد و اتفاقات عاشقانه ای را روایت می کند که در شروع جنگ شکل می گیرد. بخش اندکی از فیلم به نماهای جنگی مهیج قرار دارد و مابقی به فراز و فرود روابط انسانی می پردازد.

خلج پیرامون سختی های گریم "حلقه در خاک" گفت: بخشی از فیلمبرداری روی آب و بخشهایی در زیر آب می گذرد و برای همین گریمهایی انجام می دهیم که متکی بر چهره باشند تا قابلیت تغییرپذیری بیش از حد باعث از بین رفتن گریم نشود.

ارسال نظر: