گزارش خبری تحلیلی کیهان

شورش و آشوب در آمریکا سراسری شد

کدخبر: 2073520

آشوب‌ها در آمریکا علیه نتایج انتخابات ریاست جمهوری به سراسر این کشور تسری یافته و طبق برخی گزارش‌ها در پورتلند اولین معترض کشته شده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، روزنامه کیهان طی گزارشی خبری - تحلیلی نوشت:

خشم و احساس ناکامی هواداران هیلاری کلینتون از نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، همچنان رو به فزونی است و اعتراضات و آشوب‌ها ابعاد بالاتری به خود گرفته و هر روز گسترده‌تر می‌شود.

شدیدترین درگیری‌ها، در روز سوم این اعتراض‌ها و بین معترضان و پلیس شهر پورتلند صورت گرفته است که در خلال این آشوب‌ها یک نفر نیز کشته شد. پلیس «پورتلند» واقع در ایالت «اورگون» آمریکا می‌گوید قتل این معترض کار پلیس نیست و در حال بررسی علل تیراندازی‌هایی است که در خلال اعتراضات روی داده است. پلیس دست‌کم 29 تن را به ‌اتهام پرتاب اشیای مختلف به‌سوی افسران پلیس و شکستن شیشه‌های خودروها بازداشت کرده است، تا جایی که پلیس پورتلند این تظاهرات را «شورش» توصیف و برای متفرق کردن معترضان از گاز فلفل و گلوله‌های پلاستیکی استفاده می‌کند.

سی‌ان‌ان نیز گزارش داده «معترضان به پیروزی دونالد ترامپ پرچم آمریکا را در نزدیکی ساختمان قوه مقننه درشهر آتلانتا به آتش کشیدند.» سی‌ان‌ان همچنین افزود: «معترضان خشمگین به پیروزی ترامپ درانتخابات ریاست جمهوری، در برابر برج 58 طبقه ترامپ در شهر نیویورک تجمع کردند. ترامپ در ابتدا در توییتر خود، تظاهر‌کنندگان را «معترضان حرفه‌ای» دانست که «با رسانه‌ها تحریک شده‌اند.» اما بعد احساسات و «علاقۀ شدید» آن‌ها را ستود.

گزارش رسانه‌های غربی و آمریکایی نیز حکایت از این دارد که مخالفان ترامپ نه‌تنها به اعتراضات خیابانی بسنده نکرده‌اند، بلکه در حال برنامه‌ریزی جدی به‌منظور ایجاد اختلال در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری جدید آمریکا که در اوایل سال آتی میلادی «یکم بهمن» برگزار می‌شود، هستند.

گاردین درباره برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای روز تحلیف ترامپ، گزارش داده مخالفان وی از تصمیم قطعی خود برای راه‌اندازی یک حرکت بزرگ سخن می‌گویند، از جمله این برنامه‌ها برگزاری راهپیمایی «یک میلیون زن» در پایتخت آمریکا، برای ابراز خشم و انزجار نسبت به اتهامات ترامپ در زمینه آزار و اذیت جنسی چندین زن و نوار صوتی فاش ‌شده از او درباره زنان است. علاوه بر آن، گروه‌های چپ‌گرا و آنارشیست نیز طرح‌هایی برای برگزاری اعتراضاتی در این روز تدارک دیده‌اند، تا جایی که برخی ناظران احتمال می‌دهند که مراسم تحلیف ترامپ به یک «رخداد پر هرج و مرج» تبدیل شود.

به گزارش گاردین، برخی دیگر از گروه‌ها و فعالان مخالف ترامپ از جمله جنبش «زندگی سیاهان اهمیت دارد» همچنان در شوک به سر می‌برند و به‌ دنبال برنامه‌ریزی برای اقدامات آتی خود هستند.

در تحولی دیگر نیز روزنامه انگلیسی «دیلی میل» گزارش داد بیش از 3 میلیون آمریکایی با امضای طوماری از مجمع گزینشگران (الکترال کالج) خواستند «هیلاری کلینتون» را، به عنوان رئیس‌جمهوری معرفی کند. این طومار که در پایگاه اینترنتی«‌تغییر» منتشر شده است، تاکنون 3 میلیون امضا جمع کرده و از گزینشگران می‌خواهد آرای ایالت‌های متبوع خود را نادیده گرفته و به نفع کلینتون رای دهند.

در این طومار آمده است: «از آنجایی که کلینتون آرای عمومی را کسب کرده، وی باید رئیس‌جمهوری شود و تنها دلیلی که باعث پیروزی ترامپ شد؛ رای الکترال‌ها بوده است.» اما در واقع مجمع گزینشگران می‌تواند کاخ سفید را در اختیار هر یک از نامزدها قرار دهد و از این رو چرا باید از یکی از غیردموکرات‌ترین مفاد قانون اساسی برای تضمین یک نتیجه دمکراتیک استفاده کرد؟

گفتنی است ترامپ که غربگرایان داخلی و جامعه سیاسی و غیرسیاسی غرب را به وحشت انداخته از دل همین لیبرال دموکراسی آمریکا زاییده شده است.

ارسال نظر: