رئیس‌کل بانک مرکزی:

نتیجه دستورالعمل و مدیریت بخشنامه دلار ظهور جمشید بسم‌الله شد

کدخبر: 2073514

سیف خاطرنشان کرد: یک زمانی رئیس جمهور فکر می‌کرد می‌توان با دستورالعمل و بخشنامه دلار را مدیریت کرد، اما نتیجه آن ظهور جمشید بسم‌الله و اثرات مخرب بعدی شد که به عنوان میراث امروز قابل مشاهده است و اصلاح آن زمان زیادی می‌برد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: ولی‌الله سیف عصر امروز در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان یزد با اشاره به حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری در کشور اظهار داشت: اولویت نظام بانکی در کشور در زمینه پرداخت تسهیلات بانکی با نگاه به راه‌اندازی واحدهای تولیدی و حفظ و توسعه اشتغال است.

وی با بیان اینکه در کشور با وجود نقدینگی‌هایی که گاهی رشد داشته است کمبود نقدینگی داریم، ادامه داد: بخشی از نقدینگی در کشور قفل شده و بانک‌ها در نظام مالی کشور با دارایی‌های منجمد روبرو هستند.

رئیس‌ کل بانک مرکزی با اشاره به برگزاری کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان‌ها، اضافه کرد: وظیفه کارگروه نیز این است که به هر شکلی اقتصاد کشور را به حرکت درآورد و با کمک متخصصان علمی و تولیدکنندگان و نظام بانکی در این زمینه نقش آفرینی کنند.

وی با تأکید بر اینکه نظام بانکی کشور دچار مشکلات عدیده‌ای است، عنوان کرد: مشکلات در این زمینه نتیجه سیاست‌های سال‌های گذشته است که انباشته شده و 45 درصد از ترازنامه‌ بانک را به صورت دارایی‌های منجمد شکل داده است.

سیف همچنین با اشاره به پرداخت تسهیلات از نیمی از سرمایه‌های بانکی بیان کرد: بانک‌ها تا 100 درصد سپرده را تضمین می‌کنند، اما تنها می‌توانند 50 درصد از این سپرده‌ها را تسهیلات بدهند، در حالی که باید از این 50 درصد، سود 100 درصد سپرده‌ها را پرداخت کنند.

وی با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در زمینه تأمین نظام مالی و برقراری نظم و انضباط در نظام اقتصادی کشور بیان داشت: با همت دولت یازدهم تورم در طی سه سال گذشته روند کاهشی به خود گرفت و از بالای 40 درصد در مدتی کوتاه به هشت درصد رسید.

رئیس‌کل بانک مرکزی، عملکرد صندوق بین‌المللی پول را یکی از دستاوردهای عظیم دولت تدبیر و امید برشمرد و اظهار داشت: در حال حاضر این صندوق تجربیات کل کشورهای دنیا را دارد و با مشکلات و چالش‌ها و راهکارهای آن نیز آشناست و در کشوری که دوران تحریم و شوک شدید نفتی را پیش‌رو داشت با کمک ایجاد انضباط مالی یک عملکرد موفقی بر جای گذاشته است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر کشور به سمت حرکت‌های با انضباط در حوزه اقتصاد پیش می‌رود و با این نظم و انضباط مالی است که اثرات عظیمی در اقتصاد کشور ایجاد کرده است.

سیف با تأکید بر اینکه نظام بانکی دستوری نیست و باید بر اساس قاعده و قانون خاص خود با آن برخورد کرد توضیح داد: یک زمانی رئیس جمهور فکر می‌کرد می‌توان با دستورالعمل و بخشنامه دلار را مدیریت کرد، اما نتیجه آن ظهور جمشید بسم‌الله و اثرات مخرب بعدی شد که به عنوان میراث امروز قابل مشاهده است و اصلاح آن زمان زیادی می‌برد.

وی با اشاره به نیاز به یک حرکت منظم و منسجم برای حل مشکلات و ضعف‌های اقتصادی و مالی در کشور تصریح کرد: هنر نظام بانکداری در این است که منابع محدود را به فعالیت‌هایی تخصیص دهند که رشد اقتصادی و اشتغال بیشتری به دنبال دارد.

رئیس‌ کل بانک مرکزی با بیان اینکه 90 درصد از منابع مالی کشور از طریق بانک‌ها تأمین می‌شود، تشریح کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر بازار سرمایه و فعالیت‌های اقتصادی به سمتی حرکت کرده که مشکلات رفع شوند و در جایگاه واقعی خود قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه عمده مشکل جامعه تأمین اشتغال است، تبیین کرد: هدف نظام بانکی نیز حفظ و توسعه اشتغال است، به طوری که در سال جاری پیش‌بینی شده به میزان 460 هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار تولید و صنعت قرار گیرد.

ارسال نظر: