یادداشت/ سجاد اسلامیان ؛

بستن راه تسلط دشمن بر مسلمانان؛ همان حمایت از دین است

کدخبر: 2073374

مسلما تسلط حسنی مبارک‌ها، آل‌خلیفه و آل‌سعود که ایادی غرب برای تسلط بر عرض، مال و ناموس مسلمانان هستند خلاف اصل قرآنی "نفی سبیل" است.

گروه فرهنگی «نسیم آنلاین»، سجاد اسلامیان- در جنگ جهانی اول و هنگامی که انگلیسی ها از طریق رود اروند وارد قلمروی عثمانی آن زمان شده و بصره را تصرف کردند، علمای شیعه از جمله شیخ الشریعه اصفهانی و میرزا محمدتقی شیرازی معروف به میرزای دوم با صدور فتوایی در کنار فتوای مفتی عثمانی ها چنین نوشتند: ای مسلمانان؛ اینک دشمنان دین به ثغور و حدود شما زور آورده خواهان محو و تباهی اسلامند، از قرآن مجید، سنت رسول، خانه خدا و حرم مطهر پیغمبر، مشاهد متبرکه اهل بیت طاهرین و خوابگاه صالحین دفاع کنید. هموطن های عزیز، اولاد و اعراض، شرف و نفوس، ارواح و اموال خودتان را با نفس نفیس مدافعه کنید. زیرا اگر اعدا بر اوطان مسلمین مسلط شوند، انتقام دیرینه کفر را گرفته، حرث و نسل را سوخته، از دایره ی امکان و تصور خارج می کنند. پس به قهر و خذلان دشمنان دین، جمله مسلمانان عالم را به نام اسلامیت دعوت می نماییم. با مال و نفس از دین مقدس اسلامی دفاع کرده، در راه خدا جهاد پیشه سازید. چون که وقت فرارسیده و دشمنان اسلام کین خود را ظاهر و آشکار نموده، به فکر محو دیانت اسلامی از روی زمین بوده، و می خواهند مساجد را به کلیسا و کنشت مبدل و مسلمانان را به جبر[ چنان که سابقاً در اندلس و لاحقاً در بالکان کردند] نصارا سازند. در این صورت گرد اتحاد[و]یاری[و] همدستی گشته، بغض و کینه را از ذات البین برداشته، به محبت و مودت گرویده، دولت اسلام(عثمانی) را با جان، مال، رأی و قول کمک و همراهی نمایید.

آنچه که اصل و اساس صدور چنین فتوایی است از آن به اصل «نفی سبیل» یاد می شود چنان که خداوند متعال از روز اولی که اسلام را به عنوان دین مردمان آخرالزمان و پیامبر آخرین به سوی مردم فرستاد یکی از مهمترین نکات آن استقلال امت اسلامی از هر هژمون و تسلط اجانب بود.

خداوند در قرآن کریم به صراحت می فرماید: لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا؛ خداوند هرگز بر [زیان] مؤمنان براى کافران راه [تسلطى] قرار نداده است(نساء - 141)

خداوند در این آیه قرآن با آوردن کلمه «لن» به معنی هرگز نسبت به تسلط کفار بر مومنان نفی ابد آورده است و این آیه منبع اجتهاد فتاوای سیاسی بسیاری در طول تاریخ شده است.

همین آیه شریفه قرآن است که مبنای فتوای میرزای شیرازی در تحریم تنباکو است و یا مبنای فتوای علمای عراق در حمایت از دولت سفاک عثمانی در برابر متجاوزان غربی و انگلیسی در جنگ جهانی اول است.

امروز نیز حمایت از کشورهای اسلامی در برابر هر گونه تجاوز خارجی و بیگانه می خواهد هر کشوری باشد امری است بر مبنای حکم الهی بر نفی تسلط کافران بر مومنان؛ و برای همین است که جمهوری اسلامی در عراق با وجود صدام، در افغانستان با وجود طالبان، در لیبی با وجود قذافی حملات آمریکایی ها را محکوم می کرد.

اگر جمهوری اسلامی در برابر اسرائیل از حماس و جهاد و حزب الله بدون نگاه به مذهب آنان کمک می کند و حماس و جهاد صراحتا پس از جنگ های 22 روزه، هشت روزه و 51 روزه علیه مردم غزه از ایران تشکر می کنند علتی جز این کمک ها ندارد. این تجاوز بیرونی مسلما به هر کشوری ولو عثمانی سفاک باشد ناپسند است چه اینکه امروز می توان به حمایت از دولت قانونی ترکیه در برابر کودتای آمریکایی یا حمایت از عربستان در برابر قانون آمریکایی جاستا اندیشید.

اصل «نفی سبیل» اما تنها در برابر تجاوز نظامی خارجی نیست بلکه هر گونه تسلط سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی را شامل می شود.

از این باب است که باید به حمایت از جریان های اسلامگرای منطقه برای پیروزی بر جریانات غرب گرا وسکولار که به دنبال تسلط الگوهای غیراسلامی و غربی بر جامعه هستند پرداخت.

مسلما تسلط حسنی مبارک ها و آل خلیفه و آل سعود که ایادی غرب برای تسلط بر عرض و مال و ناموس مسلمانان هستند خلاف اصل قرآنی «نفی سبیل» است و برای همین باید به سراغ آلترناتیو اسلامی این جریانات چون اخوان المسلمین مصر، انصارالله یمن النهضه تونس و ... رفت.

در این بین همچنین ضروری است تا در برابر لشکرکشی تسنن آمریکایی از بشار اسد حمایت کرد و همه این حمایت ها بر مبنای آیه 141 سوره نساء است.

مسلما هر کس که بخواهد از دین خدا حمایت کند باید بار دیگر فتوای علمای نجف در حین جنگ جهانی اول را بخواند: پس به قهر و خذلان دشمنان دین، جمله مسلمانان عالم را به نام اسلامیت دعوت می نماییم. با مال و نفس از بیضه مقدس اسلامی دفاع کرده، در راه خدا جهاد پیشه سازید. چون که وقت فرارسیده و دشمنان اسلام کین خود را ظاهر و آشکار نموده، به فکر محو دیانت اسلامی از روی زمین بوده، ... بغض و کینه را از ذات البین برداشته، به محبت و مودت گرویده، دولت اسلام(عثمانی) را با جان، مال، رأی و قول کمک و همراهی نمایید.

ارسال نظر: