عضو اتحادیه خشکبار در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

آمریکا دو برابر ایران پسته تولید کرد و بازار را از ما گرفت!/ حمایت دولت آمریکا از پسته‌کاران

کدخبر: 2073525

امسال ایران ۱۷۰ هزار تن و آمریکا ۳۳۰ هزار تن تولید پسته داشته است، این در حالی است که تا سال‌های قبل اختلاف بین تولید ایران و آمریکا تا این اندازه زیاد نبود

به گزارش خبرنگار «نسیم آنلاین»، زمین ترک خورده، شاخه‌ها خشک شده، و قنات‌هایی که گفته می‌شود روزگاری آبی به عمق 10 متر داشت الان دیگر با سانتی متر هم نمی‌توان میزان آبش را محاسبه کرد. این روستا در نزدیکی سیرجان است. به گزارش «نسیم آنلاین» به گفته ساکنانش تا مدتی قبل این منطقه یکی از قطب‌های تولید پسته بوده و الان ..... شاخه‌ها یک به یک قطع می شوند و در کوره زغال می اندازند. درختانی که زمانی محصولشان دومین صنعت صادراتی کشور را رقم می زد هم اکنون در کوره زغال می سوختند ارزانی ممقانی می‌گوید اوضاع تولید پسته در کشور خوب نیست، آب کم است، کشاورزی هنوز هم به شکل سنتی است با این حال با مصرف آب زیاد، میزان پسته ای که در یک هکتار به بار می آید کم است.

گفته می شود که در این سال‌ها نهال ایرانی در آمریکا به خوبی به بار نشسته و با طعمی هر چند نه به خوبی پسته ایرانی اما توانسته بازار صادراتی را از آن خود کند.

تا 10سال گذشته بازار پسته صادراتی انحصارا در اختیار ایرانیان بود اما از همان زمان آمریکا تلاش کرد تا این بازار را در اختیار بگیرد بازاری که برای کشورمان حکم بزرگ ترین صادرات غیر نفتی ایران را داشته و دارد. این تلاش از سوی آمریکا با کاشت نهال‌هایی صورت گرفت که توسط هم وطنان مقیم در آمریکا به آن جا برده شده بود.

تولید پسته در ایران در سال ۱۳۸۵ معادل، ۱۹۰ هزار تن بود که ایران را در مقام نخست جهان قرار می‌‌داد، آمریکا بعد از ایران با تولید ،۱۴۰ هزار تن و ترکیه با تولید ۶۰ هزار تن در مقام دوم و سوم قرار داشته‌اند.

اما از سال 87 تلاش آمریکا در به ثمر رسیدن نهال‌های پسته اش بیش از قبل به بار می نشیند و می‌تواند مقام نخست در تولید پسته را کسب کند.

ارزانی ممقانی، عضو اتحادیه خشکبار به «نسیم آنلاین» می‌گوید تا امسال یعنی سال 95 هر چند رتبه آمریکا در تولید پسته از ایران پیشی گرفت اما اختلاف این فاصله زیاد نبوده اما حالا این اختلاف زیاده شده است، امسال ایران توانسته 170 هزار تن پسته تولید کند اما آمریکا 330 هزار تن تولید داشته است.

وی گفته است که به دست آوردن رتبه اول در تولید پسته توسط آمریکا آن هم با این اختلاف، نشان دهنده حمایت‌های دولت آمریکا از پسته کاران آمریکایی و کم کاری مسئولین جهاد کشاورزی کشورمان است، زیرا نهال پسته‌ آمریکایی، نهالی است که از کشور ایران به آنجا برده شده است.

وی ادامه داده است که آن چنان دولت آمریکا از تولید این محصول کشور بیگانه حمایت کرده است که توانسته رتبه اول تولید جهان را به دست آورده و مدعی رقابت با محصولات ایرانی شود. جالب این است که 98 درصد پسته‌های آمریکایی نیز توسط ایرانیان مقیم آمریکا تولید می‌شود

ارسال نظر: